"Tømme" gsak

Duppeditter og programvare
Svar
jejoms
Junior
Junior
Innlegg:64
Registrert:fre 03 apr 2009 09:45
"Tømme" gsak

Legg inn av jejoms » tir 10 apr 2012 13:20

Veldig godt mulig dette er blitt diskutert opp, ned og i mente før - send meg i så fall til rett sted.

Etter noen år meg geocaching og bruk av gsak har det blitt litt plagsomt mange disablede cacher i basen min. Jeg kjører bare pq-er når jeg skal til et sted, og hvis det da er et år eller så siden sist, blir det fort til at jeg leter etter cacher som ikke finnes lenger.

Har sett at grenlandsmafiaen har en oppskrift med makrobruk, men den fordrer så vidt jeg ser at man kjører jevnlige oppdateringer på hele landet. Det verken gidder jeg å sette opp eller har jeg bruk for.

Jeg ser for meg en av to løsninger. Enten å disable alle cacher og så fylle opp fra bunnen med nye pq-er. Det vil i så fall sikre at jeg beholder de fieldnotesene jeg har lagt inn i gsak, og er således å foretrekke. Den andre er å slette alle cacher i gsak og så fylle på med nye - litt mer slitsomt, men helt klart innenfor.

Noen som vet hvordan? Jeg bruker foreløpig ikke den nyeste versjonen, men kjøper gjerne den hvis det er det som skal til.

På forhånd takk og med de vanlige forbeholdene om mangel på teknisk sans...

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

"Tømme" gsak

Legg inn av sven-egil » tir 10 apr 2012 13:28

Nyeste versjon sjekker status på alle Cachene direkte.
Når det er gjort tar du et filter søk med kun kryss for arkiverte.
Så slettet du alt i filteret, raskt og elegant.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: "Tømme" gsak

Legg inn av mamoreb » tir 10 apr 2012 13:43

Jeg sletter ingenting fra min GSAK, jeg gjetter at det ville gi en mengde krøll med statistikken, i tillegg til at jeg liker å bevare historikken for funnene mine.

Jeg gjør slik sven-egil beskriver først - kjører en "status check" eller "refresh" (geocaching.com access-menyen). Da blir de aktuelle cachene markert som arkivert.

Når jeg skal ut på tur og eksporterer til GPSen, lager jeg bare et filter som IKKE inneholder arkiverte cacher (under "available status", fjerner haken for "archived"), og så eksporterer innholdet i dette filteret.
Bilde

jejoms
Junior
Junior
Innlegg:64
Registrert:fre 03 apr 2009 09:45

Re: "Tømme" gsak

Legg inn av jejoms » tir 10 apr 2012 13:48

Virker som om jeg må laste ned den siste versjonen :-)

Og Mamoreb: Jeg vil også bevare funnene mine, men de blir jo alltid med over i found-pqen - uansett arkiveringsstatus. Jeg vil bare blir kvitt spøkelsene som ligger igjen fordi fullt arkiverte cacher ikke blir med når man kjører pq. Lette senest etter en i Vestfold på skjærtorsdag.

Takk til dere begge! Håper bare jeg forstår hvordan når jeg laster inn ny versjon av gsak...

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: "Tømme" gsak

Legg inn av mamoreb » tir 10 apr 2012 13:57

Ja, siste versjon anbefales på det sterkeste! Overgangen gikk helt smertefritt for min del.

Jeg for min del synes det er plundrete med "My finds" på e-post, bruker bare "refresh" i GSAK i stedet. Det er vel også andre grunner til å bevare historikken, f.eks. mystery som baserer seg på andre (gjerne arkiverte) cacher. De finnes nok på nettet, men jeg liker visst å ha kontroll over alt selv. :) Det aller meste kan oppnås ved å sette opp filteret riktig.
Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: "Tømme" gsak

Legg inn av Indrebø » tir 10 apr 2012 15:04

Jeg flytter alle mine funn til en egen database ved hjelp av en macro.
Laster ned cachet via PQ som ekskluderer arkiverte samt de jeg har funnet.
Så har jeg to filtere. Ett for arkiverte og ett for cacher som ikke har blitt oppdatert den siste uken.

På den måten beholder jeg alle mine funn.
Jeg får oppdatert cacher regelmessig.
Sist men ikke minst, jeg får lett avdekket og slettet arkiverte cachet som jeg ikke har funnet.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: "Tømme" gsak

Legg inn av sven-egil » tir 10 apr 2012 15:33

Før brukte jeg en database til alt og så ble det noe surr.....
Tok noen grep og nå så har jeg 3 databaser.

En som alle "ikke funnet" cacher ligger i. (A)
En som alle funnet ligger i. (B)
Og tilslutt en som mine utlagte ligger i. (C)

Litt om hvorfor jeg har 3 databaser:
Nye havner i A.
Da kan jeg oppdatere status og fjerne arkiverte på en lett måte uten å tulle med mine eller funnet.
GPSen lastes selvfølgelig fra A.
Når jeg finner en cache blir den også lastet til A, der er den jo markert som funnet, så flyttes den over til B.
Og da forsvinner den jo også fra A databasen.

