Challenge cacher

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
mrpb27
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:lør 28 jun 2008 23:23
Sted:Larvik
Kontakt:
Re: Challenge cacher

Legg inn av mrpb27 » lør 24 mar 2012 21:07

Challenge caches cannot include restrictions based on 'date found'; caches found before the challenge cache publication date can count towards the achievement of the challenge.
This seems to be a bit unfair because if someone wants to publish a race challenge, ('Telemark Rundt' - GC2XGC7 for example) this type could, in theory, already be won before they are published :(

Can exceptions to the rule be made in such cases?
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Challenge cacher

Legg inn av pjacklam » søn 25 mar 2012 08:36

mrpb27 skrev:
Challenge caches cannot include restrictions based on 'date found'; caches found before the challenge cache publication date can count towards the achievement of the challenge.
This seems to be a bit unfair because if someone wants to publish a race challenge, ('Telemark Rundt' - GC2XGC7 for example) this type could, in theory, already be won before they are published :(
Your question is answered by another challenge cache guideline:

9. A challenge cache should recognize the completion of a personal achievement, rather than the winner of a competition. For example, a challenge cache based on "First to Finds" is a competition between geocachers, and is therefore not publishable.

Clearly, ‘race challenges’ are a competition, and therefore can not be published.
mrpb27 skrev:Can exceptions to the rule be made in such cases?
Possibly, but that would be up to Groundspeak to decide. Any cache owner who disagrees with the a reviewer’s decision is welcome to write an e-mail to appeals@geocaching.com with the GC code and all relevant infrormation.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Challenge cacher

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 25 mar 2012 19:47

Siden det er min Challenge cache som blir brukt som eksempel her vil jeg bar komme med et par kommentarer (og jeg skriver på Norsk, siden jeg vet at mrpb27 leser norsk greit).

Cachen min var i og for seg ikke noen konkurranse ut over at alle cacher på en måte er det gjennom FTF-jakten. Jeg satte imidlertid et krav om at alle cachene som skulle danne grunnlag for logging av denne cachen måtte være logget etter at den var publisert av to grunner:
1) For å gi så like forhold som mulig i FTF-racet
2) For å gi flest mulig en gulrot til å ta en runde i fylket vårt på nytt, ikke bare grave frem ett lass med gamle funn.

Jeg registrerer at et slikt krav som jeg satte ikke lenger er tillatt. Jeg synes det er litt rart, og litt dumt. Jeg forstår at man ikke kan sette alle mulig rare begrensninger på tidsrom for når grunnlaget må være tatt, men et krav om at alle cacher som skal danne grunnlag for logging av challengen skal være tatt etter at challenge-cachen ble publisert synes jeg ikke er urimelig og burde vært tillatt.

Siden challenge-cachen min ble godkjent før de nye reglene, og det så klart står at de som allerede er godkjent får lov til å beholde kravene sine gjør jeg derfor ingen endringer på kravene på cachen min.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Challenge cacher

Legg inn av ArveAnd » søn 25 mar 2012 20:10

I utgangspunktet så er eg enig i at det er litt rart at ein ikkje kan setje ein begrensning med at det kun er funn etter publisering av challengen som tel. Men eit argument er at ein slik begrensning kan gjere det umulig for dei mest aktive å fullføre ein challenge. Dei må evt vente på nypubliseringar osv for å logge nye cachar som oppfyller aktuelle krav.

mrpb27
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:lør 28 jun 2008 23:23
Sted:Larvik
Kontakt:

Re: Challenge cacher

Legg inn av mrpb27 » søn 25 mar 2012 21:52

Siden det er min Challenge cache som blir brukt som eksempel her vil jeg bar komme med et par kommentarer (og jeg skriver på Norsk, siden jeg vet at mrpb27 leser norsk greit).
Apologies for writing in English but any more than a couple of sentences and Google translate is hopeless :lol:

I only picked the Telemark rundt cache as an example because it is still in my memory and was a race at the time. An excellent and worthy cache to log. Sadly, I don't think that such a challenge would work now :cry: Unless someone can come up with some rules that fit the guidelines :wink: :wink:
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Challenge cacher

Legg inn av mamoreb » man 26 mar 2012 08:56

Jeg er enig i argumentene presentert av GorgonVaktmester m.fl. Jeg ser ikke det store problemet med å poste "challenge caches" som kun betrakter funn etter publiseringsdato. Groundspeak bryr seg jo ikke med FTF-racet, så da gjør det vel ikke så mye at de som har funnet ALT i det aktuelle området må vente på nye publiseringer før de kan få logget?

