Erfaringer om Lys & Lykter

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal
Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av SDJR » man 29 okt 2012 20:56

Jeg bestilte led-innsats til min mini-Maglite (30 lumen), da det svake lyset og dårlige batteritiden irriterte meg, så den lå bare i en skuff. Jeg kjøpte ikke den sterkeste led-en, da jeg ikke har behov for så kraftig lys til urban geocaching, og vil ha god batterilevetid og OK lys som ikke alarmerer hele nabolaget. Ellers har jeg en Led Lenser L7 (115 lumen) som jeg er veldig fornøyd med, har hatt den i snart ett år og har enda ikke byttet batterier. Men jeg ser at behovet for en hodelykt melder seg til caching i naturen i mørket, og vurderer en Led Lenser H7 (170 lumen). Jeg ønsker grei lystyrke samt god batteritid, trenger ikke noe superlys. Har en Europris hodelykt til 49 kr, men jeg regner at det blir for dårlig lys til mitt bruk.

Innspill?
Bilde

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av SDJR » man 29 okt 2012 20:58

Noen som har anbefalinger på hodelykt fra Deal Extreme?
Bilde

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av Team eika » man 29 okt 2012 22:07

Har både H7 som vi kjøpte hos xxl for ca 300,- og en annen noname hodelykt som jeg antar kommer fra dealextreme.
Denne siste er oppgitt til 1600 lumen og gjør natt til dag. to trinn. Holder mange timer på lavtrinnet og skal holde 3-4 timer på høy effekt.
Stod på finn.no til 400,- en her i fra telemark som solgte den.
H7 lykta er fin med den regulerbare lysstyrken. Greit når en er litt tett innpå folk og fe. Vekker ikke så mye oppmerksomhet.

Begge er vi godt fornøyd med.

Hvammen
Bruker
Bruker
Innlegg:116
Registrert:søn 10 jul 2011 17:39

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av Hvammen » man 29 okt 2012 22:29

Fra DX har jeg en Ultrafire SSC P7-C. Veldig fornøyd med den og jeg synes den lyser hakket bedre enn H7, dog et noe "hvitere" lys. Har to lysstyrker og oppladbart batteri. Batteriet er sånn kinapatent og jeg har ikke funnet dette batteriet i Norge, men det har holdt godt så det gjør ikke så mye når lykta kostet under 200 kr...

TeamNilsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:lør 15 sep 2012 14:24

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av TeamNilsen » lør 03 nov 2012 14:27

Hadde for en liten stund siden en LUPINE Wilma X6 på prøve. Har oxo nå kommet en ny Lupine Betty R X12
Dette er en fantastisk lykt. Se mere på http://www.oslosportslager.no/magasinet ... t-784.aspx

Hvammen
Bruker
Bruker
Innlegg:116
Registrert:søn 10 jul 2011 17:39

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av Hvammen » lør 03 nov 2012 22:08

Leste litt om den lykta der.. Den virker jo helt rå! Og det var prisen også.. :(

Brukeravatar
nopussy
Bruker
Bruker
Innlegg:207
Registrert:lør 16 feb 2008 11:06
Sted:Dokka
Kontakt:

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av nopussy » tor 08 nov 2012 21:48

Her i huset er det meste kjøpt fra Asia på nett. Enten på Ebay eller Aliexpress.
Prøver å legge ved en 8 siders PDF test av hodelykter. Den er ett år gammel, men grei å lese gjennom allikevel.
Test Hodelykter.pdf
(4.28MiB)Lastet ned 342 ganger
Medlem av Landsbycacherne. http://www.rudberg.as

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av SDJR » fre 09 nov 2012 03:13

Vant en Led Lenser H7 på Ebay igår for 185 kr inkl frakt. Butikkpris Ultimo og Jernia er 599,-

Bilde
Bilde

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av Team eika » fre 09 nov 2012 12:23

Du nevnte en av de absolutt dyreste butikkene nå. Pris ellers fra 329,-
Bruk prisjakt.no så ser en hvor en får best kjøp.

