En serie geocacher med waypoints langs tursti

Alt om geocaching
Svar
brattis
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:fre 03 aug 2012 12:26
En serie geocacher med waypoints langs tursti

Legg inn av brattis » man 20 aug 2012 07:40

Jeg er forholdsvis ny når det gjelder å legge ut cacher, og jeg har ikke klart å finne ut hvordan jeg skal gjøre dette:

Jeg planlegger en serie geocacher langs en tursti (rundtur). Stien er ofte vanskelig å finne (dårlig merket, flere stikryss, etc) så det er behov for veiledning i tillegg til cachene.
Er det riktig å gjøre følgende:

1. Parkering
2. Waypoint (strategisk plassert etter stikryss, etc)
3. Waypoint
4. Waypoint
Cache nr 1 (denne cachen har da 4 waypoints)
------
1. Videre waypoint
2. Neste waypoint
Cache nr 2 (denne cachen har da to waypoints)
------
etc.
Eller er det kanskje en annen måte som er bedre?

- brattis

lefr
Junior
Junior
Innlegg:63
Registrert:fre 10 sep 2010 14:54

Re: En serie geocacher med waypoints langs tursti

Legg inn av lefr » man 20 aug 2012 08:09

Eg har gjort det på akkurat den måten du planlegg på fleire av mine cacher der det er lite eller ingen sti (f.eks http://coord.info/GC26WTJ )

Når eg sjølv er ute på leiting i ukjente områder set eg alltid veldig stor pris på slike ekstra vegpunkt (særleg parkering).

Viss du legg ut slike ekstra vegpunkt så synest i alle fall eg at du har gjort det beste du kan for å gje dei som ute på leiting ein god turopplevelse. (sjølv om det ikkje er nokon garanti for at alle får med seg dei vegpunkta du legg ut.. :wink: http://coord.info/GL88R14E )

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: En serie geocacher med waypoints langs tursti

Legg inn av GorgonVaktmester » man 20 aug 2012 09:43

Jeg synes det du foreslår ser veldig bra ut. Det er ingen grunn til å være gjerrig på waypoints. Disse kommer i egen GPX-fil når man laster ned PQ, så man kan da selv velge om man vil legge den inn eller ikke.

Jeg synes også det er fint at du bare setter Parkeringskoordinat på den første cachen i serien. :D
Uten at jeg nå husker hvor, så har jeg sett en serie med cacher hvor samme parkeringskoordinat var lagt inn på alle sammen. Det mener jeg er "too much".

Lykke til med turstien! :D
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: En serie geocacher med waypoints langs tursti

Legg inn av krl69 » man 20 aug 2012 11:07

Med unntak av serier hvor det er mulig å angripe enkeltcacher fra forskjellige hold med ditto parkeringer burde det holde med parkeringskoordinater på første i serien, men ellers meget enig at veipunkter kan man nesten ikke få for mye av. Min påstand er at det er altfor for få parkeringskoordinater, stipunkter og referansepunkter på cacher i Norge med kanskje unntak av nettopp seriecacher hvor utleggerne ser ut til å være litt flinkere. Men en del serier "lider" litt av at stiene ikke er godt nok definerte, verken på kartet eller i terrenget. Og uten veipunkter på slike ender man opp med å se ut som man har vært i krigen på noe som kunne vært en hyggelig tur i skogen. Jeg har ingen problemer med å bushe til enkeltcacher, men på en kosetur med mange cacher kan jeg spare meg.

Derfor ønsker jeg trådstarters forslag til oppsett med veipunkter og det hele, hjertelig velkommen! :shock: 8)

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: En serie geocacher med waypoints langs tursti

Legg inn av Viking_Princess » man 20 aug 2012 20:52

Høres kjempe bra ut! :)

Veit du er ny, men hvorfor ikke lage en multi cache? ;)
Bytte på med Waypoints, ting man må lete etter på samme sti (lage om ett WP til ett hint til neste WP) slik at man da følger stien og alle WP, men finner en multi cache etter en liten stund, og er turen lengre enn du vil ha enmulti, kan du jo bare legge ut singles på resten av turen :)

Bare ett forslag...jeg elsker multi cacher, savner de her i Norge ;)
Bilde

brattis
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:fre 03 aug 2012 12:26

Re: En serie geocacher med waypoints langs tursti

Legg inn av brattis » ons 22 aug 2012 10:59

Flott, takker for mange svar.
Da kjører jeg på med de opprinnelige planene med parkeringswaypoint på første cache, deretter sti-waypoints videre mellom de neste cachene.
Takk for hjelpen!

