500 funn på et døgn?

Alt om geocaching
Thermoz
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:man 19 sep 2011 19:49
Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av Thermoz » man 12 mar 2012 11:17

Leser at dere har oppfattet at det er 2 powertrails i Vestfold. Det er bra med blest og debatt.

Én av trailene er kun for premium-medlemmer. Det er noen som synes det er dumt. Eieren av cachene har bestemt at sånn er det, og det må alle forholde seg til. Det er et "lovlig" valg eieren har tatt.
Så får alle synes hva de vil om det. :)
"Det er jo bare å bli premium, er det ikke?" vil noen kanskje svare.

Så er det også tillatt å ha regler som at stempel og klistremerke ikke er godkjent.
Du kan gjerne eie et stempel med kun din underskrift på, eller lage et smalt klistremerke med kun din underskrift på.
Det vil allikevel ikke bli akseptert, da stempel eller klistremerke ikke er godkjent på 300- trailen.
Det er et "lovlig" valg eieren har.
Så får alle synes hva de vil om det. :)
"Det er jo bare å signere med penn eller blyant, er det ikke?" vil noen kanskje svare.

Som Bulkegjengen skriver, man behøver ikke da denne trailen, det finnes mange andre cacher å ta av :D

Hilsen en annen av ildsjelene til V.V. PT #001 - 300

anders99

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av anders99 » man 12 mar 2012 11:33

Team Tveitan skrev: Det vil allikevel ikke bli akseptert, da stempel eller klistremerke ikke er godkjent på 300- trailen.
Det er et "lovlig" valg eieren har.
Jeg regner her med at du mener stempler og klistremerker uten håndsignering? Dersom man stempler og så håndsignerer, eller setter inn et håndsignert klistremerke, vil man jo være innenfor Groundspeaks retningslinjer.

Jeg har stor forståelse for at eier av en powertrail synes det er ufint når enkelte breier seg over 3-4 linjer på et lite loggark, men jeg kan ikke se at det i utgangspunktet gjør at man kan slette en logg?

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av ArveAnd » man 12 mar 2012 11:47

Team Tveitan skrev:Så er det også tillatt å ha regler som at stempel og klistremerke ikke er godkjent.
Du kan gjerne eie et stempel med kun din underskrift på, eller lage et smalt klistremerke med kun din underskrift på.
Det vil allikevel ikke bli akseptert, da stempel eller klistremerke ikke er godkjent på 300- trailen.
Det er et "lovlig" valg eieren har.
Eg ser ikkje heilt kvar i retningslinjene eiger har lov til å sette desse krava på ein tradisjonell cache? (altså at klistermerke MED SIGNATUR ikkje er tillatt). Slik det framstilles her så er det ALR - og således er cachane i seg sjølv ikkje ihht retningslinjene.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av krl69 » man 12 mar 2012 12:05

Hva med at vi som i alle fall frekventerer her på gcinfo.no respekterer ønsket til utleggerne av VV PT-en? Jeg har intet problem med å respektere dette og for meg spiller det ingen rolle om advarslene om sletting av logger ikke tilfredsstiller retningslinjene i dette tilfellet. Men det er kanskje bare meg som tenker slik? :shock:

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av Makuta Teridax » man 12 mar 2012 14:03

Team Tveitan skrev:Så er det også tillatt å ha regler som at stempel og klistremerke ikke er godkjent.
Da jeg så denne informasjonen i cachebeskrivelsen, oppfattet jeg at det gjaldt usignerte klistremerker. Det falt meg rett og slett ikke inn at en cacheeier ville nekte signerte klistremerker.
Team Tveitan skrev:Du kan gjerne eie et stempel med kun din underskrift på, eller lage et smalt klistremerke med kun din underskrift på. Det vil allikevel ikke bli akseptert, da stempel eller klistremerke ikke er godkjent på 300- trailen.
Signerte klistremerker må godtas.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
PalGisle
Junior
Junior
Innlegg:73
Registrert:tir 20 jul 2010 21:47
Sted:Asker

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av PalGisle » man 12 mar 2012 14:16

Hadde egentlig ikke tenkt å bli med i dette "hylekoret", etter å lest litt i denne debatten, så blir jeg litt forundret over hvor detaljorientert og "firkantet" noen personer tydligvis er. Og dere viser svært liten vilje til å å bli enige om hvordan ting burde være og som kunne være en rettesnor for senere cacher og "trails". Alle hugger til i den retningen som passer best for anledningen.

