Akseptabel tid å holde en TB?

Alt om geocaching
Skjelstad
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 13 mai 2012 20:54
Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av Skjelstad » man 21 mai 2012 21:28

Ser det går en diskusjon om trege tyskere på Facebook.

Hva mener dere er akseptabel tid å sitte på en TB før den "settes fri"?

Og er det greit å logge besøk eller bør man legge den fra seg på første fornuftige sted ut fra målet som er definert av eieren?

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av sven-egil » man 21 mai 2012 21:41

14 dager bør man vel forvente at man bør vente....
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av hstad » man 21 mai 2012 21:47

Mange som sitter mye lenger enn 14 dager, så her kommer det veldig an på cacheren


:) Hstad

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av kassimaja » man 21 mai 2012 21:52

Så kommer det vell litt ann på om det er noen ønsker om hvilke steder den skal besøke. Er ønsket å besøke underjordiske flyplasser er det ikke mange alternativene ;) Nå finnes det så vidt jeg vet bare en underjordisk flyplass, men jeg vet ikke om den har fåt sin egen geocache
Kassimaja

Bilde Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av mamoreb » tir 22 mai 2012 13:50

Groundspeak har skrevet at normen er 14 dager. Hvis man ønsker eller blir nødt til å holde på en reisevenn lenger enn dette, bør man kontakte eieren.

Vi har skrevet om dette og andre spørsmål knyttet til reisevenner i wiki'en:
http://wiki.gcinfo.no/Reisevenn
Bilde

siritje
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 15 apr 2012 17:54

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av siritje » tir 22 mai 2012 21:01

Jeg vet ikke om det jeg gjorde var rett, men jeg la inn en notice på den bug'en som fremdeles (sukk, mannfolk!) står i mitt navn. Den reiste med en kamerat av meg til Nederland, og jada, han skulle grabbe den og legge den ut fort :non: ... Det er en stund siden nå, og jeg får ikke fatt i ham. Ka no? :roll:

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av mamoreb » tir 22 mai 2012 21:33

siritje, det høres veldig fornuftig ut å skrive en "note".

Hvis du VET at kameraten din har lagt ut TBen, og du vet hvilken cache det gjelder, kan du egentlig droppe den der selv, med en "note" på den aktuelle cachesiden. Men det er vel ikke så sannsynlig at dette er tilfelle.

Hvis det ikke skjer noe på år og dag, tror jeg du har mulighet til å merke TBen som savnet - det skal være en egen knapp for "mark as missing". Da forsvinner den fra din profil, slik at det ikke ser ut som det er du som har den. Men hvis det er noe som helst håp for at kameraten din kommer til å få logget den, ville jeg ventet med dette.
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av Kjedalen » tir 22 mai 2012 23:04

Det er dessverre ikke mulig for den som er registrert å sitte på en reisevenn å registrere den som savnet. Det kan bare eieren av reisevennen og eier av cachen den er registrert å ligge i. Dette gjøres under overskriften "Handlinger" på siden til reisevennen.

Jeg ser derfor tre muligheter å få denne bort fra lista om ikke vennen din gjør jobben sin:
- Du kan sende melding til eieren av reisevennen og be vedkommende melde den savnet
- Du kan etablere en egen cache (siden du ikke allerede har noen) som du "plasserer" den i, og deretter melde den savnet
- Du kan avtale med en cacheeier at du "plasserer" den i en spesiell cache, og deretter kan cacheeier melde den savnet
Dersom reisevennen likevel skulle dukke opp, for eksempel fra lomma til vennen din, kan den da likevel grabbes og settes i omløp igjen
BildeBilde

n5k
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:man 13 jun 2011 09:36
Sted:Hommersåk

Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av n5k » ons 23 mai 2012 06:49

Etter at den ene av mine TBer havnet i Tyskland, så har jeg regnet den som savnet selv om den ikke er det. Grunnen til det er at Tyskere virker som de driter i alt som står om mål etc. ang. TBen, og heller bare vil grabbe den fram og tilbake seg i mellom. Det virker som om det er om å gjøre å holde TBene lengst mulig innenfor landet sitt, eller noe sånt. Irriterende...


