Datatrafikk

Alt om geocaching
neWhouZe
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:tir 04 sep 2012 13:34
Sted:Sande i Vestfold
Datatrafikk

Legg inn av neWhouZe » tir 04 sep 2012 13:46

Hei. Jeg er ganske nybegynner med geocaching, og jeg er i ferd med å bli skikkelig hekta :) . Det er, i mine øyne, en perfekt fritidssyssel sammen med ungene. De syns det er fryktelig spennende å gå på "skattejakt", og jeg er såpass nerdete at jeg er veldig glad i å finne cacher på egen hånd også 8)

Det jeg lurer på er følgende: Jeg har lastet ned groundspeak sin app til min iPhone 4s, og jeg bruker denne når jeg skal finne cachene. Til vinteren så skal jeg en tur til Thailand med familien, og til min store glede så så jeg på kartet at det befinner seg et par cacher i gangavstand fra hotellet vi skal bo på. Er det slik at hvis jeg lagrer disse cachene i groundspeak appen, så slipper jeg å bruke datatrafikk på telefonen? Bruker den innebygde gps`en datatrafikk? Jeg ser for meg at jeg vil få en kjemperegning i posten hvis nettet surrer og går når jeg er i Thailand.
Bilde

---neWhouZe---

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Datatrafikk

Legg inn av Raggsokk » tir 04 sep 2012 14:05

Jeg bruker hverken iPhone eller Groundspeak-appen, men på generelt grunnlag kan jeg gjette på at du vil bli fakturert for nedlasting av kart hvis du bruker dette i letingen. Hvis du KUN 'går etter pilen' vil jeg tro at du slipper unna dersom du har cachene forhåndslagret, men ikke ta mitt ord for det... Du kan kanskje gjøre et eksperiment ved å nullstille datameteret på telefonen, slå av alt annet som overføre data og se om måleren stiger når du bruker Groundspeak-appen. Igjen; jeg har ikke iPhone, men jeg har i det minste en slik datatrafikk-måler på min Android.

Beste løsning er en håndholdt, dedikert GPS ferdig lastet med 2000 cacher og kart for hele landet, så kan du kose deg på ferie uten å stresse med dataroaming-angst. Hvis du går på en smell med telefonregningen så blir fort kostnaden like stor. :wink:

God tur og lykke til med cachingen uansett!
- Raggsokk

Bilde

mariusno
Bruker
Bruker
Innlegg:152
Registrert:tir 15 feb 2011 00:08
Sted:Oslo/Lier

Re: Datatrafikk

Legg inn av mariusno » tir 04 sep 2012 14:18

Den innebygde GPS'en bruker ikke datatrafikk, men programvaren (ivartfall på android) kan bruke datatrafikk hvis dette er tilgjengelig, for å gi deg posisjon raskere.

På android telefoner kan man ivartfall velge å skru av datatrafikk helt, noe som absolutt er lurt å gjøre i utland uansett om man driver med geocaching eller ikke. Hvordan eplefonene fungerer er det flere andre her på forumet som helt sikkert kan utbrodere mer om.

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Re: Datatrafikk

Legg inn av hstad » tir 04 sep 2012 14:19

Her er min fremgangsmåte med iPhone, gå inn på gc.com via pc og lag en pocket query over området du skal til, deretter går du inn på appen, velger pocket queries og laster ned den du nettopp lagde for offline bruk. Da er det klart for geocaching. Loggene skriver du f. Eks på telefon og velger lagre, og så kan du seinere sende dei nå du er på nett.
NB, slå av roaming i utlandet, så er du sikker på at du ikkje blir fattig på turen!


Mykje vyrdsamt
Hstad on Tapatalk

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Datatrafikk

Legg inn av Raggsokk » tir 04 sep 2012 14:34

Verdt å nevne at Pocket Queries kun er tilgjengelig for de med Premium-medlemskap. Jeg tar det med siden du sier at du er nybegynner!
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Re: Datatrafikk

Legg inn av hstad » tir 04 sep 2012 14:36

Raggsokk skrev:Verdt å nevne at Pocket Queries kun er tilgjengelig for de med Premium-medlemskap. Jeg tar det med siden du sier at du er nybegynner!
Godt poeng:), men da går det fortsatt an å lagre enkeltcacher i appen, så hvis du ikkje er premium er nok det beste løsningen (men husk å slå av roaming:) )


Mykje vyrdsamt
Hstad on Tapatalk

neWhouZe
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:tir 04 sep 2012 13:34
Sted:Sande i Vestfold

Re: Datatrafikk

Legg inn av neWhouZe » tir 04 sep 2012 14:45

Pocket Queries ja... Skjønner at jeg har en del igjen å lære :D

Har tenkt å oppgradere til premium, da dette bare koster 30$

Av med roaming, bli Premium og lære meg hva Pocket Queries er så kommer jeg langt :)

Tusen takk for hjelpen!
Bilde

---neWhouZe---

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Datatrafikk

Legg inn av SDJR » tir 04 sep 2012 16:35

Med androidtelefoner kan man laste ned appen Locus og laste ned kartene på WIFI, og så bruke disse offline. Vet ikke om man får Locus til iPhone.
Bilde

GS64
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:20
Registrert:man 27 feb 2012 11:04

Re: Sv: Datatrafikk

Legg inn av GS64 » tir 04 sep 2012 17:57

Raggsokk skrev:Jeg bruker hverken iPhone eller Groundspeak-appen, men på generelt grunnlag kan jeg gjette på at du vil bli fakturert for nedlasting av kart hvis du bruker dette i letingen. Hvis du KUN 'går etter pilen' vil jeg tro at du slipper unna dersom du har cachene forhåndslagret, men ikke ta mitt ord for det... Du kan kanskje gjøre et eksperiment ved å nullstille datameteret på telefonen, slå av alt annet som overføre data og se om måleren stiger når du bruker Groundspeak-appen. Igjen; jeg har ikke iPhone, men jeg har i det minste en slik datatrafikk-måler på min Android.

Beste løsning er en håndholdt, dedikert GPS ferdig lastet med 2000 cacher og kart for hele landet, så kan du kose deg på ferie uten å stresse med dataroaming-angst. Hvis du går på en smell med telefonregningen så blir fort kostnaden like stor. :wink:

God tur og lykke til med cachingen uansett!
Man kan købe en del data, for prisen på en dedikeret GPS og kort..

Android med neongeo, kan køre caches og kort offline. Til og med logge caches offline.

neWhouZe
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:tir 04 sep 2012 13:34
Sted:Sande i Vestfold

Re: Datatrafikk

Legg inn av neWhouZe » man 10 sep 2012 18:26

hstad skrev:Her er min fremgangsmåte med iPhone, gå inn på gc.com via pc og lag en pocket query over området du skal til, deretter går du inn på appen, velger pocket queries og laster ned den du nettopp lagde for offline bruk. Da er det klart for geocaching. Loggene skriver du f. Eks på telefon og velger lagre, og så kan du seinere sende dei nå du er på nett.
NB, slå av roaming i utlandet, så er du sikker på at du ikkje blir fattig på turen!


Mykje vyrdsamt
Hstad on Tapatalk
Endte opp med denne fremgangsmåten, og har nå kjøpt meg Premium og ordnet en Pocket Query for Phuket. Hvordan holder jeg denne listen ajour? Jeg regner med at det kan hende det kommer noen flere cacher, evt at noen forsvinner innen jeg skal reise i januar. Går det ann å stille den inn slik at den f.eks oppdaterer seg selv når jeg er koblet til WIFI?
Bilde

---neWhouZe---

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Datatrafikk

Legg inn av esbjug » man 10 sep 2012 19:24

En pocket query kan du kjøre opp igjen så ofte du vil, men ikke oftere enn en gang per døgn. På den måten har du alltid ny og fersk fil med deg ut.
Noen programmer virker litt på samme måten, ved at de kopler seg direkte opp mot gc.com, og tar ut geocacher på den måten. Så i realiteten har du to muligheter på å oppdatere dine cachedata før du skal ut på jakt.

