Garmin 62s

Duppeditter og programvare
Svar
Falcon1975
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:ons 08 aug 2012 09:50
Garmin 62s

Legg inn av Falcon1975 » fre 10 aug 2012 08:58

Hei.

Jeg lurer på å gå til anskaffelse av en Garmin 62s.

Ser at det er noe som går under navntet nordisk versjon - selges på xxl.

Hva menes med nordisk versjon?

/Frode

Karsten
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:fre 22 jan 2010 20:07
Kontakt:

Re: Garmin 62s

Legg inn av Karsten » fre 10 aug 2012 10:26

Litt før i tida var forskjellen at amerikanske GPSer kom med annet basiskart enn europeiske versjoner. Noe som ikke har betydning om du uansett skal installere andre kart.
Kan hende at "nordisk versjon" betyr at det er andre språk installert på den enn på andre versjoner. Kan imidlertid opplyse om at jeg kjøpte en GPSmap 62s i Tyskland i fjor og den er også i stand til å "snakke" norsk.
Etter et besøk på XXL sin nettside er jeg i hvert fall imponert over at prisforskjellen på GPSer mellom Norge og andre deler av Europa har minket betydelig i løpet av de siste 5 åra :)

Falcon1975
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:ons 08 aug 2012 09:50

Re: Garmin 62s

Legg inn av Falcon1975 » tor 16 aug 2012 21:22

Hei igjen.

Anskaffelsen av Garmin 62S er i boks.

Har hatt den i en liten uke nå og fått luftet den litt. Jeg trenger dog litt hjelp til å få de optimale innstillingene på den.

Er det noen der ute med tilsvarene GPS som er lysten på å dele grunninnstillingene sine? Tenker da ikke på kart etc - men alle valg man har inne på GPS.

mvh
Frode

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Garmin 62s

Legg inn av buzkaz » tor 16 aug 2012 22:30

Jeg har laget en egen "cacheprofil" istedenfor å bruke den innebygde "geocaching"-profilen og ble fornøyd med det. Har fire datafelter på kartsiden: gps accuracy, dist. to dest., pointer og battery. Endret også menyrekkefølgen slik at quit/page-knappen går gjennom: map, compass, geocaches, satellite og waypoint averaging.

Er også spent på om andre har noen gode tips!

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Garmin 62s

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 16 aug 2012 23:10

Slå av det "båndet" som kommer på skjermen når man trykker på page/quit. Med det avslått kommer sidene med en gang!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Garmin 62s

Legg inn av pjacklam » fre 17 aug 2012 07:17

GorgonVaktmester skrev:Slå av det "båndet" som kommer på skjermen når man trykker på page/quit. Med det avslått kommer sidene med en gang!
Hvordan slår jeg av dette?

Denne forsinkelsen irriterte meg i begynnelsen, og føltes som en nedtur i forhold til 60CSx. Nå har jeg vennet meg til det, men vil likevel gjerne ha det vekk, om det er mulig.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Garmin 62s

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 17 aug 2012 09:52

Det ER mulig :D
Jeg har dessverre ikke med meg GPS'en min her, så jeg kan ikke gi noen nøyaktig oppskrift nå.
Men jeg husker at du går til det stedet du setter rekkefølgen sidene ligger (og hvilke du vil ha med), og der trykker du på menu tasten en gang til. Ett av valgene der gjør susen...
(I kveld kan jeg legge inn en bedre forklaring :lol: )
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Falcon1975
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:ons 08 aug 2012 09:50

Re: Garmin 62s

Legg inn av Falcon1975 » fre 17 aug 2012 18:54

buzkaz skrev:Jeg har laget en egen "cacheprofil" istedenfor å bruke den innebygde "geocaching"-profilen og ble fornøyd med det. Har fire datafelter på kartsiden: gps accuracy, dist. to dest., pointer og battery. Endret også menyrekkefølgen slik at quit/page-knappen går gjennom: map, compass, geocaches, satellite og waypoint averaging.

