Tekniske spørsmål rundt Garmin GPSmap62s

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
jozdjengiz
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:søn 15 apr 2012 11:06
Sted:Bærums Verk
Tekniske spørsmål rundt Garmin GPSmap62s

Legg inn av jozdjengiz » fre 25 mai 2012 20:24

Hei medcachere med Garminkjennskap.

Jeg har noen tekniske spørsmål rundt bruken av min relativt nye 62s. Har til nå funnet ca 200 cacher med den, hovedsaklig i skogen, men jeg har fortsatt relativt store problemer med å forstå hvorfor den oppfører seg slik jeg nå under skal beskrive. Dette er mitt første foruminnlegg, og jeg håper noen kan svare meg som har lignende erfaringer eller noe fornuftig å melde.

1. Opplevelse av bruken vil jeg oppsummere i ett ord: Upresis. Når jeg velger en boks som f.eks ligger sør for meg vil altså gps'en gjerne peke nord, og det samme når jeg går. Den klarer liksom ikke å bestemme seg for hvor den er. Man må vel kunne forvente at en gps gir deg riktig himmelretning når også man står stille?

2. Ofte vil den ikke stabilisere seg i det hele tatt, og så melder den gz 10-15 meter unna der cachen ligger. Selv etter mye sirkling rundt området kan det ofte ta tid før den finner seg selv, og mange ganger melder den gz 4-5 meter fra der jeg står og logger.

3. Selve kompasset synes jeg også fungerer svært dårlig. Tradisjonelle kompass peker jo mot nord uansett, og man skulle da forvente det samme av et elektronisk også? Mitt gjør det i hvertfall ikke.

4. Den viser også kun de tre-fire siste loggene på selve cache-sida, noe jeg synes er litt lite noen ganger. Mulig at dette er en innstilling jeg kan endre på, men skjønner ikke at tekst skal ta opp så mye plass.

5. Selve knappene kan noen ganger være uresponsive. Ofte hopper den over tastevalg og jeg må gå tilbake i menyen ett steg for å kunne starte tastingen igjen.

6. Om jeg har innstillingene på "geocaching" og samtidig bruker den lille pointeren i menyen, viser ofte pointeren og "mini-kompasset" forskjellig retning. Skal ikke dette minikompasset lede en til cachen da? Den er jo helt på bærtur i såfall!

7. Om jeg f.eks følger en blåmerket sti vil route-trackeren markere at jeg går ved siden av stien når jeg zoomer ca 100 meter ut. Dette kan jo være litt frustrerende om man møter flere veivalg og ikke har med vanlige kart.

8. Så lenge jeg har forbindelse med telefonmaster er faktisk min iPhone like god, om ikke bedre til å finne gz raskere, og dét synes jeg er rart.


Jeg vet ikke om disse spørsmålene hjelper noen til å forstå hva jeg sliter med, men jeg håper noen har vært borti noe liknende. Jeg anser meg selv for å være litt over gjennomsnittet opptatt av hvordan tekniske ting faktisk fungerer, men føler her at siden jeg ikke har andre å sammenlikne resultater med så er det å poste her det beste jeg kan gjøre. Det er jo mulig at jeg forventer for mye av selve instrumentet og at alle disse tingene er "normale", men da synes jeg i såfall at de som lager disse har en lang jobb foran seg, for dette føles ikke ut som et presist, elektronisk instrument.


Jozdjengiz

Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:ons 30 jun 2010 22:44

Re: Tekniske spørsmål rundt Garmin GPSmap62s

Legg inn av TA- » fre 25 mai 2012 20:41

Har du kalibrert kompasset?
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Tekniske spørsmål rundt Garmin GPSmap62s

Legg inn av sven-egil » fre 25 mai 2012 21:10

jozdjengiz skrev:Hei medcachere med Garminkjennskap.

Jeg har noen tekniske spørsmål rundt bruken av min relativt nye 62s. Har til nå funnet ca 200 cacher med den, hovedsaklig i skogen, men jeg har fortsatt relativt store problemer med å forstå hvorfor den oppfører seg slik jeg nå under skal beskrive. Dette er mitt første foruminnlegg, og jeg håper noen kan svare meg som har lignende erfaringer eller noe fornuftig å melde.
Jeg prøver meg på noen svar...
1. Opplevelse av bruken vil jeg oppsummere i ett ord: Upresis. Når jeg velger en boks som f.eks ligger sør for meg vil altså gps'en gjerne peke nord, og det samme når jeg går. Den klarer liksom ikke å bestemme seg for hvor den er. Man må vel kunne forvente at en gps gir deg riktig himmelretning når også man står stille?
Du MÅ kalibrere kompasset, og bytter du batteri bør du kalibrere igjen.

