Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l.

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35
Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l.

Legg inn av Makuta Teridax » fre 17 aug 2012 13:05

Etter diskusjoner om geocacher plassert på/ved veier, broer, autovern, trafikkskilt o.l., og ønsker om en avklaring med tanke på slike cacher, sendte jeg en henvendelse til Statens vegvesen. Henvendelsen ble videresendt til Vegdirektoratet. Idag fikk jeg følgende svar:
Det er bra du tar kontakt for å få avklart hva som gjelder ift. plassering av geocacher på/ved veger, broer, trafikkskilt mv.

Geocacher kan ikke plasseres på veger, broer, trafikkskilt mv. uten godkjenning av den som eier vegen med tilhørende konstruksjoner og vegutstyr. Vegeier kan være kommunen, fylkeskommunen Statens vegvesen eller private. Når det gjelder skilt og andre trafikkontrollinnretninger er det i skiltforskriften § 1 nr. 2 eksplisitt fastsatt at det «er forbudt å feste til skilt eller til annen offentlig trafikkontrollinnretning noe som ikke gjelder skiltets eller innretningens formål.»

I tillegg til det som er sagt over, vil jeg nevne vegtrafikkloven § 3, grunnregelen for trafikk. Det framgår her at «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.» Plassering av geocacher på steder som nevnt over, vil kunne medføre trafikkfarlige situasjoner.
Dette gjelder altså alle geocacher plassert på/ved veier, autovern, rekkverk, veigrøfter, broer, trafikkskilt, gatelys, trafikklys, koblingsbokser for trafikklys, fotobokser og alt annet av tilhørende konstruksjoner og vegutstyr. Dere som har slike cacher, og som ikke har fått tillatelse, må søke om tillatelse. Hvis dere ikke søker om tillatelse, eller ikke får tillatelse, må geocachene enten fjernes eller flyttes. For å søke om tillatelse, finn ut hvem som eier området cachen er plassert på, og ta kontakt med eieren. Hvis dere får tillatelse, vær så snill å ta med i cachebeskrivelsen at cachen er plassert ut med tillatelse.

Hvis noen har oppfølgingsspørmål eller ønsker ytterligere presisering, ta kontakt, så skal jeg sende en samle-e-post direkte til vedkommende som sendte svaret over. Svar helst i denne tråden, men dere kan òg sende en e-post direkte til meg: makuta.teridax@gmail.com

Jeg er fullt klar over at svaret fra Vegdirektoratet har store konsekvenser og berører mange tusen geocacher, så før noen går løs på oss reviewere, eller andre som har ønsket en avklaring om slike cacher: Det har alltid vært et krav at geocacher skal plasseres ut med tillatelse. Geocachene som må flyttes eller fjernes som en følge av Vegdirektoratets svar, burde altså ikke ha blitt plassert ut av cacheeier i utgangspunktet.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av sven-egil » fre 17 aug 2012 13:39

Det var ikke uventet.....


Men dette var ekstremt triste nyheter!
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av pafus » fre 17 aug 2012 13:54

Jeg er eier av en autovern cach. Denne har en oppføring på både Geocaching.com og opencaching.com
Man blir jo fristet til å la den leve videre på opencaching selv om man fjerner den fra geocaching. :evil:
Bilde Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av ArveAnd » fre 17 aug 2012 14:05

pafus skrev:Jeg er eier av en autovern cach. Denne har en oppføring på både Geocaching.com og opencaching.com
Man blir jo fristet til å la den leve videre på opencaching selv om man fjerner den fra geocaching. :evil:
Gjeld ikkje vegtrafikkloven på opencaching?

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av thomfre » fre 17 aug 2012 14:06

ArveAnd skrev:
pafus skrev:Jeg er eier av en autovern cach. Denne har en oppføring på både Geocaching.com og opencaching.com
Man blir jo fristet til å la den leve videre på opencaching selv om man fjerner den fra geocaching. :evil:
Gjeld ikkje vegtrafikkloven på opencaching?
Akkurat denne autoverncachen står jo ved et utkikkspunkt, hvis jeg ikke husker helt feil - så at folk stopper her er jo helt normalt...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av pafus » fre 17 aug 2012 14:10

ArveAnd skrev:
Gjeld ikkje vegtrafikkloven på opencaching?
Jo, men det ingen veit har ingen vondt av.
Bilde Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av bjorges » fre 17 aug 2012 14:22

Her er det bare å kjøre på.
Det neste blir vel nå at vi skal ha tillatelse fra skogeier for å plassere en cache i skogen, og fra Telenor for å bruke en telefonstolpe som gjemmested. For ikke å snakke om cacher som er plassert på/ved bygninger, gjerne i byen.

Hvis vi fortsetter dette løpet er det vel bare å legge ned geocachingen i Norge, vi vil jo ha værre regler enn det som finnes i opphavslandet USA!!?!?!?

Beklager å si det Makuta, men SUNN FORNUFT hadde nok holdt i de aller fleste tilfellene. Ved å gå så hardt til verks som det virker som reviewerne i Norge nå gjør er jeg rimelig sikker på at det blir en utfordring å lage cacher i urbane strøk.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av Makuta Teridax » fre 17 aug 2012 14:25

sven-egil skrev:Det var ikke uventet.....

