Hjelp - Vestfold

Alt om geocaching
siritje
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 15 apr 2012 17:54
Hjelp - Vestfold

Legg inn av siritje » man 16 apr 2012 22:21

Reiser gjennom Vestfold i morgen, og hadde tenkt å plukke med meg noen cacher et stykke inn i fylket (underveis til Telemark) - men nesten ingen har beskrivende navn på kartet. Bare V.V.PT#etellerannet og TeamFredRunes på samme vis. Vet noen hvordan det går an å finne interessante stoppesteder innimellom alle de cachene? Eller er det bedre bare å glemme Vestfold, og å stikke til et annet fylke?

Det er ikke meningen å fornærme noen, men dette er ikke noe som virker interessant å stoppe for...

Brukeravatar
JanIflisa
Bruker
Bruker
Innlegg:183
Registrert:fre 15 jan 2010 19:44

Re: Hjelp - Vestfold

Legg inn av JanIflisa » man 16 apr 2012 22:53

Jeg likte disse to, husker jeg. (Den ene var borte da jeg var der, så jeg likte den på tross av DNF...)

http://coord.info/GC23Q4Q
http://coord.info/GCXQQD

Det er to korte stopp, passe pauser til å strekke på beina. :)
Bilde

Bilde

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Innlegg:194
Registrert:lør 19 mar 2011 21:44
Sted:Sandefjord
Kontakt:

Re: Hjelp - Vestfold

Legg inn av team fredrune » tir 17 apr 2012 06:48

siritje skrev:Reiser gjennom Vestfold i morgen, og hadde tenkt å plukke med meg noen cacher et stykke inn i fylket (underveis til Telemark) - men nesten ingen har beskrivende navn på kartet. Bare V.V.PT#etellerannet og TeamFredRunes på samme vis. Vet noen hvordan det går an å finne interessante stoppesteder innimellom alle de cachene? Eller er det bedre bare å glemme Vestfold, og å stikke til et annet fylke?

Det er ikke meningen å fornærme noen, men dette er ikke noe som virker interessant å stoppe for...
Visst det er alt du ser i Vestfold, bør du nok sjekke systemet ditt.. Finnes jo nesten 1000 andre å plukke. VELDIG mange nær vei, som ikke er PT.
Men om det er uvitenhet eller bare en "gøyal" uttalelse vet ikke jeg...
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Hjelp - Vestfold

Legg inn av ingsve » tir 17 apr 2012 07:03

Foreslår også et stopp i Bøkeskogen i Larvik, nydelig sted på denne tiden:-)
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Hjelp - Vestfold

Legg inn av mamoreb » tir 17 apr 2012 07:08

Hvis du er premium-medlem, kan du gå inn på geocaching.com, søke på Vestfold og sortere på antall favorittpoeng (blå rosett). Det burde gi deg en del å velge mellom.
Bilde

siritje
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 15 apr 2012 17:54

Re: Hjelp - Vestfold

Legg inn av siritje » tir 17 apr 2012 08:30

team fredrune skrev:
Visst det er alt du ser i Vestfold, bør du nok sjekke systemet ditt.. Finnes jo nesten 1000 andre å plukke. VELDIG mange nær vei, som ikke er PT.
Men om det er uvitenhet eller bare en "gøyal" uttalelse vet ikke jeg...
Jeg mener like lite å være "gøyal" som du trolig mener å være "uhøflig", men jeg så etter caches på andre siden av E18 fra Horten rundt Revetal og nordover mot Rv32/40. Der var det 2-3 veinære med navn som anga noe, og masse av de andre jeg nevnte, der tag'en som kommer opp på kartet ikke sier noen ting om hvor de ligger eller om det er en mer spesiell grunn til å stoppe der, som feks for Undrumsdal kirke og Urban Revetal.

For meg er det artige med cacher å komme på steder jeg ikke har vært før, slippe unna hovedveier og mas, og kanskje til og med lære noe nytt selv om jeg ikke har mulighet til å stikke langt inn i skogen. Om jeg ikke får logget noe funn, er det artig likevel og har jeg fått en ofte sårt tiltrengt benstrekk.

Ligger det noe sted lister med en oversikt over hvorfor de nummererte cachene ligger der de ligger, slik at det går an å velge blant disse også?
Sist redigert av siritje den tir 17 apr 2012 08:41, redigert 1 gang totalt.

siritje
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 15 apr 2012 17:54

Re: Hjelp - Vestfold

Legg inn av siritje » tir 17 apr 2012 08:37

JanIflisa skrev:Jeg likte disse to, husker jeg. (Den ene var borte da jeg var der, så jeg likte den på tross av DNF...)

http://coord.info/GC23Q4Q
http://coord.info/GCXQQD

Det er to korte stopp, passe pauser til å strekke på beina. :)
Takk! Den du fant, ligger godt plassert langs veien jeg må :D - benstrekk der notert!