- brattis

Brukeravatar
jonamf
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:ons 22 aug 2012 11:40

Re: En serie geocacher med waypoints langs tursti

Legg inn av jonamf » ons 22 aug 2012 12:10

GorgonVaktmester skrev:Jeg synes også det er fint at du bare setter Parkeringskoordinat på den første cachen i serien. :D
Uten at jeg nå husker hvor, så har jeg sett en serie med cacher hvor samme parkeringskoordinat var lagt inn på alle sammen. Det mener jeg er "too much".
:D
Jeg har en gruppe på 4 cacher i et skogsområde, noen har tatt dem som en tur, andre enkeltvis. Jeg har angitt to forskjellige utgangspunkter i form av parkeringskoordinater, disse er angitt på alle 4 cachene. Jeg mener at det gir mangelfull informasjon ikke å ha parkeringsinformasjon på alle cachene. Er det andre måter å gjøre det på? :roll:

brattis
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:fre 03 aug 2012 12:26

Re: En serie geocacher med waypoints langs tursti

Legg inn av brattis » ons 22 aug 2012 12:21

Man kan kanskje skrive i cache-beskrivelsene at dette er en av flere cacher som passer best å ta i rekkefølge.
Man kan jo også skrive at parkeringskoordinater finnes i cache nr 1.

Poenget i mitt eksempel var å "tvinge" folk ut på tur rundt turstien, derfor tenkte jeg å legge waypointene med utgangspunkt i forrige cache, og ikke fra en parkeringsplass (selvsagt med unntak av første cache i serien).

- brattis

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: En serie geocacher med waypoints langs tursti

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 22 aug 2012 13:05

jonamf skrev:
GorgonVaktmester skrev:Jeg synes også det er fint at du bare setter Parkeringskoordinat på den første cachen i serien. :D
Uten at jeg nå husker hvor, så har jeg sett en serie med cacher hvor samme parkeringskoordinat var lagt inn på alle sammen. Det mener jeg er "too much".
:D
Jeg har en gruppe på 4 cacher i et skogsområde, noen har tatt dem som en tur, andre enkeltvis. Jeg har angitt to forskjellige utgangspunkter i form av parkeringskoordinater, disse er angitt på alle 4 cachene. Jeg mener at det gir mangelfull informasjon ikke å ha parkeringsinformasjon på alle cachene. Er det andre måter å gjøre det på? :roll:
Hvis cachene er plassert slik at det ikke nødvendigvis er slik at man passerer en cache for å komme til en annen, er det naturlig å ha parkeringskoordinatet på alle cachene. Men hvis cachene ligger etter hverandre langs en sti, er det etter min mening ingen grunn til å ha perkeringskoordinatet på mer enn den første cachen i serien.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: En serie geocacher med waypoints langs tursti

Legg inn av gacrux » ons 22 aug 2012 13:09

Jeg synes det er veldig fint med parkeringsWP, det kan godt være samme parkeringswp for alle cacher,
men alle disse andre WP forstår jeg egentlig ikke meningen med.
Vi har da GPS 8)

Jeg har brukt stikryss-WP på en av mine cacher, men det var fordi det var en trang dal som det er umulig å komme ned i (i alle fall på en normal måte). om man kommer på tvers av dalen. Utover det kan vel folk ta cacher på den måten de selv vil og i den rekkefølgen de vil.

Lykke til med cacheserien.
Otto Milvang

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: En serie geocacher med waypoints langs tursti

Legg inn av krl69 » ons 22 aug 2012 13:17

gacrux skrev:Jeg synes det er veldig fint med parkeringsWP, det kan godt være samme parkeringswp for alle cacher,
men alle disse andre WP forstår jeg egentlig ikke meningen med.
Vi har da GPS 8)

Jeg har brukt stikryss-WP på en av mine cacher, men det var fordi det var en trang dal som det er umulig å komme ned i (i alle fall på en normal måte). om man kommer på tvers av dalen. Utover det kan vel folk ta cacher på den måten de selv vil og i den rekkefølgen de vil.

Lykke til med cacheserien.
Å jo da, du forstår det nok. Går man i skauen og det er er stier i alle retninger, eventuelt ingen sti overhodet, er WP-er veldig greit.

Og hvis man på død og liv må gå den retningen pila viser samme hva man støter på, da er det vel bare å ignorere WP-ene?! Vi har da fri vilje. :shock: 8)

Svar