Hvilke GPS vil dere anbefale ?

Duppeditter og programvare
Joraasen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tir 07 aug 2012 09:06
Hvilke GPS vil dere anbefale ?

Legg inn av Joraasen » tir 07 aug 2012 12:53

Etter å ha geocachet i snart et år vurderer jeg å kjøpe meg en håndholdt gps.
Har til nå brukt min sony ericcson med gps og google maps.
Men dette er jo ikke spes stabilt eller nøyaktig + at batteriet ikke holder lenge med både gps og nett oppe.

Sett på fra 1000 til 2500 kr
Hvilken gps vil dere anbefale og hvorfor ?
Hvilke kart er det mulig å få tak i ?

Takk for svar.
Håper denne posten også kan være til hjelp for andre også da jeg ikke fant mye ve å søke.
Cacher: Joraasen
Lokasjon: Gjøvik

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Hvilke GPS vil dere anbefale ?

Legg inn av Indrebø » tir 07 aug 2012 13:14

Jeg byttet til Garmin Montana 600 tidligere i år og er fornøyd med den.
Prismessig ligger den litt over det du har satt som pris. Den var dyrere før men har falt i pris.

Det eneste negative med den i mine øyne er at den er litt tung og stor.
Men det var et bevisst valg av meg, da jeg ville ha stor skjerm.

Funker bra til bilnavigering også selv om kona ble litt lei av stemmen som sa "rekalkulerer" når jeg slet litt i Trondheim :D
Bilde

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Hvilke GPS vil dere anbefale ?

Legg inn av whoelse » tir 07 aug 2012 13:51

Kanskje info i Wiki'n vår kan være til litt hjelp: http://wiki.gcinfo.no/Valg_av_GPS
Bilde

Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:ons 30 jun 2010 22:44

Re: Hvilke GPS vil dere anbefale ?

Legg inn av TA- » tir 07 aug 2012 16:56

Uten tvil Garmin 62s.
Den er nøyaktig, god antenne, god skjerm og har knapper så den er lett å betjene selv om vinteren med hansker på.

Har selv en Astro 320 som er en 62s bare med hundepeiler i tillegg. Har tidligere hatt Dakota 20 som jeg ikke vil anbefale. Den er unøyaktig, har dårlig skjerm og ikke spesielt god under vanskelige forhold.
Bilde

Fradriko
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:ons 27 jun 2012 21:24
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Hvilke GPS vil dere anbefale ?

Legg inn av Fradriko » tir 07 aug 2012 18:07

Selv brukte jeg iPhone 4 til caching i nesten to år (666 funn faktisk) før jeg kjøpte GPS.

Var liten tvil om at jeg skulle ha Garmin, og endte opp med Garmin Oregon 450.
Betalte 2295 for den på Magasinet.
Er veldig fornøyd med den, virker stabil og er enkel i bruk.
I don’t like headphones ‘cause they’re little and they sound puny. I like a big sound.
-Slash 1988
Bilde

Brukeravatar
PalGisle
Junior
Junior
Innlegg:73
Registrert:tir 20 jul 2010 21:47
Sted:Asker

Re: Hvilke GPS vil dere anbefale ?

Legg inn av PalGisle » tir 07 aug 2012 21:37

Jeg er blitt veldig glad i min Garmin Etrex30 som jeg har brukt siden juni. Kostet kr. 1600,- før sommerferien.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Hvilke GPS vil dere anbefale ?

Legg inn av sven-egil » ons 08 aug 2012 05:29

Liker også Garmin 62S godt.
Bilde Bilde Bilde

Joraasen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tir 07 aug 2012 09:06

Re: Hvilke GPS vil dere anbefale ?

Legg inn av Joraasen » ons 08 aug 2012 05:48

Ttittet litt på Oregon og 62 serien.
Har bikket mest mot 62 serien og 62s eller st.
forskjellen på s og st etter hva jeg har skjønt er at S har 1.7gb internminne mens ST har 500mb + minnekort, og t for topografisk.
Cacher: Joraasen
Lokasjon: Gjøvik

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Hvilke GPS vil dere anbefale ?

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 08 aug 2012 08:58

62s har som du sier 1,7Gb internminne,men den har plass til minnekort i tillegg til det.

62st trodde jeg også hadde 1,7Gb internminne, men det er mulig jeg tar feil. T'en betyr at den er prelastet med et Topografisk kart for et ganske stort område, men det kan ikke måle seg i kvalitet med de som er lages spesielt for Norge. Etter min mening er det ikke verd prisen å gå for st.

