FTF dagen før publisering

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51
Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » lør 07 jan 2012 18:21

bjorges skrev:Det er sikkert fint med utvikling, men det er ikke sikkert du får helt medhold hvis du finner ut at å kjøre inn i utkjøringen på et parkeringshus er mye smartere enn å kjøre inn der de som eier parkeringshuset synes det er smart å kjøre inn. Det har tross alt vært slik siden "gamle dager". Sliter litt med å se at dine "lyse" ideer skulle kunne virke like godt her.
Jeg ser innimellom enkelte "lyse hoder" som kjører mot "anbefalt kjøreretning" på trange parkeringsplasser også, det medfører ikke akkurat flyt i trafikken på plassen, men disse personene lever som regel "i sin egen verden" og ser ikke at de kjører "mot strømmen".

Bare så det er sagt, dette er et EKSEMPEL på hvordan utvikling og dynamikk ikke alltid er til det bedre. Det er en grunn til at man følger en del av "reglene" som er etablert fra starten av. Men, for all del, iverksett gjerne nye "regler" for deg selv. Forvent ikke dermed at andre nødvendigvis synes de er like lure som det du synes.

Forøvrig synes jeg Whoelses innlegg var bra, selv om jeg sikkert nå bare får en påstand om at "vi som har holdt på en stund støtter hverandre og rotter oss sammen".
Dette innlegget fortjener ikke et seriøst svar og da avslutter jeg denne debatten. Takk. :shock: :?

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bao » lør 07 jan 2012 21:08

FTF betyr first to find.
Jeg oversetter til norsk: Første til å finne.
Pussig at dette skal være vanskelig.

Definere regler for først til å finne etter publisering?
Først til å finne etter at CO ønsker det? (Eventcacher)

Du verden.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Raggsokk » lør 07 jan 2012 21:21

Og siden FTF er en uoffisiell tittel er det ingen fasit på dette. Hvem som helst kan kalle seg FTF om de vil. Noen ganger vil andre være uenige med dem, men hvis de selv vil signere loggen med FTF og logge det samme på nettet, selv om tjue stykker har vært der før, står det ingenting i reglene om at det ikke er lov.

Denne debatten har vel vist grundig at det ikke er enighet selv her på gcinfo.no om hvordan FTF skal tolkes, altså er det opp til hver enkelt å følge sin egen overbevisning. Og det er eventuelt bare seg selv man lurer. Hvis to forskjellige cachere begge påberoper seg FTF i henhold til egen tolkning av begrepet, ja så la dem få kalle seg det begge to da. Det er vel ingen som tar skade av det.
- Raggsokk

Bilde

SSY
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:lør 03 des 2011 01:19

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av SSY » lør 07 jan 2012 21:37

Såvidt jeg kan se er det to problemstillinger som diskuteres litt om hverandre her:

1. Er det greit å logge en cache som ikker publisert?
2. Hvem er FTF? Den som logger først før publisering, eller etter publisering?

Når det gjelder punkt 1 opplever jeg at flertallet er ganske tungt på den ene siden: Groundspeak, reviewerne og det store flertallet av geocacherne synes IKKE det er greit at man skal kunne logge en cach som funnet før publisering. Til tross for dette, og til tross for ganske klare signaler fra Groundspeak, er det en gruppering som argumenterer for at de skal kunne fortsette med praksisen sin. Og noen av argumentene er av typen "Jeg vil gjerne drive med geocaching slik jeg ønsker og synes er gøy, så kan du gjøre det på din måte". Problemet er bare at for at den ene skal ha det gøy, så fører det til irritasjon og missnøye blandt endel andre. Og sånt sett passer sammenligningen med kjørereglene i et parkeringshus perfekt.

Problemstillingen i punkt 2 faller vel egentlig litt bort når Groundspeak nå utdyper og gjør retningslinjene sine klarere på punkt 1.

SSY
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:lør 03 des 2011 01:19

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av SSY » lør 07 jan 2012 21:39

Og påstanden om det store flertallet står helt for min egen regning. Det er en følelse jeg sitter igjen med etter å ha fulgt denne tråden. Det hadde vært veldig interessant med en avstemning :-)

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bao » lør 07 jan 2012 21:43

FTF er ikke noe å tolke.
Enten er du FTF eller så er du det ikke.

