Linux og geocaching

Duppeditter og programvare
Svar
ChiVampir
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:10
Registrert:man 20 sep 2010 17:52
Linux og geocaching

Legg inn av ChiVampir » tir 12 jun 2012 21:04

Jeg vurderer å bytte ut min Garmin eTrex H med en Garmin Etrex 20, og i den forbindelse lurer jeg på:

Vet noen om noen gode programmer for overføring av cachedata mellom Linux (Debian) og Garmin GPS? Jeg vil helst ikke kjøre Windows programmer gjennom wine, men kan gjøre det om det ikke er noen annen mulighet og programmet fungerer optimalt.

På forhånd: Tusen takk for alle svar :)
Bilde

anders99

Re: Linux og geocaching

Legg inn av anders99 » ons 13 jun 2012 07:47

ChiVampir skrev:Jeg vurderer å bytte ut min Garmin eTrex H med en Garmin Etrex 20, og i den forbindelse lurer jeg på:

Vet noen om noen gode programmer for overføring av cachedata mellom Linux (Debian) og Garmin GPS? Jeg vil helst ikke kjøre Windows programmer gjennom wine, men kan gjøre det om det ikke er noen annen mulighet og programmet fungerer optimalt.

På forhånd: Tusen takk for alle svar :)
Du vil finne en del verktøy her: Rick Richardson's Linux tools for geocaching

Det å overføre data til enheten er jo bare å kopiere en gpx-fil. Dersom du vil automatisere det, må du nok skrive noen skript selv.

GSAK kjører i wine, men slett ikke problemfritt.

mariusno
Bruker
Bruker
Innlegg:152
Registrert:tir 15 feb 2011 00:08
Sted:Oslo/Lier

Re: Linux og geocaching

Legg inn av mariusno » ons 13 jun 2012 09:11

Nettleser-pluginen fungerer ikke i Linux. Men som anders skriver er det bare å laste ned enkelt gpxfiler eller PQer over til GPSen på samme måte som en minnepenn. Om du ikke er avhengig av et stort bibliotek og avanserte funksjoner som GSAK er denne metoden mer enn god nok.

-M

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Linux og geocaching

Legg inn av olea » ons 13 jun 2012 12:19

GSAK oppfattes kanskje som overkill? Nå kjører jeg helst GSAK på en Windows-burk, men GSAK+Wine under Linux har kommet rimelig greit ut av de testene jeg har gjort. Dette inkluderer
  • Geocaching.com access
  • Overføring av cacher til en Garmin Etrex 30
  • Kjøre FindStatGen med automatisk opplasting til profilsiden min på geocaching.com
De eneste problemene jeg har sett så langt, er at GSAK kjører tregere enn under Windows, og at det er litt stygge fonter.
Bilde

anders99

Re: Linux og geocaching

Legg inn av anders99 » ons 13 jun 2012 13:10

olea skrev:GSAK oppfattes kanskje som overkill? Nå kjører jeg helst GSAK på en Windows-burk, men GSAK+Wine under Linux har kommet rimelig greit ut av de testene jeg har gjort. Dette inkluderer
  • Geocaching.com access
  • Overføring av cacher til en Garmin Etrex 30
  • Kjøre FindStatGen med automatisk opplasting til profilsiden min på geocaching.com
De eneste problemene jeg har sett så langt, er at GSAK kjører tregere enn under Windows, og at det er litt stygge fonter.
Jeg har aldri fått "geocaching.com access" til å fungere, hvordan fikk du til det?

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Linux og geocaching

Legg inn av olea » ons 13 jun 2012 13:35

anders99 skrev:[...]
Jeg har aldri fått "geocaching.com access" til å fungere, hvordan fikk du til det?
Jeg gjorde ikke noe spesielt, det bare virket :)

frodegill
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:39
Registrert:ons 13 jun 2012 14:09
Sted:Drøbak
Kontakt:

Re: Linux og geocaching

Legg inn av frodegill » ons 13 jun 2012 14:13

ChiVampir skrev:Vet noen om noen gode programmer for overføring av cachedata mellom Linux (Debian) og Garmin GPS?
gpsbabel

Jeg bruker det både til å hente traces fra GPS (for å laste opp på openstreetmap) og for å laste waypoints (gpx eller loc) opp til GPS. Enkelt og greit, men du trenger enten en udev-rule eller kjøre programmet via sudo.

