Challenge cacher

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35
Challenge cacher

Legg inn av Makuta Teridax » tir 09 aug 2011 11:55

Det ser ut til å være noen misforståelser omkring hva en challenge cache er. En challenge cache er en cache som kan logges først når visse andre geocacher er funnet og logget.

Her er noen eksempler på krav for challenge cacher

- du må finne en cache i alle kommuner i Buskerud
- du må ha funnet minst 3000 cacher
- du må finne en cache i Rogaland som ikke har vært funnet på minst ett år
- du må finne en large cache, to regular-cacher, tre small-cacher og fire mikro-cacher på samme dag
- du må finne en cache seks forskjellige fylker på samme dag

Merk at det ikke er noen krav til hvordan cachene finnes og logges, bare at de finnes og logges. Dette gjelder både for challenge cachen og de øvrige cachene som kreves.

Se også retningslinjene for challenge cacher.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Challenge cacher

Legg inn av krl69 » tir 09 aug 2011 12:05

Makuta Teridax skrev:Det ser ut til å være noen misforståelser omkring hva en challenge cache er. En challenge cache er en cache som kan logges først når visse andre geocacher er funnet og logget.

Her er noen eksempler på krav for challenge cacher

- du må finne en cache i alle kommuner i Buskerud
- du må ha funnet minst 3000 cacher
- du må finne en cache i Rogaland som ikke har vært funnet på minst ett år
- du må finne en large cache, to regular-cacher, tre small-cacher og fire mikro-cacher på samme dag
- du må finne en cache seks forskjellige fylker på samme dag

Merk at det ikke er noen krav til hvordan cachene finnes og logges, bare at de finnes og logges. Dette gjelder både for challenge cachen og de øvrige cachene som kreves.

Se også retningslinjene for challenge cacher.
Så m.a.o. Challenge cacher skal IKKE benyttes når utlegger ønsker å kreve en utfordring som f.eks. klatring i tre, fjell eller dykking, osv?! Da er vi tilbake til "gentlemens(and ladys) agreement" på slike cacher nevnt i en viss annen tråd, men det er for så vidt greit. Jeg for min del trenger ikke retningslinjer for å forstå når jeg ikke skal signere logger som jeg ikke har fortjent. Sånn er det bare. :shock: 8)

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Challenge cacher

Legg inn av Makuta Teridax » tir 09 aug 2011 12:28

krl69 skrev:Så m.a.o. Challenge cacher skal IKKE benyttes når utlegger ønsker å kreve en utfordring som f.eks. klatring i tre, fjell eller dykking, osv?!
Det er helt riktig.

Det er imidlertid fullt mulig å ha en challenge cache fem meter opp i et tre og skrive "for å logge denne må du ha funnet minst fem andre cacher som er plassert minst fem meter opp i trær". Cacheeieren kan imidlertid ikke kreve annen dokumentasjon enn at geocacheren har funnet og signert de fem andre cachene, før geocacheren finner og signerer challenge cachen.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Challenge cacher

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 09 aug 2011 12:29

Makuta Teridax skrev:En challenge cache er en cache som kan logges først når visse andre geocacher er funnet og logget.
Nå burde jo reviewer vite dette bedre enn meg, så derfor skal jeg ikke påstå at denne uttalelsen er feil, men jeg tillater meg likevel å sette et lite spørsmålstegn ved den.

I retningslinjene for challenge cacher står det i første setning:
A challenge cache requires that geocachers meet a geocaching-related qualification or series of tasks before the challenge cache can be logged.

Man bruker formuleringen "a geocaching-related qualification", da mener jeg det blir litt snevert å avgrense dette til bare logging av cacher.
Det kan ikke omfatte utlegging av cacher, det slås fast litt lenger ned i retningslinjene. Men etter å ha lest disse retningslinjene flere ganger nå, kan jeg ikke se at det skulle være noe i veien for å inkludere utfordring som går på TB'er og Coiner. F.eks "flyttet 1000 TB/Coins", "discovered 100 TB/Coins på en måned".

Er det jeg som er på villspor her, eller er det MT som var litt for snever i sin tolkning?
(Dette spørsmålet er først og fremst rettet til MT og de andre reviewerne.)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Challenge cacher

Legg inn av Makuta Teridax » tir 09 aug 2011 12:43

GorgonVaktmester skrev:Man bruker formuleringen "a geocaching-related qualification", da mener jeg det blir litt snevert å avgrense dette til bare logging av cacher.

(...) etter å ha lest disse retningslinjene flere ganger nå, kan jeg ikke se at det skulle være noe i veien for å inkludere utfordring som går på TB'er og Coiner. F.eks "flyttet 1000 TB/Coins", "discovered 100 TB/Coins på en måned".
Det er riktig at det ikke er avgrenset til å logge geocacher. Waymarks duger også, som det står i retningslinjene.

