Terracaching

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54
Re: Terracaching

Legg inn av buzkaz » søn 16 sep 2012 10:34

anders99 skrev:
pafus skrev: Jeg er ikke enig med deg Synth. Jeg deler oppfatning med wikipedia
Men denne diskusjonen (i den grad det ikke bare dreier seg om dustete kverulering - her er jeg litt usikker) har jo sklidd ut i noe som ikke har noe med aktiviteten geocaching eller terracaching å gjøre. Å krangle om hva som har rett til å kalle seg geocaching/terracaching/opencaching etc. kan man godt gjøre i et annet forum enn her, og i den grad det gjøres her bør det være i "alt mulig".
Skulle ønske at moderatoren var litt mer moderat. Hvis man er så dypt personlig engasjert i ting som diskuteres så burde man kanskje nøye seg med å være deltager.

Beklager å dra det enda lenger vekk fra det opprinnelige temaet, men nå ligger iallefall tråden godt gjemt..

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Terracaching

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 16 sep 2012 11:26

For meg er det knasende likegyldig i hvilket forum tråden legges. Så lenge det er noen som skriver i den, kommer den opp når jeg klikker på "Se aktive emner" øverst på websiden, og jeg kan se hva som har blitt skrevet siden sist. Og skulle jeg ønske å finne den igjen senere, vil jeg bruke "Søk" funksjonen og søke etter Terracaching, og vips så finner jeg den.
thomfre skrev:Geocaching er jo faktisk et navn som kom FØR Groundspeak kom inn i bildet og kjøpte domenet geocaching.com...
Det er jo en påstand som ikke er helt korrekt... Pafus har tidligere i denne tråden lagt inn dette sitatet fra http://en.wikipedia.org/wiki/Geocaching:
The first website to list geocaches was announced by Mike Teague on May 8, 2000.[citation needed] On September 2, 2000, Jeremy Irish emailed the gpsstash mailing list that he had registered the domain name geocaching.com and had set up his own Web site. He copied the caches from Mike Teague's database into his own. On September 7, Mike Teague announced that Jeremy Irish was taking over cache listings.
Jeremy Irish informerte altså Mike Teague (som fant den første cachen som Dave Ulmer la ut) at han hadde opprettet en webside og lagt inn alle cachene der i steden for at de bare skulle figurere på en mailingliste. En uke etter annonserte Mike Teague at Jeremy Irish tok over alle "cache listings". (Og jeg vil nok tro at det hadde vært litt kommunikasjon mellom dem i løpet av den uken...) Etterhvert innså Jeremy Irish at dette ville bli for stort for han å kjøre på sin private maskin hjemme, så han og to kompiser startet Groundspeak:
After the increased traffic from Slashdot, Irish realized that the ongoing management of the web site would quickly grow out of the lone computer on his home DSL line. So in late 2000, he partnered with Elias Alvord and Bryan Roth, two coworkers at Sunrise Identity, to start a new company called Groundspeak Inc. (originally "Grounded Inc."). With the proceeds from sales of 144 geocaching t-shirts, they moved the machines into a hosted environment in downtown Seattle. The founders continued to work for Sunrise Identity while managing the new company and the web site in their off hours.
http://www.geocaching.com/about/history.aspx
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Terracaching

Legg inn av thomfre » søn 16 sep 2012 12:49

GorgonVaktmester skrev:
thomfre skrev:Geocaching er jo faktisk et navn som kom FØR Groundspeak kom inn i bildet og kjøpte domenet geocaching.com...
Det er jo en påstand som ikke er helt korrekt...
Ta da en titt her: http://geocaching.gpsgames.org/history/
Within a day, the original stash had been found. Within days, more stashes had been hidden in California, Kansas, and Illinois. Within a month, a stash had been hidden as far away as Australia. The hobby was fast on its way to being a worldwide phenomenon.

On May 8, Mike Teague announced a Web site for collecting the locations of caches. The original Web page is gone, but thanks to the Wayback Machine, a copy of the GPS Stash Hunt Homepage still exists.

On May 15, James Coburn set up a mailing list on eGroups (now Yahoo!) for discussion of geocaching. The list is still in existence. Its archives contain the best record of the early days of the hobby.

On May 30, a new name was coined for the hobby. Matt Stum suggested "geocaching" to avoid the negative connotations of the word "stash".

So, within a month, the hobby had in place the rules, its first hides and finds, a mailing list and a home page. And the number of caches was growing fast.