anders99

Re: Linux og geocaching

Legg inn av anders99 » ons 13 jun 2012 14:41

olea skrev:
anders99 skrev:[...]
Jeg har aldri fått "geocaching.com access" til å fungere, hvordan fikk du til det?
Jeg gjorde ikke noe spesielt, det bare virket :)
Hvilken Linux og hvilken versjon av wine? Jeg har forsøkt dette på 2-3 forskjellige maskiner, med Ubuntu, Mint og Debian og forskjellige versjoner av både disse og wine. Jeg har aldri kommet lenger enn at GSAK sier "Connecting to geocaching.com server, please wait" og så henger alt slik at jeg må drepe gsak.exe manuelt.

anders99

Re: Linux og geocaching

Legg inn av anders99 » ons 13 jun 2012 19:40

anders99 skrev:
olea skrev:
anders99 skrev:[...]
Jeg har aldri fått "geocaching.com access" til å fungere, hvordan fikk du til det?
Jeg gjorde ikke noe spesielt, det bare virket :)
Hvilken Linux og hvilken versjon av wine? Jeg har forsøkt dette på 2-3 forskjellige maskiner, med Ubuntu, Mint og Debian og forskjellige versjoner av både disse og wine. Jeg har aldri kommet lenger enn at GSAK sier "Connecting to geocaching.com server, please wait" og så henger alt slik at jeg må drepe gsak.exe manuelt.
Ble inspirert og gjorde noen flere forsøk. Installerte en haug med dependencies for å *bygge* wine, og vips så fungerer det hos meg også (Ubuntu 12.04).

ChiVampir
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:10
Registrert:man 20 sep 2010 17:52

Re: Linux og geocaching

Legg inn av ChiVampir » søn 17 jun 2012 09:50

Tusen takk for mange gode svar!
Nå har jeg enda et spørsmål: Hvordan overfører dere kart over til gpsen fra Linux? Kan det også gjøres med "minnepen-metoden", GSAK under WINE eller "Rick Richardson's Linux tools for geocaching"?
Bilde

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Linux og geocaching

Legg inn av buzkaz » søn 17 jun 2012 11:27

Har du først laget en gpx-fil som omtalt er det bare å kopiere denne fila over til GPSr i riktig mappe (garmin/GPX om jeg husker riktig)

Ellers vil jeg tipse om Virtualbox, som du finner gratis på Virtualbox.org .. med litt oppsett kan du kjøre Windows og GSAK (og eventuelt andre verktøy fra Garmin osv) og la disse snakke direkte med GPSen over USB.

mariusno
Bruker
Bruker
Innlegg:152
Registrert:tir 15 feb 2011 00:08
Sted:Oslo/Lier

Re: Linux og geocaching

Legg inn av mariusno » søn 17 jun 2012 20:41

ChiVampir skrev:Tusen takk for mange gode svar!
Nå har jeg enda et spørsmål: Hvordan overfører dere kart over til gpsen fra Linux? Kan det også gjøres med "minnepen-metoden", GSAK under WINE eller "Rick Richardson's Linux tools for geocaching"?
.img filene (kartfilene) kan kopieres rett over med "minnepenn" metoden ja. Bare husk å gi dem unike navn, så du ikke overskriver eksisterende kart.

-M

thohar
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:søn 10 apr 2011 22:13
Sted:Bergen

Re: Linux og geocaching

Legg inn av thohar » man 03 sep 2012 16:36

anders99 skrev: Ble inspirert og gjorde noen flere forsøk. Installerte en haug med dependencies for å *bygge* wine, og vips så fungerer det hos meg også (Ubuntu 12.04).
Hva installerte du for å få det til å virke?

anders99

Re: Linux og geocaching

Legg inn av anders99 » man 03 sep 2012 20:07

thohar skrev:
anders99 skrev: Ble inspirert og gjorde noen flere forsøk. Installerte en haug med dependencies for å *bygge* wine, og vips så fungerer det hos meg også (Ubuntu 12.04).
Hva installerte du for å få det til å virke?
Jeg fant en web-side som beskrev hvordan man bygger wine på ubuntu, og installerte en haug med ting som var listet opp der. Husker ikke lenken, men google "ubuntu build wine source" eller noe slikt fungerer kanskje.

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Linux og geocaching

Legg inn av pafus » tir 10 jun 2014 15:47

Jeg fortsetter på denne gamle tråden her.

Jeg vurderer å ta i bruk enten "Viking" eller "GPSmanager". Ser at Viking skryter på seg en brattere lærekurve enn GPSman, men har noen her inne erfaringer?
Fordeler og/eller ulemper med programmene?
Jeg lever et lykkelig liv med å flytte filer manuelt hit og dit, så hvis jeg skal ta meg bryet med å lære meg et program bør det føre noe godt med seg.

Takk for svar.
Bilde Bilde

Svar