Sikkerhetshuller i Geocaching.com

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
oppned
Sikkerhetshuller i Geocaching.com

Legg inn av oppned » lør 18 aug 2012 08:52

Etter nå og ha tatt tak i ulovligt plasserte cacher har jeg blitt informert om at det er ett betydligt hull ett eller annet sted i cachesystemet.
Jeg la for en god stund siden ut 2 cacher som jeg lagde som en liten test.
Testen disse ble konstruert etter var nettopp det og avdekke huller.
Ingen av oppgavene gir noe mening og kan derfor ikke løses.
men boksene er logget alikevell.
Det det virker som er at det faktisk er muligt og kunne hente ut final coordinates uten og være eier av cachen.
Hvordan dette gjøres vet jeg ikke men jeg håper og tror at det ikke er passordet mitt som er knekt.

Konklusjonen blir vel nå og ikke legge ut mysteriecacher eller multier lenger.

Er dette noe Reviwerne er kjent med?

Mvh
oppned

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Sikkerhetshuller i Geocaching.com

Legg inn av ArveAnd » lør 18 aug 2012 09:22

Oi!

dette var interessant! Du har oppgitt riktige "final coordinat" for staden du plasserte ut ein cache då - og så har denne vorte logge uten at oppgava er mulig å løyse?

Men om du har brukt ein "naturleg gøymestad" så er det jo også ein mulighet at nokon kan ha funne den etter manngard...

oppned

Re: Sikkerhetshuller i Geocaching.com

Legg inn av oppned » lør 18 aug 2012 09:31

Det er utplassert cache på final.
dette gjelder ikke bare 1 cache heller men 2 uløslige og 1 cache som kun kan løses ved hjelp av geochekker.
alle 3 cachene er meget godt gjemt / usynlige så brute force leting vil antagligt ikke gi ressultat.
Men jeg vet jo at finner har sendt mail til groundspeak og troligt informere dem om problemet.
Så det er med sikkehet ett hull ett sted..

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Re: Sikkerhetshuller i Geocaching.com

Legg inn av hstad » lør 18 aug 2012 10:09

Hmm, Tomahg, har du noko med dette å gjera?:)


Mykje vyrdsamt
Hstad on Tapatalk

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Sikkerhetshuller i Geocaching.com

Legg inn av sven-egil » lør 18 aug 2012 11:05

En av mine Mystery er funnet via hullet!
Heldigvis fikk jeg en E-post om dette, så jeg ikke bare kastet loggboka med signaturene inni før jeg arkiverte cachen.
Ja det er denne:
http://coord.info/GC3BCMF


Det som er kjedelig er at jeg har investert i en del Stasj og utstyr for å lage noen underholdene Multier...
Men jeg kommer ikke til å lage disse ferdig, når det tydeligvis bare er å se gjennom hullet etter hvor final er.
Samme gjelder Mysteryer... er ingen vits i å lage slike lenger.....

:(

Og jeg som syntes det var så gøy.....
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Sikkerhetshuller i Geocaching.com

Legg inn av tomahg » lør 18 aug 2012 16:48

hstad skrev:Hmm, Tomahg, har du noko med dette å gjera?:)
Hehe, det var nok ikke meg denne gangen :wink:

Sist jeg sjekket var det mulig å hente ut alle logger til en geocache før publisering. Her ligger det ofte cache-eiers forklaring av oppgaven og reviewers logg med "final coordinates" eller lignende. Multicacher, hadde normalt ikke tilsvarende logg for "final coordinates", og ved publisering blir disse loggene arkivert - noe som bør gjøre dem vanskligere å finne...

Jeg rapporterte problemet til groundspeak, men var ikke videre fornøyd med behandlingen jeg fikk av dem - så jeg gidder ikke bruke energi på å rapportere flere hull, eller følge opp de jeg har rapportert...