I tillegg har det også kommet en 62sc, som er det samme som 62s, men med kamera.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Hvilke GPS vil dere anbefale ?

Legg inn av buzkaz » ons 08 aug 2012 12:24

Jeg har hatt en 62S siden den ble lansert, og har både positive og negative ting å si om den. I all hovedsak fungerer den bra, og hvis man er ute etter en håndholdt med trykknapper så er nok denne av det bedre. Jeg har også hatt mye kluss med den, til tross for (eller kanskje på grunn av) at jeg regner meg selv som relativt teknisk oppegående så har jeg ikke alltid fått den til å oppføre seg som den burde. Men med erfaring rundt diverse smånykker og triks så fungerer det tålelig alikevel. Og dessuten er det vel ingen vesentlig bedre alternativer når det gjelder firmware, så lenge Garmin ikke har noen reelle konkurrenter i dette segmentet.

Men, hvis jeg personlig skulle kjøpt en ny ville jeg sjekket en "plain" Gpsmap 62, altså ikke S/ST men uten bokstavene. Forskjellen er (med forbehold om at jeg kan ha gått glipp av noe!) at 62 ikke har rom for mini SD brikke, mens 62S har det. ST har i tillegg innebygd topo-kart (derfor mindre tilgjengelig internminne).

Jeg har tatt ut SD-kortet fra min 62S og lagt alt over på internminnet, fordi a) det går alt for tregt å lese kart og gpx fra sd-kortet uansett, og b) jeg får uansett plass til de 2-3 kartalternativene jeg bruker på internminnet. Ulempen ved dette er at man ikke kan bruke de kartene fra garmin som er låst inn på minnekort. Det er ikke noe problem for meg, jeg har fått tak i de kartene jeg ønsker og lagt inn på internminnet. Synes uansett prisen på "kjøpekartene" er helt spinnvill, iallefall sett i forhold til min bruk.

Anbefaler varmt frikart.no, iallefall for sentrale strøk!

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Hvilke GPS vil dere anbefale ?

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 08 aug 2012 12:53

buzkaz skrev:Men, hvis jeg personlig skulle kjøpt en ny ville jeg sjekket en "plain" Gpsmap 62, altså ikke S/ST men uten bokstavene. Forskjellen er (med forbehold om at jeg kan ha gått glipp av noe!) at 62 ikke har rom for mini SD brikke, mens 62S har det. ST har i tillegg innebygd topo-kart (derfor mindre tilgjengelig internminne).
Da har du nok gått glipp av noe! 62 har ikke barometrisk høydemåler, ikke 3-akset kompass, og det er heller ikke mulig med trådløs overføring fra en enhet til en annen.
buzkaz skrev:Jeg har tatt ut SD-kortet fra min 62S og lagt alt over på internminnet, fordi a) det går alt for tregt å lese kart og gpx fra sd-kortet uansett, og b) jeg får uansett plass til de 2-3 kartalternativene jeg bruker på internminnet.
Du lever farlig! :D

Kart er jeg enig i at an kan legge på internminnet, særlig de kartene man bruker ofte. Når det gjelder GPX-filene er jeg derimot ikke enig! Faren for å få en korrupt GPX-fil er alt for stor. Og får du det vil hele enheten din låse seg, og det på et tidspunkt i oppstartingsprosedyren som er FØR det punktet der du kan ta master-reset. Har man derimot GPX-filen på minnekortet er det bare å ta ut minnekortet og slå på GPS'en på nytt. Så kan man bruke en ordinær kortleser for å slette den korrupte GPX-filen og så er man "back in business".

Når det gjelder hastigheten på minnekortet, så finnes det forskjellige minnekort med forskjellige hastigheter. Legger man i litt mer penger når man kjøper minnekort er ikke hastigheten noe stort problem.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Hvilke GPS vil dere anbefale ?

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 08 aug 2012 12:58

Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Hvilke GPS vil dere anbefale ?

Legg inn av Indrebø » ons 08 aug 2012 13:11

GorgonVaktmester skrev: Når det gjelder hastigheten på minnekortet, så finnes det forskjellige minnekort med forskjellige hastigheter. Legger man i litt mer penger når man kjøper minnekort er ikke hastigheten noe stort problem.
Synes det er ulidelig tregt å kopiere kart over på internminnet, men dette får jeg nok ikke gjort så mye med.
Derimot går det heller ikke spesielt fort å legge filer på SD kortet via USB.

