Den gode logg

Alt om geocaching
siritje
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 15 apr 2012 17:54
Re: Den gode logg

Legg inn av siritje » fre 04 mai 2012 20:42

thomfre skrev:
siritje skrev:Jeg liker denne ideen :) Har egentlig bare et spørsmål - vil denne merkingen miste sin kraft dersom den ender på bortimot alle cacher?
Tror jeg ikke, det er vel da den vil virke best!
Et av "problemene" er jo at nybegynnere ser så mange TFTCer, TNLNSL osv at de tror det er normen...
Med denne overalt kan det hende flere får øynene opp for hva loggen kan brukes til :D
Jooo, grunnen til at jeg undret meg er at en lett blir "blind" for noe en ser overalt - eller i verste fall tenker "hm, det maset der igjen" og går videre - og det ville være leitt ;)

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Den gode logg

Legg inn av Isa » fre 04 mai 2012 21:50

Det skal vel mye til at alle cacher får denne banneren uansett..

arvf
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:38
Registrert:lør 29 mai 2010 19:48
Sted:Røyken

Re: Den gode logg

Legg inn av arvf » fre 04 mai 2012 22:22

siritje skrev:Jeg liker denne ideen :) Har egentlig bare et spørsmål - vil denne merkingen miste sin kraft dersom den ender på bortimot alle cacher?
Det er jo ikke nødvendig å bruke den merkingen, du kan godt bruke dine egne ord og allikevel komme med det samme budskapet.
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Den gode logg

Legg inn av mamoreb » fre 04 mai 2012 22:34

Et kjapt innfall: Siden så mange nye cachere tror at TFTC er normen... Hva med en logo tilsvarende et forbudsskilt (TFTC på bakgrunnen)?

Det høres kanskje strengt ut, men det vil være et blikkfang som gir umiddelbar mening, uten at man trenger å lese teksten.

Jeg mener ikke at TFTC er strengt forbudt og at slike logger skal slettes. Derimot har jeg inntrykk av at slike egendesignede forbudsskilt brukes både her og der, og ikke oppfattes fryktelig bokstavelig. I dette tilfellet kommer jo også presisering i teksten.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Den gode logg

Legg inn av thomfre » fre 04 mai 2012 23:23

mamoreb skrev:Et kjapt innfall: Siden så mange nye cachere tror at TFTC er normen... Hva med en logo tilsvarende et forbudsskilt (TFTC på bakgrunnen)?

Det høres kanskje strengt ut, men det vil være et blikkfang som gir umiddelbar mening, uten at man trenger å lese teksten.

Jeg mener ikke at TFTC er strengt forbudt og at slike logger skal slettes. Derimot har jeg inntrykk av at slike egendesignede forbudsskilt brukes både her og der, og ikke oppfattes fryktelig bokstavelig. I dette tilfellet kommer jo også presisering i teksten.
Slik?
No-TFTC.png
No-TFTC.png (6.19kiB)Vist 8770 ganger
:D
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

arvf
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:38
Registrert:lør 29 mai 2010 19:48
Sted:Røyken

Re: Den gode logg

Legg inn av arvf » fre 04 mai 2012 23:32

"Takk for at du skriver mer enn bare TFTC i loggen på nettet når du kommer hjem. Skriv gjerne noen ekstra ord om hva du opplevde på turen."
Bilde

Karsten
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:fre 22 jan 2010 20:07
Kontakt:

Re: Den gode logg

Legg inn av Karsten » søn 06 mai 2012 19:06

Mye fokus på loggene her, lite fokus på cachene.

Når jeg ser på mine cacher finnes det en enkel og grei korrelasjon. Hverdagsmat får hverdagslogger, spesielle cacher får spesielle logger. Jeg kommer ikke til å klandre noen for det. Og jeg tror heller ikke at jeg noensinne kommer til å bry meg om en "god logg oppfordring" på en autoverncache eller liknende.

