Logging av eget event

Alt om geocaching
Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand
Logging av eget event

Legg inn av Hofstad » tor 23 feb 2012 16:21

Hei folkens!

Har søkt og lest litt rundt på diverse fora angående logging av ens egen eventcache, og som med mye annen etikette for logging, er det også her delte meninger og praksis. Kunne ikke finne noen liknende diskusjon her på forumet, så da gagner det sikkert flere å få noen innspill på dette temaet.

Jeg er selv i tvil om hva som føles riktig (det er vel hovedårsaken til at jeg spør :P ) - på en måte blir det som å logge egen cache, siden den er listet under egne cacher og har stjernesymbol på kartet, og dermed ikke akseptabel praksis. Fra et annet ståsted er ikke eventer en cache i tradisjonell forstand, men heller et møte man logger hvorvidt man har deltatt - loggen heter da også 'attended' og ikke 'found'. Det er vel heller ingen krav til at verten må delta på eget event, og en 'attended'-logg vil dermed vise at verten selv var tilstede.
Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Logging av eget event

Legg inn av hstad » tor 23 feb 2012 17:10

Eg meiner at det ein skal kunne logge deltagelse på eget event, men har ingen anelse kva som er vanlig praksis


Mykje Vyrdsamt
hstad on Tapatalk

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Logging av eget event

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 23 feb 2012 17:29

Jeg er også av de som uten skrupler logger eget event.
(Riktignok har jeg bare arrangert ett event selv, men det logget jeg :lol: )

Jeg tenker som så:
Jeg kan ikke FINNE min egen cache! Jeg har jo lagt den ut...
Men jeg kan DELTA på eget event.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Logging av eget event

Legg inn av ArveAnd » tor 23 feb 2012 17:31

det einaste argumentet i mot å logge er at den er med på "utleggsoversikten" din. Slik at då kjem den med dobbelt.

Eg trur det varierer litt mhp praksis. Enkelte er "katolske" på at eigne GC-ider ikkje skal loggast, og andre meiner event er annaleis.

Her må nesten dei erfarne event-arrangørane uttale seg.

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Logging av eget event

Legg inn av ingsve » tor 23 feb 2012 17:37

Jeg har valgt å ikke gjøre det. Har sett på et event som en vanlig cache, og som arangør blir den registrert som dine utlagte cache, og du blir på denne måten "kreditert". Her er det nok ymse meninger, og jeg er spent på den videre diskusjon :)
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Logging av eget event

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 23 feb 2012 17:40

Jeg vil også legge til at du ikke havner på "Auda-listen" for funn av egen cache om du logger eget event.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Logging av eget event

Legg inn av fotimyr » tor 23 feb 2012 18:54

Er det noen spesiell premie eller heder for å logge "Will attend" før alle andre? Hva med First To Attend? Og bør i det siste tilfellet event-eier gjemme seg i nærheten til førstemann dukker opp?

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Logging av eget event

Legg inn av ArveAnd » tor 23 feb 2012 19:13

fotimyr skrev:Er det noen spesiell premie eller heder for å logge "Will attend" før alle andre? Hva med First To Attend? Og bør i det siste tilfellet event-eier gjemme seg i nærheten til førstemann dukker opp?
etter min meining:
-nei
-nei
-utgår pga "nei" på foregående.

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Logging av eget event

Legg inn av whoelse » tor 23 feb 2012 21:40

Jeg har arrangert en del eventer og synes det er helt utelukket å logge attended på eget event. Det føles som å logge egen cache.

Jeg var litt fristet til å logge attend på eget event etter å ha arrangert 10-årsjubileumsevent for geocaching da jeg så at alle som hadde attended logg fikk en souvenir for dette, men ikke jeg som arrangør. Jeg tok dette opp med Groundspeak/geocaching.com og de var kjappe med tilbakemelding på at seff. skulle jeg også ha det souvenir som arrangør. Det var jeg svært fornøyd med.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Logging av eget event

Legg inn av bjorges » fre 24 feb 2012 00:11

Man logger ikke egne utlagte cacher, ergo logger man heller ikke arrangerte event.
Utlagte cacher og arrangerte event teller i din total over utlagte, mens de du har funnet eller deltatt på teller i funnstatistikken.
Det blir feil om de skal telle begge steder.

Eneste unntaket er funn av cacher du senere adopterer.

Hvis du ønsker å logge egne event bør du heller opprette en "eventarrangørbruker" som du benytter til å stå ansvarlig for eventet. På den måten "teller" ikke eventet dobbelt :)
Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: Logging av eget event

Legg inn av Hofstad » fre 24 feb 2012 15:23

Mange gode innspill her; det eksisterer tydeligvis ikke noe bestemt praksis på logging av eget event, men noterer at flertallet er imot. Jeg heller også mest mot å ikke logge eget event, basert på at det er et klart skille mellom funn (finds) og utplassert (hides), og jeg mener disse kategoriene dermed bør være disjunkte.
fotimyr skrev:Er det noen spesiell premie eller heder for å logge "Will attend" før alle andre? Hva med First To Attend? Og bør i det siste tilfellet event-eier gjemme seg i nærheten til førstemann dukker opp?
Mener å ha hørt om event som har hatt ei slags "idealtid" for oppmøte, og den som har møtt opp nærmest den har fått lov til å logge FTF (eller FTA).
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Logging av eget event

Legg inn av krl69 » fre 24 feb 2012 15:30

Enda et case hvor det blir synsing, noe som kunne enkelt vært forhindret med et par tekniske grep fra Groundspeak. For min del hadde jeg sikkert klart meg fint uten å måtte logge funn på egne events, men har ingen sterke meninger om det ene eller det andre. Verden går nok videre uansett. :shock: 8)

marlin85
Bruker
Bruker
Innlegg:156
Registrert:ons 09 feb 2011 18:11
Sted:Lier

Re: Logging av eget event

Legg inn av marlin85 » fre 24 feb 2012 19:25

Har hatt ett event og logget ikke mitt egen event. Det blir som å logge funn på egen cachen. Men man får jo statestikk på antall cacher når man har event. Det er noe å ha med seg. Regner med at det å logge eget event kommer på auda lista?
Bilde

Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: Logging av eget event

Legg inn av Hofstad » lør 25 feb 2012 15:09

marlin85 skrev:Regner med at det å logge eget event kommer på auda lista?
Ble vel nevnt av GorgonVaktmester at det ikke ville komme på auda-lista.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Logging av eget event

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 25 feb 2012 18:45

Det er helt korrekt! For å være sikker så sjekket jeg Auda-lista for å se om jeg stod der siden jeg som sagt har logget mitt eget event, og jeg står IKKE der.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar