Geocache plassert i eller under varde

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike
Geocache plassert i eller under varde

Legg inn av kosunde » søn 02 sep 2012 20:28

Jeg sendte en cache inn til godkjenning i dag, og fikk et spørsmål tilbake fra Protea Sangomas om hvorvidt den er plassert under en varde. Det er den ikke, og jeg svarte det, men jeg stusset over spørsmålet. Så spørsmålet mitt til dere reviewere blir: Er det forbudt å plassere cacher i varder nå? Hvordan er i så fall et slikt forbud hjemlet i retningslinjene? Var forøvrig på en fin fjelltur i dag og logget 5 cacher. To av disse befant seg i varder. I det ene tilfellet var varden trolig laget av CO for å skjule boksen. Så her er det noen nyanser...

kosunde


Sent from my iPad using Tapatalk
Bilde

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: Geocache plassert i eller under varde

Legg inn av ok67 » man 03 sep 2012 07:33

No er ikkje eg reviewar, men mi personlege meining er at vardar og murar er likestilt. Til å begynne med går det bra, men ikkje etter så veldig lang tid er muren eller varden degenerert til ei stienrøys. Så cachar bør ikkje plasserast på slike stader.

Brukeravatar
Cervis Venator
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:man 03 sep 2012 08:04

Re: Geocache plassert i eller under varde

Legg inn av Cervis Venator » man 03 sep 2012 08:18

Geocaching har i noen tilfeller forårsaket skader på omgivelsene, enten ved gjemmingen av cachen eller når folk leter etter den. En av de mest vanlige skadene er på gjemmesteder som består av oppstablede stener, som stengjerder, stenmurer, stenvegger, røyser og varder. Skadene oppstår som følge av at folk plukker ut stener på jakt etter cachen. Skader på omgivelsene er et brudd på Groundspeaks retningslinjer http://support.groundspeak.com/index.ph ... age&id=304 som sier:

Geocache placements do not damage, deface or destroy public or private property. Caches are placed so that the surrounding environment, whether natural or human-made, is safe from intentional or unintentional harm.
Cervis Venator
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Geocache plassert i eller under varde

Legg inn av Raggsokk » man 03 sep 2012 10:07

Den andre cachen jeg fant, Vardeskatt, ligger inni en varde som ifølge cachebeskrivelsen "was built by my brother and I several years ago". Når man selv bygger varden (f.eks. for å skjule en geocache) er det da fortsatt ikke tillatt?

Forøvrig hyggelig å se Cervis Venator her på forumet!
- Raggsokk

Bilde

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Geocache plassert i eller under varde

Legg inn av kosunde » man 03 sep 2012 10:31

Jeg fikk følgende fyldige svar fra Protea Sangomas som en reviewer note i dag tidlig:

Location: Buskerud, Norway
protea sangomas posted a reviewer note for A nightly view (Not Published) (Traditional Cache) at 9/2/2012

Log Date: 9/2/2012
Hei,

Geocaching har i noen tilfeller forårsaket skader på omgivelsene, enten ved gjemmingen av cachen eller når folk leter etter den. En av de mest vanlige skadene er på gjemmesteder som består av oppstablede stener, som stengjerder, stenmurer, stenvegger, røyser og varder. Skadene oppstår som følge av at folk plukker ut stener på jakt etter cachen. Skader på omgivelsene er et brudd på Groundspeaks retningslinjer http://support.groundspeak.com/index.ph ... age&id=304 som sier:

Geocache placements do not damage, deface or destroy public or private property. Caches are placed so that the surrounding environment, whether natural or human-made, is safe from intentional or unintentional harm.

I noen tilfeller er slik skade også et brudd på Lov om kulturminner. Husk også at du som cacheeier risikerer erstatningskrav ved eventuelle skader, ettersom du ved utplassering av cachen har bidratt til at skaden oppstod. Før jeg publiserer denne, trenger jeg en bekreftelse på at cachen er gjemt slik at cachen selv, eller leting etter den, ikke skader omgivelsene.

Dette er en gammel spilleregel, men dessverre så har nok noen cacher blitt publisert uten at denne ble fulgt. Det fritar ikke nye cacher fra spillereglene, og de som vi får varsel om blir det reagert på.

Vennlig hilsen
Protea Sangomas
Reviewer

Visit this log entry at the below address:
http://coord.info/GL969VYC

Det samme som Cervis Venator sier. Greit nok for meg, og lurt å være klar over når en går en lang tur innover fjellet for å utplassere en boks. :)

kosunde
Bilde

Brukeravatar
Cervis Venator
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:man 03 sep 2012 08:04

Re: Geocache plassert i eller under varde

Legg inn av Cervis Venator » man 03 sep 2012 11:32

[quote="Raggsokk"]Den andre cachen jeg fant, Vardeskatt, ligger inni en varde som ifølge cachebeskrivelsen "was built by my brother and I several years ago". Når man selv bygger varden (f.eks. for å skjule en geocache) er det da fortsatt ikke tillatt?

Jeg vil anta at det ikke alle som leser cachebeskrivelsen. Da kan man regne med å få inn en rapport også på denne cachen.
Enkelt saker vil jeg ikke uttale meg om før jeg har diskutert med de andre reviewerene slik at vi får en helhetslig vurdering av cachen.

Takk for velkomst.
Cervis Venator
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
JohnBNorway
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:24
Registrert:tir 08 jun 2010 09:50
Sted:Sandefjord

Re: Geocache plassert i eller under varde

Legg inn av JohnBNorway » man 03 sep 2012 11:58

Cervis Venator skrev: Jeg vil anta at det ikke alle som leser cachebeskrivelsen.
Helt riktig, mange cachere følger pilen på GPSen til "neste nærmeste cache" uten å lese noe som helst.
Det trenger i seg selv ikke å være noe negativt, men av og til...
Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Geocache plassert i eller under varde

Legg inn av PPJ » tor 13 sep 2012 06:41

Det er stor forskjell på varder.
Noen er bygget for flere århundrer siden og markerer en vei, en grense eller et punkt.
Disse bør være helt i fred.

Mange varder er bygget av "turister", folk som særlig i fjellet har lekt seg med å lage en haug av stein. Det er ikke alltid lett å se forskjell, men ofte er det nokså åpenbart. Disse tåler i utgangspunktet en cache.

Men med det høye tempo geocachingen til tider har fått, hvor det er om å gjøre å finne flere/mange cacher på kort tid, blir alle gjemmesteder sårbare. Valg av varde krever da stor omtanke.
8)
Bilde Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Geocache plassert i eller under varde

Legg inn av PPJ » fre 14 sep 2012 06:38

Litt mer om varder:
Grensevarder er særlig sårbare. De har ofte en toppstein som viser retning på grensen og som således er nøye plassert.

Toppvarder ble ofte bygget med et innhold, f.eks. flaske, et visittkort, en boks. F.eks. da Store Skagastølstind (Storen) i 1876 ble førstebesteget av W. Cecil Slingsby bygget han varden og la inn sitt lommetørkle. Nestemann, Harald Petersen i 1878, tok dette med seg ned igjen. Her har vi altså enn viss tradisjon å bygge på, men det kreves stor omhu!
8)
Bilde Bilde

arvf
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:38
Registrert:lør 29 mai 2010 19:48
Sted:Røyken

Re: Geocache plassert i eller under varde

Legg inn av arvf » fre 14 sep 2012 13:45

PPJ skrev:
Toppvarder ble ofte bygget med et innhold, f.eks. flaske, et visittkort, en boks. F.eks. da Store Skagastølstind (Storen) i 1876 ble førstebesteget av W. Cecil Slingsby bygget han varden og la inn sitt lommetørkle. Nestemann, Harald Petersen i 1878, tok dette med seg ned igjen.
Og dermed var den første travel bug et faktum?
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Geocache plassert i eller under varde

Legg inn av thomfre » fre 14 sep 2012 14:18

arvf skrev:
PPJ skrev:
Toppvarder ble ofte bygget med et innhold, f.eks. flaske, et visittkort, en boks. F.eks. da Store Skagastølstind (Storen) i 1876 ble førstebesteget av W. Cecil Slingsby bygget han varden og la inn sitt lommetørkle. Nestemann, Harald Petersen i 1878, tok dette med seg ned igjen.
Og dermed var den første travel bug et faktum?
Eller kanskje en varde er forløperen til en cache? Lommetørkle ut og lue inn!
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Geocache plassert i eller under varde

Legg inn av ingsve » fre 14 sep 2012 14:29

PPJ skrev:Litt mer om varder:
Grensevarder er særlig sårbare. De har ofte en toppstein som viser retning på grensen og som således er nøye plassert.

Toppvarder ble ofte bygget med et innhold, f.eks. flaske, et visittkort, en boks. F.eks. da Store Skagastølstind (Storen) i 1876 ble førstebesteget av W. Cecil Slingsby bygget han varden og la inn sitt lommetørkle. Nestemann, Harald Petersen i 1878, tok dette med seg ned igjen. Her har vi altså enn viss tradisjon å bygge på, men det kreves stor omhu!
8)
Datidens "travelbugs" :wink: :lol:
Bilde

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: Geocache plassert i eller under varde

Legg inn av kbra » søn 16 sep 2012 20:31

Jeg tror dessverre Cervis Venator har rett når det antydes at mange springer (eller helst kjører) rett fram etter pila på gps'n uten å lese en beskrivelse. Så selvsagte oppfordringer om å fare varsomt fram oppfattes ikke.

Om jeg skulle legge ut flere cacher vil det være for å gi finneren en opplevelse utover å springe etter pila og kvittere i ei bok. Jeg kunne kanskje legge ut en mystery, der koordinatene er gjemt inne teksten for å lure leteren til å lese.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Geocache plassert i eller under varde

Legg inn av krl69 » søn 16 sep 2012 21:38

kbra skrev:Jeg tror dessverre Cervis Venator har rett når det antydes at mange springer (eller helst kjører) rett fram etter pila på gps'n uten å lese en beskrivelse. Så selvsagte oppfordringer om å fare varsomt fram oppfattes ikke.

Om jeg skulle legge ut flere cacher vil det være for å gi finneren en opplevelse utover å springe etter pila og kvittere i ei bok. Jeg kunne kanskje legge ut en mystery, der koordinatene er gjemt inne teksten for å lure leteren til å lese.
Spiller det noen rolle for deg om jeg går rett frem, på skrått, hopper opp og ned mens jeg går eller springer i sikk sakk frem til dine cacher? Eller mister boksen sin glans hvis jeg kun går til din ekstraordinære og utsøkte plassering for å signere i loggen? Ta det for gitt at jeg skriver litt mer enn TFTC, ikke ødelegger eller skader noe(n) på veien og ellers oppfører meg eksemplarisk, noe som bør være et minimum av god sportsmanship for enhver Geocacher. Dette burde være unødvendig å spesifisere i en beskrivelse og hvis det allikevel skjer overtramp, vel da er det ikke håp for vedkommende og i alle fall noe som ingen beskrivelse ville kunne forhindre.

Jeg bryr meg i alle fall ikke om noen kun er ute etter statistikkmat uansett om cachen ligger på toppen av et fjell eller en supervrien mystery. Hvordan man kommer seg til cachen må da være opp til enhver så lenge man ikke bryter med normal folkeskikk eller trafikkregler. Synes kanskje det blir litt i overkant mye å bry seg med hvis man skal irritere seg over slikt også. Men det er nå hva jeg mener. :shock:

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Geocache plassert i eller under varde

Legg inn av gacrux » søn 16 sep 2012 22:25

Jeg har overraskende mange ganger vært enig med krl69 i det siste ... skremmende ... :lol: .

For egen del leser jeg lite beskrivelser før jeg legger ut på tur. Viser GPSen en cache i nærheten, så kan det hende jeg prøver å logge den. Det får være utleggers ansvar å legge cacher på steder hvor kulturminner ikke blir ødelagt. Forøvrig gidder jeg ikke engang prøve på cacher gjemt i en mur eller steigjerde, eller varde med mindre jeg kan se cachen uten å flytte på noe.
Otto Milvang

Svar