Varsel om "lavtflyver"

Alt om geocaching
Joraasen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tir 07 aug 2012 09:06
Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av Joraasen » ons 08 aug 2012 05:59

Det skulle blitt gitt en kode til alle cacher. nok med en 3 sifret kode man skriver inne i cachen.
Den må man ha for at man kan logge på nett.
Da MÅ man ha vært på cachen for å få logget.
Litt liknende som er på tracking bugs i dag.
Cacher: Joraasen
Lokasjon: Gjøvik

obergeru
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:37
Registrert:man 25 jun 2012 09:54

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av obergeru » ons 08 aug 2012 08:32

Kode + strekkode så den kan logges med mobiltelefon :-)

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av kassimaja » ons 08 aug 2012 09:01

Det får vi da virkelig håpe ikke skjer. Mange bokser har store problemer med å få plass til koder og strekoder. Uansett vil noe slikt være en ekstra krav for å kunne logge, noe Groundspeak er veldig i mot. Man kan jo ikke en gang forlange et bilde i loggen...
Kassimaja

Bilde Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 08 aug 2012 09:07

Tanken høres besnærende ut med en gang, men jeg ser også noen problemer med det. Hvor skulle en slik kode stå? I og med at det ikke finnes noen standard for hvordan en cacheboks ser ut kan man vanskelig lage en standard for hvor en slik kode skal stå. Noen cachebokser er jo så små at det ikke er plass til annet enn en liten logg. Skulle det da stått på loggen? Hva da med logger som har blitt så våte at loggen er en eneste pappmasje-klump? Skal da en geocacher som har gått til stedet, funnet boksen, åpnet den bare for å finne at tilstanden er dårlig bli avskåret fra å logge?

Nei, jeg foretrekker den gode gamle måten som er basert på tillit, og så får vi som er cacheeiere håndtere de FÅ som bryter den tilliten.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av thomfre » ons 08 aug 2012 09:10

GorgonVaktmester skrev:Nei, jeg foretrekker den gode gamle måten som er basert på tillit, og så får vi som er cacheeiere håndtere de FÅ som bryter den tilliten.
Det er et godt poeng her, det er jo mindretallet som bryter reglene og logger som de vil...
Og, det er jo ingen konkurranse, du lurer ingen andre enn deg selv ved å logge cacher du ikke har funnet og signert/stemplet/klistret...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av kassimaja » ons 08 aug 2012 09:21

thomfre skrev:du lurer ingen andre enn deg selv ved å logge cacher du ikke har funnet og signert/stemplet/klistret...
AMEN!
Kassimaja

Bilde Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 08 aug 2012 09:35

kassimaja skrev:
thomfre skrev:du lurer ingen andre enn deg selv ved å logge cacher du ikke har funnet og signert/stemplet/klistret...
AMEN!
Jo, det kan du gjøre!
Hvis det er en cahce som har et par-tre DNF'er er sannsynligheten stor for at den er borte. Er det derimot et par-tre DNF'er etterfulgt av et funn er det sannsynlig at boksen er der, men at de som DNF'et ikke hadde lett godt nok. Og jeg som leter kan da investere en del tid i å lete etter noe som faktisk ikke er der fordi noen har logget funn uten faktisk å ha funnet. Da har jeg blitt lurt... :?
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

NavBeit
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:31
Registrert:lør 25 jun 2011 06:16

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av NavBeit » ons 08 aug 2012 10:44

Moralen er: ikke stol på tftc-logger

Brukeravatar
Asolli
Junior
Junior
Innlegg:68
Registrert:man 12 sep 2011 13:54
Sted:Molde

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av Asolli » ons 08 aug 2012 15:29

Denne lavtflyvende hadde også logget en av mine uten å ha signert. På nettloggen sto det "On the way to the northcape", mens han helt tydelig var på vei sørover.

obergeru
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:37
Registrert:man 25 jun 2012 09:54

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av obergeru » ons 08 aug 2012 20:43

Tallet måtte vel stå i loggen.
Hvis loggen er så våt at man ikke kan skrive eller lese den, regnes den vel som ikke funnet?