2. Ofte vil den ikke stabilisere seg i det hele tatt, og så melder den gz 10-15 meter unna der cachen ligger. Selv etter mye sirkling rundt området kan det ofte ta tid før den finner seg selv, og mange ganger melder den gz 4-5 meter fra der jeg står og logger.

Sånt avhenger av så mye, men kompass kalibreringen har faktisk noe å si her også.. (Merkelig nok)
Eller er det terreng høyspent, fjell, trær osv.

Og ikke alltid er koordinatene på utlagte helt 100% :wink:
Men min erfaring er at 62 er meget presis.

3. Selve kompasset synes jeg også fungerer svært dårlig. Tradisjonelle kompass peker jo mot nord uansett, og man skulle da forvente det samme av et elektronisk også? Mitt gjør det i hvertfall ikke.
Kalibrering.
4. Den viser også kun de tre-fire siste loggene på selve cache-sida, noe jeg synes er litt lite noen ganger. Mulig at dette er en innstilling jeg kan endre på, men skjønner ikke at tekst skal ta opp så mye plass.
Jeg bruker konsekvent Garmin Export macro i GSAK og kan velge antall logger (Max 30)
Siden så mange skrotnisser logger kun tftc, har jeg valgt å få over 30 logger, da er som oftest minst en logg nyttig. (nåja ikke alltid..)
(De gangene jeg trenger å se gamle logger i felten, og der er egentlig ikke ofte)
Og de gangene man er først er det jo ingen logger 8)

5. Selve knappene kan noen ganger være uresponsive. Ofte hopper den over tastevalg og jeg må gå tilbake i menyen ett steg for å kunne starte tastingen igjen.
Hmmm... Min er sånn når jeg bruker bærevesken, men ikke når jeg har den utenfor vesken.
Er det ille bør du be om å få den byttet på garanti.
6. Om jeg har innstillingene på "geocaching" og samtidig bruker den lille pointeren i menyen, viser ofte pointeren og "mini-kompasset" forskjellig retning. Skal ikke dette minikompasset lede en til cachen da? Den er jo helt på bærtur i såfall!
Jeg bruker to ulike innstillinger.
Geocaching når jeg har cachen inne på GPSen, og da peker det lille kompasset mot nermeste cache.
Så går jeg etter kartet og det lille kompasset. Noen annen pointer har jeg ikke da....
Rekreasjon når jeg går etter veipunkter eller egene inntastete koordinater, da har jeg en liten pil som peker til nullpunktet og ikke noe geocaching felt. (Fin til FTF-jakt)

7. Om jeg f.eks følger en blåmerket sti vil route-trackeren markere at jeg går ved siden av stien når jeg zoomer ca 100 meter ut. Dette kan jo være litt frustrerende om man møter flere veivalg og ikke har med vanlige kart.

Her varierer det veldig på kart og terreng.... i f.eks. Eineåsen i Bærum er vel samtlige stier tegnet feil på kartet..
Andre steder er det meget bra.
Anbefaler også bruk av det fine open source overleggskartet med stier (eller skiløyper) som da legger seg over kartet man bruker.
Dette er sier som er gått opp av andre ved hjelp av GPSen.
Nøyaktig og fint.
8. Så lenge jeg har forbindelse med telefonmaster er faktisk min iPhone like god, om ikke bedre til å finne gz raskere, og dét synes jeg er rart.
Tror mye avhenger av kalibrering...

Jeg vet ikke om disse spørsmålene hjelper noen til å forstå hva jeg sliter med, men jeg håper noen har vært borti noe liknende. Jeg anser meg selv for å være litt over gjennomsnittet opptatt av hvordan tekniske ting faktisk fungerer, men føler her at siden jeg ikke har andre å sammenlikne resultater med så er det å poste her det beste jeg kan gjøre. Det er jo mulig at jeg forventer for mye av selve instrumentet og at alle disse tingene er "normale", men da synes jeg i såfall at de som lager disse har en lang jobb foran seg, for dette føles ikke ut som et presist, elektronisk instrument.

