Lese "hint" på 60Cx.....?

Duppeditter og programvare
luipui
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:ons 25 apr 2012 17:20
Sted:Aust-Agder
Lese "hint" på 60Cx.....?

Legg inn av luipui » ons 25 apr 2012 17:35

Hei!
Jeg er ny i dette og har brukt iPhone 4s til å lete opp de fleste cachene og synes det har vært helt greit ,- der hvor det er dekning. Men så har jeg "fått tak i" en GPSmap 60Cx og har de to siste turene mine "lekt" meg litt med denne (men det er MYE jeg ikke forstår/får til) , men uansett ,- jeg har lastet inn diverse cacher fra pc`n til GPS , men jeg får ikke med "hintene".
Er det noe jeg kan gjøre for å få med de også ? Eller må jeg fortsette å å notere dette på papir....?

Et annet spørsmål - hvis det er stor nok interesse ,- hadde det da vært mulig med opplæring/kurs for oss nybegynnere i geocaching - gjerne både teoretisk og praktisk , hvor vi både kunne sitte med våre egne mac `er og pc `er og hvor mye kunne vises på "storskjerm" og lignende , her i nærheten av Tvedestrand ? Jeg tror nok at jeg skal klare å ordne med egnede lokaliteter , men hvem kan tenke seg å undervise oss ??

Takker for svar ! :mrgreen:

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Lese "hint" på 60Cx.....?

Legg inn av ingsve » ons 25 apr 2012 17:53

Det må vi da prøve å få til. Tar gjerne en tur østover fra Lillesand for å prate om geocaching. :D
Bilde

klohne
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:43
Registrert:ons 10 nov 2010 18:34

Re: Lese "hint" på 60Cx.....?

Legg inn av klohne » ons 25 apr 2012 18:29

På en 60cx får du ikke med hintene dessverre... Men ellers er det en flott GPS!
Jeg løser det med å bruke GPS til å finne fram og telefon til å finne hint - og det går stort sett bra!
Når jeg er uten mobildekning langt til skogs er cachene vanligvis lette å finne uten hint :)

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Lese "hint" på 60Cx.....?

Legg inn av Synth75 » ons 25 apr 2012 20:53

klohne skrev:På en 60cx får du ikke med hintene dessverre... Men ellers er det en flott GPS!
Jeg løser det med å bruke GPS til å finne fram og telefon til å finne hint - og det går stort sett bra!
Når jeg er uten mobildekning langt til skogs er cachene vanligvis lette å finne uten hint :)
Jeg har kun cachet med 60CSx og det går fint med å få inn hint. Det er i grunn det eneste jeg bruker GSAK til, for å generere hint.
1.Last ned og installer GSAK (gratis)
2.Under Garmin-mappa på PC'en har en kanskje POI-uploader. Hvis ikke, last den ned fra Garmin
3.Last ned en makro som genererer hint til 60CSx, f.eks GarminCsvPoiExport-v2. Makroer finnes enkelt på nettet.
4.Sett hvilken GPS du har i GSAK
5.Pass på at makroen skriver til samme fil som POI-uploaderen er satt til å laste fra.

Da er det bare å kjøre inn cachene, enkeltvis eller PQ, til GSAK. Kjør makroen og overfør med POI uploaderen. Trenger jeg hint, finner jeg dem under personlige POIs på GPSen. Bare lek med innstillingene til hver cache ikke får mer enn et par POIs, ellers blir GPSen treg om du har mange cacher inne.

Kjekt å ha, når en cacher der det ikke er mobildekning. (og de beste cachene er jo der det ikke er dekning)

Det finnes sikkert enklere måter å gjøre det på, men for en som ikke gidder å sette seg inn i GSAK, fungerer dette greit.

(flyttet til teknisk-forumet)

klohne
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:43
Registrert:ons 10 nov 2010 18:34

Re: Lese "hint" på 60Cx.....?

Legg inn av klohne » ons 25 apr 2012 21:44

Du verden, kanskje det er et poeng med GSAK?
Da lærte jeg noe i dag også - takk for det!

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Lese "hint" på 60Cx.....?

Legg inn av whoelse » ons 25 apr 2012 22:10

Mer detaljert forklaring her: http://gcinfo.no/?q=node/35
Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Lese "hint" på 60Cx.....?

Legg inn av Synth75 » ons 25 apr 2012 22:12

whoelse skrev:Mer detaljert forklaring her: http://gcinfo.no/?q=node/35
Jøye meg, har den siden vært der hele tiden? Det kunne spart meg noen timers plundring på egenhånd :oops:

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Lese "hint" på 60Cx.....?

Legg inn av whoelse » tor 26 apr 2012 08:25

Synth75 skrev:
whoelse skrev:Mer detaljert forklaring her: http://gcinfo.no/?q=node/35
Jøye meg, har den siden vært der hele tiden? Det kunne spart meg noen timers plundring på egenhånd :oops:
Hehe :D Det ligger mye nyttig info på www.gcinfo.no - og så kan jeg jo skryte av Wikien som etterhvert begynner å få mye innhold. La inn info om 60CSx'en i går inspirert av dette spørsmålet med link til POI-forklaringen: http://wiki.gcinfo.no/Garmin_GPSMAP_60CSx

Klikk gjerne på Hjelp i listen til venstre hvis du ikke er vant med å finne fram i en Wiki. Der står det litt om hvordan vi har organisert den.