Karsten

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Den gode logg

Legg inn av thomfre » søn 06 mai 2012 19:39

Karsten skrev:Mye fokus på loggene her, lite fokus på cachene.
Fokuset på cachene er i en annen tråd...
Karsten skrev:Når jeg ser på mine cacher finnes det en enkel og grei korrelasjon. Hverdagsmat får hverdagslogger, spesielle cacher får spesielle logger.
Det gjelder delvis på mine cacher også, men de som skriver "TFTC"-logger skriver det på alle cachene, de som ikke gjør det skriver gode logger på alle...

Det er alt for mange "TFTC"-logger på gode cacher...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Den gode logg

Legg inn av fotimyr » søn 06 mai 2012 20:24

Heh. Det er jo heller ikke noe automatikk i at funn av "autoverncacher" ikke inneholder gode opplevelser. Ser ikke helt sammenhengen mellom en forseggjort geocache og en autoverncache hva turen og eventyret gjelder. En av mine mest hendelsesrike funn (jeg har få funn ...) var av en magnetisk filmmikro på baksiden av et autovern.

Når det er sagt, så har jeg fått en fullstendig intetsigende logg på en mystery med vanskelighetsgrad 4. Jeg brukte et par måneder på å pønske den ut og finpusse den, men selve cachen var en magnetisk filmmikro. Om man gidder å bruke en måned på å løse oppgaven og reise til GZ og signere, så gidder man vel skrive noe om løsningen?

Det jeg prøver å si er at det ikke bær være et 1:1-forhold mellom den fysiske loggens innpakning og hvor god loggen er, men det bør være lov å "belønne" utlegger med noe mer enn selvopptatt BadgeGen-mat.

oppned

Re: Den gode logg

Legg inn av oppned » søn 06 mai 2012 20:54

fotimyr skrev: Når det er sagt, så har jeg fått en fullstendig intetsigende logg på en mystery med vanskelighetsgrad 4. Jeg brukte et par måneder på å pønske den ut og finpusse den, men selve cachen var en magnetisk filmmikro. Om man gidder å bruke en måned på å løse oppgaven og reise til GZ og signere, så gidder man vel skrive noe om løsningen?

Det jeg prøver å si er at det ikke bær være et 1:1-forhold mellom den fysiske loggens innpakning og hvor god loggen er, men det bør være lov å "belønne" utlegger med noe mer enn selvopptatt BadgeGen-mat.
Er det min logg du mener?

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Den gode logg

Legg inn av fotimyr » søn 06 mai 2012 23:32

oppned skrev:Er det min logg du mener?
Nei.

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Den gode logg

Legg inn av Kjedalen » man 07 mai 2012 00:04

fotimyr skrev:Når det er sagt, så har jeg fått en fullstendig intetsigende logg på en mystery med vanskelighetsgrad 4.
Her ble jeg bare litt nysgjerrig selv om deg ikke har gjort noen forsøk på mysteryene dine. Siden den ene mystery-4'ern din har et overkommerlig antall funn, tok jeg meg tid til å lese alle loggene. Jeg synes kanskje du er litt storforlangende med hensyn til loggkvaliteten. Riktignok var ikke alle like omfattende, men alle var da langt unna en "tftc-logg". Hadde alle cacher hatt slike logger, synes jeg vi kunne være tilfredse med tilstanden og avblåse hele "Den gode logg"-kampanjen.
BildeBilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Den gode logg

Legg inn av sven-egil » man 07 mai 2012 05:33

fotimyr skrev:Heh. Det er jo heller ikke noe automatikk i at funn av "autoverncacher" ikke inneholder gode opplevelser. Ser ikke helt sammenhengen mellom en forseggjort geocache og en autoverncache hva turen og eventyret gjelder. En av mine mest hendelsesrike funn (jeg har få funn ...) var av en magnetisk filmmikro på baksiden av et autovern.