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Datatrafikk

Legg inn av avigerus » man 10 sep 2012 19:31

Et lite sidespor kanskje men prøver:
Det er mulig å kjøpe seg et SIM-kort i Thailand og dermed bli belastet for forbruk i landet...sikkert ikke dyrt, men samtidig vil jo ikke mobilen ta imot telefoner ifra Norge, noe som sikkert er greit for en liten stund?
Beste forslag i denne tråden er å kjøpe seg en GPS, for det kan være veldig fuktig i Thailand, og en mobil er jo ikke akkurat vanntett?
Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Re: Datatrafikk

Legg inn av hstad » man 10 sep 2012 20:01

neWhouZe skrev:
hstad skrev:Her er min fremgangsmåte med iPhone, gå inn på gc.com via pc og lag en pocket query over området du skal til, deretter går du inn på appen, velger pocket queries og laster ned den du nettopp lagde for offline bruk. Da er det klart for geocaching. Loggene skriver du f. Eks på telefon og velger lagre, og så kan du seinere sende dei nå du er på nett.
NB, slå av roaming i utlandet, så er du sikker på at du ikkje blir fattig på turen!


Mykje vyrdsamt
Hstad on Tapatalk
Endte opp med denne fremgangsmåten, og har nå kjøpt meg Premium og ordnet en Pocket Query for Phuket. Hvordan holder jeg denne listen ajour? Jeg regner med at det kan hende det kommer noen flere cacher, evt at noen forsvinner innen jeg skal reise i januar. Går det ann å stille den inn slik at den f.eks oppdaterer seg selv når jeg er koblet til WIFI?
Det er som Esbjug er inne på. Først og fremst setter du opp PQ som repeteres, deretter må du ved anledning og wifi laste ned PQ på nytt for å holde den oppdatert.

anpr
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:fre 14 sep 2012 13:19

Re: Datatrafikk

Legg inn av anpr » søn 16 sep 2012 14:12

Jeg har selv brukt iPhone4 i utlandet, uten roaming og datautgifter for cachejakt.

Det du gjør er å søke etter cachene i appen, deretter kan du gå inn på hver cache, trykke "legg til i lagret liste". Her kan du lage en liste for f.eks. thailand.

Her kan du bestemme hva du vil lagre, f.eks. kart for området rnudt cachen. Du må dog bytte fra google sitt kart til openStreetMap. Da kan du lagre kart på telefonen.

Når du da kommer ned/skal ut å lese kan du forsåvidt sette den i flymodus, for å være 100% sikker, evt bare skru av roaming. Da åpner du cachene ved å gå på "Lagret" istedenfor "søk".

Når du har gjort dette kan du traske rundt, enten med pil eller kar, for å lete uten å bruke mobildata. Kartet vil dog bare være lagret i det nærmeste området og logger eller andre oppdateringer vil ikke komme på cachen etter at du har lagret den på telefonen.

Kan godt hende PQ fungerer bedre, har ikke prøvd dette selv. Bare lastet ned en og en tidligere.

Asoteam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:42
Registrert:tir 11 sep 2012 21:10

Re: Datatrafikk

Legg inn av Asoteam » man 17 sep 2012 21:07

Jeg er rimelig ny som cacher, men har allerede vært i utlandet. Vi er premiummedlemmer og har lastet ned en Pocket Quiry. Den åpner jeg i appen GeoBucket for iPhone som er veldig grei i utlandet, da cahene blir lastet ned og er i offline modus. Vi brukte dette både i Tallin og Helsinki uten at det kostet oss noe.
Asoteam

Svar