Å besøke en cach eller en "trail" er da fortsatt helt frivillig? Om vi ikke liker de regler cacheier har fortalt om i beskrivelsen, så er det da bare å gå videre til den neste? Men skjønner selvfølgelig at det er attraktivt med mange funn til statistikken, men da får man jo bare rette seg etter de regler som gjelder den aktuelle cachen og evnt. "trailen".

Det dukker stadig opp tråder her inne med "flisespikking" argumentasjon frem og tilbake og opp i mente. Ikke at jeg skriver så mye her inne, men jeg leser relativt mye og følger med. Men nå tror jeg at jeg tar pause og går ut i sola og gjør noe jeg trives med. Kanskje en jeg finner en cach eller to på vei hjem fra jobb.

Ut i solen og opp i trærne, Helsen vinker i det fjerne!

Ha en forsatt fin dag alle sammen!

Brukeravatar
Captain Hardy
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:lør 14 mai 2011 06:06
Sted:Mafialand
Kontakt:

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av Captain Hardy » man 12 mar 2012 14:28

Jeg syns dette er viktig å ta opp, det må være regler for hvordan ting skal gjennomføres. Og vi kan ikke ha det slik at noen skal få finne på enge regler som bryter med retningslinjene. Derfor syns jeg slik diskusjoner er viktig for å fremheve ting som er uklart og at alle kan forholde seg til de regler som er.

At noen vil gjøre denne PT på kortest mulig tid er jo snakk om å fremheve statistikk, og det er nok mange som har lyst å prøve seg. De er ute etter å sparte tid på samme måte som VV er ute etter å minimere vedlikehold. Uansett for begge "parter" må de forholde seg til reglene.

Hvis noen logger over fler linjer, vil nok de bli kanskje uglesett av noen som har pent sagt at de må spare på loggene og de som har stempler over flere linjer vil nok være snurt fordi at de ikke får brukt det.

Vil tro at saker som dette er en av hovedgrunnlaget for bruk av forumet, og vi må selvfølgelig huske på at vi skal ha det gøy på godt og vondt. ^^ :wink:
Bilde

Don't mess with a geocacher. We know all the best places to hide a body...

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av krl69 » man 12 mar 2012 14:37

PalGisle skrev:Hadde egentlig ikke tenkt å bli med i dette "hylekoret", etter å lest litt i denne debatten, så blir jeg litt forundret over hvor detaljorientert og "firkantet" noen personer tydligvis er. Og dere viser svært liten vilje til å å bli enige om hvordan ting burde være og som kunne være en rettesnor for senere cacher og "trails". Alle hugger til i den retningen som passer best for anledningen.

Å besøke en cach eller en "trail" er da fortsatt helt frivillig? Om vi ikke liker de regler cacheier har fortalt om i beskrivelsen, så er det da bare å gå videre til den neste? Men skjønner selvfølgelig at det er attraktivt med mange funn til statistikken, men da får man jo bare rette seg etter de regler som gjelder den aktuelle cachen og evnt. "trailen".

Det dukker stadig opp tråder her inne med "flisespikking" argumentasjon frem og tilbake og opp i mente. Ikke at jeg skriver så mye her inne, men jeg leser relativt mye og følger med. Men nå tror jeg at jeg tar pause og går ut i sola og gjør noe jeg trives med. Kanskje en jeg finner en cach eller to på vei hjem fra jobb.

Ut i solen og opp i trærne, Helsen vinker i det fjerne!

Ha en forsatt fin dag alle sammen!
Helt enig! Alternativt blir at utleggerne på den aktuelle PT-en arkiverer alle cachene og vips har vi cachere ødelagt for oss selv. Men spikkerne må jo få lov til å poengtere flis ellers er ikke livet verdt å leve. :shock: 8)

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av GorgonVaktmester » man 12 mar 2012 15:58

pjacklam skrev:Jeg gikk i helene på deg, og du brukte temmelig konsekvent minst tre linjer på hvert stempel, sånn i fall du ikke husker.
Ja, kom du rett etter oss så husker du det nok sikkert, og jeg bøyer meg for din hukommelse. Du la sikkert bedre merke til det enn jeg gjorde selv. (Og bare for å presisere, dette var ikke en ironisk bemerkning!! Jeg mener det jeg skrev!)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av ArveAnd » man 12 mar 2012 17:19

På ein Powertrail og alle andre cachar som vi utplasserer og finn gjeld vel dei same reglane?
Vi som finnarar bør etter beste evne bidra til at cachen er i like god eller bedre tilstand etter at vi har funne den som før vi fann den. Det gjeld blant anna å tørke ut vatn frå cachen, replassere den rett veg. Og det gjeld også at vi ikkje skal bruke unødig plass i loggen. Er loggen full bidreg vi med reservelogg om vi har dette tilgjengeleg.

Alt dette handlar om respekt for cacheutleggar! Og det likegyldig om det er ein heilt vanlig cache, eller om den er ein del av ein powertrail.

Eg har sjølv cachar som har tett besøk (sentrumscachar) og der finn eg frå tid til annan stempel og klistermerker som tar 6-7 normale felt. Litt irriterande sidan det medfører at eg må utføre vedlikehold oftare - men slette loggen deira? Nei ærlig talt! Dei har funne cachen, og logga den! Flott!

Men no skal eg ut for å leite etter nokre boksar! (og nei - eg har hverken stempel eller klistermerke - og skal heller aldri anskaffe det)

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av GorgonVaktmester » man 12 mar 2012 18:02

ArveAnd skriver i forrige innlegg om respekt for cacheeier. Og jeg har respekt for eierne av den nye PowerTrailen og kommer til å rette meg etter henstillingen uavhengig av om dette er et krav de har lov til å sette eller ikke. Uansett er det hvertfall et ønske fra deres side, og det respekterer jeg. (Men jeg trenger jo ikke å like det :lol: ) Så altså når jeg en dag går løs på den nye powertrailen kommer det til å være uten stempel. 8)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

F-Pavels
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:man 12 mar 2012 20:54

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av F-Pavels » man 12 mar 2012 21:07

[quote="mamoreb"]Personlig synes jeg det er spennende å finne stempler og klistremerker i loggene på mine geocacher. Det betyr at det har vært "profesjonelle" geocachere på besøk på MIN cache!

:arrow: hmmm - så når jeg har signert din logg med blyant er jeg klassifisert som en "uprofesjonell" geocacher ?

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

500 funn på et døgn?

Legg inn av hstad » man 12 mar 2012 21:12

F-Pavels skrev:
:arrow: hmmm - så når jeg har signert din logg med blyant er jeg klassifisert som en "uprofesjonell" geocacher ?
:):) ja det var nok det han meinte:)



Mykje Vyrdsamt
hstad on Tapatalk

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av Synth75 » man 12 mar 2012 21:14

F-Pavels skrev:
mamoreb skrev:Personlig synes jeg det er spennende å finne stempler og klistremerker i loggene på mine geocacher. Det betyr at det har vært "profesjonelle" geocachere på besøk på MIN cache!
:arrow: hmmm - så når jeg har signert din logg med blyant er jeg klassifisert som en "uprofesjonell" geocacher ?
Genial konklusjon! Dagens beste, takk for den :lol:

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: 500 funn på et døgn?

Legg inn av mamoreb » man 12 mar 2012 21:46

Jepp, jeg er jevnlig ute og henter inn loggene, så klipper jeg bort de stygge blyantflekkene fra noobsa, rammer inn stempler og klistremerker fra kjendisene, og henger i stua. ;)

Neida, men jeg synes det er fascinerende med de som er så dedikerte at de skaffer personlig stempel/klistremerke, og artig å se hvordan de har utformet disse.

Samtidig vet jeg at mange tilsvarende dedikerte holder signaturen høyt. Og jeg setter pris på alle besøk. Og jeg synes det er ekstra moro når noen helt ferske har funnet min cache og synes at dette er stor stas.

Har jeg dekket de fleste eventualiteter nå...? :)
Bilde

Svar