Tror når du har kalibrert og blitt kjent med "dyret" at du blir fornøyd.
Og om du har kalibrert flere ganger og alt er like trist og leit ville jeg sendt den inn til Garmin, for da må noe være feil.

Lykke til :D
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Tekniske spørsmål rundt Garmin GPSmap62s

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 25 mai 2012 21:18

1, 2 og 3 vil du nok merke en vesentlig bedring på om du kalibrere kompasset. Husk at det må gjøres hver gang du bytter batterier.

4 har nok ingenting med GPS'en å gjøre. Hvis du laster inn Pocket Queries, eller henter ned en og en cahce direkte fra GC.com får du kun med de fem siste loggene. Det er en begrensning hos Gc.com og ikke i GPS'en. Bruker du GSAK kan du få med ALLE loggene hvis du vil. Det gjør jeg...

5 er nok bare sånn det er... Jo større datafiler det er den skal operere med jo tregere blir den. Jo mer avansert kart, større GPX-filer for ikke å snakke om hvis den har mange logger pr. cache. Det å åpne listen med logger kan da ta mange sekunder, og det oppleves som den har hengt seg (gått i svart) men så kommer den...

6 Denne funksjonen bruker jeg ikke selv, så det kan jeg ikke svare på, men jeg mistenker at dette også har med den nevnte kalibreringen å gjøre.

7 Stier på kartet er sjelden skikkelig nøyaktig! feilen ligger på kartet og ikke GPS'en.

8 Ja en iPhone med kontakt med mange telefonmaster i tillegg til GPS-satelitter er nok mer nøyaktig enn en ukalibrert 62s. Men en kalibrert 62s er bedre, SÆRLIG ute i bushen hvor det er langt mellom telefonmastene...

Håper du ble LITT klokere av disse svarene hvertfall... :lol:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Tekniske spørsmål rundt Garmin GPSmap62s