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av ArveAnd » ons 08 aug 2012 21:22

Eg forstår ikkje at de i det heile brukar tid på å diskutere kompliserande reglar mhp logging. Det er eit fåtal eksempel på at nokre turistcacharar juksar - men skal vi av den grunn endre heile grunnprinsippet for geocaching?

Nei sjølvsagt ikkje. Uansett så er det cache-eigars ansvar å sjekke fysisk logg mot nettlogg. Dette aksepterer ein når ein legg ut cache. Eg gjorde det seinast i dag, og har sendt eit spørsmål til ein utanlandsk cachar mhp uoverenstemmelse.

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av SDJR » ons 08 aug 2012 22:23

Jeg synes også at det skulle vært en kode på alle cacher (som det er på TB-er), i loggen primært, og på selve cachen om mulig, + en optional QR kode for hurtigscanning med mobil. En har alltid plass til en 5-sifret kode i en nanologg, og er loggen ødelagt får man jo ikke signert og godkjent funnet likevel. Dette kunn raskt og enkelt blittimplimentert i systemet på alle nye cacher, og som en option på eksisterende cacher (frivillig selvsagt), der eier går inn og aktiverer systemet etter at cachen er merket med koden.
Bilde

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av kassimaja » ons 08 aug 2012 22:33

SDJR skrev:Jeg synes også at det skulle vært en kode på alle cacher (som det er på TB-er), i loggen primært, og på selve cachen om mulig, + en optional QR kode for hurtigscanning med mobil. En har alltid plass til en 5-sifret kode i en nanologg, og er loggen ødelagt får man jo ikke signert og godkjent funnet likevel. Dette kunn raskt og enkelt blittimplimentert i systemet på alle nye cacher, og som en option på eksisterende cacher (frivillig selvsagt), der eier går inn og aktiverer systemet etter at cachen er merket med koden.
Du er på helt feil forum for å foreslå slike endringer. Det du beskriver vil radikalt endre flere av grunnprinsippene til groundspeak og vil nok aldri. Prøv deg heller på forumet til geocaching, større sjanse for at de riktige personene skal fange det opp der, eller kanskje det allerede er avvist, hva vet jeg.

Hvis det er QR koder du er på jakt etter burde du heller kikke på munzee.com som er et lignende spill som geocaching, bare med QR koder som skal scannes i stedet for loggskrivingen.
Kassimaja

Bilde Bilde

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av SDJR » tor 09 aug 2012 01:04

Jeg foreslår ingenting, jeg sprer en ide som vil verifisere at man har vært på en cache, uten at man trenger fysisk å sjekke loggen. Mange cacheeiere sjekker aldri loggene, og i mange tilfeller er det umulig, som når logger blir ødelagt eller mugglet. QR koder er ingenting man MÅ ha, men det letter registreringen om man skulle innføre et slik system. Jeg ser ikke hva som skal være så fundementalt i strid med grunnprinsippene til groundspeak, og skjønner heller ikke hvorfor ikke man kan endre prinsipper når man finner bedre alternativer.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av ArveAnd » tor 09 aug 2012 07:03

SDJR skrev:Jeg ser ikke hva som skal være så fundementalt i strid med grunnprinsippene til groundspeak, og skjønner heller ikke hvorfor ikke man kan endre prinsipper når man finner bedre alternativer.
Grunnprinsippet er veldig enkelt - du signerer i den fysiske loggen og så loggar du online. Uten noko meir om og men. Prinsippene kan sikkert endrast om ein har betre alternativ - det som er diskutert så langt er iallefall ikkje noko betre alternativ! Dette er jo berre ein kompliserande faktor - relativt mange kodar å holde styr på etter ein cacheferietur...

Og kva er problemet de prøver å løyse med dette alternativet? Denne tråden handlar om 1 - ein - cachar som har logga cachar han/ho ikkje har funne! Og med 12000-15000 cacharar med funn så langt i Norge i år er vel ikkje dette noko veldig stort problem, eller?

Svar