Terracaching

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:
Re: Terracaching

Legg inn av thomfre » tor 13 sep 2012 07:43

ok67 skrev:Tja, no var det vel folket bak Groundspeak som "fann opp" geocaching..............
Det er helt feil!

http://www.cacheopedia.com/wiki/Dave_Ulmer
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Terracaching

Legg inn av pafus » tor 13 sep 2012 07:47

Det hele var kanskje ett kupp fra en driftig mann?
The first website to list geocaches was announced by Mike Teague on May 8, 2000.[citation needed] On September 2, 2000, Jeremy Irish emailed the gpsstash mailing list that he had registered the domain name geocaching.com and had set up his own Web site. He copied the caches from Mike Teague's database into his own. On September 7, Mike Teague announced that Jeremy Irish was taking over cache listings.
http://en.wikipedia.org/wiki/Geocaching
Bilde Bilde

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Terracaching

Legg inn av pafus » tor 13 sep 2012 08:26

Mike Teague var forøvrig den første mannen i verden til å logge en cach i det han logget Dave Ulmer sin.
The first documented placement of a GPS-located cache took place on May 3, 2000, by Dave Ulmer of Beavercreek, Oregon.[8] The location was posted on the Usenet newsgroup[9][10] as 45°17.460′N 122°24.800′W. By May 6, 2000, it had been found twice and logged once (by Mike Teague of Vancouver, Washington).
http://en.wikipedia.org/wiki/Geocaching

Og det var dagens lille historietime...
Bilde Bilde

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Innlegg:328
Registrert:man 26 nov 2007 21:49
Sted:Marokko

Re: Terracaching

Legg inn av hysse » lør 15 sep 2012 15:12

I oktober 2006 hadde Tassen å Jei funnet, som de eneste, alle to terracacher i Norge.
Disse var laget av profilerte norske geocachere( MR. EarlyBird & Mostly Moose).

Etterhvert er det blitt 8 stykker!! i hele Norge.
Hvorav 5 er produsert av besøkende fra andre verdensdeler.

De norske er plassert ut i 2005,2006 også er det kommet én idag....

The future is bright, vely blight.
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Terracaching

Legg inn av Synth75 » lør 15 sep 2012 16:48

Tråden er flyttet fra geocaching-forumet.

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Terracaching

Legg inn av pafus » lør 15 sep 2012 17:07

Og med den flyttingen må synth75 døpe om headingen til: "gcinfo.no" med undertittel "geocaching.com i Norge."
Han må også bytte navn på første kapittel i forumet sitt fra "geocaching" til "geocaching.com"

Men dette bygger bare opp rundt spørsmålet mitt: geocaching=groundspeak
Bilde Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Terracaching

Legg inn av Synth75 » lør 15 sep 2012 17:20

pafus skrev:Og med den flyttingen må synth75 døpe om headingen til: "gcinfo.no" med undertittel "geocaching.com i Norge."
Han må også bytte navn på første kapittel i forumet sitt fra "geocaching" til "geocaching.com"

Men dette bygger bare opp rundt spørsmålet mitt: geocaching=groundspeak
Trenger ikke endre noe som helst. Dette er en nettside og organisering rundt geocaching. Les mer om formålet under "om gcinfo.no" og i wikien. Det henvises stadig til geocaching.com. Synes du at dette er for snevert, antar jeg om du er medlem f.eks kan sende inn forslag til årsmøtet om utvidelse.
Terracaching passer best under "alt mulig". Geocaching er for... geocaching.

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Terracaching

Legg inn av pafus » lør 15 sep 2012 17:30

Synth75 skrev: Terracaching passer best under "alt mulig". Geocaching er for... geocaching.
Jeg er ikke enig med deg Synth. Jeg deler oppfatning med wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Geocaching

Geocaching er en betegnelse (med egen logo, se wiki) for en aktivitet. Flere tilbyr denne aktiviteten. Deriblant Geocaching.com og Terracaching.com

Så lenge vi bruker betegnelsen Geocaching, må vi godta at det er fler enn en hoffleverandør.
Bilde Bilde

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Terracaching

Legg inn av pafus » lør 15 sep 2012 17:38

Synth75 skrev: Les mer om formålet under "om gcinfo.no" og i wikien. Det henvises stadig til geocaching.com.
Jeg ser ikke at det henvises til geocaching.com i formålet? Det må du nesten vise meg. (Det er mye mulig jeg er blind på begge øya, i så tilfelle ber jeg om unnskyldning.)
Bilde Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Terracaching

Legg inn av ArveAnd » lør 15 sep 2012 18:33

hm.... eg trudde geocaching er geocaching, og terracaching er terracaching.
Men det er altså slik at terracaching er geocaching.