Fordelen med å ha en egen database for funnet (B) er at de lastes og "beskyttes" mot endringer (ja de kan jo låses om man husker det)
Har mer en en gang opplevd at en vrien cache med mye stjerner har blitt byttet til noe helt enkel... og det er kjedelig når jeg har slitt med en 3/5 som brått ble en 1,5/1,5 når eieren flyttet og endret den.
Eneste jeg gjør med den databasen er å legge til nye funnet cacher som blir flyttet fra A, og en "status sjekk" en gang i blant for å få markert hva som er arkivert.

Siste basen er C som er de jeg har lagt ut, der oppdaterer jeg antall funn osv.
Også på en enkel måte med via API funksjonen.
Det er en del begrensninger på API funksjonen så da er det greit å ha en liten egen database for mine cacher slik at jeg kan oppdatere logger o.l. hyppig- uten å måtte ta hensyn til andre cacher.

Skal jeg legge ut en cache så har jeg lagt inn funnet som poi, slik at jeg kan se hvor langt unna jeg er en: funnet, ikke funnet eller mine egen cache.

Dette ble sikkert langt og krøkkete forklart...
Bilde Bilde Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: "Tømme" gsak

Legg inn av esbjug » lør 12 mai 2012 21:49

Det er mange måter å bruke GSAK på. Selv har jeg bare en database, der alle norske cacher ligger inne. Og da mener jeg ALLE. Tok utgangspunkt i liste her på forumet med ALLE norsk utlegg opp i gjennom årene. Det er selvsagt SVÆRT mange av de arkiverte cachene som er vekk, men noen få finnes fortsatt der ute og kan logges. Selv har jeg mye moro å se på og studere gamle cacher og beskrivelser, for å se hvordan dette spillet har utviklet seg. Da er det fint å ha en mest mulig komplett GSAK base her i landet.

GSAK har mange og omfattende filteringsmuligheter, og det er raskt å skreddersy et "View" som gir den oversikten man ønsker. Skal jeg ut av landet, hender det det oppretter en egen database for det reisemålet. Har derfor en liten base over svenske cacher i retning Karlstad og Strømstad, da jeg av og til reiser dit.

En meget god finesse med GSAK er uttrekk av cacher med polygon søk, der man merker opp en figur på kartet som man skal hente ut cacher fra. Dette er svært nyttig, og kan kombineres med andre søkemuligheter.

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

"Tømme" gsak

Legg inn av kosunde » søn 13 mai 2012 21:03

Jeg bruker GSAK på nøyaktig samme måte som Esbjug. Når jeg filtrerer ut et utvalg for å laste inn på GPS'en kjører jeg alltid en "status check" på utvalget før innlastingen, dermed blir får jeg filtrert vekk eventuelle "spøkelser", dvs. arkiverte cacher. Med siste versjonen har jeg også gått over til kun å logge fra GSAK. Med spellchecker, templates, smileys og variabler går loggingen som en lek. GSAK tar utgangspunkt i mine "field notes" fra GPS'en. Ved bruk av variablene får jeg med tidspunkt for funnet og funn# i loggene, noe jeg har savnet tidligere. Også bildeopplasting og logging av TB/GC'er har blitt enklere når en bruker GSAK til det. Og så trenger jeg aldri mer å tenke på "My Finds" PQ'et. GSAK er alltid oppdatert med mine funn.

kosunde


Sent from my iPad using Tapatalk
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: "Tømme" gsak

Legg inn av Kjedalen » man 14 mai 2012 00:29

esbjug skrev:Tok utgangspunkt i liste her på forumet med ALLE norsk utlegg opp i gjennom årene.
Hvor finner jeg ei slik liste? Jeg er på leiting etter ei liste over arkiverte cacher (fra før jeg selv begynte med Gsak). Jeg har prøvd å søke med ulike stikkord, men klarer ikke å finne dette. Det nærmeste jeg kom var et foruminnlegg fra Anders99 i 2008 om ei liste over arkiverte cacher på statistikksidene, men finner ingen liste der. Men ting har vel endret seg siden 2008.
BildeBilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: "Tømme" gsak

Legg inn av Raggsokk » man 14 mai 2012 07:37

Søkte litt og fant dette innlegget, kanskje det kan brukes?
- Raggsokk

Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: "Tømme" gsak

Legg inn av esbjug » man 14 mai 2012 19:30

Raggsokk skrev:Søkte litt og fant dette innlegget, kanskje det kan brukes?
Ja, dette er den fila jeg sikter til. Denne må via litt bearbeiding i Excel hvis jeg ikke husker feil, og deretter import til GSAK i ett eller annet format jeg ikke husker nå. Med versjon 8 blir det så enkelt å lage et filter på de arkiverte cachene, og så oppdatere mens man sitter og gjør noe annet en 15-20 minutters tid.

Da jeg tok fila inn i Excel, tok jeg bare vare på de cachene som var arkiverte. De andre kommer jo igjen på en Pocket Query.

Tror også jeg hadde to cacher som Anders99 ikke hadde kontroll på, men jeg regner med at de ligger inne nå :lol:

Hilsen esbjug

brad000123
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:1
Registrert:tir 23 okt 2012 07:04

Re: "Tømme" gsak

Legg inn av brad000123 » tir 23 okt 2012 07:07

disable all caches and then fill up from the bottom with new pq's. It would then make sure I keep the field note late I have added to gsak, and is thus preferable.
this is the right thing to do

Svar