Montana 650 - får ikke ladet batteriet

Duppeditter og programvare
Svar
Rigel2
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:tir 05 aug 2008 17:42
Montana 650 - får ikke ladet batteriet

Legg inn av Rigel2 » tir 12 jun 2012 20:41

Mottok min nye Montana i dag. Etter å ha ladet aldri så lenge måtte jeg prøve den. Null reaksjon. Forsøkte da med 3 alkaliske batterier og enheten spilte opp nydelig. På støm virker den også uten batteri, men får ikke ladet batteripakken. Noen som har et god råd?

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Montana 650 - får ikke ladet batteriet

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 12 jun 2012 22:11

Kontakt selger. Det er åpenbart at du enten har fått et defekt batteri, eller at laderen ikke fungerer.
Uansett du har fått en vare med feil!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Montana 650 - får ikke ladet batteriet

Legg inn av krl69 » tir 12 jun 2012 23:23

Rigel2 skrev:Mottok min nye Montana i dag. Etter å ha ladet aldri så lenge måtte jeg prøve den. Null reaksjon. Forsøkte da med 3 alkaliske batterier og enheten spilte opp nydelig. På støm virker den også uten batteri, men får ikke ladet batteripakken. Noen som har et god råd?
Jeg forutsetter at du faktisk bruker den originale laderen som fulgte med Montanaen?! Den lader IKKE(i alle fall ikke hos meg...) via USB utganger fra PC-er osv. Ei heller "normale" USB-ladere som f.eks. til mobiltelefoner og kamera. :shock:

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Montana 650 - får ikke ladet batteriet

Legg inn av esbjug » ons 13 jun 2012 07:20

Jeg har også hatt ladeproblemer med min Montana 650T de siste par måneder. Problemet startet med lading i bilen, i den originale laderen/holderen med sugekoppfeste. Enheten ble ofte veldig varm, og kuttet ut eller låste seg. Ofte skjedde dette selv om batteriet kun var ladet til 30-40-50%. Etterhvert fikk jeg tak i et nytt batteri, men etter en stund gjentok det samme seg.

Nå i ettertid har jeg prøvd å lade opp med den originale 220V laderen, og da er alt i sin skjønneste orden. Jeg vurderer å sende inn enheten, men den er kjøpt i Finland og jeg er usikker på om Garmin Norge da vil serve den.

Noen som kjenner til en slik problematikk på sin Montana?

mvh "esbjug"

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Montana 650 - får ikke ladet batteriet

Legg inn av GadgetCats » tor 14 jun 2012 00:55

esbjug skrev:Noen som kjenner til en slik problematikk på sin Montana?
Jeg har ikke Montana selv, men slik du beskriver problemet, virker det åpenbart at noe er galt med bilholderen eller tilhørende 12 V-kabel. Jeg har selv opplevd lignende symptomer med smarttelefonlading i bil, og det har da skyldtes at 12 V-til-USB-adapteren ikke leverte nok strøm - 1A var nødvendig.

Men en original bilholder til Montana skal åpenbart være dimensjonert for Montana, så mitt tips er at hvis du får Garmin til å bytte ut holderen/kabelen, løser problemet seg [:)] Sjekk eventuelt først at det ikke er smuss/oksidering på kontaktpinnene på holderen eller på kontaktflatene på Montanaen.
Bilde

Dr_Eamy
Junior
Junior
Innlegg:56
Registrert:man 27 jun 2011 19:43
Sted:Lyngdal

Re: Montana 650 - får ikke ladet batteriet

Legg inn av Dr_Eamy » fre 15 jun 2012 10:59

Litium-ion batterier liker varme dårlig, så lar man montanan stå i bil holderen en varm sommer dag blir det fort mer en 55 grader inni bilen, og da begynner batteriet og lade seg ut, dette for og beskytte levetiden på batteriet. Selv merker jeg at montanan blir veldig varm i bil holderen om vifta i bilen står og blåser varmluft på den....

varmere en 55 grader = batteriet lader ut i stede for opp :D

Doc

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Montana 650 - får ikke ladet batteriet

Legg inn av esbjug » fre 15 jun 2012 11:42

Takker for to gode og fyldige svar. Jeg skal prøve å sjekke både kontakter og temperatur i bilen. Med Nüvi har ikke dette vært noe problem, men Montana er jo et bra kladd å ha opp i ruta der den blir god og varm av både lading, varmeapparat og ikke minst solinnstrålingen.

hilsen "esbjug"

Rigel2
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:tir 05 aug 2008 17:42

Re: Montana 650 - får ikke ladet batteriet

Legg inn av Rigel2 » tir 19 jun 2012 19:59

Det er nok batteriet som er gåent - sendt til Garmin. Takk for gode tips! :D

Svar