nøyaktig gps til utlegging av cacher

Duppeditter og programvare
kpwh
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:1
Registrert:søn 30 okt 2011 18:09
nøyaktig gps til utlegging av cacher

Legg inn av kpwh » fre 27 apr 2012 18:24

Hei !! Har brukt mobilen til utlegging av cacher pr idag, android med app gps averaging, men synes ikke den gir meg nøyaktige nok koordinater. Tips til kjøp av produkt for utlegging av cacher ( for å få nøyaktige koordinater ).. bruker c:geo på android for å lete opp cacher og er godt fornøyd med det så trenger ingen endring der.

På forhånd takk for innspill

kpwh

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: nøyaktig gps til utlegging av cacher

Legg inn av avigerus » fre 27 apr 2012 21:20

Tidligere snakket vi om ren GPS når vi skulle legge ut cacher, nettopp fordi mobilene var for unøyaktige. Nå har jeg investert i en IPhone selv, og må inrømme at den er like grei og nøyaktig som alle våre andre Garmin...Dermed blir jeg deg svar skyldig...
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: nøyaktig gps til utlegging av cacher

Legg inn av mamoreb » fre 27 apr 2012 21:31

Jeg har heller ikke noe godt svar på spørsmålet. Jeg tviler vel egentlig på at det er laget noen "duppeditt" som er spesielt beregnet på å midle koordinater, uten all den andre funksjonaliteten som man betaler for når man kjøper en vanlig GPS. (For ordens skyld, her snakker jeg om duppeditter som "mannen i gata" har råd til - det finnes sikkert profesjonelt utstyr dedikert til slikt.)

Jeg vil tro at beste løsning er nesten hvilken som helst ordinær GPS. Hvis du skal ha så billig som mulig, må noen andre enn meg gi råd.

Ellers har jeg også hatt få problemer med å geocache med min android-telefon - men noen FÅ ganger, typisk langt inni skogen, har det vært rimelig håpløst med telefon (+/-20-30 meter). GPSen min har til nå fikset alle utfordringer.
Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: nøyaktig gps til utlegging av cacher

Legg inn av fotimyr » lør 28 apr 2012 00:50

GPS Averaging gir deg nøyaktige (nok) koordinater, men da nytter det ikke å stå i ro ved cachen og vente på at den skal ta sine 75-100 målinger.
Jeg gjør det som i listen under, og har ikke bommet så mye at folk klager. Bommet forferdelig med koordinatene på mitt første utlegg, men det skyldtes tragisk dårlig måleteknikk og ikke utstyret. Vet ikke om denne hadde passert nåløyet hos en eller annen landmåler, men det er tross alt en geocache vi snakker om ;)
  • Slå på GPS på Androiden og start appen GPS Status. Vent til den har lastet ned almanakk ("GPS assistance data downloaded")
  • Vent til du ser lokasjonen din og du har fiks på så mange satellitter som mulig. Helst 8-10 stk. Sistnevnte står under "Fix/Sats." på skjermen
  • Vent til beregnet misvisning er mindre enn 5m (benevnt "Error" på skjermen)
  • Stå ved cachen og fyr opp GPS Averaging. Start midling.
  • Gå fem meter mot nord, bort fra cachen. Gå deretter tilbake. Gå så sakte at GPS Averaging rekker minst en 5-6 målinger på de fem meterne.
  • Gjenta for de tre andre himmelretningene
  • Gå i en sirkel rundt cachen, ca en meter fra. Gjør dette til du har over 100 målinger. Noe mer enn dette er ikke vits siden snittkoordinatene er ... tja ... et snitt.
  • Sjekk hvordan koordinatene fremstår på et eller annet kart (bare som en slags siste sjekk), men tenk på at kart ikke alltid er lagt riktig oppå koordinatsystemet. Ikke fall for fristelsen til å justere koordinatene så de passer med detaljer på kartet eller satelittbildet.
  • Gå gjerne tilbake dagen etter og gjør samme øvelsen på nytt. Om cachen overlever i 15 år var ikke den ekstra målerunden bortkastet ;)
Du har nå det gjennomsnittlige koordinatet i (den tenkte) sirkelen på 10 meter i diameter du har spasert rundt i. Feilkildene er mange for både utlegger og den som forsøker å finne cachen, så litt avvik er det vanskelig å unngå. To meter feil og et bra hint, så burde det være mulig å finne den ...

(Arrester meg gjerne på metoden ...)

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: nøyaktig gps til utlegging av cacher

Legg inn av Isa » lør 28 apr 2012 09:12

Har du vært på stedet og midlet flere ganger med noen timers (dagers) mellomrom?

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: nøyaktig gps til utlegging av cacher

Legg inn av whoelse » man 30 apr 2012 15:46

Den mest nøyaktige GPSen jeg har vært borti er Garmin 60CSx: http://wiki.gcinfo.no/Garmin_GPSMAP_60CSx

Den kan ikke laste inn GPX filer med cache-info, men om man bruker telefon er den en perfekt "partner". 60'n bruker lite batterier, er god å se skjermen på i sollys, støtter topokart (hvis du ikke skal ha 1:20 000, men holder med 1:50 000), tåler vann og gir presis posisjonering.

