Treg statistikkside

Forslag til forbedringer, rapportering av feil, driftsmeldinger mm.
Svar
taske
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:10
Registrert:tor 22 nov 2007 23:59
Sted:Borgen, Asker
Treg statistikkside

Legg inn av taske » fre 23 nov 2007 00:17

Hei anders99 (og eventuelt andre som jobber med slemme.org sine statistikksider)!

Akkurat nå opplever jeg at det tar 30-40 sekunder å loade Sistelogger. Det er ganske lang tid for såpass lite data som presenteres på webben. Vet du egentlig hvor flaskehalsen ligger? Er det maskina? Trege SQL-spørringer? PHP-koden? Andre ting?

Er det MySQL du kjører? Sett i såfall på slow query logging en stund for å se om det er på spørringer ting stopper opp (http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/ ... y-log.html). Da kan du se hvilke spørringer som eventuelt tar uforholdsmessig lang tid å utføre, sånn at man kan optimalisere den/de spørringen(e).

Er det MySQL du kjører kan jeg kanskje hjelpe deg litt med ting rundt det? Jeg har jobbet i noen år med MySQL servere og kjenner ganske godt til det - både når det gjelder oppsett, konfigurering, spørringer og vedlikehold av MySQL-baser.
Go ahead, make my kernel!

Brukeravatar
admin
Site Admin
Site Admin
Innlegg:8
Registrert:tir 20 nov 2007 21:49

Re: Treg statistikkside

Legg inn av admin » fre 23 nov 2007 07:59

taske skrev: Akkurat nå opplever jeg at det tar 30-40 sekunder å loade Sistelogger. Det er ganske lang tid for såpass lite data som presenteres på webben. Vet du egentlig hvor flaskehalsen ligger? Er det maskina? Trege SQL-spørringer? PHP-koden? Andre ting?
30-40 sekunder synes jeg var lenge - det er ikke de tidene jeg opplever.
Men det er nok er god del mer data enn det du ser, sånn i snitt ligger sistelogger på ca. 500KB - dog ikke nok til at det skal ta 30-40 sekunder.

Når jeg titter på sistelogger-skriptet ser jeg at ting med fordel kunne vært gjort smartere - jeg skal gjøre noen håndgrep ved leilighet.

I tillegg sliter serveren som kjører Apache litt (ligger på 20-30% CPU i snitt). Jeg vet hvorfor, og hvordan jeg skal løse det, men har ikke hatt tid til å titte nærmere på det.

SQL serveren går på en egen maskin og den har ikke problemer. Hverken med oppslag eller andre ting.
Er det MySQL du kjører kan jeg kanskje hjelpe deg litt med ting rundt det? Jeg har jobbet i noen år med MySQL servere og kjenner ganske godt til det - både når det gjelder oppsett, konfigurering, spørringer og vedlikehold av MySQL-baser.
Takk.
Jeg har allerede fått en del tips og hjelp av dnumgis, så akkurat nå tror jeg ting er i vater. Men du skal ikke se bort fra at jeg kommer tilbake til deg i løpet av ikke så alt for lenge. :wink:

taske
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:10
Registrert:tor 22 nov 2007 23:59
Sted:Borgen, Asker

Legg inn av taske » fre 23 nov 2007 08:12

Nå er den nede i 10-15 sekunders responstid så det går litt opp og ned. :)

Bare en tanke, du sier at sistelogger inneholder mer data enn det jeg ser. Mener du med det at du henter ut flere rader fra basen enn det du presenterer på webben? I såfall bør du kanskje tenke på å LIMIT'e antall rader du får ut sånn at du kun henter det du faktisk skriver ut til web? Kan jo hende du allerede gjør det og jeg misforsto deg der, men da får du bare rette på meg.

Godt du har track på ting. Trenger du noe hjelp er det bare å spørre så skal jeg se hva jeg får gjort! Jeg jobber med drift av MySQL som sagt, og Apache også for den sakens skyld. Har også kodet en del i PHP og Perl opp gjennom årene, så trenger du en sparringspartner der og får du si fra... :)
Go ahead, make my kernel!

anders99

Legg inn av anders99 » fre 23 nov 2007 08:30

taske skrev: Bare en tanke, du sier at sistelogger inneholder mer data enn det jeg ser. Mener du med det at du henter ut flere rader fra basen enn det du presenterer på webben? I såfall bør du kanskje tenke på å LIMIT'e antall rader du får ut sånn at du kun henter det du faktisk skriver ut til web? Kan jo hende du allerede gjør det og jeg misforsto deg der, men da får du bare rette på meg.
Ta en titt på html-sourcen, så kanskje det går et lys opp for deg?
Godt du har track på ting. Trenger du noe hjelp er det bare å spørre så skal jeg se hva jeg får gjort! Jeg jobber med drift av MySQL som sagt, og Apache også for den sakens skyld. Har også kodet en del i PHP og Perl opp gjennom årene, så trenger du en sparringspartner der og får du si fra... :)
Takk. Som sagt, du skal ikke se bort fra at jeg kommer tilbake til deg.

Svar