Ny mobiltelefon - ønsker tips

Duppeditter og programvare
Svar
2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24
Ny mobiltelefon - ønsker tips

Legg inn av 2v » ons 04 jul 2012 16:44

Hei :D

Det er vel snart på tide å kjøpa ny mobiltelefon.

Så no lurer eg på kva telefonar de har gode erfaringar med vedr. gps og geocaching.
Det er òg kjekt med tips om kva det er lurt å halda seg langt borte frå.

I utgangspunktet er det Android evt. Windows som står øvst på ønskelista. No har eg HTC Touch 2 (trur eg) m/Win 6.1.

Takk!

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Ny mobiltelefon - ønsker tips

Legg inn av mamoreb » ons 04 jul 2012 17:28

Til Android finnes en lang rekke apper til geocaching, mange av dem gratis. Ettersom jeg har skjønt, er utvalget til Windows Mobile begrenset. Men dette er vel stadig i utvikling.

Når det gjelder Androidtelefoner: Vi har erfaring med - og har lest mye om på nettet - at Samsung sine GPS-chipper har problemer med å få signal / få godt signal. Men det er mulig dette er utbedret i de nye modellene. Jeg har Sony Ericsson, det har fungert fint. Men jeg har ingen grunn til å tro at SE er bedre enn andre Androidtelefoner.
Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Ny mobiltelefon - ønsker tips

Legg inn av fotimyr » ons 04 jul 2012 18:52

Jeg har en HTC One V (den minste av "One"-telefonene), men denne har dessverre ikke magnetometer innebygget og dermed ikke kompass. Den blir dermed litt kjip å bruke med f.eks. c:geo. Gjør dog ingenting for meg siden HTC-en er kompanjong for Garmin-GPSen min og vice versa. Jeg skaffet meg en One V kun fordi den er liten. Disse "brødfjølene" har jeg ikke plass til noen steder på kroppen, og veske går jeg ikke med.

De to andre, HTC One S og HTC One X har magnetometer og dermed elektronisk kompass. GPS-chipen i One-telefonene er etter hva jeg kan se veldig bra; den viser bedre (nøyaktigere) koordinater enn en Garmin GPSMap 60CSx når man står på et kjent punkt (i dette tilfellet et landsnettpunkt), såfremt man ser mange satellitter, har latt begge stå på en stund og forholdene ellers er veldig bra. Under marginale(re) forhold vinner nok Garmin.

OBS: antennene på HTC One er i bunnen, på lokket der du setter inn SIM-kortet. Om du holder hendene over dette lokket (såkalt "death grip") blir det dårligere mottak.

Brukeravatar
tah69
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:man 28 nov 2011 10:28
Sted:Drammen

Ny mobiltelefon - ønsker tips

Legg inn av tah69 » ons 04 jul 2012 20:06

Er veldig fornøyd med IPhone 4

Har benyttet den mer eller mindre daglig siden jeg startet og presisjonen er utmerket i sentrale strøk med god dekning. Størst problem med presisjon har jeg i områder hvor den skifter mellom Edge og 3G dekning. Merker ingen forskjell når jeg befinner meg i områder med bare Edge dekning (2G)

Kompasset på iPhone kan til tider vise 180 grader feil men etter litt tid er også det relativt nøyaktig.

Har enda ikke opplevd DNF på grunn av telefonens nøyaktighet i områder med dekning.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Ny mobiltelefon - ønsker tips

Legg inn av Raggsokk » ons 04 jul 2012 21:26

Jeg har en Motorola Defy som har fungert bra til caching, selv om nøyaktigheten ikke er like god som GPSMap62'en. Jeg har kun brukt c:geo (gikk over på OpenSource-versjonen da det ble aktuelt). Fordelen med denne telefonen er at den er vanntett og tåler litt juling, så den overlever selv om det regner. Dette er testet i praksis. En regndråpe på skjermen fører riktignok til en hel masse feiltrykk, men telefonen klarer seg i det minste. Den modellen som er ute nå (Defy+) er etterfølgeren til min type, og har blant annet oppgradert Android-versjon. Bør være enda bedre...
- Raggsokk

Bilde

obergeru
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:37
Registrert:man 25 jun 2012 09:54

Re: Ny mobiltelefon - ønsker tips

Legg inn av obergeru » ons 04 jul 2012 21:28

Ville sett på Motorola Razr Maxx hvis du skal bruke den til GPS.

http://www.dinside.no/896755/motorola-razr-maxx

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Ny mobiltelefon - ønsker tips

Legg inn av olea » tor 05 jul 2012 12:52

Vil du, som meg, ha en mobil som tåler å bli brukt ute i regnet? Med mindre det er kommet noe nytt siden sist jeg sjekket, er det i praksis 3 modeller å velge mellom: Av disse er det Motorola Defy Plus som kan skryte med de beste tekniske spesifkasjonene på nær sagt alle områder. Se for eksempel denne testen for detaljer. Alle har AGPS, men jeg har ikke sett noen tester på nøyaktigheten av disse. Sist jeg sjekket, kostet alle rundt 2000,- uten binding.