On September 2, 2000, Jeremy Irish emailed the gpsstash mailing list that he had registered the domain name geocaching.com and had setup his own Web site. He copied the caches from Mike Teague's database into his own. On September 6, Mike Teague announced that Jeremy Irish was taking over cache listings.
Det som er feil i påstanden min er at det den gang het Grounded Inc, ikke Groundspeak.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Terracaching

Legg inn av thomfre » søn 16 sep 2012 12:58

ArveAnd skrev:Men det som forvirra meg var at på sida til TerraCaching så stod det at det var utplassert TerraCachar over alt i verda - og altså ikkje Geocachar.

Så då er det slik og forstå at ein driv med geocaching når ein leitar etter TerraCachar også?
Her er et utdrag av overskrifter/første avsnitt på noen Geocaching-nettsteder:
TerraCaching.com skrev:The Quality Geocaching Community
OpenCaching.com skrev:Find geocaches now
NaviCache.com skrev:Geocaching, the high-tech GPS treasure hunt game
OpenCaching.us skrev:Geocaching in North America
Aktiviteten heter Geocaching, men det kan nok hende at selve cachene hos TerraCaching kalles en TerraCache for å unngå forvirring. Garmin kaller vel sine for cacher...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Terracaching

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 16 sep 2012 13:11

Dette blir selvsagt historisk flisespikkeri, men likevel...

Groundspeak (eller Grounded som det het i starten) kjøpte aldri domenet fra noen. Jeremy Irish registrerte det basert på navnet som du viser til at hadde oppstått tidligere og overtok alle cahceoppføringene fra Mike Teague, på det tidspunktet var det fortsatt et hobby-prosjekt drevet av en glad amatør. Etterhvert innså Jeremy Irish at dette vokste seg for stort til at han kunne drive dette på hobby-basis hjemme og etablerte Grounded Inc. (som senere skiftet navn til Groundspeak Inc.) sammen med tre kompiser.

Uansett var dette lenge før noen tenkte på å lage alternativer til Geocachng.com. Så alle de andre må karakteriseres som "etterligninger" i større eller mindre grad, og så blir det en definisjonssak om man vil kalle dem med sine egne navn eller si at de er varianter av Geocaching. Noen av de som har kommet til er mer lik originalen enn andre, så utfordringen blir å trekke en grense for når en etterligning har fjernet seg så mye fra originalen at den ikke lenger kan kalles Geocaching. Og Geocaching som sådan er jo også utvikling. Mysteryer og multier er jo heller ikke en del av den originale aktiviteten, men har kommet til senere.

Jeg vil ikke begi meg inn på å trekke en grense og definere hva som er innenfor og hva som ikke er det. Det eneste jeg har hevdet (og som jeg fortsatt står på) er at jeg ikke er noen tilhenger av å blande aktivitetene. Så like lite som jeg liker Munzeeer festet på/i cachebokser, så liker jeg heller ikke at de samme cachene er oppført både på geocaching.com og Opencaching. Der er Terracaching veldig ryddige etter min mening, i og med at de etter det jeg forstår krever at en Terracache skal være eksklusiv og ikke oppført andre steder.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Terracaching

Legg inn av buzkaz » søn 16 sep 2012 13:29

At begrepet "geocaching" omhandler aktiviteten man utfører når man går ut med en gpsr og et koordinat, med hensikt å finne en beholder med loggbok som man så signerer, fremgår helt klart her: http://www.geocaching.com/about/history.aspx

Så hvis gcinfo.no omhandler geocaching, og forumet "Geocaching/geocaching" omhandler geocaching, så hører diskusjon om terracaching og opencaching dåttkomm helt åpenbart innunder der.

Hvis det derimot er som Synth75 sier, at gcinfo.no utelukkende omhandler bruk av Groundspeak sine produkter og tjenester, så burde det fremgå tydeligere og man burde slutte å bruke f.eks "geocaching i norge" som undertittel. Men jeg tror ikke det var intensjonen i det hele tatt.

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Terracaching

Legg inn av pafus » lør 22 sep 2012 16:44

Forrige lørdag satte jeg ut en cach. På onsdag besøkte jeg Mostly Moose sin cach og i dag har jeg utplassert en som nå er inne til reviewing.
Jeg er fornøyd hvis mine to rekker MMs til livet.

Hvis noen vil ut på tur eller bidra med en cach, stiller jeg gjerne opp som sponsor. God fornøyelse.
Bilde Bilde

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Terracaching

Legg inn av pafus » man 27 okt 2014 18:34

Vekker opp denne gamle tråden. Terracaching.com har på seinsommeren kommet i ny drakt på nettet. TC3.
Dette betyr at alle som er medlemmer må logge på og be om at man blir varslet på e-post, ved f.eks nye utlegg dersom dette er ønskelig.
Alle gamle innstillinger er borte.
Det hele er en stor forbedring fra det gamle brukergrensesnittet. Nye medlemmer er selvsagt også velkommene.
Bilde Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Terracaching

Legg inn av tomahg » man 27 okt 2014 21:05

Jeg har bare funnet Mostly Moose sin terracache (og har vel også skylden for at den havnet på terracaching.com og ikke på geocaching.com), men synes både de gamle og de nye nettsidene er litt vanskelig å finne frem i. Jeg klarer f.eks ikke å finne frem til den ene terracachen jeg har funnet på nettsidene.