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av SDJR » fre 09 nov 2012 12:25

Ved kjøp i nettbutikk tilkommer frakt. Jeg sjekket pris i to butikker som jeg fysisk var innom i går.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av Raggsokk » fre 09 nov 2012 14:04

Led Lenser H7 koster 329,- hos både XXL og Magasinet ihvertfall, hvilket er snakk om fysiske butikker i tillegg til nettbutikker. Uansett skal det godt gjøres å få så dyr frakt at det ikke lønner seg fremfor de andre butikkene...

Forøvrig er H7 er prima hodelykt som er veldig god verdi for pengene, etter min mening. Jeg har hatt den i to år nå, og selv om jeg ga rundt det dobbelte i sin tid har jeg ikke angret. Jeg har såvidt kikket på etterfølgeren H14 men syntes ikke den var like anvendelig. H7'en går lett i jakkelomma og er alltid klar for en cachetur!

Jeg kjøpte også en T7 og en P17 fra samme produsent nylig. Helt fine lykter det også, men da altså håndholdte. Alt til sitt bruk. Sistnevnte er til husbruk og ble kjøpt på grunn av lang batterilevetid, mens den første har marginalt bedre lys enn H7 og kommer med en beltetaske. Har den på meg nå, faktisk... :D
- Raggsokk

Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av Raggsokk » ons 14 nov 2012 17:29

Vel, da kunne jeg ikke holde meg lenger. Etter at min trofaste H7 forsvant på en overnattingstur nylig har jeg hatt behov for lys på hodet. Jeg vurderte å kjøpe en ny H7 siden jeg har vært så fornøyd med den, men i dag tok jeg likegodt skrittet og kjøpte etterfølgeren; Led Lenser H14. Altså ikke R-versjonen.

Noen umiddelbare forskjeller fra H7 etter å ha pakket opp og satt i batterier:
:) - Bedre lys (220 lm mot 140-160 på H7)
:) - Går på 4 AA-batterier istedet for 3 AAA som H7 gjør = lenger mellom batteribyttene
:? - Større lyktehode og batteriboks, samt en ekstra stropp over hodet, men går fortsatt såvidt i lomma
:) - Avtagbar batteriboks med forlengerkabel og belteklips
:? - Annerledes fokus (trekke lyktehodet frem istedet for å skyve på 'fokusknotten')
:? - Ingen trinnløs dimming, men to lysnivåer + strobe og SOS
:( - Av/på-bryteren sitter på batteriboksen istedet for på lyktehodet
:) - Batteriindikator på batteriboksen
:) - Brakett til å montere på sykkel medfølger

Jeg skal se om jeg får prøvd den litt i mørket en av de nærmeste dagene, så kan jeg komme med noen flere erfaringer da.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:ons 30 jun 2010 22:44

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av TA- » ons 14 nov 2012 19:32

Raggsokk skrev:Jeg skal se om jeg får prøvd den litt i mørket en av de nærmeste dagene, så kan jeg komme med noen flere erfaringer da.
Veldig fint om du kommer med en tilbakemelding på den :) Vurderer den sterkt, men med R. Vant et gavekort på KomplettFritid på 1500,- i dag og vurderer H14R og Princeton Tec Apex Dual.

Trenger den til trening av redningshund i mørket, og den burde kunne lyse opp refleksen på bikkja på et par-tre hundre meter. Tenkte også å bruke den som sykkellykt, så god spredning av lyset hadde også hvert greit ;)
Bilde

Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:ons 30 jun 2010 22:44

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av TA- » fre 16 nov 2012 19:57

Har snakket med andre i Norske Redningshunder, og det er vist mange som har H14, og de er alle superfornøyd med den :) Så da er Led lenser H14R bestilt :)
Bilde

famv17
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:tir 08 mai 2012 19:47

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av famv17 » ons 21 nov 2012 00:28

TA- skrev:Har snakket med andre i Norske Redningshunder, og det er vist mange som har H14, og de er alle superfornøyd med den :) Så da er Led lenser H14R bestilt :)
Basert på meldingene i denne tråden gikk jeg til innkjøp av en H14 i går, jeg også :)
Bilde

Svar