Èn av mine mysteries ble sendt inn med falske finalekoordinater, nettopp fordi jeg ikke stolte på at de var trygge hos groundspeak. Den aktuelle cachen er vel arkivert nå, og det er neppe et eksempel til etterfølgelse... :oops:

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Sikkerhetshuller i Geocaching.com

Legg inn av fotimyr » lør 18 aug 2012 17:11

sven-egil skrev:En av mine Mystery er funnet via hullet!
Dette "hullet" har ikke akkurat vært noen hemmelighet, men jeg har på tross av dette valgt å publisere opptil flere mysteries. De fleste utviser jo god sportsånd og velger å se bort fra den noe enkle tanken om at "kråketær i loggen = funn". Om man spør forrige finner om koordinater direkte, om man dirker opp hengelåser eller man bruker sikkerhetshull på et nettsted går vel ut på det samme. Alt er juks, doping og grådighet og minner meg egentlig litt om de fyllefantene som raserte pepperkakehusene i Bergen før jul et år; "så lenge jeg får utløp for mine primitive behov, skjiter jeg vel i hvor mye jobb andre har hatt".

Hva skal vi med moral og sportsånd når man kan få en smiley på internett? :non:

Nå kommer dessverre ryktene om at hvem som helst med de rette kunnskapene kan løse en hvilken som helst mystery på null tid (det hjelper ikke at det faktisk ikke stemmer), og mystery-cacher blir mer eller mindre en saga blott. Jeg takker og bukker :evil:

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Sikkerhetshuller i Geocaching.com

Legg inn av mamoreb » lør 18 aug 2012 17:35

Ja, jeg må si meg enig med siste taler her.

Hvis jeg vil logge en cache kjapt, reiser jeg ut og finner en trad. Hvis jeg vil kose meg med (eller ta utfordringen med) en oppgave først, velger jeg en mystery.

Skjønner at det er mulig å velge seg en vanskelig mystery også om man vil logge en cache kjapt, bare man vet metodene, men jeg håper og tror at dette er aktuelt for de aller færreste.
Bilde

Brukeravatar
tah69
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:man 28 nov 2011 10:28
Sted:Drammen

Re: Sikkerhetshuller i Geocaching.com

Legg inn av tah69 » lør 18 aug 2012 18:01

Det å utnytte slike hull blir jo på samme måte som sofacachere eller andre former for lavtflyving som praktiseres. Man lurer bare seg selv.

Jeg setter stor pris på alle former for multiecacher og mysterier selv om jeg ikke har kunnskap nok til å løse en brøkdel av de som finnes gir de en helt annen dimensjon til denne hobbyen.

Synes det er synd hvis kreative sjeler skal legge gode ideer og tanker på hylla fordi noen få, unnskyld uttrykket idioter skal ødelegge for oss vanlige dødelige som holder på med dette.

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Sikkerhetshuller i Geocaching.com

Legg inn av tomahg » lør 18 aug 2012 18:16

Jeg ser egentlig ikke det helt store problemet her.

Hvis man vet hvem som har utnyttet hullet til å finne de uløselige cachene, kan man vel bare oppfordre vedkommende til å informere groundspeak om hullet, slik at det kan tettes. Man har vel ingen grunn til å tro at dette har blitt utnyttet i stort omfang?

I forbindelse med en mystery-cache er det opp til cache-eier å lage en oppgave, men man kan ikke diktere hvordan andre velger å finne frem til de endelige koordinatene.

Hvis det er lagt ut en mystery-cache med kun en geochecker å gripe tak i, ser jeg egentlig ikke noe problematisk med å utnytte en svakhet ved geocaching.com eller geochecker.com for å finne koordinatene :)

Og dette er vel ingen grunn til å ikke fortsette å legge ut mystery-cacher? Men de bevisst uløselige kan man kanskje styre unna... :lol:

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Sikkerhetshuller i Geocaching.com

Legg inn av Makuta Teridax » lør 18 aug 2012 18:23

oppned skrev:Er dette noe Reviwerne er kjent med?
Jeg er kjent med det aktuelle hullet. Groundspeak ble straks informert. De prioriterer det høyt.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Sikkerhetshuller i Geocaching.com