Kom gjerne med forslag til hva som mangler, evt. få deg en bruker og skriv selv :wink:
Bilde

jejoms
Junior
Junior
Innlegg:64
Registrert:fre 03 apr 2009 09:45

Re: Lese "hint" på 60Cx.....?

Legg inn av jejoms » tor 26 apr 2012 13:55

Dere har helt rett i at man fint kan få hint over på Csx60, men det er ikke nødvendig å gå den relativt (i alle fall til tider) tunge veien om makroene i Gsak. Velg File-Export-Garmin POI så opprettes det en strøken fil basert på filteret du har valgt i Gsak. Her kan du også velge hva slags annen info du ønsker å ha med - feks størrelse, status på siste logger osv.
Men det kan ikke bli for langt så vidt jeg vet uten at det kuttes bakfra i beskrivelsene.

For øvrig er dette Gorgon-basert kunnskap.

luipui
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:ons 25 apr 2012 17:20
Sted:Aust-Agder

Re: Lese "hint" på 60Cx.....?

Legg inn av luipui » man 30 apr 2012 18:22

:-D :good: Da blir det undervisning og informasjon , både teoretisk og praktisk for oss nye innen geocaching TORSDAG 10.MAI kl 18.00 på datarommet på det nye, flotte biblioteket i Tvedestrand . Tenker det er plass til 15-20 stk , kanskje greit med en tilbakemelding hvis noen her på forumet har interesse av dette...

Vi ser frem til dette og gleder oss veldig !!

siritje
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 15 apr 2012 17:54

Re: Lese "hint" på 60Cx.....?

Legg inn av siritje » man 30 apr 2012 21:50

luipui skrev::-D :good: Da blir det undervisning og informasjon , både teoretisk og praktisk for oss nye innen geocaching TORSDAG 10.MAI kl 18.00 på datarommet på det nye, flotte biblioteket i Tvedestrand . Tenker det er plass til 15-20 stk , kanskje greit med en tilbakemelding hvis noen her på forumet har interesse av dette...

Vi ser frem til dette og gleder oss veldig !!
OI! :-D Ehm - jeg har veldig, veldig lyst, men er ifm jobbing litt usikker på om jeg får vridd det til... Når vil du vite?

luipui
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:ons 25 apr 2012 17:20
Sted:Aust-Agder

Re: Lese "hint" på 60Cx.....?

Legg inn av luipui » tir 01 mai 2012 09:58

Moro at du vil ,- bare gi beskjed når du vet - har ikke noe tidsfrist på tilbakemelding.... 8)

luipui
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:ons 25 apr 2012 17:20
Sted:Aust-Agder

Re: Lese "hint" på 60Cx.....?

Legg inn av luipui » tor 10 mai 2012 21:24

jejoms skrev:Dere har helt rett i at man fint kan få hint over på Csx60, men det er ikke nødvendig å gå den relativt (i alle fall til tider) tunge veien om makroene i Gsak. Velg File-Export-Garmin POI så opprettes det en strøken fil basert på filteret du har valgt i Gsak. Her kan du også velge hva slags annen info du ønsker å ha med - feks størrelse, status på siste logger osv.
Men det kan ikke bli for langt så vidt jeg vet uten at det kuttes bakfra i beskrivelsene.

For øvrig er dette Gorgon-basert kunnskap.

Ja,da har vi hatt undervisning her i Tvedestrand ,- og det var svært nyttig. Og jeg har nå gjort som beskrevet ovenfor - men hvordan finner jeg hintene igjen på GPS`n ?? Jeg må fortsatt ha ting forklart...... :roll:

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Lese "hint" på 60Cx.....?

Legg inn av esbjug » lør 12 mai 2012 21:03

Et hefte om GSAK og ulike muligheter finnes her:

http://www.rudberg.as/attachments/File/ ... _Dokka.pdf

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Lese "hint" på 60Cx.....?

Legg inn av ingsve » søn 13 mai 2012 08:37

luipui skrev:
jejoms skrev:Dere har helt rett i at man fint kan få hint over på Csx60, men det er ikke nødvendig å gå den relativt (i alle fall til tider) tunge veien om makroene i Gsak. Velg File-Export-Garmin POI så opprettes det en strøken fil basert på filteret du har valgt i Gsak. Her kan du også velge hva slags annen info du ønsker å ha med - feks størrelse, status på siste logger osv.
Men det kan ikke bli for langt så vidt jeg vet uten at det kuttes bakfra i beskrivelsene.

For øvrig er dette Gorgon-basert kunnskap.

Ja,da har vi hatt undervisning her i Tvedestrand ,- og det var svært nyttig. Og jeg har nå gjort som beskrevet ovenfor - men hvordan finner jeg hintene igjen på GPS`n ?? Jeg må fortsatt ha ting forklart...... :roll:
Hintene og eventuelt andre opplysningene blir en del av cachenavnet. Husk at det kun er plass til 14 tegn.
Bilde

Svar