Nå har jeg en Xperia Active som jeg er rimelig godt fornøyd med. Den kan i hvert fall skilte med to fordeler fremfor Defy Plus. For det første er størrelsen mer hendig når jeg putter den i lommen, og for det andre har Sony Ericsson lagt inn litt grei programvare. For eksempel er muligheten til å skrive med T9 en fordel på den lille skjermen. Muligheten til å ta panoroamabilder er også artig. Skulle ikke forundre meg om det finnes noen apper som kan gjøre samme jobben på andre 'droider. Hvis jeg skulle velge idag, ville jeg skaffet meg en Defy Plus.
Bilde

Brukeravatar
Captain Hardy
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:lør 14 mai 2011 06:06
Sted:Mafialand
Kontakt:

Re: Ny mobiltelefon - ønsker tips

Legg inn av Captain Hardy » man 09 jul 2012 02:48

Kjøpte meg Samsung Galaxy SIII for et par dager siden.

Kjempefornøyd med mobilen, den har både GPS og GLONASS. Vet ikke om sistnevnte hjelper meg til geocaching, men både C:Geo og Geocaching sin app. fungerer utmerket. En annen ting jeg satte stor pris på er at man får med en 50GB Dropbox-konto, som lar deg synke alt over nettet, så fort jeg har tatt et bilde så ligger det en kopi av det på begge pcene mine hjemme. Så nå har jeg 68,4GB tilgjengelig. Skjermen fungerer bra i sollys og er utrolig klar.

Den bruker microsim og microSD, ekstra minnekort er ikke nødvendigvis noe man trenger siden telefon har 16GB internminne og 50GB Dropbox følger med som nevnt.

Btw, noe som vet om GLONASS har noen funksjon i Geocaching eller C:Geo sin app. til Android?
Bilde

Don't mess with a geocacher. We know all the best places to hide a body...

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Ny mobiltelefon - ønsker tips

Legg inn av fotimyr » man 09 jul 2012 08:55

Captain Hardy skrev:Btw, noe som vet om GLONASS har noen funksjon i Geocaching eller C:Geo sin app. til Android?
Tror ikke applikasjonene har noen innvirkning på hvordan telefonen finner satellitter og triangulerer posisjonen sin. Kommer i det minste an på hvordan Samsung har integrert GLONASS-signalene i Android. Har ikke brukt en Galaxy SIII, men om du f.eks. ikke kan slå av GLONASS og/eller GPS og bare bruke det ene systemet, så vil satellittdekningen i praksis være (mye) bedre.

Som GPS er GLONASS bare satelitter med kjent posisjon på himmelen ...

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Ny mobiltelefon - ønsker tips

Legg inn av 2v » man 23 jul 2012 15:50

Takk for gode tips. Eg les og vurderer :)

Har òg høyrt om Asus PadPhone (?). Er det nokon som har erfaring med den?

GS64
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:20
Registrert:man 27 feb 2012 11:04

Re: Sv: Ny mobiltelefon - ønsker tips

Legg inn av GS64 » man 23 jul 2012 20:13

olea skrev:Vil du, som meg, ha en mobil som tåler å bli brukt ute i regnet? Med mindre det er kommet noe nytt siden sist jeg sjekket, er det i praksis 3 modeller å velge mellom: Av disse er det Motorola Defy Plus som kan skryte med de beste tekniske spesifkasjonene på nær sagt alle områder. Se for eksempel denne testen for detaljer. Alle har AGPS, men jeg har ikke sett noen tester på nøyaktigheten av disse. Sist jeg sjekket, kostet alle rundt 2000,- uten binding.

Nå har jeg en Xperia Active som jeg er rimelig godt fornøyd med. Den kan i hvert fall skilte med to fordeler fremfor Defy Plus. For det første er størrelsen mer hendig når jeg putter den i lommen, og for det andre har Sony Ericsson lagt inn litt grei programvare. For eksempel er muligheten til å skrive med T9 en fordel på den lille skjermen. Muligheten til å ta panoroamabilder er også artig. Skulle ikke forundre meg om det finnes noen apper som kan gjøre samme jobben på andre 'droider. Hvis jeg skulle velge idag, ville jeg skaffet meg en Defy Plus.
Der er lige kommet en ny model fra Sony, som tåler at ligge en halv time i vand. Den holder også til, at falde på gulvet. Desuden skulle der ikke, være problemer, når skærmen er våd. Den hedder Sony Xperia Go.

Jeg har selv en Xperia Mini, som jeg er glad for. Den holder strøm i mere en 6 timer, selvom GPS og skærm er tændt (40%) hele tiden. Det tror jeg ikke, der kan gøres meget bedre med en smartphone.

Bruger NeonGeo, som er meget intuitiv, og alle pengene værd. Har også Geocaching Live og c:geo, men har kun brugt dem få gange.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Ny mobiltelefon - ønsker tips

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 25 jul 2012 10:28

2v skrev:Har òg høyrt om Asus PadPhone (?). Er det nokon som har erfaring med den?
Frk.Brum har nettopp anskaffet seg en slik. Kontakt henne så får du sikkert en demo :D
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Ny mobiltelefon - ønsker tips

Legg inn av 2v » søn 09 sep 2012 08:39

Takk for tips, både her og fjestilfjes :)

Vurderte lenge dei som er spesielt laga for uteliv, men til slutt vart det Samsung Galaxy 3.
No gjeld det å finna ut av ting og tang og læra å bruka han best mogleg. I går fann og logga me vår fyrste geocache i lag.

(Med Invisible Shield kan han kanskje brukast som brødfjøl? :lol: )

2v :D

Svar