Legg inn av GadgetCats » fre 25 mai 2012 21:28

Her ser jeg at mange har svart mens jeg skrev dette svaret, men her kommer det nå likevel :)
jozdjengiz skrev:1. Opplevelse av bruken vil jeg oppsummere i ett ord: Upresis. Når jeg velger en boks som f.eks ligger sør for meg vil altså gps'en gjerne peke nord, og det samme når jeg går. Den klarer liksom ikke å bestemme seg for hvor den er. Man må vel kunne forvente at en gps gir deg riktig himmelretning når også man står stille?
Når du er i bevegelse over en viss hastighet, vil retningen målpilen peker i, være basert på kursen du har, på samme måte som bil-GPS-er, som gjerne dreier litt på kartbildet først når du kommer i bevegelse. Hvis det elektroniske kompasset er slått på, vil det overta når du beveger deg langsomt nok eller står i ro. Alle Garmins GPS-er er forøvrig slik at kompasset må kalibreres hver gang du bytter batteri. Vår erfaring er at det også ellers kan være nødvendig når man får motstridende informasjon.
jozdjengiz skrev:2. Ofte vil den ikke stabilisere seg i det hele tatt, og så melder den gz 10-15 meter unna der cachen ligger. Selv etter mye sirkling rundt området kan det ofte ta tid før den finner seg selv, og mange ganger melder den gz 4-5 meter fra der jeg står og logger.
4-5 meter er godt innenfor den presisjonen du kan forvente av en GPS. Noen GPS-mottakere insisterer på at "nøyaktigheten" er nede i 1-1,5 meter, men hvordan det regnes ut kan man saktens lure på. Med 62s kan du forventet å se dette "GPS-nøyaktighet"-tallet ned i 3 meter, eller 2 hvis du har DGPS (EGNOS/WAAS) aktiv. Dette tallet betyr imidlertid ikke at cachen garantert finnes innen så mange meter. Utlegger har også denne unøyaktigheten, så 3+3, altså 6 meter er den minste søkeradiusen du bør ta utgangspunkt i.
jozdjengiz skrev:3. Selve kompasset synes jeg også fungerer svært dårlig. Tradisjonelle kompass peker jo mot nord uansett, og man skulle da forvente det samme av et elektronisk også? Mitt gjør det i hvertfall ikke.
Man skulle tro det, ja. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det må kalibreres støtt og stadig, og hvorfor det er så ustabilt. Men i bevegelse blir det stort sett alltid riktig så lenge du "peker" GPS-en i samme retning som du beveger deg.
jozdjengiz skrev:4. Den viser også kun de tre-fire siste loggene på selve cache-sida, noe jeg synes er litt lite noen ganger. Mulig at dette er en innstilling jeg kan endre på, men skjønner ikke at tekst skal ta opp så mye plass.
Hvis du bruker GSAK, kan du med Garmin-eksportmakroen velge hvor mange logger du vil ha inn. Tror det er en begrensning på hvor mange som følger med i en PQ.
jozdjengiz skrev:5. Selve knappene kan noen ganger være uresponsive. Ofte hopper den over tastevalg og jeg må gå tilbake i menyen ett steg for å kunne starte tastingen igjen.
Dette har vi opplevd også, men ikke ofte. Det er spesielt når bestemte operasjoner pågår at det skjer (f.eks. når kart panoreres eller Chirp-er leses osv.).
jozdjengiz skrev:6. Om jeg har innstillingene på "geocaching" og samtidig bruker den lille pointeren i menyen, viser ofte pointeren og "mini-kompasset" forskjellig retning. Skal ikke dette minikompasset lede en til cachen da? Den er jo helt på bærtur i såfall!
De bør samsvare, ja. Tror kanskje den lille i dashbordet er basert på kurs og ikke elektronisk kompass, som nevnt over.
jozdjengiz skrev:7. Om jeg f.eks følger en blåmerket sti vil route-trackeren markere at jeg går ved siden av stien når jeg zoomer ca 100 meter ut. Dette kan jo være litt frustrerende om man møter flere veivalg og ikke har med vanlige kart.
Jeg tenker at dette har med kvaliteten på kartet å gjøre. hvis avviket er stort, er muligens stien tegnet inn litt unøyaktig på kartet?
jozdjengiz skrev:8. Så lenge jeg har forbindelse med telefonmaster er faktisk min iPhone like god, om ikke bedre til å finne gz raskere, og dét synes jeg er rart.
Min teori er at variasjonene innen presisjon i mobiltelefon-GPS-chipper er mye større enn for dedikerte GPS-er. Altså av og til bra presisjon, av og til elendig. I flere tilfeller har vi funnet en cache alt fra 20 til 60 meter fra oppgitt nullpunkt, og da har koordinatene vært tatt med iPhone. Og telefonmastene er irrelevante for GPS - GPS-mottakeren i iPhone mottar signaler fra de samme satellittene som Garmins GPS-er gjør.
jozdjengiz skrev:Jeg vet ikke om disse spørsmålene hjelper noen til å forstå hva jeg sliter med, men jeg håper noen har vært borti noe liknende. Jeg anser meg selv for å være litt over gjennomsnittet opptatt av hvordan tekniske ting faktisk fungerer, men føler her at siden jeg ikke har andre å sammenlikne resultater med så er det å poste her det beste jeg kan gjøre. Det er jo mulig at jeg forventer for mye av selve instrumentet og at alle disse tingene er "normale", men da synes jeg i såfall at de som lager disse har en lang jobb foran seg, for dette føles ikke ut som et presist, elektronisk instrument.
Som nevnt tror jeg kanskje du forventer litt høyere presisjon enn det som er realistisk (og teknisk mulig uten å besitte landmålerutstyr). Vi anser <8-10 m på GPS-en som å være på nullpunkt. Hvis 62s-en din er helt ny, vil jeg også foreslå å kjøre WebUpdater og få inn nyeste firmware. Alle Garmins GPS-er er notorisk for å være dårlig med de første firmware-versjonene, spesielt med hensyn til hvilken vei pilene peker. Vår er temmelig stabil og pålitelig per i dag.
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Tekniske spørsmål rundt Garmin GPSmap62s

Legg inn av Catch » lør 26 mai 2012 07:45

Det kom ny firmware til 62S i går, så prøv den

viewtopic.php?f=3&t=1775

Spesielt dette punktet er en kjærkommen forbedring:

Improved GPS response at low speeds
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
jozdjengiz
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:søn 15 apr 2012 11:06
Sted:Bærums Verk

Re: Tekniske spørsmål rundt Garmin GPSmap62s

Legg inn av jozdjengiz » lør 26 mai 2012 20:03

Takk til alle som har svart forståelig og utfyllende på alle mine spørsmål.
Jeg har faktisk kalibrert kompasset tidligere, men det har vært mange batteribytter siden sist gang. Dét er det første jeg skal gjøre! :)
Mange fine innspill om selve bruken av gps'en var det også her. Nå gleder jeg meg til å ta i bruk all informasjonen og virkelig teste ut saken. (Hadde jeg bare sjekket forumet før jeg gikk ut i dag..!)
Jeg må også legge til på den positive siden at jeg enda har til gode å logge en dnf på bakgrunn av dårlig funn av gps'en. Den tar meg jo til målet, og jeg satser på at det kun er min uerfarenhet med bruken som er til hinder her.