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Terracaching

Legg inn av pafus » man 27 okt 2014 21:34

Fra forsiden: Terracentral - My caches - found caches. Da får jeg opp "All Along the Watchtower" (som for øvrig også er mitt eneste tradisjonelle funn)
Resten er locationless og virtuelle. Veldig artig det også syntes nå jeg.
Bilde Bilde

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Terracaching

Legg inn av pafus » søn 02 nov 2014 14:51

En locationless og to virtuelle + (en cybercache som venter på publisering).
Det har vært mye regn siste uke.
Hvis noen vil prøve kan jeg være sponsor.
Bilde Bilde

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Terracaching

Legg inn av pafus » man 24 nov 2014 22:09

Jeg drister meg til å spørre om litt hjelp. Jeg sitter og lager noen nye cacher, Nidarosdomen og Ishavskatedralen. Disse skal være virtuelle, altså uten boks, og derfor trenger jeg en Confirmation Code (som det heter) for at folk skal kunne logge dem. Dette kan være hva som helst, men man må være fysisk tilstede ved kirkene for å finne det. Kan man se det på f eks google maps funker det dårlig. Utfordringen min er at jeg sitter i Hokksund.

Jeg blir veldig glad hvis noen, som alikevel går forbi disse stedene med GPS, ville tatt seg bryet med å finne en passende CC med tilhørende posisjon og bilde. Send det som en PM. Lønn i form av ett stk av min personlige geocoin trykket i 15 eksemplarer og sporbar på geocaching.com. Produsert av (ja nettopp) Mypersonalgeocoin.de

På forhånd takk for hjelp.

Geirr
Bilde Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Terracaching

Legg inn av Kjedalen » lør 29 nov 2014 03:01

Jeg kunne godt ha gjort dette for Ishavskatedralen (hvis jeg bare visste hva en CC er for noe), men er det ikke litt juks å etablere en cache (også en virtuell) uten selv å være til stede? Dette lukter litt av sofacaching synes jeg.
BildeBilde

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Terracaching

Legg inn av pafus » søn 30 nov 2014 14:45

Det har ikke falt meg inn å se sånn på det. Mulig du har rett. Jeg har besøkt kirka, er bare ikke der nå.... har jeg tenkt.

Jeg ser også at det er en 50-60 passive terracachere i Norge som kanskje ville kikket innom hvis det var en fysisk cache i nærheten. Jeg tenkte at jeg på denne måten kunne bidra til å restarte et alternativ til det økende antall grøftekantcacher. Ved å plasere noen ut over Norges land blir det enklere å ta tradisjonelle terracacher, ikke bare locationless og cyber.

Og ikke minst, jeg syntes det er ille at en bedrift (Groundspeak) skal sette premisser aleine for en hel fritidsaktivitet. Vi trenger mer å velge i av både leverandører og typer cacher og jeg vil være med på dette. Da trenger man cacher flere steder enn Akershus, Oppland, Rogaland, Buskerud og Finnmark. Man trenger alle 19.

Når man logger en Terracache gir man cachen karakter på en skala fra 1 til 10. Velger man ikke å arkivere egne cacher med samlet score dårligere enn 4 virker dette negativt inn på poengsummen din. En poengsum som blir regnet ut av både utlegg, karakter du mottar på disse og funn.
Jeg tenkte sikkert også at folk ville straffe meg i etterkant om noe ikke falt i smak.

Siste tanken min var at en virtuell (som ikke har noe fysisk boks) primært blir bedømt ut fra beskrivelsen av cachen og stedet som skal vises. Skal man gjøre denne jobben godt må man ha kikket på stedet, noe jeg har gjort flere ganger. At jeg ikke har vært der siste året eller at jeg ikke husker hva som evt kan brukes som cc i nærheten slo meg aldri som sofacacher aktig.

Jeg legger flid i cachene mine, både terracacher og geocacher og vil ikke bli oppfattet som sofacacher. Det er ille.
Jeg dropper derfor Tromsø-ideen og fortsetter utlegg her på Østlandet.
Bilde Bilde

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Terracaching

Legg inn av pafus » tor 22 jan 2015 12:57

Terracaching challenge 2015 er i gang. Alle cachere bør vurdere deltagelse. Det er gøy med mål og mulighet for premie.
Les mer her: http://community.terracaching.com/Post/Details/360
Bilde Bilde

Svar