Regler rundt avstander i en Whereigo

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
n5k
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:man 13 jun 2011 09:36
Sted:Hommersåk
Regler rundt avstander i en Whereigo

Legg inn av n5k » tor 16 aug 2012 08:56

Hvordan er regelverket når det gjelder Whereigo-cacher?
Jeg tenker på avstanden mellom de forskjellige stedene i "spillet" og i forhold til andre, fysiske cacher, og også whereigoens fysiske sluttpunkt.
n5k m/fam Geocaching @ Flickr

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Regler rundt avstander i en Whereigo

Legg inn av Makuta Teridax » tor 16 aug 2012 11:02

n5k skrev:Hvordan er regelverket når det gjelder Whereigo-cacher? Jeg tenker på avstanden mellom de forskjellige stedene i "spillet" og i forhold til andre, fysiske cacher, og også whereigoens fysiske sluttpunkt.
Det skal være minst 0,1 miles / 161 meter mellom alle fysiske trinn som tilhører forskjellige cacheoppføringer. Et fysisk trinn er ethvert sted der cacheeier har plassert ut noe, enten det er en cache, en magnet, en lapp med koordinater eller annet. Dette gjelder helt uavhengig av cachetype. Ikke-fysiske trinn, også kalt virtuelle trinn, finnes det ingen avstandsregler for.

For en Wherigo-cache, som en hvilken som helst annen cache, må altså alle fysiske trinn være plassert minst 161 meter fra fysiske trinn som tilhører andre cacheoppføringer. De ikke-fysiske trinnene kan være hvor som helst.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
synsol
Junior
Junior
Innlegg:75
Registrert:man 23 aug 2010 17:48
Sted:Birkeland

Re: Regler rundt avstander i en Whereigo

Legg inn av synsol » tor 16 aug 2012 11:06

Vil det si at 161 m. regelen ikke gjelder mellom en vanlig cache (utplassert boks) og en earthcache?
I'd rather be geocaching..

n5k
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:man 13 jun 2011 09:36
Sted:Hommersåk

Re: Regler rundt avstander i en Whereigo

Legg inn av n5k » tor 16 aug 2012 11:29

synsol skrev:Vil det si at 161 m. regelen ikke gjelder mellom en vanlig cache (utplassert boks) og en earthcache?
Det tror jeg må stemme, for jeg logga en Earth Cache i Danmark i helgen, og den lå ti meter fra en trad. jeg tok i samme slengen, hehe

Takker for opplysningene!
n5k m/fam Geocaching @ Flickr

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Regler rundt avstander i en Whereigo

Legg inn av Makuta Teridax » tor 16 aug 2012 11:57

synsol skrev:Vil det si at 161 m. regelen ikke gjelder mellom en vanlig cache (utplassert boks) og en earthcache?
Det er helt riktig!

Selv om det er greit etter retningslinjene, forsøker vi å unngå at ikonet for en earthcache, mystery-cache eller letterbox-cache ligger rett oppå en tradisjonell cache. Dette er for å unngå sånt som at en nybegynner går til de oppgitte, fiktive koordinatene for en mystery-cache, finner en cache (som tilhører en annen cacheoppføring), og så logger mystery-cachen som funnet.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: Regler rundt avstander i en Whereigo

Legg inn av ok67 » tor 16 aug 2012 13:56

Dvs at dei fiktive koordinatane til mystericachar i praksis kan liggge oppå kvarandre, så lenge dei er 161 meter unna "fysiske" cacheinstallasjonar?
Om det er lurt å legge dei oppå kvarandre er sjølvsagt ein annan diskusjon.....

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Regler rundt avstander i en Whereigo

Legg inn av Makuta Teridax » tor 16 aug 2012 14:34

ok67 skrev:Dvs at dei fiktive koordinatane til mystericachar i praksis kan liggge oppå kvarandre, så lenge dei er 161 meter unna "fysiske" cacheinstallasjonar?
De fiktive koordinatene kan godt ligge oppå hverandre, og fiktive koordinater godt ligge mindre enn 161 meter fra fysiske trinn. Når jeg oppdager fiktive koordinater rett ved eller oppå fysiske trinn, pleier jeg å be folk om å flytte de fiktive koordinatene et par titalls meter vekk fra det fysiske trinnet. En 15-20 meter holder. Tanken er bare å unngå at noen går til de fiktive koordinatene og finner en cache der.
ok67 skrev:Om det er lurt å legge dei oppå kvarandre er sjølvsagt ein annan diskusjon.....
Cacheeiere pleier ikke å like at andre cacheeiere velger akkurat samme koordinater som en selv har gjort. Da vil noen ikoner bli skjult under andre ikoner på kartet, uansett hvor mye en zoomer inn på kartet.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

pitterlee
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:1
Registrert:tir 20 nov 2012 07:58

Re: Regler rundt avstander i en Whereigo

Legg inn av pitterlee » tir 20 nov 2012 07:59

I tillegg vil jeg legge en NFC tag på selve cachen hvor koden til kodelåsen på den nedlåste cachen er skrevet. Evt vil jeg legge ut en "tag" hvor serienummeret på "tag"en er påtrykt og da vil være koden på låsen.

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Regler rundt avstander i en Whereigo

Legg inn av 2v » tir 20 nov 2012 16:20

pitterlee skrev:I tillegg vil jeg legge en NFC tag på selve cachen ...
NFC = Norsk For Cacharar? / Norsk Foreining for Cacharar? / ...

Evt.: Kva tyder NFC?

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Regler rundt avstander i en Whereigo

Legg inn av thomfre » tir 20 nov 2012 16:59

2v skrev:NFC = Norsk For Cacharar? / Norsk Foreining for Cacharar? / ...

Evt.: Kva tyder NFC?
Det står for Near cield communication.
En NFC-tag kan inneholde data du kan lese med f.eks. en smarttelefon (som da selvføglelig må støtte NFC)


http://en.wikipedia.org/wiki/Near_field_communication
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Regler rundt avstander i en Whereigo

Legg inn av 2v » fre 23 nov 2012 23:52

TAkk :D

Svar