/iPad/Tapatalk/
n5k m/fam Geocaching @ Flickr

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av thomfre » ons 23 mai 2012 07:07

n5k skrev:Etter at den ene av mine TBer havnet i Tyskland, så har jeg regnet den som savnet selv om den ikke er det. Grunnen til det er at Tyskere virker som de driter i alt som står om mål etc. ang. TBen, og heller bare vil grabbe den fram og tilbake seg i mellom. Det virker som om det er om å gjøre å holde TBene lengst mulig innenfor landet sitt, eller noe sånt. Irriterende...
Problemet er vel at tyskerne kun skjønner ting som er dubba eller skrevet på tysk... Så hvis alle hadde begynt å skrive mål på tysk, kanskje de hadde begynt å bry seg om det?

Men, det ser ut som merk-som-savnet-funksjonen er noe folk er redde for å bruke. Rundt omkring her er det haugevis av cacher som i følge inventaret skal være fulle av TBer - men de er selvfølgelig helt tomme. Hverken cache- eller TB-eier tør å merke de som savnet, og da snakker vi om TBer som har blitt borte for flere år siden... Det er jo nettopp slike tilfeller den funksjonen er lagd for, det eneste som skjer er at TBen forsvinner fra cachen, og den som har den eller finner den seinere kan grabbe den igjen.

Ble litt off-topic, men det er en funksjon flere bør begynne å bruke!
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av 2v » ons 23 mai 2012 11:11

n5k skrev:Etter at den ene av mine TBer havnet i Tyskland, så har jeg regnet den som savnet selv om den ikke er det. Grunnen til det er at Tyskere virker som de driter i alt som står om mål etc. ang. TBen, og heller bare vil grabbe den fram og tilbake seg i mellom. Det virker som om det er om å gjøre å holde TBene lengst mulig innenfor landet sitt, eller noe sånt. Irriterende...
Eg la inn denne teksten på TB-sida då ein av mine TB-ar hamna i utlandet (Tyskland): "NOW I AM REALLY SAD ;-( PLEEEEASE BRING ME BACK HOME TO NORWAY, PLEEEEASE." Det var fleire som hjelpte han heim att til Noreg. Takk alle i hop!

nomore
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:18
Registrert:tir 01 feb 2011 07:51

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av nomore » ons 23 mai 2012 13:35

Eg fant for noen dager siden en TB som skulle holdes i England. Står både på TB'en og på infosiden. Tar den med til Bergen nå til helgen i håp om at den finner veien hjem selv. Eg skal ikke til England med det første.

Men spørsmålet er om eg har feiltolket? Den er en del av et race, som nå er avsluttet. Oppheves da ønsket fra eier om å holde den i et spesifikt land?

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av mamoreb » ons 23 mai 2012 13:50

nomore, vanligvis bør vel eieren av reisevennen endre teksten, slik at det går klart fram om den skal reise hjem igjen, fortsette der den er, e.l.

Ofte glemmer man å gjøre denne endringen. Når jeg finner slike TBer, pleier jeg å sende en mail til eieren og spørre hva han/hun ønsker. Pleier også å tilby meg å bytte ut taggen på reisevennen. Får jeg ikke noe svar, gjør jeg som det passer meg - enten flytter jeg den nærmere målet, eller så lar jeg den fortsette i området jeg fant den. :)
Bilde

nomore
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:18
Registrert:tir 01 feb 2011 07:51

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av nomore » ons 23 mai 2012 14:54

Teksten på TB infosiden er blitt endret etter at racet var ferdig, men teksten om at den skal være i England står der fortsatt. Mao regner eg med at eieren fortsatt ønsker dette :)

Karsten
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:fre 22 jan 2010 20:07
Kontakt:

Re: Akseptabel tid å holde en TB?

Legg inn av Karsten » ons 23 mai 2012 17:56

n5k skrev:Etter at den ene av mine TBer havnet i Tyskland, så har jeg regnet den som savnet selv om den ikke er det. Grunnen til det er at Tyskere virker som de driter i alt som står om mål etc. ang. TBen, og heller bare vil grabbe den fram og tilbake seg i mellom. Det virker som om det er om å gjøre å holde TBene lengst mulig innenfor landet sitt, eller noe sånt. Irriterende...
Bullshit. Når jeg er på event i Tyskland pleier jeg å få et par TB'er som skal nordover. En viss andel av folk gir blaffen i mål i både Norge og Tyskland og ellers i verden.
thomfre skrev: Problemet er vel at tyskerne kun skjønner ting som er dubba eller skrevet på tysk...
Heilige Einfalt!
(Bare for å underbygge påstanden fra steinalderen.)

Svar