Er det da noko anna som er terracaching?

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Terracaching

Legg inn av Synth75 » lør 15 sep 2012 20:02

pafus skrev:
Synth75 skrev: Les mer om formålet under "om gcinfo.no" og i wikien. Det henvises stadig til geocaching.com.
Jeg ser ikke at det henvises til geocaching.com i formålet? Det må du nesten vise meg. (Det er mye mulig jeg er blind på begge øya, i så tilfelle ber jeg om unnskyldning.)
Det henvises til geocaching.com på nesten alle undersider av gcinfo.no. Klikk nesten hvilken som helst link.
Terracaching passer best under "alt mulig" på DETTE forumet. Tror neppe noen har noe imot at terracaching diskuteres, så det må gjerne diskuteres og oppfordres til, men det er ikke det som menes med geocaching på dette nettstedet. Ingen stor sak. Bare la en tråd der den passer best hjemme på gcinfo.no.

anders99

Re: Terracaching

Legg inn av anders99 » lør 15 sep 2012 20:11

pafus skrev: Jeg er ikke enig med deg Synth. Jeg deler oppfatning med wikipedia
Men denne diskusjonen (i den grad det ikke bare dreier seg om dustete kverulering - her er jeg litt usikker) har jo sklidd ut i noe som ikke har noe med aktiviteten geocaching eller terracaching å gjøre. Å krangle om hva som har rett til å kalle seg geocaching/terracaching/opencaching etc. kan man godt gjøre i et annet forum enn her, og i den grad det gjøres her bør det være i "alt mulig".

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Terracaching

Legg inn av Kjedalen » lør 15 sep 2012 23:32

Jeg skjønner ikke denne kranglingen! Hvorfor ikke akseptere at det er flere caching-operatører (og kan dukke opp nye) med hvert sitt navn:
- geocaching = geocaching.com = Groundspeak
- opencaching = opencaching.com = Garmin
- terracaching = terracaching.com = ???
- xxx-caching = xxx-caching.com = xxx
- osv, osv, osv....

- og at gcinfo.no egentlig er en organisasjon for geocaching.com, men der takhøyden er så stor at det er lov å diskutere andre caching-operatører. La gå at andre caching-operatører kaller også deres aktivitet for geocaching, men slike navneforvirringer finnes det på mange områder. Vi har f.eks. mange fagforbund i Norge, men bare ett Fagforbundet. Vi har mange dagblad, men bare ett Dagbladet. Osv.
BildeBilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Terracaching

Legg inn av thomfre » søn 16 sep 2012 05:12

Geocaching er jo faktisk et navn som kom FØR Groundspeak kom inn i bildet og kjøpte domenet geocaching.com...

Både TerraCaching, OpenCaching.com og Geocaching.com driver med geocaching, det står det klart og tydelig på nettsiden til alle sammen... Så å flytte dette fra et forum hvor det står "Alt om geocaching" som beskrivelse er jo ganske tåpelig...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Terracaching

Legg inn av ArveAnd » søn 16 sep 2012 08:52

thomfre skrev:Geocaching er jo faktisk et navn som kom FØR Groundspeak kom inn i bildet og kjøpte domenet geocaching.com...

Både TerraCaching, OpenCaching.com og Geocaching.com driver med geocaching, det står det klart og tydelig på nettsiden til alle sammen...

Dette stemmer heilt sikkert. Men det som forvirra meg var at på sida til TerraCaching så stod det at det var utplassert TerraCachar over alt i verda - og altså ikkje Geocachar.

Så då er det slik og forstå at ein driv med geocaching når ein leitar etter TerraCachar også?

Svar