Akseptabel tid å holde en TB?

Alt om geocaching
Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10
Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av hstad » ons 23 mai 2012 20:01

Må si meg enig med Karsten her, har da hatt og sett TB's som har vært på tur gjennom Tyskland og overlevd. Og tyskere flest prater engelsk!!
Franskmenn derimot:o!!


:) Hstad

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 23 mai 2012 20:23

Men ryktet om at TB'er og Coiner som havner i Tyskland forblir der har ikke oppstått helt uten grunn. :roll: Hvorfor er det ikke et slikt rykte om de andre landene i Europa :?:

Selvsagt er det unntak! Selvsagt er det coiner og TB'er som har kommet seg ut av Tyskland! Selvsagt er det mange tyskere som behersker engelsk og prøver å oppfylle ønsket cacheeier har satt på TB'en/coinen.

Selv har jeg hatt TB'er som har havnet i Tyskland og unnsluppet. Da har jeg stort sett sendt epost gjennom geocaching.com når jeg får logg om at den har blitt plukket opp hvor jeg kommer med en direkte henvendelse om at de hjelper TB'en min i riktig retning. Og da har jeg stort sett fått hyggelige svar tilbake om at de skal gjøre sitt beste, og det har de gjort :D
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av fotimyr » ons 23 mai 2012 21:27

Karsten skrev:Heilige Einfalt!
(Bare for å underbygge påstanden fra steinalderen.)
Hva tyskere kan og ikke kan av språk skal jeg eeeeegentlig ikke uttale meg om, men alle bør jo skjønne sitt eget språk. Altså er det smart å i alle fall knote ned noe man kjører gjennom Google Translate og limer inn på TB-siden. Det er egentlig bare høflig. Om tøskerten er høflig tilbake, ja det vil jo vise seg ...

Jeg har to reisevenner som har reist 0,0cm siden i februar, og begge er beslaglagt av sikkert hyggelige, men akk så trege tyskere. Es macht mich wahnsinnig irritiert. HALLO! ABER SCHNELL!

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av hstad » ons 23 mai 2012 21:29

Das war zum fanken


:) Hstad

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av fotimyr » ons 23 mai 2012 21:34

He he. Jeg har forøvrig ALLEREDE lagt inn mål på tysk på reisevennen som ble droppet i modercachen. Jeg bare VET at den kommer til å havne der-du-vet, og da er det jo greit at der Wald Wanderer ikke har noen unnskyldninger. OK, i hvert fall færre unnskyldninger ;)

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av mamoreb » ons 23 mai 2012 21:55

Min erfaring med reisevenner og tyskere er ikke helt maks... De fleste flytter vel reisevennene videre, og nylig har en av mine blitt flyttet til Gran Canaria. Spennende! Men de av mine reisevenner som sitter fast i hendene på geocachere, er utelukkende hos tyskere. Gjerne nybegynnere som har hørt at geocaching er gøy, prøver seg, tar med en reisevenn, finner ut at dette ikke var så spennende, og glemmer hele greia. Har sikkert 4-5 reisevenner i denne situasjonen nå.

Jo flere nybegynnere, jo større sjanse for at dette skjer. Geocaching tar vel av i Tyskland med deres 80 millioner innbyggere, og med den geografiske nærheten til Norge, er det kanskje ikke så rart?
Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av fotimyr » ons 23 mai 2012 23:19

Har vært inne på tanken ja, at problemet egentlig er av statistisk art. Mange mennesker og en ekstremt cachetetthet gjør jo forholdene litt annerledes i Tyskland enn her på berget, på godt og vondt.

Men som sagt: gjør deg selv en tjeneste og skriv målet på både engelsk og tysk på TB-siden og gjerne også på vedhenget. Om noen trenger å få oversatt målet til tysk, send meg en PM eller bruk Google Translate (via engelsk). Tyskere blir plutselig ekstremt fleksible og velvillige om du forsøker deg på tysk. De vet godt at språket er knotete og vanskelig for de fleste andre europeere og tar det ikke så tungt om grammatikken ender opp på trynet. Du har ingenting å tape!

Karsten
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:fre 22 jan 2010 20:07
Kontakt:

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av Karsten » tor 24 mai 2012 00:14

fotimyr skrev:Men som sagt: gjør deg selv en tjeneste og skriv målet på både engelsk og tysk på TB-siden og gjerne også på vedhenget.
Jeg har hele tiden gått ut ifra at målet står på vedhenget om det er så vanvittig viktig at TBen ikke kommer på avveier? Det er én ting jeg er sikkert på: Tyskere flest er mye mindre glad i å bruke alt mulig av elektroniske duppeditter enn de fleste nordmenn er. Særlig mens de er på ferie. Sjansen for at TB-siden sjekkes ute i felt er minimal (for min del lik null). Loggingen foretas gjerne etter reisen og da er løpet selvfølgelig kjørt.
fotimyr skrev:Om noen trenger å få oversatt målet til tysk, send meg en PM eller bruk Google Translate (via engelsk).
Kan tilby å dele litt på byrden. I hvert fall om jeg slipper i så fall å lese tysk som ble oversatt fra norsk via engelsk med Google Translate. På en annen side er det jo til dels morsomt å lese tyske bruksanvisninger til et eller annet "Made in China"...
fotimyr skrev:Tyskere blir plutselig ekstremt fleksible og velvillige om du forsøker deg på tysk.
Her kan du erstatte "Tyskere" og "tysk" med hvilken som helst nasjonalitet. I hvert fall kan jeg ikke huske noe land jeg har vært hvor de innfødte ikke satte pris på (til dels tåpelige) forsøk å snakke deres språk.
fotimyr skrev:De vet godt at språket er knotete og vanskelig for de fleste andre europeere og tar det ikke så tungt om grammatikken ender opp på trynet. Du har ingenting å tape!
Det finnes også flere og flere tyskere som ser på (tysk) grammatikk som noe mystisk. Regner med at Konrad Duden* roterer med omtrent 20/min i graven sin.