Legg inn av fotimyr » lør 18 aug 2012 18:41

tomahg skrev:Jeg ser egentlig ikke det helt store problemet her.
Nei, ikke så lenge du kun fokuserer på de rent tekniske aspektene ved logging av mystery-cacher. Mitt forrige innlegg gikk på omdømmet mystery-cacher nå kommer til å få, og ikke minst omdømmet til de som raskt løser en mystery mange anser som svært vanskelig. Hva om jeg sa "Jeg mistenker enkelte for å ha jukset seg til funn på en av mine mystery-cacher, og nå vet jeg hvordan"? Dette bidrar kun til å gjøre geocachere til uvenner med hverandre og å gjøre andre mistenksomme.

Hvordan koordinatene er funnet er jo ikke min sak, men jeg gidder ikke bruke tid på å lage en utfordrende oppgave og snekre beholder til den når jeg VET at den blir logget like enkelt som en 1/1 trad mikro med en intetsigende nettlogg fordi det ikke er noe å fortelle.

Katta er dessverre ute av sekken, og disse "geochecker"-mysteriene burde eter min mening aldri vært publisert.

Men pytt. Min neste trad skal jeg finne med å brenne ned skogen i området. Funn er funn, og det viktigste er å ha det hyggelig.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Sikkerhetshuller i Geocaching.com

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 18 aug 2012 23:08

Hvis man "jukser" seg til et funn på en mysterycache er det primært en selv man lurer. Man lurer jo til en viss grad andre også, siden den da fremstår som løselig, men faktisk anser jeg det som et mindre "problem" enn de som logger en cache de faktisk ikke har vært på.

Selv logger jeg aldri en mystery jeg ikke har løst, eller hvertfall deltatt i løsingen av. I sommer var jeg på mange cacheturer på Haugalandet sammen med GadgetCats. De hadde gjort "hjemmeleksen" sin og løst en hel rekke mysteries som ble logget mens vi var på tur. Jeg valgte da å også logge i boksen, siden jeg hadde vært med å lete etter den (noen var det faktisk jeg som fant også), men før jeg logget dem på nettet sørget jeg for at jeg hadde løst alle sammen. Og haded jeg ikke klart å løse noen av dem, hadde jeg heller ikke logget dem på nett. I nettloggen har jeg skrevet at jeg gjorde ting i feil rekkefølge, men har ikke fått ilbakemelding far noen av cacheeierne om at de hadde noe i mot det, og ingen har slettet loggen min heller.

Likevel synes jeg det er bra at hull i programvaren blir tettet slik at det ikke blir mulig å "jukse", og MT har jo bekreftet at Groundspeak er informert og at de prioriterer saken. Da kan man gjøre ett av to:
1) Vente til hullet blir tettet førman legger ut nye Multier og Mysteries
2) Gi blaffen i de som velger "alternative" løsningsmetoder og legge ut likevel.
Personlig går jeg for nr. 2...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

AAHydeAndSeek
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:man 27 jul 2009 20:11

Re: Sikkerhetshuller i Geocaching.com

Legg inn av AAHydeAndSeek » lør 18 aug 2012 23:56

Jeg skal prøve å formulere meg så godt som mulig slik at dette fremstår ikke som noe forsvar eller bortforklaring. Det er alltid vanskelig etter mange interessante innlegg. Det er meg som har funnet hullet i geocaching.com og har etterpå logget 4 cacher lagt ut av oppned og Sven-Egil. Hullet er oppdaget i et forsøk å løse Prefinders Dirty Little Secret og The Fifth Cache på Gjøvik. For de som har prøvde på disse eller tom. logget de, så vet man at hensikten med disse cacher er å finne hull i geocaching.com. Som tomahg har påpekt er hullene tettet en etter en, selv om det tar litt tid. En til cache Dirty Little GeoCheck er lagt ut for å finne hull i geochecker.