Ellers er alle nyere modeller type Oregon, 62s, Montana gode og presise GPSer som leser GPX filer, støtter topokart og tåler vann.
Bilde

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: nøyaktig gps til utlegging av cacher

Legg inn av Tique » man 30 apr 2012 16:53

Jeg er veldig fornøyd med min Oregon 450, enkel og brukervennlig. Men når det gjelder nøyaktigheten så synes jeg vel ikke iPhonen er noe særlig dårligere.
Bilde

Brukeravatar
Captain Hardy
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:lør 14 mai 2011 06:06
Sted:Mafialand
Kontakt:

Re: nøyaktig gps til utlegging av cacher

Legg inn av Captain Hardy » man 30 apr 2012 23:17

Tique skrev:Jeg er veldig fornøyd med min Oregon 450, enkel og brukervennlig. Men når det gjelder nøyaktigheten så synes jeg vel ikke iPhonen er noe særlig dårligere.
Da må Oregon 450 være en dårlig GPS. (en mobiltelefon her ikke like nøyaktig GPS som en håndholdt GPS, det burde merkes en forskjell på de to med mindre du har brukt dem på stor åpne områder)
Bilde

Don't mess with a geocacher. We know all the best places to hide a body...

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: nøyaktig gps til utlegging av cacher

Legg inn av Tique » tir 01 mai 2012 08:22

Captain Hardy skrev:
Tique skrev:Jeg er veldig fornøyd med min Oregon 450, enkel og brukervennlig. Men når det gjelder nøyaktigheten så synes jeg vel ikke iPhonen er noe særlig dårligere.
Da må Oregon 450 være en dårlig GPS. (en mobiltelefon her ikke like nøyaktig GPS som en håndholdt GPS, det burde merkes en forskjell på de to med mindre du har brukt dem på stor åpne områder)
Om den er bra eller dårlig skal ikke jeg uttale meg om, men jeg finner nå cachene så da er jeg fornøyd ;)

Edit: Ja, forøvrig så bruker jeg den til å gå i fjellet også, og jeg har enda tilgode å ikke finne veien hjem :P
Sist redigert av Tique den tir 01 mai 2012 08:49, redigert 2 ganger totalt.
Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

nøyaktig gps til utlegging av cacher

Legg inn av hstad » tir 01 mai 2012 08:32

Jeg fant mange med smarttelefon før eg kjøpte min 450. Eg synes også at smarttelefon fungerer bra, men som det blir nevnt er den avhengig av god dekning. Også har smarttelefoner det med å få seg en raptus innimellom, og da kan det ta ei stund før de er oppe og går igjen. Det er ihvertfall min erfaring:)


Mykje Vyrdsamt
hstad on Tapatalk

skarboe
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:20
Registrert:tir 15 mai 2012 20:56

Re: nøyaktig gps til utlegging av cacher

Legg inn av skarboe » tir 15 mai 2012 21:05

Med mobil, så må/bør du være i bevegelse for å få et riktig kordinat.
Med en GPS feks garmin eller lign. så blir den rettere/bedre kordinat når den får ligge/være stille.
Bruker både en samsung xcover og en garmin dakota 20, og det kan være "morro" av og til ;-)
Med Dakotaen så setter jeg den opp på "gjennomsnitt for veipungt", legger den ved cache og lar den ligge til den når 100% + noen minutter.
Det bruker å bli meget rett.. Etter min mening da :-)

famv17
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:tir 08 mai 2012 19:47

Re: nøyaktig gps til utlegging av cacher

Legg inn av famv17 » ons 16 mai 2012 19:26

Jeg bruker Statens kartportal for å dobbelsjekke koordinater http://kart.statkart.no/adaptive2/defau ... i=1&lang=2.
Er man midt i skauen hjelper jo ikke dette stort, men i de fleste tilfeller vil man få justert seg inn bedre en 5-meters feilmarginen til GPS/Mobil.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: nøyaktig gps til utlegging av cacher

Legg inn av thomfre » ons 16 mai 2012 19:29

famv17 skrev:Jeg bruker Statens kartportal for å dobbelsjekke koordinater http://kart.statkart.no/adaptive2/defau ... i=1&lang=2.
Er man midt i skauen hjelper jo ikke dette stort, men i de fleste tilfeller vil man få justert seg inn bedre en 5-meters feilmarginen til GPS/Mobil.
Du justerer vel ikke etter kartet??? Det er FY-FY!
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

famv17
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:tir 08 mai 2012 19:47

Re: nøyaktig gps til utlegging av cacher

Legg inn av famv17 » ons 16 mai 2012 19:35

thomfre skrev:
famv17 skrev:Jeg bruker Statens kartportal for å dobbelsjekke koordinater http://kart.statkart.no/adaptive2/defau ... i=1&lang=2.
Er man midt i skauen hjelper jo ikke dette stort, men i de fleste tilfeller vil man få justert seg inn bedre en 5-meters feilmarginen til GPS/Mobil.
Du justerer vel ikke etter kartet??? Det er FY-FY!
Ok, lærer så lenge man lever. Men jeg syntes nå at det er greit å kvaltitetssjekke mitt eget arbeid. Juster jeg så dobbeltsjekker jeg i terrenget.
Rimelig flaut å drite seg ut som nybegynner med feil koordinater ved utlegging...
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: nøyaktig gps til utlegging av cacher

Legg inn av sven-egil » ons 16 mai 2012 19:38

Problemet er at koordinatene på kartet ikke alltid er riktige.

Er kjedelig når noen måler med GPS og har riktige koordinater, så ser de på kartet og justerer slik at det blir helt feil....
Bilde Bilde Bilde

Svar