Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l.

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:
Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av sven-egil » lør 18 aug 2012 08:06

Jeg velger å arkivere alle mine som er i skilt, strømskap og menneskeskapte installasjoner.
De som er ved vei, men plassert i busker, trær osv lar jeg ligge......
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av krl69 » lør 18 aug 2012 08:10

gacrux skrev: En digresjon. Da jeg gikk på ungdomskolen en gang i forrige årtusen, jeg gikk 10 klasse. Det var den gangen gutter skulle røyke, meg selv inkludert, og vi i 10ende sto utenfor skolen område og røyka. En dag spurte en gutt i klassen om vi faktisk hadde lov til dette. Læreren sa at det var et spørsmål man egentlig ikke burde stille. Men han insisterte på å få et svar, så spørsmålet gikk til overlæreren og han måtte selvfølgelig si nei.
Akkurat ”røykeloven” er det vel ikke så mange igjen som protesterer mot. Så ikke alle regler er nødvendigvis så negative… en liten digresjon og jeg skjønte poenget ditt. :shock: 8)

Etter hvert som dette får synket inn, tipper jeg det kommer mer kreative løsninger, avtaler med kommunale instanser og en mer legitim sport/aktivitet vil reise seg som Fugl Føniks fra asken. I alle fall i urbane strøk. De tradisjonelle turboksene får vel også sin renessanse - det har kommet for mange veicacher de siste par årene etter min smak. :shock:

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av Makuta Teridax » lør 18 aug 2012 08:15

kassimaja skrev:Jeg har sagt det før, men nå er det nok på sin plass å gjenta det. Jeg setter umåtelig stor pris på den jobben godkjennerne våre gjør. Alle sammen legger ned en kjempejobb for oss alle. Vær så snill og ikke ødelegg geocaching for oss.
Den oppfordringen burde heller gå til de geocacherne som oppfører seg tankeløst i trafikken samt de cacheeierne som heller velger kverulering og utskjelling fremfor å akseptere et nei eller søke om tillatelse.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av kassimaja » lør 18 aug 2012 08:34

Makuta Teridax skrev:
kassimaja skrev:Jeg har sagt det før, men nå er det nok på sin plass å gjenta det. Jeg setter umåtelig stor pris på den jobben godkjennerne våre gjør. Alle sammen legger ned en kjempejobb for oss alle. Vær så snill og ikke ødelegg geocaching for oss.
Den oppfordringen burde heller gå til de geocacherne som oppfører seg tankeløst i trafikken samt de cacheeierne som heller velger kverulering og utskjelling fremfor å akseptere et nei eller søke om tillatelse.
Det kan nesten høres ut som om du har løst problemet med alle som oppfører seg tankeløst i trafikken, men jeg tror nok at flertallet som oppfører seg slik ikke holder på med geocaching.

Gratulerer med den internasjonale geocachedagen som feires i dag.
Kassimaja

Bilde Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av Makuta Teridax » lør 18 aug 2012 08:40

kassimaja skrev:
Makuta Teridax skrev:Den oppfordringen burde heller gå til de geocacherne som oppfører seg tankeløst i trafikken samt de cacheeierne som heller velger kverulering og utskjelling fremfor å akseptere et nei eller søke om tillatelse.
Det kan nesten høres ut som om du har løst problemet med alle som oppfører seg tankeløst i trafikken (…)
Nei, men jeg har løst problemet med alle endeløse diskusjoner med cacheeiere ikke godtar det når jeg sier nei til en trafikkfarlig plassering. Nå kan jeg slå i bordet med at det faktisk ikke er tillat uten godkjennelse.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av Makuta Teridax » lør 18 aug 2012 08:48

marlin85 skrev:MEN.... Hva er egentlig lov? Hvor har man lov til å plasere cacher? Det er jo alltid noen som eier steder som cacher blir plasert.
Ja, men da er det bare å kontakte den som eier stedet. I kjølvannet av denne saken har jeg fått henvendelser om cacher i utmark og verneområder. Disse cachene er det veldig sjelden noe problem med. Og sånn kommer det forhåpentlig til å fortsette.

Alle begrensningene som er kommet, enten det gjelder potensielle terrormål, cacher ved kirkegårder, cacher i tilknytning til jernbane og nå cacher i tilknytning til vei, har akkurat samme forhistorie: Geocachere oppfører seg tankeløst og/eller cacheeiere kverulerer og godtar ikke avslag for enkelte slike plasseringer.

Geocachere må bruker hodet, oppfører seg forsiktig og unngår å ødelegge. Og cacheeiere må be om tillatelse, når vi som reviewere ber om det fra cacheeiere. Så lenge folk gjør dette, går alt greit.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av kassimaja » lør 18 aug 2012 08:55

Makuta Teridax skrev:Geocachere må bruker hodet, oppfører seg forsiktig og unngår å ødelegge. Og cacheeiere må be om tillatelse, når vi som reviewere ber om det fra cacheeiere. Så lenge folk gjør dette, går alt greit.
Det er jo hodet vi har brukt, men nå innfører dere en masse papirarbeid for å få godkjent plasseringer som ikke blir noe mer eller mindre fornuftige av den grunn.