Jeg er en litt dreven mystery cacher og har som mål å løse alle 5 stjerners i Norge (ca. 116 stk p.t.). Siden de fleste i Oslo området er nå løst og logget snudd jeg nese opp over til Dokka og omegn som har mange spennende 5 stjerners med andre løsninger enn i Oslo. I et forsøk på å finne løsningen på Prefinders som igjen tomahg (og andre ikke på forum) bekrefter er mulig, kom jeg bort i et nytt hull, det som omtales her. Det første jeg gjorde, etter sjokket gikk over, var å informere Makuta.

I Bærum var det, i januar og en til senere, lagt ut 4 cacher av oppned og Sven-Egil, to med det som så ut som krypteringsløsninger og to med bare geochecker som innhold i beskrivelse. Jeg jobbet en stund på dekrypering av de to som kunne se ut som det. Etterhvert fant jeg ut at disse var ikke mulig å løse med kryptering med var lagt ut, på samme måte som Prefinders og The Fifth Cache, for å se om det var hull i geocaching.com eller geochecker (hensiktene er bekreftet av utleggere). Med min løsning på Prefinders så jeg det ikke som unaturlig å dermed prøve det på disse 4. Hvis man legge ut en cache så er det et krav at den faktisk kan finnes og logges ellers vil den ikke kunne godkjennes (slik jeg forstår det). Hvis man dermed finne en løsning på en cache hvor hele hensikten er å finne et hull anser jeg derfor legitimt å logge den. Alle som har logget Prefinders og The Fifth Cache vil forstår det. Hvis man er uenig i det bør man la være å lete etter en løsning.

Selvfølgelig skal løsningen ikke deles med andre og ikke brukes på andre cacher hvor hensikten er ikke å finne hull. Og hvis man finne hull så skal det rapporteres til Groundspeak som jeg håper tar akkurat denne på ytterst alvor.

Jeg håper ingen andre nå finne hullet før den er tettet og at de som er skuffet at det finnes et hull slik som jeg har funnet ikke la være å legge ut nye og spennende mystery cacher av det grunn. Jeg i hvert fall kommer ikke til å bruke det på noe annet og som flere har sagt, lurer man bare seg selv de som evt. gjøre det.

Siden dette er Reviewerens thread, kunne jeg håper og anbefale at ikke flere av denne type, hvor hensikten er å finne hull blir publisert, fordi da har ingen andre grunn til å lete etter et hull for å løse en geocache. Hvis Prefinders og The Fifth Cache ikke eksisterte ville jeg aldri har oppdaget det jeg gjorde og ville ikke ha måtte lete heller. Men en fem stjerners er en fem stjerners og jeg lot meg friste.
Bilde

Brukeravatar
TrulsHE
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:søn 23 okt 2011 21:47
Sted:Oslo

Re: Sikkerhetshuller i Geocaching.com

Legg inn av TrulsHE » søn 19 aug 2012 13:00

Jeg føler et behov for å kommentere saken siden min mystery-cache "Dirty little GeoCheck" (GC3DTCY) ble tatt opp, selv om jeg nødig har lyst til å avsløre noe om oppgaven.

Jeg ante virkelig ingenting om at det eksisterte et hull på geocaching.com og hadde ingen tro på eller intensjon om at min mystery-oppgave skulle føre til oppdagelser der.
Den er basert på et annet, lite smutthull som jeg oppdaget og anså som såpass ufarlig at det var greit å lage en mystery-oppgave av det.
Løsningsmetoden ble nøye forklart for reviewer på forhånd og tydeligvis godkjent uten innvendinger.

Det er så vidt jeg vet ingen som har funnet løsningen på min via "riktig"/tenkt metode enda. Det ene riktige forsøket har A1 innrømmet, men jeg syns har har utvist storhet ved å si at han ikke ønsker å logge cachen hvis han ikke har brukt "riktig" metode.
De fire omtalte mystery-oppgavene til oppned og S-E har så vidt jeg forstår det vært uløselige og/eller tiltenkt nettopp et slikt hull som A1 har funnet, så det blir vel en helt annen sak, og jeg forstår godt at de ble logget.

Nå får vi håpe at hullet blir lukket kjapt, slik at mulighetene og de eventuelle mistankene forsvinner.

Mvh TrulsHE
Bilde

Svar