De overleggskartene skal jeg også lære meg å bruke. Det høres ut som en nyttig funksjon. Spesielt i marka der man ofte går forbi stier man ikke helt vet hvor går.

Nå er jeg mac-bruker, og det eneste jeg har funnet av applikasjoner som minner om gsak er MacCaching. Den synes jeg ikke er noe særlig bra. Jeg vet det går an å lage en partisjon i harddisken til Windows så jeg kan bruke gsak, men jeg er litt i tvil om jeg skal gjøre det eller ikke. Jeg har hittil bare lastet ned gpx i pocket queries og droppa dem over på gps'en. Synes jeg bruker mye tid på å logge, da jeg gjør det via geocaching.com sine sider. MacCaching har så vidt jeg har sett ingen funksjoner mht. logging. Uansett så blir det off topic, men om noen vet om noen bra tråder for oss mac-cachere så post dem gjerne! :)

Igjen takk, alle sammen. Ser ut som gcinfo er en hyggelig nettside jeg tror jeg vil bruke litt oftere heretter! ;)
Joz

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Tekniske spørsmål rundt Garmin GPSmap62s

Legg inn av gacrux » søn 27 mai 2012 09:05

Når det gjelder punkt 6 (og egentlig også en del av de andre punktene) er det viktig å vite om du har satt kompasset i course eller bearing mode
For en grundig diskusjon av dette se:
http://www.gacrux.no/Oregon/Compass.html

Siden gjelder Oregon, men software på disse enhetene er ganske like.
Otto Milvang

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Tekniske spørsmål rundt Garmin GPSmap62s

Legg inn av Team eika » man 04 jun 2012 10:47

Når jeg var på tur i ungarn nå så mistet jeg detaljene på kartet mitt. Jeg ser bare skog og bygg og sjøer. Veier og hus er helt borte vekk. Jeg har hele tiden fulgt opp med siste versjon. Nå innstallerte jeg den betaversjonen som det ble linket til her på nettet men det hjalp heller ikke. "Master Reset" har jeg prøvd å da er kartet greit i noen få minutter så blir det plutselig galt igjen.
Jeg byttet kart med en kollega der nede og da var mitt kart ok når han satte brikka i sin maskin. Hans kart hadde samme feil på min gps.
Er det noen som har et tips eller er det bare å sende inn gps`n?
Er det noe som bør gjøres med gps før den sendes garmin norge?
Tenkte på om det er filer som bør strykes eller noe.

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Tekniske spørsmål rundt Garmin GPSmap62s

Legg inn av Team eika » fre 08 jun 2012 21:31

GPS`n ble sendt inn til reparasjon. Fikk ny i retur. Super service fra Garmin Norge.

Karsten
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:fre 22 jan 2010 20:07
Kontakt:

Re: Tekniske spørsmål rundt Garmin GPSmap62s

Legg inn av Karsten » tir 19 jun 2012 08:47

Takker for hintet at kompasset må kalibreres etter batteribytte. Har lenge vært lite tilfreds med presisjonen til GPSmap62s vs GPSmap60CSx. Nå er det mye bedre.
Lurer litt på om de i Garmin som står for den oppfinnelsen kalibrerer temperaturføleren i fryseren med isvann/kokende vann etter strømbrudd...

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Tekniske spørsmål rundt Garmin GPSmap62s

Legg inn av fotimyr » tir 19 jun 2012 15:52

Karsten skrev:Lurer litt på om de i Garmin som står for den oppfinnelsen kalibrerer temperaturføleren i fryseren med isvann/kokende vann etter strømbrudd...
Et legitimt spørsmål om det faktisk hadde vært en godt, gammeldags spritkompass inni enheten ;) Det er det dessverre ikke, men derimot et magnetometer. Det kan ikke annet enn å måle styrken og retningen på jordens magnetfelt i tre akser. Inntil du kalibrerer vet du bare hvor nord IKKE er. Det er jo kjipt ...

Dog hadde det kanskje vært på sin plass med en liten knappcelle som kunne agere backupbatteri ...

Svar