Edit: Takk til dere andre to og, jeg er nok ikke premium medlem - men har notert Bøkeskogen i Larvik for neste tur :)

mariusno
Bruker
Bruker
Innlegg:152
Registrert:tir 15 feb 2011 00:08
Sted:Oslo/Lier

Re: Hjelp - Vestfold

Legg inn av mariusno » tir 17 apr 2012 10:57

siritje skrev: Ligger det noe sted lister med en oversikt over hvorfor de nummererte cachene ligger der de ligger, slik at det går an å velge blant disse også?
Den eneste grunnen til at de ligger der de ligger, er fordi det var plass til dem der.

Hvis du istedet for å bruke kartet, ser på "cacher i nærheten", så er det lettere å finne spennende cacher, enn å måtte bevege musa over 5-600 grønne prikker for å finne en som faktisk er verdt å besøke. Dessverre har ikke geocaching noen enkel måte å filtrere ut powertrails, med mindre du bruker mer avansert programvare som feks GSAK.

Kanskje en ide å foreslå dette for groundspeek, så man kan laste ned feks PQ er som ikke har powertrail attribut? (EDIT: Noen har allerede gjort det: http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... try4945960)

Uansett, leit du ikke har premium, for jeg kan virkelig anbefale http://coord.info/GC32756

siritje
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 15 apr 2012 17:54

Re: Hjelp - Vestfold

Legg inn av siritje » lør 28 apr 2012 13:04

mariusno skrev:Uansett, leit du ikke har premium, for jeg kan virkelig anbefale http://coord.info/GC32756
Litt seint svar, men det har vært lite data-tid og mye annet... Takk for tipsene, det er ikke siste gang jeg velger småveier for å nå et mål (E-veiene er ikke helt min greie her i landet :wink: De er nok mer et nødvendig onde av og til)

Du skrev om et attributt for å kunne velge bort PT, nå har jeg sett på geocaching at det er mulig å skjule individuelle cacher - men jeg kan ikke se at det er mulig for premium? I og med at jeg stort sett bare kan lete frem veinære cacher nå, er ikke liste-layouten god å bruke for meg i områder der jeg ikke er kjent, og på kartet er det ikke forskjell å se mellom premium og normale. Er det noen innstillinger for kartet (det var det før, om jeg ikke husker feil) som jeg ikke har oppdaget? (om jeg spør på galt sted håper jeg noen kan vise meg til rett sted :? )

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Hjelp - Vestfold

Legg inn av thomfre » lør 28 apr 2012 13:33

siritje skrev:
mariusno skrev:I og med at jeg stort sett bare kan lete frem veinære cacher nå, er ikke liste-layouten god å bruke for meg i områder der jeg ikke er kjent, og på kartet er det ikke forskjell å se mellom premium og normale.
Premiumcacher vises i en sirkel og andre cacher vises i en firkant...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

siritje
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 15 apr 2012 17:54

Re: Hjelp - Vestfold

Legg inn av siritje » lør 28 apr 2012 13:59

thomfre skrev:
siritje skrev:
mariusno skrev:I og med at jeg stort sett bare kan lete frem veinære cacher nå, er ikke liste-layouten god å bruke for meg i områder der jeg ikke er kjent, og på kartet er det ikke forskjell å se mellom premium og normale.
Premiumcacher vises i en sirkel og andre cacher vises i en firkant...
Hm?! Det har jeg aldri sett... Slik ser det ut på skjermen hos meg, og her vet jeg at cachene som ikke er funnet er premium.

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Hjelp - Vestfold

Legg inn av Kjedalen » lør 28 apr 2012 14:10

Du må zoome mer inn, da får du hvite sirkler og firkanter med symbol for cachetype inni i stedet for disse grønne boksene på kartet.
BildeBilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Hjelp - Vestfold

Legg inn av thomfre » lør 28 apr 2012 14:19

Prøv å zoom inn litt, da bør du få symboler som ligner de du ser her:
PremiumMap.png
PremiumMap.png (600.3kiB)Vist 9251 ganger
Men så er det jo fort gjort å bli premiummedlem også :D
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

siritje
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 15 apr 2012 17:54

Re: Hjelp - Vestfold

Legg inn av siritje » lør 28 apr 2012 15:13

Innzooming hjelper ikke stort, jeg ser ikke noen store forskjeller ifht det mest innzomede i Oslo feks. Det er sjelden jeg går etter cacher i byer, så jeg vet ikke om det skal være noen premium her. Det andre kartet jeg la inn, der forsvinner de om jeg zoomer inn, så det er jo en delløsning :)
En ting er for meg upraktisk med å zoome så langt inn, og det er at i grisgrendte strøk ligger cacher med større avstand, og det er så lett å miste oversikten når det skal zoomes inn til en slik målestokk som dette...
cache.jpg
Premium - tja. Jeg overveide det, helt til jeg så hvordan venner av meg fra Nederland gikk glipp av ganske mange cacher på fine steder i Telemark. Da ble det plutselig mindre stas for min del, så jeg tror jeg avventer :wink:

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Hjelp - Vestfold

Legg inn av thomfre » lør 28 apr 2012 15:16

Grunnen til at de forsvinner når du zoomer er nok at de er premium...
Så da kan du jo zoome inn langt nok til at alle premium forsvinner, da ser du de ikke i det hele tatt...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Svar