Når det er sagt, så har jeg fått en fullstendig intetsigende logg på en mystery med vanskelighetsgrad 4. Jeg brukte et par måneder på å pønske den ut og finpusse den, men selve cachen var en magnetisk filmmikro. Om man gidder å bruke en måned på å løse oppgaven og reise til GZ og signere, så gidder man vel skrive noe om løsningen?

Det jeg prøver å si er at det ikke bær være et 1:1-forhold mellom den fysiske loggens innpakning og hvor god loggen er, men det bør være lov å "belønne" utlegger med noe mer enn selvopptatt BadgeGen-mat.

Er det da min logg du tenker på?
Bilde Bilde Bilde

Karsten
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:fre 22 jan 2010 20:07
Kontakt:

Re: Den gode logg

Legg inn av Karsten » man 07 mai 2012 06:56

thomfre skrev: Fokuset på cachene er i en annen tråd...
Ok, den leste jeg nå. Pga vidt forskjellige preferanser til folk tror jeg det blir vanskelig med en fasitt in den tråden.
thomfre skrev:
Karsten skrev:Når jeg ser på mine cacher finnes det en enkel og grei korrelasjon. Hverdagsmat får hverdagslogger, spesielle cacher får spesielle logger.
Det gjelder delvis på mine cacher også, men de som skriver "TFTC"-logger skriver det på alle cachene, de som ikke gjør det skriver gode logger på alle...

Det er alt for mange "TFTC"-logger på gode cacher...
Det var med vilje at jeg har skrevet "hverdagsmat" istedenfor "gode cacher". Det finnes mange gode cacher uten at det er noe spesielt med dem. Jeg pleier å skrive én eller to linjer og da er jeg vanligvis den n-te som nevner den fine utsikten eller hva det må være på det aktuelle stedet. Som cacheeier derimot trenger jeg ikke den n-te bekreftelsen at utsikten er flott. Koselig når jeg får den, men en TFTC er like greit for meg.

Jeg har to cacher som jeg anser som litt spesielle (med 30 og 50 funn i ca. 8 år). På disse skal jeg lete lenge etter TFTC logger og hvis jeg hadde fått en ville jeg se på den som unntak som bekrefter regelen istedenfor å være grinete.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Den gode logg

Legg inn av thomfre » man 07 mai 2012 07:14

Karsten skrev:Det var med vilje at jeg har skrevet "hverdagsmat" istedenfor "gode cacher". Det finnes mange gode cacher uten at det er noe spesielt med dem. Jeg pleier å skrive én eller to linjer og da er jeg vanligvis den n-te som nevner den fine utsikten eller hva det må være på det aktuelle stedet. Som cacheeier derimot trenger jeg ikke den n-te bekreftelsen at utsikten er flott. Koselig når jeg får den, men en TFTC er like greit for meg.

Jeg har to cacher som jeg anser som litt spesielle (med 30 og 50 funn i ca. 8 år). På disse skal jeg lete lenge etter TFTC logger og hvis jeg hadde fått en ville jeg se på den som unntak som bekrefter regelen istedenfor å være grinete.
Hva som er en god cache og hva som er spesielt er jo akkurat som du sier avhengig av forskjellige preferanser...

Jeg for min del er av den mening at hvis cacheeier har giddi å ta seg tid til å lage en cache, slik at du har noe å finne, så fortjener han litt mer enn en TFTC. Det ser du raskt hvis du ser på mine logger: http://coord.info/GL83YBMN, http://coord.info/GL83C6P8, http://coord.info/GL81TD44, http://coord.info/GL8239GT, http://coord.info/GL7T2C5C ja selv mine egne owner maintenance logger legger jeg litt ekstra i: http://coord.info/GL832RZ3.

Hver cache gir meg en opplevelse, hvis den ikke hadde gjort det så hadde ikke jeg vært så gira på å finne flere!
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Svar