Er også spent på om andre har noen gode tips!
Hei

Kunne du forklart meg med t-skje hvordan du laget denne profilen... Og ikke minst hvordan er det du velger hvilke datafelter du vil ha synlig? En annen ting jeg lurer på er hvordan man sletter waypoints?

mvh
Frode

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Garmin 62s

Legg inn av buzkaz » fre 17 aug 2012 20:18

Selvsagt!

Setup -> Profile -> Create Profile
Setup -> Profile -> Profile X (x er et tall, avhengig av hvor mange profiler du har)
Edit Name -> FrodesGeoProfil

Så må du helt ut, trykk [quit] til du er ute i kartet. Deretter:

[Menu] -> [Menu] -> Profile change -> FrodesGeoProfil -> [Enter]
[Quit]
[Menu] -> Change Data Fields

... og deretter er det egentlig selvforklarende hvordan du endrer feltene.


Håper dette hjelper! Det er ikke nødvendigvis lett å forklare, men jeg håper dette gir det som trengs.. Si fra hvis det er uklart, så prøver jeg å gjøre det mer detaljert.
Sist redigert av buzkaz den fre 17 aug 2012 20:23, redigert 1 gang totalt.

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Garmin 62s

Legg inn av buzkaz » fre 17 aug 2012 20:21

GorgonVaktmester skrev:Det ER mulig :D
Jeg har dessverre ikke med meg GPS'en min her, så jeg kan ikke gi noen nøyaktig oppskrift nå.
Men jeg husker at du går til det stedet du setter rekkefølgen sidene ligger (og hvilke du vil ha med), og der trykker du på menu tasten en gang til. Ett av valgene der gjør susen...
(I kveld kan jeg legge inn en bedre forklaring :lol: )
Setup -> Page Sequence -> [MENU knapp] -> Page Ribbon Display -> Off

Og der var den borte! Takk så mye, dette "båndet" har irritert meg lenge :)

Falcon1975
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:ons 08 aug 2012 09:50

Re: Garmin 62s

Legg inn av Falcon1975 » fre 17 aug 2012 20:47

buzkaz skrev:Selvsagt!

Setup -> Profile -> Create Profile
Setup -> Profile -> Profile X (x er et tall, avhengig av hvor mange profiler du har)
Edit Name -> FrodesGeoProfil

Så må du helt ut, trykk [quit] til du er ute i kartet. Deretter:

[Menu] -> [Menu] -> Profile change -> FrodesGeoProfil -> [Enter]
[Quit]
[Menu] -> Change Data Fields

... og deretter er det egentlig selvforklarende hvordan du endrer feltene.


Håper dette hjelper! Det er ikke nødvendigvis lett å forklare, men jeg håper dette gir det som trengs.. Si fra hvis det er uklart, så prøver jeg å gjøre det mer detaljert.
Hei.

Takk for tilbakemelding.

Fikk det til :)

Når man legger inn såkalte waypoints som kan være parkering - begynnelse på sti osv... hvordan "behandler" man disse enklest?

Setter man da første waypoint som mål osv ? og hvordan sletter man dem når man ønsker det?

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Garmin 62s

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 18 aug 2012 08:38

buzkaz skrev:
GorgonVaktmester skrev:(I kveld kan jeg legge inn en bedre forklaring :lol: )
Setup -> Page Sequence -> [MENU knapp] -> Page Ribbon Display -> Off

Og der var den borte! Takk så mye, dette "båndet" har irritert meg lenge :)
Det ble veldig sent før jeg kom hjem, så jeg var ikke på PC'en i går kveld etter at jeg kom hjem, men jeg ser at den omtrentlige beskrivelsen var nok til at hvertfall buzkaz fikk det til, og la ut eksakt beskrivelse! :D
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Garmin 62s

Legg inn av SDJR » ons 22 aug 2012 12:41

Akkurat vært og kjøpt en slik, og det første som slår meg at den er rimelig stor og tung i forhold til Magellan GC
Bilde

Svar