Ofte bruker jeg som utlegger både mye penger og tid før jeg i det hele tatt tar kontakt med en godkjenner. Derfor vil det i framtiden bli vesentlig å vite NÅR dere vil spørre om en tillatelse. Dette kan ikke være vilkårlig etter dagshumøret, men være TYDELIGE rettningslinjer.

Når det gjelder cacher langs vei er det ikke lenger noen vits i å søke, vi har allerede fått et rungende nei fra noen som ikke vet hva dette dreier seg om.
Kassimaja

Bilde Bilde

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av kassimaja » lør 18 aug 2012 08:58

Makuta Teridax skrev:I kjølvannet av denne saken har jeg fått henvendelser om cacher i utmark og verneområder. Disse cachene er det veldig sjelden noe problem med. Og sånn kommer det forhåpentlig til å fortsette.
Nå finnes det mye mer komplekse regler rundt all aktivitet i et verneområde. Det er alltid en grunn til at et område blir vernet, men dette kan vi altså la være å bry oss om...
Kassimaja

Bilde Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av thomfre » lør 18 aug 2012 09:12

Trist at den internasjonale geocachingdagen skal brukes på krangling, deaktivering og arkivering...

Er det ikke bedre om reviewerne får tid til å snakke seg i mellom og finne ut av hvordan dette skal håndheves før man begynner å arkivere?

Jeg vil også anta at flere av PTene i landet i tillegg til å ligge langs vei også tiltrekker cachere, cachere som handler i lokale butikker og benytter lokal overnatting. Det er jo positivt for lokalmiljøet, og kanskje det ikke er så vanskelig å få det godkjent?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 18 aug 2012 09:21

Som en kuriositet har jeg lyst til å fortelle om to tilfeller hvor vegvesnet (eller kommunen) byttet ut skilt som hadde en cache festet magnetisk til stangen.

I det ene tilfellet hadde de som byttet skiltet klart å henge cahcen tilbake på det eneste som magneten lot seg feste på nemlig en skrue. (Alt resten var nå av aluminium.)

I det andre tilfellet hadde de som byttet skiltet lagt cachen pent inntil foten av skiltet. :D
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av ArveAnd » lør 18 aug 2012 09:38

No er det vel på tide at interesseorganisasjonen for Geocaching i Norge "trer sammen" og legg ein plan for å unngå blanko avslag.

Kva med eit møte mellom gcinfo og vegdirektoratet der formålet er å forklare kva ein cache er, korleis denne plasserast i f.eks urbane strøk på skiltstolpar, rekkverk og anna i områder der det er tilrettelagt for fotgjengarar. Og der det uansett går svært mange folk - ein geocachar til eller frå utgjer ingen trussel. Og cachane på skilt er jo så små, og på baksida at dei truar ikkje informasjonen.

Og så må organisasjonen også vere åpne på at det finst ein rekke cachar med uheldig plassering ihht paragraf 3 - og at desse vil bli arkivert.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av thomfre » lør 18 aug 2012 09:40

ArveAnd skrev:No er det vel på tide at interesseorganisasjonen for Geocaching i Norge "trer sammen" og legg ein plan for å unngå blanko avslag.
Et veldig godt forslag!
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av hstad » lør 18 aug 2012 09:58

Støttes!!
Og, endelig noko konstruktivt!!!:):)

Mykje vyrdsamt
Hstad on Tapatalk
Sist redigert av hstad den lør 18 aug 2012 09:59, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 18 aug 2012 09:59

ArveAnd skrev:Kva med eit møte mellom gcinfo og vegdirektoratet der formålet er å forklare kva ein cache er, korleis denne plasserast i f.eks urbane strøk på skiltstolpar, rekkverk og anna i områder der det er tilrettelagt for fotgjengarar. Og der det uansett går svært mange folk - ein geocachar til eller frå utgjer ingen trussel. Og cachane på skilt er jo så små, og på baksida at dei truar ikkje informasjonen.
Dette er det alle mest løsningsorienterte innlegget i denne debatten!! BRAVO!! :good:

Mitt eneste tillegg til forslaget er at en representant for reviewerne også bør være med på det møtet, siden de jo kommer til å gjøre sitt til at det man evt. kommer frem til blir etterlevd.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av krl69 » lør 18 aug 2012 10:08

ArveAnd skrev:No er det vel på tide at interesseorganisasjonen for Geocaching i Norge "trer sammen" og legg ein plan for å unngå blanko avslag.

Kva med eit møte mellom gcinfo og vegdirektoratet der formålet er å forklare kva ein cache er, korleis denne plasserast i f.eks urbane strøk på skiltstolpar, rekkverk og anna i områder der det er tilrettelagt for fotgjengarar. Og der det uansett går svært mange folk - ein geocachar til eller frå utgjer ingen trussel. Og cachane på skilt er jo så små, og på baksida at dei truar ikkje informasjonen.

Og så må organisasjonen også vere åpne på at det finst ein rekke cachar med uheldig plassering ihht paragraf 3 - og at desse vil bli arkivert.
Nettopp! :shock:

Svar