Det er en lang tråd om de nye retningslinjene i Groundspeaks forum:
http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... pic=292128

Og det er mulig å sende inn forslag til Groundspeak gjennom forumet:
http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... wforum=139
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Challenge cacher

Legg inn av ArveAnd » man 26 mar 2012 09:28

mamoreb skrev:Jeg er enig i argumentene presentert av GorgonVaktmester m.fl. Jeg ser ikke det store problemet med å poste "challenge caches" som kun betrakter funn etter publiseringsdato. Groundspeak bryr seg jo ikke med FTF-racet, så da gjør det vel ikke så mye at de som har funnet ALT i det aktuelle området må vente på nye publiseringer før de kan få logget?
Ja mulig det.
Men det betyr at cachen er uløysbar ved publiseringstidspunkt.
Og eg har oppfatta det som ein gylden regel at cachar skal vere løysbare.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Challenge cacher

Legg inn av mamoreb » man 26 mar 2012 09:43

Det er mulig at ArveAnd har rett, men hva med bonuscacher eller andre mysterycacher der man må besøke andre geocacher for å finne sluttkoordinatene? Der må man jo også ut på tur før den siste cachen er "løsbar"?

Hvor ofte inntreffer det at noen har logget ALLE cachene i f.eks. en kommune?

Kanskje er det egentlig avgrensning av områder som skaper problemer? Om noen lagde en challenge der man måtte finne X stk geocacher langs stien rundt Stora Stokkevatnet, etter challengens publiseringsdato, ville denne challengen være utilgjengelig for alle som har tatt cacheløypa som er lagt rundt det vannet. Jeg vet ikke om det er såpass langt mellom cachene i løypa at det er rom for flere nye publiseringer, men en slik challenge virker for meg urimelig. Funn i en kommune eller et fylke, derimot... I såpass store områder er det sannsynlig at nye geocacher vil bli tilgjengelig innen rimelig tid. Men hvor små områder skulle man evt. tolerere? Jeg kan skjønne at det kan være vanskelig å trekke opp grensene her.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Challenge cacher

Legg inn av ArveAnd » man 26 mar 2012 10:03

mamoreb skrev:Det er mulig at ArveAnd har rett, men hva med bonuscacher eller andre mysterycacher der man må besøke andre geocacher for å finne sluttkoordinatene? Der må man jo også ut på tur før den siste cachen er "løsbar"?
Den sammenligningen forstod eg ikkje. Dette betyr jo at cachen i aller høgste grad er løysbar.

Men no er det ikkje eg som har laga reglane :D
Berre synsar litt om kva som kan vere motiv for regelen :?

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Challenge cacher

Legg inn av mamoreb » man 26 mar 2012 10:47

ArveAnd, jeg misforstod sannsynligvis hva du mente med dette:
Men det betyr at cachen er uløysbar ved publiseringstidspunkt.
Når jeg leser igjen, antar jeg at du mente at den er uløsbar for de få (hvis eksisterende) personene som måtte ha logget samtlige cacher i minst en av de påkrevde kommunene. For de som har minst én ufunnet cache i hver av kommunene (dvs de aller, aller fleste geocachere), vil jo cachen være løsbar på samme måte som en bonuscache e.l.

Det kan godt være at det er slik Groundspeak har tenkt. Personlig synes jeg det ville være litt merkelig, ettersom det publiseres veldig mange cacher som i praksis er uløsbare for en langt større andel geocachere. (Da tenker jeg på fysisk krevende, utstyrskrevende, høy kompetanse på spesifikt område, etc.) Og det skal vel mindre til at det blir publisert en ny cache i kommune X, enn at en geocacher blir kvitt høydeskrekken, lærer seg å svømme, tar et kurs i kodeknekking e.l.