*Den tyske "broren" til Ivar Aasen. I motsetning til sistnevnte fikk han etter ca. 20 år gjennomslag for idéen sin. Kanskje fordi han baserte seg på det som var i bruk i store deler av landet istedenfor å røre sammen en ordsuppe fra tyske utkant- og dalstrøk.

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av Isa » fre 25 mai 2012 21:55

Jeg har tenkt at om jeg bare har muligheten til å flytte TBen til en annen cache i nærheten (og kanskje er det det TBen ønsker, eller kanskje vil den langt av gårde..) så bør den legges ut igjen i løpet av fjorten dager, men hvis jeg virkelig har mulighet til å hjelpe cachen med å nå målet sitt (sto f.eks. med en som skulle til Svalbad - i Trondheim - og kunne kanskje fått flyttet den dit ved hjelp av min far), så er det greit å holde på den litt lenger..
Hva tenker dere?

Har vel egentlig konkludert med at det er greiest å spørre eier, for noen ønsker sikkert at cachen skal nå målet fortest mulig, men andre syns sikkert det er viktigst at TBen flytter på seg..

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av mamoreb » fre 25 mai 2012 23:36

Jeg tenker også at mer enn 2 uker er helt greit hvis man kan gjøre en betydelig fremgang ift. målet.

Hvor lenge som er greit... Uansett når man holder på en reisevenn mer enn 2 uker, bør eieren kontaktes. Altså kan man like gjerne spørre, først som sist. Får jeg ikke noe svar, gjør jeg som jeg vil. :)

En av mine reisevenner skulle bare være i Norge, men havnet fort i Nederland... Den reiste litt rundt der, før den på nyåret kom til noen som skal til Norge på sommerferie. Jeg nølte litt, men sa at de godt kan holde på den i 5 måneder og ta den med til Norge. Da hadde jeg sett på profilen og skjønt at de var habile geocachere. Hadde det vært noen relativt ferske, hadde jeg nok ikke tatt sjansen på det.
Bilde

Dr_Eamy
Junior
Junior
Innlegg:56
Registrert:man 27 jun 2011 19:43
Sted:Lyngdal

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av Dr_Eamy » fre 25 mai 2012 23:51

Hmm, ungenes TB Kvak Kvak som vil til nyålesund, kom seg jo helt til prekestolen før den havnet i Østerike......
TBB5B3 får no håpe den klarer seg gjennom Tyskland

Så jeg vil nå si at påstanden ang Tyskerer (tysk talende )er ganske påfalende.. uansett jeg fikk no en undskyldning og det hjelper :D, nå ser det ut som den er på vei nordover.. så tiden vil vise

doc

siritje
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 15 apr 2012 17:54

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av siritje » lør 26 mai 2012 01:09

Jeg har nok tatt med meg en TB innom / til andre cacher enn det som direkte er beskrevet. En av dem hadde ligget stille i flere uker før jeg tok den med - er det da bedre at jeg lar dem ligge?

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av Isa » lør 26 mai 2012 08:51

Jeg tenker litt at hvis det ikke står noe på selve TBen om hvor den skal, så tar jeg den med hjem og sjekker hjemme (aldri på nett i felten), og da hender det jo at man tar med seg noen TBer som man kanskje heller burde latt ligge.. og da blir den kanskje ikke alltid lagt i en oppmial cache når den utplasseres...

Men jeg har alltid tenkt, og tenker det enda mer nå som jeg har sendt ut min egen TB, at de fleste vel synes det er viktigst at TBen flytter på seg..

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av mamoreb » lør 26 mai 2012 13:04

siritje, jeg skjønte ikke helt problemstillingen... Mener du at du har valgt "visited" på en del cacher, uten å legge igjen reisevennen der? Her spriker meningene, men jeg tror alle er enige om at det vesentlige er den cachen som du legger fra deg reisevennen i, og hvor lang tid det tar før dette skjer.

Isa, jeg er enig med deg! Noen ganger, hvis jeg ser at reisevennen er helt på avveie, skriver jeg til eieren og tilbyr meg å feste på en lapp. Ellers føler jeg mindre forpliktet til å hjelpe en reisevenn som ikke er merket. Kan jeg hjelpe, gjør jeg det. Kan jeg ikke, gråter jeg ikke. Merking er viktig! Men at de flytter på seg er enda viktigere - og nettopp derfor er merking også viktig. Mange lar reisevenner ligge når de ikke er merket, i frykt for å gjøre noe feil.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av thomfre » fre 01 jun 2012 11:54

GorgonVaktmester skrev:Men ryktet om at TB'er og Coiner som havner i Tyskland forblir der har ikke oppstått helt uten grunn. :roll: Hvorfor er det ikke et slikt rykte om de andre landene i Europa :?:
Egentlig kunne vel noe lignende vært sagt om Norge.. Har sett flere TB/GC som har som mål å reise i Storbritannia, men etter kun to logger der borte havner de i Norge - og her blir de værende...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Svar