Når det gjelder travel bug-er og mynter er jeg sannelig ikke sikker. Jeg hadde ikke tenkt på slikt før du spurte. Jeg skal se om jeg finner et svar, men jeg brukte litt for mye av gårsdagen på å svare på (og finne svar) på andre spørsmål, så jeg kan ikke love et svar sånn på rappen.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Challenge cacher

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 09 aug 2011 13:21

Makuta Teridax skrev:Jeg skal se om jeg finner et svar, men jeg brukte litt for mye av gårsdagen på å svare på (og finne svar) på andre spørsmål, så jeg kan ikke love et svar sånn på rappen.
Dette er ikke noen hastesak for min del! Jeg bare reagerte siden det du skrev var litt annerledes enn det jeg selv hadde tolket, og jeg leste disse retningslinjene en del ganger da jeg holdt på med "Telemark rundt" cachen min, og du gjorde meg oppmerksom på dem :D
Så ta den tiden du trenger!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Lhv11
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:15
Registrert:søn 26 des 2010 22:24

Re: Challenge cacher

Legg inn av Lhv11 » ons 10 aug 2011 11:54

Makuta Teridax skrev:
GorgonVaktmester skrev:Man bruker formuleringen "a geocaching-related qualification", da mener jeg det blir litt snevert å avgrense dette til bare logging av cacher.

(...) etter å ha lest disse retningslinjene flere ganger nå, kan jeg ikke se at det skulle være noe i veien for å inkludere utfordring som går på TB'er og Coiner. F.eks "flyttet 1000 TB/Coins", "discovered 100 TB/Coins på en måned".
Det er riktig at det ikke er avgrenset til å logge geocacher. Waymarks duger også, som det står i retningslinjene.

Når det gjelder travel bug-er og mynter er jeg sannelig ikke sikker. Jeg hadde ikke tenkt på slikt før du spurte. Jeg skal se om jeg finner et svar, men jeg brukte litt for mye av gårsdagen på å svare på (og finne svar) på andre spørsmål, så jeg kan ikke love et svar sånn på rappen.
Rundt omkring i den store verden finnes det enkelte challenge-cacher hvor utfordringen er relatert til TBer eller coiner, se f.eks http://coord.info/GC1RDE4 og http://coord.info/GC2BA8E. Jeg vil derfor tro at slike challenge-cacher er vurdert til å være tillatt iht retningslinjene og at de nevnte cachene ikke er publisert ved "en glipp".

ehaa
Bruker
Bruker
Innlegg:126
Registrert:man 19 apr 2010 22:47
Sted:Nedre Eiker Buskerud

Re: Challenge cacher

Legg inn av ehaa » tor 11 aug 2011 22:14

Her har jo alle som har lyst på lange logger på utlagte cacher en mulighet..

Loggen må bestå av min 200 ord for å få godkjent funn!!
Eller man må ha snitt på over 50 eller 100 ord i loggene sine for å logge denne cachen..
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Challenge cacher

Legg inn av mamoreb » ons 21 mar 2012 10:53

I går postet Groundspeak justerte retningslinjer for challenge-geocacher:
http://support.groundspeak.com//index.p ... age&id=206
Note: Challenge caches published prior to the guideline update 3/12/12 are grandfathered into the game and do not need to comply with current guidelines.
Jeg har ikke studert challenge-geocacher så nøye tidligere, så jeg er usikker på hva som er forandret. Kanskje gjelder det (noen av) disse punktene?
The challenge criteria on the cache page must reflect this consideration, and must be verifiable through information on the Geocaching.com website. Challenge caches relying solely on third-party software for verification will not be published.
2.Challenge caches cannot include restrictions based on 'date found'; caches found before the challenge cache publication date can count towards the achievement of the challenge.
11.If a challenge cache is submitted within an area where a similar challenge cache already exists, then it will need to have a unique list of qualifying criteria (geocaches, waymarks, etc.).
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Challenge cacher

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 21 mar 2012 12:09

Tror du har fått med det viktigste der!

Jeg mener likevel at dette også er nytt:
If a geocacher is required to alter their caching style or habits, such as avoiding a particular cache type to attain a specific percentage or average, the cache will not be published.
(...)
6. One should not have to 'give up' finding other caches to achieve a challenge cache's requirements. To state that "10% of your find count needs to be Attended Logs" would require the geocacher to stop finding other types of caches and could affect their overall enjoyment of the game.
Den største endringen slik jeg ser det er at man ikke kan sette en begrensning på at cacher tatt før Challenge cachen publiseres ikke teller med. Veldig mange av de jeg har sett til nå har det som et krav. Det kan man altså ikke lenger ha.