For all del, variasjon er fint for meg, og jeg skjønner at ikke alle geocacher passer for alle. Men jeg ser ikke helt hva Groundspeak oppnår med denne begrensningen på dato for challengecacher.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Challenge cacher

Legg inn av ArveAnd » man 26 mar 2012 11:15

mamoreb skrev:ArveAnd, jeg misforstod sannsynligvis hva du mente med dette:
Men det betyr at cachen er uløysbar ved publiseringstidspunkt.
Når jeg leser igjen, antar jeg at du mente at den er uløsbar for de få (hvis eksisterende) personene som måtte ha logget samtlige cacher i minst en av de påkrevde kommunene. For de som har minst én ufunnet cache i hver av kommunene (dvs de aller, aller fleste geocachere), vil jo cachen være løsbar på samme måte som en bonuscache e.l.
Ok. Eg ser du snakkar om ein spesifikk cache. Eg snakkar i generelle termer. Det finst f-eks kommunar i Noreg utan cachar, og kommunar med svært få cachar. Har du då tatt den eine/få som er der så kan det gå veldig lang tid før det blir publisert nye cachar. Kanskje "aldri"...? Da tenker eg altså opp mot nye challengar på andre fylker i landet.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Challenge cacher

Legg inn av mamoreb » man 26 mar 2012 11:32

Tja. Jeg tenkte ikke på en spesifikk geocache, men jeg ser absolutt at det kan bli utfordringer i enkelte kommuner (eller tilsvarende - f.eks. logg en webcam i Norge).

Jeg vil tro at årsaken til regelen er at det er vanskelig å trekke opp tydelige grenser. F.eks. vil vel en challenge som krever funn etter publiseringsdato i kommunene i Telemark være helt gjennomførbar, mens tilsvarende i Finnmark kanskje er vanskelig.

På den andre siden står det at "Challenge cache owners must demonstrate that there are sufficient available caches to meet the challenge at the time of publication.". Slik jeg ser det, kunne man godkjenne en challenge knyttet til funn i samtlige kommuner i f.eks. Finnmark, forutsatt at den som publiserer challengen, også publiserer cacher i de kommunene der det er få/ingen geocacher. Det blir litt mer arbeid for cacheeier, men man velger jo selv om man vil lage slike challenges eller ikke.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Challenge cacher

Legg inn av GorgonVaktmester » man 26 mar 2012 12:13

mamoreb skrev:På den andre siden står det at "Challenge cache owners must demonstrate that there are sufficient available caches to meet the challenge at the time of publication.". Slik jeg ser det, kunne man godkjenne en challenge knyttet til funn i samtlige kommuner i f.eks. Finnmark, forutsatt at den som publiserer challengen, også publiserer cacher i de kommunene der det er få/ingen geocacher. Det blir litt mer arbeid for cacheeier, men man velger jo selv om man vil lage slike challenges eller ikke.
Jeg er helt enig med Mamoreb her. Jeg mener dette kravet (som jeg forøvrig synes er et fornuftig krav) dekker godt nok. I noen tilfeller vil et krav om at kun funn gjort etter publisering av challenge-cachen ikke være mulig på grunn av denne klausulen. Men da må man heller avvise de (få?) tilfellene fremfor å forby cacheier å sette som krav at kun funn etter publisering teller.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Challenge cacher

Legg inn av Makuta Teridax » man 26 mar 2012 13:49

mamoreb skrev:Slik jeg ser det, kunne man godkjenne en challenge knyttet til funn i samtlige kommuner i f.eks. Finnmark, forutsatt at den som publiserer challengen, også publiserer cacher i de kommunene der det er få/ingen geocacher.
De «manglende» cachene må i så fall publiseres først. Alle cacher skal kunne løses og finnes fra tidspunktet de er publisert, så ingen challenge-cache vil bli publisert uten at alle forutsetninger for å finne den er oppfylt.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Challenge cacher

Legg inn av hstad » man 26 mar 2012 14:09

Catch 22. Alle cacher skal logges før man logger challenge. Men så lenge man ikkje har logget challenge har man ikkje logget alle:)


Mykje Vyrdsamt
hstad on Tapatalk

Svar