Men dette var ekstremt triste nyheter!
Svaret var ikke uventet for meg heller. Jeg vurderte lenge å ta kontakt, men jeg drøyde i det lengste, for jeg var ganske sikker på utfallet. Etterhvert som det kom flere henvendelser om og reaksjoner på slike cacher, kom det til et punkt hvor jeg syntes det ble for dumt å svare unnvikende, å stå med hodet i sanden og late som ingenting. Og litt mer personlig: Jeg har etterhvert hatt en voksende mistanke om at en god del av cachene jeg har publisert har vært i strid med lover og forskrifter om trafikk. Jeg har spurt meg selv om jeg som reviewer kan stå ved en slik praksis. Det kom til et punkt der svaret ble nei.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av Makuta Teridax » fre 17 aug 2012 14:27

pafus skrev:Jeg er eier av en autovern cach. Denne har en oppføring på både Geocaching.com og opencaching.com
Man blir jo fristet til å la den leve videre på opencaching selv om man fjerner den fra geocaching. :evil:
Det er formodentlig beholderen, og folks leting etter den, Vegdirektoratet ikke tillater. De bryr seg neppe om hvilket nettsted beholderen er oppført på, enten det er geocaching, opencaching eller andre nettsteder.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av E-Lie » fre 17 aug 2012 14:31

Jeg forstår jo de som ligger OVER en vei. De kan jo falle ned på passerende, men enig med Bjorges. Nå sliter vi virkelig. Ut fra disse retningslinjene, vil samtlige av de jeg fant i Las Vegas måtte arkiveres! Finner det noe merkelig når en til og med har spesialtillatelse fra Groundspeak! (Aspecial Memory)
Tror vi bør stoppe opp og tenke oss om litt.

oppned

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av oppned » fre 17 aug 2012 14:33

Ja ja..... Da får vi vel begynne og massearkivere cacher...
Blir spennede og se hvor mange jeg da må kvitte meg med..

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av ArveAnd » fre 17 aug 2012 14:34

Makuta Teridax skrev:Hvis noen har oppfølgingsspørmål eller ønsker ytterligere presisering, ta kontakt, så skal jeg sende en samle-e-post direkte til vedkommende som sendte svaret over. Svar helst i denne tråden, men dere kan òg sende en e-post direkte til meg: makuta.teridax@gmail.com
Eit par tema som eg trur gjerne kan/bør avklares på generelt grunnlag:
-plassering ved rasteplass/tilrettelagt parkeringsplass/tilrettelagt utsiktspunkt og bruk av objekt her. F.eks rekkverk/infoskilt som åpenbart er trygge mhp det trafikale. Altså ihht "hensynsfull og aktpågivende"
-plassering på/ved gangveg der du åpenbart gjer dette også trygt unna trafikken. Må da kombineres med parkerings-koordinat oppgitt.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av thomfre » fre 17 aug 2012 14:41

Ellinormor skrev:Jeg forstår jo de som ligger OVER en vei. De kan jo falle ned på passerende, men enig med Bjorges. Nå sliter vi virkelig. Ut fra disse retningslinjene, vil samtlige av de jeg fant i Las Vegas måtte arkiveres! Finner det noe merkelig når en til og med har spesialtillatelse fra Groundspeak! (Aspecial Memory)
Tror vi bør stoppe opp og tenke oss om litt.
Nå gjelder vel ikke norsk lov i Las Vegas??
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av mamoreb » fre 17 aug 2012 14:52

forbudt å feste til skilt eller til annen offentlig trafikkontrollinnretning noe som ikke gjelder skiltets eller innretningens formål
Jeg vil tro at hovedhensikten med dette er å forhindre at det henges opp private skilt, reklame eller lignende som kan føre til at innretningens budskap kan misforstås eller maskeres, at oppmerksomheten fjernes fra budskapet, e.l. Svært forståelig.

Loven slik den står skrevet dekker tydelig også det å feste noe inni skiltet - selv om dette ikke er synlig for trafikanter av ulike slag. Kunne det vurderes og foreslå at Vegdirektoratet godkjenner denne typen geocacher på generelt grunnlag? Selvfølgelig fortsatt forutsatt "hensynsfullt og aktpågivende" etc.

Jeg vil tro at noe gjemt i - og noen som leter ved - et skilt som står i grøfta ved en gangvei ikke utgjør fare eller skade som hindrer eller forstyrrer trafikk...?
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av Raggsokk » fre 17 aug 2012 15:08

Som sven-egil sier; trist men ikke uventet. Det er mange cacher som normalt ikke burde være hverken til fare eller bry som rammes av dette.

Et annet spørsmål er hvordan man nå skal forholde seg til dette når man leter og finner slike 'veicacher' fremover. Er det nå opp til hver enkelt cacheeier å finne ut av dette selv og sørge for flytting/arkivering? Skal de som finner slike cacher nå logge en "Needs Archived" eller "Needs Maintenance" for å gjøre eieren oppmerksom på forholdet? Burde det gått ut en mail fra Groundspeak til alle registrerte cacheeiere i Norge om dette? Blir det et krav at det skal stå eksplisitt i cachebeskrivelsene at tillatelse er innhentet? Og kommer reviewerne til å foreta stengning og arkivering på egen hånd, eller utelukkende basere seg på eieres egeninnsats og tips fra andre?

Jeg har vel bare én cache som berøres av dette (på autovern) og har nå søkt kommunen om tillatelse. Jeg velger å la den stå aktiv så lenge siden den etter min mening ikke er trafikkfarlig på noen som helst måte.
- Raggsokk

Bilde

Svar