Arkivere pga full logg?

Alt om geocaching
Svar
Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27
Arkivere pga full logg?

Legg inn av Frodebs » søn 04 nov 2012 19:51

Hei.
For en stund siden logget jeg en "needs archived" på en geocache men er egentlig usikker på om jeg gjorde det rette.

Det er en micro/nano som hadde stått ett år med "needs maintenance" for loggen er full. Ettersom det ikke er plass til å legge inn nye loggark, er det vel heller ikke noen god kutyme å ta ut gamle loggark for å hjelpe eier med blanke ark for å signere.

Jeg undersøkte på nettet at over halvparten av denne eierens geocacher står med "Needs maintenance" så jeg fyrte av en "needs archived" i håp om at eieren vokner. Nå ser det ut til at han ikke gjorde det og cachen blir arkivert.

Skulle jeg ha handlet som de aller fleste andre og bare ignorert at eieren også ignorerer sine cacher eller burde jeg ha kastet gammel logg som eier ikke bryr seg om og lagt inn en ny?

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Arkivere pga full logg?

Legg inn av thomfre » søn 04 nov 2012 20:01

Etter min mening gjorde du det rette.
Hvis eier ikke er aktiv og kan ta seg av cachen sin er det bedre at den arkiveres.
Uten vedlikehold vil jo ikke akkurat cachen bli bedre med tiden...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:ons 30 jun 2010 22:44

Re: Arkivere pga full logg?

Legg inn av TA- » søn 04 nov 2012 20:13

Etter min mening, så gjorde du helt rett.

Noen ganger er det også helt greit å hjelpe CO med en ny logg, og selvfølgelig tilby CO den gamle loggen hvis ikke det er plass til flere i cachen, spesielt hvis cachen ligger et stykke fra allfarvei. Men siden CO her ikke tar vare på sine cacher, så er det like greit å få dem arkivert, så kan heller andre få plassen.
Bilde

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Arkivere pga full logg?

Legg inn av Isa » søn 04 nov 2012 21:02

Syns du gjorde det rette!
Når cacheeier ikke bryr seg om cachene sine mer, er det bedre at de arkiveres så andre kan legge ut nye cacher de faktisk kommer til å følge opp!

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Arkivere pga full logg?

Legg inn av E-Lie » man 05 nov 2012 00:28

Har gjort akkurat det samme, men ikke på grunn av full logg. Kan ikke se at det er noen grunn til å vedlikeholde/opprettholde en cache når eier viser null interesse!
Det merkelig er også at straks du setter den som trenge/bør arkiveres, strømmer folk til og skal ha andre meninger om den. Tror vel ingen ønsker arkivering, men blir den ikke vedlikeholdt, bør andre få slippe til.
Tenk om flere kan ta ansvar for slitne bokser i alle varianter. Vi som legger ut, bør også være vårt ansvar bevisst. Det er da vel ingen skam å selv disable de vi ikke klarer å vedlikeholde.

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Arkivere pga full logg?

Legg inn av Frodebs » man 05 nov 2012 09:36

Årsaken til at jeg ble i tvil er at om det hadde vært plass til flere loggark, så hadde jeg lagt inn dette varslet om dette uten å be om arkivering. Det er altså cachens størrelse som blir avgjørende for hvordan en handler og jeg er ikke 100% komfortabel med det.

Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:ons 30 jun 2010 22:44

Re: Arkivere pga full logg?

Legg inn av TA- » man 05 nov 2012 10:20

Frodebs skrev:Årsaken til at jeg ble i tvil er at om det hadde vært plass til flere loggark, så hadde jeg lagt inn dette varslet om dette uten å be om arkivering. Det er altså cachens størrelse som blir avgjørende for hvordan en handler og jeg er ikke 100% komfortabel med det.
Synes du skal være 110% komfortabel med dette ;) Siden den ikke er mulig å logge fysisk, så skal den enten vedlikeholdes eller arkiveres. Og når CO ikke svarer, så skal den arkiveres.
Bilde

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Arkivere pga full logg?

Legg inn av SDJR » man 05 nov 2012 16:33

Da en av kriteriene for å kunne logge en cache som funnet er at man har fysisk signert loggen, vil en cache som ikke man kan signere være "ødelagt". Om ikke eier tar seg av "need maintance" meldinger er det riktige å få den arkivert.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Arkivere pga full logg?

Legg inn av Raggsokk » man 05 nov 2012 17:14

Hvor lang tid synes dere det bør gå fra første Needs Maintenance til man bør logge Needs Archived, vel og merke hvis eier ikke har gitt livstegn fra seg?
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Arkivere pga full logg?

Legg inn av SDJR » man 05 nov 2012 18:38

Raggsokk skrev:Hvor lang tid synes dere det bør gå fra første Needs Maintenance til man bør logge Needs Archived, vel og merke hvis eier ikke har gitt livstegn fra seg?
Det er vanskelig, kommer an på hvorfor den er merket med "need maintenance ". Her må man vel vurdere hver enkelt sak.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Arkivere pga full logg?

Legg inn av bjorges » tir 06 nov 2012 15:48

Hva er en full logg?
Det er sannsynligvis i det øyeblikket papiret ikke tar til seg mer blekk.
Dersom det ikke er flere linjer i loggen er det bare å skrive "i andre etasje", dvs. bare skrive over. Det er ikke ditt ansvar at cacheeier ikke kan lese signaturen din dersom han ikke bytter loggen når denne er full. Så lenge du har signert kan du logge med god samvittighet :)
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Arkivere pga full logg?

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 07 nov 2012 23:31

@Bjorges: Det synes jeg var en usedvanlig arrogant holdning til problemstillingen som jeg håper du er nokså alene om! Det kunne ikke falle meg inn å skrive oppå andres logg, og dermed gjøre den uleselig. Og det er ikke av hensyn til cacheeier, men til den jeg da skrev oppå. Jeg prøver å finne et lite åpent felt innimellom hvis mulig og få inn "initialene" GV. Så får det heller være med datoen. Det står ikke noe sted at loggingen skal dateres (selv om det er en meget god vane).

@Frodebs: Går det lang tid uten at eier responderer på noen som helst slags måte på henvendelser om den fulle loggen ville JEG vurdert å utføre vedlikehold selv. Dette er imidlertid omstridt praksis (du kan finne opptil flere tråder her på forumet hvor dette er grundig diskutert) så jeg vil ikke si at jeg synes du burde gjøre det. Det må du gjøre deg opp din egen mening om basert på argumenter for og i mot. (Og det finnes gode argumenter både for og i mot...)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar