GPS og sånn

Alt om geocaching
Nybegynner
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:lør 01 sep 2012 17:21
GPS og sånn

Legg inn av Nybegynner » lør 01 sep 2012 17:27

Er ganske fersk i gamet (derav navnet). Har til nå brukt iphone til å finne cacher, men ønsker å prøve å plassere ut en selv. har forstått at man da må ha GPS. Jeg har en Garmin i bilen (Nûvi 200) - kan denne brukes? (bare til jeg får kjøpt en sånn til å gå på tur med?) Problemet er at jeg får den ikke til å vise koordinatene på riktig måte i forhold til det systemet som brukes av geocachere, min viser E for øst, og ikke søren om jeg finner ut hvordan jeg skal få den til å vise W (vest) slik det kreves.

Finnes det en måte der jeg kan trylle de koordinatene jeg klarer å få tak i over til slike med W i?

Håper noen vil svare:)

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: GPS og sånn

Legg inn av SDJR » lør 01 sep 2012 19:00

Her i Norge er det N (nord) og E (øst) som brukes. Om en bil-GPS er nøyaktig nok kan jeg ikke svare på.
Bilde

Nybegynner
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:lør 01 sep 2012 17:21

Re: GPS og sånn

Legg inn av Nybegynner » lør 01 sep 2012 23:59

Ok? Men jeg har da lest at feil som ofte blir gjort er at folk har feil koordinater -
Som øst i stedet for vest? Forstod det slik at vi måtte oppgi west på sidene
Til Geocaching ?

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: GPS og sånn

Legg inn av SDJR » søn 02 sep 2012 00:16

Nei, man oppgir koordinatene til stedet der cachen ligger, og i Norge er det E (øst). Det du kanskje tenker på er at mange ikke oppgir nøyaktige nok koordinater, dvs for lang bort fra cachen, da blir det "feil koordinater". Det skjer hvis fort hvis man har en unøyaktig GPS, ikke tar mange nok målinger, eller at signalet er dårlig på cache-stedet.

Man bør bruke en dedikert GPS, foreta flere målinger og bruke gjennommsnittet, og gjerne måle på forskjellige dager. Ta gjerne å etterkontroller målingen ved å gå bort fra stedet og så tilbake og se om du havner på rett sted. Er fryktlig irriterende med unøyaktige koordinater, så dette bør en legge ned litt tid i å få riktig. Tenk at folk kan komme langsveis fra for å finne cachen, og da er det surt å ha kastet bort tid og penger på bensin/diesel når man ikke finner den grunnet for dårlig arbeid av cache-eier.
Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: GPS og sånn

Legg inn av Hofstad » søn 02 sep 2012 01:59

Nå er vel ikke bortkasta tid eller drivstoff det største problemet - det viktigste er og vil alltid være sikkerheten. Kan unøyaktige koordinater føre en så mye på avveie at man havner på en livsfarlig plass? F.eks. dersom cachen ligger nær stup, veier, jernbane, sjø, elv osv. I slike tilfeller bør gjemmested vurderes nøyere, og kravet til koordinater være strengere, samt at godt hint og evt. spoilerbilde er tilgjengelig. Da reviewere ikke kan avdekke dårlige koordinater, vil det alltid være cacheeiers ansvar at de er gode nok. Jeg har i et tilfelle lett nær ei klippe med 50 meter rett ned, grunnet koordinater som var over 100 meter feil, og forsto heldigvis i det tilfellet at det var galskap å lete etter en cache der og eier garantert ikke hadde ment å legge den der.

Når det gjelder nøyaktigheten til bil-GPS, er min erfaring at de har generelt god presisjon, men vet ikke hvorvidt de egner seg til å legge ut cacher med. Den beste måten å finne det ut på, er (som nevnt i innlegget over) å notere seg koordinatene ved cachen, gå vekk fra stedet (gjerne over 50 meter) og deretter peile seg fram til koordinatene man noterte. Hvis dette ikke sammenfaller med ønskelig nullpunkt, gjentas prosedyren et par ganger til du får riktig nullpunkt - opptil 5 meter pleier å være greit nok. Man kan da anta at koordinatene er gode nok - hvis de ikke er riktige, blir det vanligvis påpekt i loggene, gjerne vedlagt et sett bedre koordinater.
Bilde

Nybegynner
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:lør 01 sep 2012 17:21

Re: GPS og sånn

Legg inn av Nybegynner » søn 02 sep 2012 09:09

Takk for mange gode svar - tok flere målinger i går, og kan prøve å gi bort koordinatene til en annen for å se om han finner frem, det bør vel være en ok test.

Synes dette er veldig gøy og vil gjerne gjøre det riktig og ikke være til irritasjon :wink:

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: GPS og sånn

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 02 sep 2012 09:42

Nybegynner skrev:Synes dette er veldig gøy og vil gjerne gjøre det riktig og ikke være til irritasjon :wink:
Det synes jeg du skal ha en stor porsjon cred for! :good:
Nybegynner skrev:Takk for mange gode svar - tok flere målinger i går, og kan prøve å gi bort koordinatene til en annen for å se om han finner frem, det bør vel være en ok test.
Ja, særlig hvis vedkommende har en dedikert GPS, og samtidig kan du jo i så fall be vedkommende om å midle koordinater for deg :D
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
AnnChristin86
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:lør 31 des 2011 14:14
Sted:Nesbygda (Svelvik)

Re: GPS og sånn

Legg inn av AnnChristin86 » søn 02 sep 2012 11:37

Cachen min ligger midt inn et buskas så det ble kombinasjon av mobil, gps og statskart, merkelig nog var det mobilen som hadde best koordianater i forhold til hvor den lå ute, og såklart var staskart riktig! Dobbeltsjekker der bare for å være 100% sikker samme hva jeg bruker!
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: GPS og sånn

Legg inn av thomfre » søn 02 sep 2012 12:27

AnnChristin86 skrev:og såklart var staskart riktig! Dobbeltsjekker der bare for å være 100% sikker samme hva jeg bruker!
Kart skal ikke brukes til å legge ut cacher! Bruk av GPS er den mest grunnleggende regelen, og gjelder både for utlegg og funn.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: GPS og sånn

Legg inn av Hofstad » søn 02 sep 2012 20:25

thomfre skrev: Kart skal ikke brukes til å legge ut cacher! Bruk av GPS er den mest grunnleggende regelen, og gjelder både for utlegg og funn.
Det er igrunn svært merkelig - alle mine utlagte cacher som ikke ligger under vegetasjon er korrigert vha. flyfoto, og skal være innenfor to meter når jeg i etterkant "finner" nullpunkt med GPS. Flyfoto kan dermed sies å være meget nøyaktig. Peiling med en god GPS gir under gode forhold like nøyaktige koordinater, slik at flyfotokorreksjonen blir uvesentlig, men blant høy bebyggelse har det derimot vært nødvendig å korrigere med opptil 10 meter. Da det uansett er så dårlige signaler i slike miljø, synes jeg det er viktigere at cachen framstår riktig plassert på fly/satellittfoto, da det er svært mange som har tilgang til dette på telefonene sine og vil benytte dette dersom GPS og hint ikke fører fram. Denne praksisen er tydeligvis vanlig flere steder, for den har hjulpet meg mangfoldige ganger i bystrøk, ikke minst med tanke på å redusere antall mulige gjemmesteder når en må lete blant mugglere.
Bilde

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: GPS og sånn

Legg inn av SDJR » søn 02 sep 2012 20:38

Har sjekket mine koordinater tatt med GPS mot statskart flere ganger, og det er skremmende korrekt. Har heller ikke fått klager på koordinatene, heller det motsatte. Som nevnt over kan både trær og bygninger føre til at man ikke klarer å få lav nok feilmargin på GPS-en, og her kan statskart være redningen mellom å ha 2-3 meter feilmargin mot 10-15 meter. Men å stole 100% på statskart er ikke å anbefale, men i de tilfeller jeg har sjekket har det stemt meget bra..
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: GPS og sånn

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 02 sep 2012 21:38

For all del! Bruk gjerne Statkart for å se om koordinatene dine ser vettuge ut. Men ikke gjør korrigeringer på bakgrunn av kartet! Gå heller ut å ta nye koordinater med GPS'en hvis du mistenker at det er noe muffens med dem.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
AnnChristin86
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:lør 31 des 2011 14:14
Sted:Nesbygda (Svelvik)

Re: GPS og sånn

Legg inn av AnnChristin86 » søn 02 sep 2012 23:55

thomfre skrev:
AnnChristin86 skrev:og såklart var staskart riktig! Dobbeltsjekker der bare for å være 100% sikker samme hva jeg bruker!
Kart skal ikke brukes til å legge ut cacher! Bruk av GPS er den mest grunnleggende regelen, og gjelder både for utlegg og funn.
Nei, det skal det ikke, men det kan brukes for å sjekke at det stemmer 100%! Mang en gang jeg har brukt GPS, og havnet langt utenfor området den burde vært i pga trær, bygg o.l. i veien :/

Cachen jeg har ute nå er det mobil gps'en koordinatene ligger etter! Gps'en bommet faktisk med så "mye" som 10 meter, noe som betyr at man havner et helt annet sted på cachen min!
Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: GPS og sånn

Legg inn av Hofstad » man 03 sep 2012 20:35

GorgonVaktmester skrev:For all del! Bruk gjerne Statkart for å se om koordinatene dine ser vettuge ut. Men ikke gjør korrigeringer på bakgrunn av kartet! Gå heller ut å ta nye koordinater med GPS'en hvis du mistenker at det er noe muffens med dem.
Jeg gjør ikke flyfotokorreksjoner dersom jeg ikke ser meg nødt til det, selv om jeg sjekker alle koordinater mot flyfoto. Får jeg feil nullpunkt når jeg kontrollerer koordinater ute i felten, peiler jeg nye med GPS. Men som jeg skriver, gjør jeg korreksjoner der jeg mener det er til hjelp for de som skal lete, og evt. vil slite med å finne nullpunkt grunnet ytre påvirkninger. F.eks er begge disse cachene korrigert med flyfoto, og der skrives det også i loggene at GPS til tider kan være håpløs. Dette er jo også et rimelig statistisk prinsipp - siden koordinater peilet med GPS kan være så tilfeldige og langt utenfor feilmarginen til flyfoto, kan jo like greit flyfotoets koordinater brukes som nullpunkt.
Bilde

Nybegynner
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:lør 01 sep 2012 17:21

Re: GPS og sånn

Legg inn av Nybegynner » man 03 sep 2012 20:42

Det funket i alle fall med bil -gpsen min (fikk det jo og dobbelsjekket)og sjekket med telefon og kikket også på kart (hadde de vist noe helt annet hadde jeg lurt litt, men alt stemte) I går ble gachen som jeg brukte hele lørdagen på å legge ut funnet, og de som fant den har skrevet en lang og god logg - så fantastisk gøy å lese! Og kjekt å h gjort rett og få litt ros for at de hadde hatt en fin og uforglemmelig tur. Nå våger jeg nok å legge ut flere og :D

Svar