Heldigvis er ikke regelverket gitt tilbakevirkende kraft, så cacher som er publisert før denne endringen kan få være som de er :twisted:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Challenge cacher

Legg inn av Isa » ons 21 mar 2012 16:15

Det finnes i alle fall to challengecacher med TB-tema i trøndelag:)

Sikkert ikke noen som kan svare på det, men lurer litt allikevel. Hvorfor skal det være så mange begrensninger?
Hvorfor ikke bare si at en challengecache er en cache som krever at man gjør spesifikke ting før man får logge cachen.
F.eks. dette med at man ikke lenger kan kreve at det bare skal gjelde cacher funnet etter cachen ble publisert. Det er jo bare en ekstra utfordring, og helt frivillig om man vil prøve å oppnå den. På et vis tenker jeg at det gjør det mer rettferdig, f.eks. om man sier at man skal logge ti cacher av hver type (mystey, multi osv) før challengen logges. Det vil jo gjerne være lett for de som er nye i gamet og har mange cacher å ta av, men en større utfordring for de som alt har tatt mye - og de trenger jo gjerne en utfordring.

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Challenge cacher

Legg inn av Isa » ons 21 mar 2012 16:15

Det finnes i alle fall to challengecacher med TB-tema i trøndelag:)

Sikkert ikke noen som kan svare på det, men lurer litt allikevel. Hvorfor skal det være så mange begrensninger?
Hvorfor ikke bare si at en challengecache er en cache som krever at man gjør spesifikke ting før man får logge cachen.
F.eks. dette med at man ikke lenger kan kreve at det bare skal gjelde cacher funnet etter cachen ble publisert. Det er jo bare en ekstra utfordring, og helt frivillig om man vil prøve å oppnå den. På et vis tenker jeg at det gjør det mer rettferdig, f.eks. om man sier at man skal logge ti cacher av hver type (mystey, multi osv) før challengen logges. Det vil jo gjerne være lett for de som er nye i gamet og har mange cacher å ta av, men en større utfordring for de som alt har tatt mye - og de trenger jo gjerne en utfordring.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Challenge cacher

Legg inn av Makuta Teridax » tor 22 mar 2012 11:14

Isa skrev:Sikkert ikke noen som kan svare på det, men lurer litt allikevel. Hvorfor skal det være så mange begrensninger? Hvorfor ikke bare si at en challengecache er en cache som krever at man gjør spesifikke ting før man får logge cachen.
Jeg kan svare. Hvis ikke Groundspeak setter begrensninger på hva cache-eiere kan lage av challenge-cacher, setter eierne av challenge-cacher begrensninger på geocacherne. Disse begrensningene viser at en del cache-eierne er mer opptatt av å kontrollere og diktere geocacherne – eller geocaching som sådan – mer enn at cache-eierne ønsker å gi geocacherne en positiv opplevelse.

Her er et par eksempler:

«For å logge denne må du slutte å geocache i tre måneder. Denne cachen skal være den første du finner etter det.» Sånt legger en helt urimelig begrensning på geocacheres frihet. Det å nekte folk å geocache strider mot hele poenget med sporten.

«For å logge denne må du arkivere en av dine egne mikro-cacher.» Et sånt krav er direkte destruktivt. Det er urimelig å kreve at noen arkiverer én cache bare for å finne en annen.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Challenge cacher

Legg inn av krl69 » tor 22 mar 2012 13:57

Makuta Teridax skrev: «For å logge denne må du arkivere en av dine egne mikro-cacher.» Et sånt krav er direkte destruktivt. Det er urimelig å kreve at noen arkiverer én cache bare for å finne en annen.
Ikke nødvendigvis. Nanoer er i seg selv destruktivt for sporten. Synes du skal være litt rausere i din godkjennerrolle hvis en challengecacher krever nanoer destruert for å få logget den. Og noen liker ikke PT-er heller, ja selv ikke Groundspeak har vi jo nå lært. "Eneste kravet er at du arkiverer hele din PT for å få logget denne!" og så en liten gulrot - det er en 5/5 cache. :shock: 8)

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Challenge cacher

Legg inn av Isa » tor 22 mar 2012 17:13

Makuta Teridax skrev:
Isa skrev:Sikkert ikke noen som kan svare på det, men lurer litt allikevel. Hvorfor skal det være så mange begrensninger? Hvorfor ikke bare si at en challengecache er en cache som krever at man gjør spesifikke ting før man får logge cachen.
Jeg kan svare. Hvis ikke Groundspeak setter begrensninger på hva cache-eiere kan lage av challenge-cacher, setter eierne av challenge-cacher begrensninger på geocacherne. Disse begrensningene viser at en del cache-eierne er mer opptatt av å kontrollere og diktere geocacherne – eller geocaching som sådan – mer enn at cache-eierne ønsker å gi geocacherne en positiv opplevelse.

Her er et par eksempler:

«For å logge denne må du slutte å geocache i tre måneder. Denne cachen skal være den første du finner etter det.» Sånt legger en helt urimelig begrensning på geocacheres frihet. Det å nekte folk å geocache strider mot hele poenget med sporten.

«For å logge denne må du arkivere en av dine egne mikro-cacher.» Et sånt krav er direkte destruktivt. Det er urimelig å kreve at noen arkiverer én cache bare for å finne en annen.
Om folk lager sånne challenger kan jeg absolutt skjønne at det blir satt begrensninger ja.
Det bør jo være noe som oppfordrer til mer caching og fler cacher, ikke mindre!

Svar