Er det merkbar ytelsesforskjell på minnekortene? I såfall bør jeg kanskje vurdere å koste på meg et kjappere.
Bilde

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Hvilke GPS vil dere anbefale ?

Legg inn av buzkaz » ons 08 aug 2012 13:19

GorgonVaktmester skrev:
buzkaz skrev:Men, hvis jeg personlig skulle kjøpt en ny ville jeg sjekket en "plain" Gpsmap 62, altså ikke S/ST men uten bokstavene. Forskjellen er (med forbehold om at jeg kan ha gått glipp av noe!) at 62 ikke har rom for mini SD brikke, mens 62S har det. ST har i tillegg innebygd topo-kart (derfor mindre tilgjengelig internminne).
Da har du nok gått glipp av noe! 62 har ikke barometrisk høydemåler, ikke 3-akset kompass, og det er heller ikke mulig med trådløs overføring fra en enhet til en annen.
Aha! Da er det nok bare å glemme 62 uten S :?
Uten kompasset er det ikke spesielt lett å være geocacher :)
GorgonVaktmester skrev:
buzkaz skrev:Jeg har tatt ut SD-kortet fra min 62S og lagt alt over på internminnet, fordi a) det går alt for tregt å lese kart og gpx fra sd-kortet uansett, og b) jeg får uansett plass til de 2-3 kartalternativene jeg bruker på internminnet.
Du lever farlig! :D

Kart er jeg enig i at an kan legge på internminnet, særlig de kartene man bruker ofte. Når det gjelder GPX-filene er jeg derimot ikke enig! Faren for å få en korrupt GPX-fil er alt for stor. Og får du det vil hele enheten din låse seg, og det på et tidspunkt i oppstartingsprosedyren som er FØR det punktet der du kan ta master-reset. Har man derimot GPX-filen på minnekortet er det bare å ta ut minnekortet og slå på GPS'en på nytt. Så kan man bruke en ordinær kortleser for å slette den korrupte GPX-filen og så er man "back in business".
Ja, jeg er klar over dette. Men, jeg har ikke noen stor frykt for at en gpx-fil skal bli korrupt av seg selv - og såvidt jeg vet så skriver ikke GPSen til fila jeg har cachene mine i. Har opplevd at gpx-filer på internminnet har blitt korrupt, men da har jeg brukt trikset med å holde "pil opp" inne når man slår den på, koblet til PC, så får man den opp som en storage device og kan slette synderen. Det gjelder bare å sjekke at alt fungerer FØR man legger ut på tur!
Når det gjelder hastigheten på minnekortet, så finnes det forskjellige minnekort med forskjellige hastigheter. Legger man i litt mer penger når man kjøper minnekort er ikke hastigheten noe stort problem.
Min erfaring er at det stanger på enheten og ikke på kortet, har forsøkt flere forskjellige i ymse klasser.

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Hvilke GPS vil dere anbefale ?

Legg inn av buzkaz » ons 08 aug 2012 14:33

Indrebø skrev: Synes det er ulidelig tregt å kopiere kart over på internminnet, men dette får jeg nok ikke gjort så mye med.
Derimot går det heller ikke spesielt fort å legge filer på SD kortet via USB.
Når du skriver "kopiere kart over på internminnet", mener du da at du kopierer fra PC til internminnet, eller prøver du å kopiere fra sdkortet og over på internminnet? Sistnevnte vil nok være ekstremt tregt, utvilsomt! Du prøver jo da å lese fila fra det ene minnet på GPSr og inn på PCen, for så å sende det tilbake over samme trege USB-forbindelse for å skrive til det andre minnet.

Jeg har sammenlignbare hastigheter på skriving til internminne og microsd direkte fra PC.
Er det merkbar ytelsesforskjell på minnekortene? I såfall bør jeg kanskje vurdere å koste på meg et kjappere.
Helt klart forskjell på disse, men jeg tror ikke du kan forvente enorme forbedringer. Men det koster ikke allverden å prøve, et høykvalitets 1-2GB microSDHC koster ikke mye og skulle holde i massevis for de fleste.

Har desverre ikke noe "raskt" kort jeg kan teste med akkurat nå, skulle gjerne målt forskjellen for å prøve å avsløre noe om hva selve leser-enheten i GPSen faktisk klarer

Svar