Jeg er i samme situasjon og synes det er nyttig. Det er hyggelig å høre at det er til nytte også for andre. Jeg har testet kartet både i Kjekstadmarka og i Vestmarka. Ett sted så jeg en skiløype som ikke var tegnet inn på kartet, men jeg har (heldigvis) ikke sett noen løyper på kartet som ikke fantes i terrenget, slik jeg har opplevd med papirkart.mamoreb skrev:Takk for disse, veldig nyttig for oss som er amatører i Oslomarka.
Skiløyper i Oslomarka (markadatabasen) som MapSource-kart
-
pjacklam
- Senior

- Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene
~/.signature: No such file or directory.
Re: Skiløyper i Oslomarka (markadatabasen) som MapSource-kar
Jeg har tenkt å legge inn dette, har bare ikke fått somlet meg til det enda. Det du kaller veipunkter, er det navn på steder? Og det du kaller spor, det er selve løypene?
-
pjacklam
- Senior

Ja.ninad skrev:Det du kaller veipunkter, er det navn på steder? Og det du kaller spor, det er selve løypene?
Selv har jeg inn veipunktene på GPS-en, ettersom navnene i selve kartfilen ikke har æ, ø og å. Veipunktene har navnene riktig, i tillegg til at de inneholder noe informasjon om hvert sted. Kanskje jeg burde laget kartene helt uten veipunkter i kartet?
Sporene er løypene. Jeg vet ikke om GPX-filen med sporene er like nyttig GPX-filen med veipunktene, men jeg har nå lagt det ved.
Jeg er åpen for tips og ønsker.
-
pjacklam
- Senior

Jeg innså igårkveld at sporene er nyttige for å se løypene i MapSource. Man kan velge et topografisk kart og så importere løypene som spor. Da får man både topografi og spor i ett og samme bilde.pjacklam skrev:Jeg vet ikke om GPX-filen med sporene er like nyttig GPX-filen med veipunktene, men jeg har nå lagt det ved.
Velger man det rene løypekartet, får man selvsagt også sett løypene, men da uten noen som helst topografisk informasjon. Det har – som anders99 påpekte ifjor – begrenset nytte.