Brukeravatar
Asolli
Junior
Junior
Innlegg:68
Registrert:man 12 sep 2011 13:54
Sted:Molde

FTF dagen før publisering

Legg inn av Asolli » søn 08 jan 2012 02:19

:mrgreen:

Brukeravatar
JHG
Bruker
Bruker
Innlegg:149
Registrert:tir 20 nov 2007 22:48
Sted:Rett til venstre for hovedstaden
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av JHG » søn 08 jan 2012 10:54

SSY skrev:Og påstanden om det store flertallet står helt for min egen regning. Det er en følelse jeg sitter igjen med etter å ha fulgt denne tråden. Det hadde vært veldig interessant med en avstemning :-)
Bare for å gjøre det klinkende klart:
Om det er "det store flertallet" som bestemmer så er ikke de deltagere i denne pågående debatten.
De er ute på veien eller i skogen for å finne geocacher, de deltar nødvendigvis ikke i slike uendelige internettdiskusjoner.

Ha en fortsatt god helg!
[Alias Mr Early Bird]

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

FTF dagen før publisering

Legg inn av hstad » søn 08 jan 2012 11:20

JHG skrev:
SSY skrev:Og påstanden om det store flertallet står helt for min egen regning. Det er en følelse jeg sitter igjen med etter å ha fulgt denne tråden. Det hadde vært veldig interessant med en avstemning :-)
Bare for å gjøre det klinkende klart:
Om det er "det store flertallet" som bestemmer så er ikke de deltagere i denne pågående debatten.
De er ute på veien eller i skogen for å finne geocacher, de deltar nødvendigvis ikke i slike uendelige internettdiskusjoner.

Ha en fortsatt god helg!
Men er deltagerne her et representativt utvalg??


Mykje Vyrdsamt
hstad on Tapatalk

SSY
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:lør 03 des 2011 01:19

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av SSY » søn 08 jan 2012 11:37

JHG skrev:
SSY skrev:Og påstanden om det store flertallet står helt for min egen regning. Det er en følelse jeg sitter igjen med etter å ha fulgt denne tråden. Det hadde vært veldig interessant med en avstemning :-)
Bare for å gjøre det klinkende klart:
Om det er "det store flertallet" som bestemmer så er ikke de deltagere i denne pågående debatten.
De er ute på veien eller i skogen for å finne geocacher, de deltar nødvendigvis ikke i slike uendelige internettdiskusjoner.

Ha en fortsatt god helg!
Takk for at du påpeker det åpenbare. Ingen har påstått at det er det store flertallet som bestemmer. Jeg tror de fleste er klar over at det er Groundspeaks regler vi lover å følge når vi skaffer oss en konto på Geocaching.com.

Deltagerne på dette, og lignende forum er på ingen måte representativt for geocachere flest, da de fleste aktive debatantene her er langt over middels ivrige geocachere (som forøvrig også er ute på veien og i skogen mer enn mange andre).

Jeg regner med at også du er ute og leter etter geocacher, til tross for at du deltar i denne endeløse diskusjonen ;-) Nå skal ihvertfall jeg ut å ta en mystery som jeg har siklet på en stund.

God helg til deg også, og alle andre! :-)

Ps. Syntes det var litt artig å finne følgende utsagn i en av dine tidlige tråder:
JHG skrev:Fremfor å sette ytterpunktene opp mot hverandre så vil jeg heller vinkle debatten opp mot hva som er den gjengse oppfatning. Så hva mener folk flest?
;-)

Brukeravatar
Asolli
Junior
Junior
Innlegg:68
Registrert:man 12 sep 2011 13:54
Sted:Molde

FTF dagen før publisering

Legg inn av Asolli » tir 10 jan 2012 21:23

Jeg har gjespet litt av denne diskusjonen, helt til jeg i går selv var "offer" for dette scenariet. Var altså på en uhøytidlig FTF-tur til nabokommunen i går, og ut fra manglende spor i snøen, var jeg først på stedet den denne dagen. Stor var derfor forbauselsen da PET-flaskas forsegling var brutt, og det var en signatur i loggen som var datert 8 dager før publisering.
Oppdaget senere at signaturens bakmenneske har logget sammen med CO mange ganger, så jeg antar at det har skjedd en liten intern lekkasje, og at fristelsen ble for stor for loggeren sllik at "h*n" ikke klarte å vente på publisering.
Jeg må innrømme at jeg ikke ble spesielt skuffet, for jeg vet jo med meg selv at det var jeg som logget først etter publisering.

Dessuten er det vel ikke noen milliongevist for å komme først?

Like blid hilsen fra Asoli, som for øvrig måtte hjelpes opp av grøfta av en lokal traktorbonde etter et heller mislykket forsøk på å komme ut av en speilblank parkeringsplass på en annen cache enn overnevnte på hjemturen.

God jakt!

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Frodebs » tor 26 jan 2012 14:03

Jeg drister meg utpå jeg også.
Uenigheten om hvem som er rettmessige FTF'er tror jeg bunner ut i uenighet om hva en Geocache er. Eller rettere sagt NÅR er det en geocache?
Er en boks i skogen med et nummer på en geocache?
Må den være sendt til rewier for å være det?
Er det først når den er godkjent at det er en geocache?
Eller blir det ikke en geocache før den er listet på Groundspeak sine nettsider?

Så lenge det ikke er en geocache kan man ikke logge at man har vært den første til å finne geocachen.
Jeg heller vel til det synspunktet at en cache må være publisert på sidene før det er en cache. I mange av forhåndsstegene kan det skje ting som gjør at den ikke blir publisert og selv om boksen er lagt ut for at den skal bli en geocache, så er den ikke det enda. Konklusjonen min blir dermed at FTF må være etter publisering, men som det er sagt flere ganger tidligere: Så langt er FTF ikke noe offisielt fra groundspeak så enn så lenge kan du bruke din egen definisjon på dette.

En annen ting som er tatt opp i denne tråden er gleden over å logge en "jomfruelig logg". Jeg forstår at en kan bli skuffet over ikke å være den første til å få skrevet der når en er den første til å finne en geocache. Problemet er at dette kan en aldri komme til livs uansett hvor mye en skulle ønske det. Det er så mange der ute i verden som ikke kjenner til reglene (både cachere og andre) at det ikke er mulig. En annen sak er det om det er tydelig at det er noen som har vært med CO på utleggelsen eller har vært med CO før publisering, så hadde jeg nok tenkt at en liten hyggelig mail til eier om at dette ødela opplevelsen din vil være den beste måten å spre dine holdninger til flest mulig cachere.

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av tomahg » lør 18 aug 2012 20:34

Makuta Teridax skrev:
GadgetCats skrev:Litt avhengig av hvordan dette blir formulert, så kan det jo se ut til at den praksisen som er vanlig i hvert fall her vest, og som har vært diskutert med tildels høy temperatur her på forumet, også da må opphøre. Altså at man offentliggjør cacher for deltakerne på eventer vha. utdeling av koordinater, før de er publiserte på gc.com.
Vi får se hvordan dette blir formulert, men jeg vil tro et vesentlig moment er hvorvidt eieren selv ønsker at folk skal finne cachen.

Når eieren deler ut koordinater på et event, er dette koordinater for cacher som eieren ønsker skal bli funnet. Cachen er da – i alle fall på en måte – med i spillet (in play, for å bruke Groundspeaks ord).

Når folk utnytter hull i geocaching.com for å finne cacher, er det snakk om cacher som eieren ikke ønsker skal bli funnet ennå.
Så vidt jeg kan se på http://support.groundspeak.com/index.ph ... age&id=309 har retningslinjene ennå ikke blitt oppdatert. Er detaljene rundt hvorvidt en geocache må være publisert før den kan logges som funnet nå detaljert et annet sted i retninslinjene?

laffa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:søn 20 nov 2011 01:35

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av laffa » man 07 jan 2013 09:43

Jeg liker å holde kjeft i enkelte diskusjoner, men fikk bare lyst til å svare på spørsmålene
Frodebs skrev:Jeg drister meg utpå jeg også.
Uenigheten om hvem som er rettmessige FTF'er tror jeg bunner ut i uenighet om hva en Geocache er. Eller rettere sagt NÅR er det en geocache?
Er en boks i skogen med et nummer på en geocache?
Ja, om den har loggbok man kan signere på
Må den være sendt til rewier for å være det?
Nei
Er det først når den er godkjent at det er en geocache?
Nei
Eller blir det ikke en geocache før den er listet på Groundspeak sine nettsider?
Nei. En geocache må ikke være listet opp på groundspeak sine sider for å være en geocache. Det finnes mange andre geocache-sider der ute, både bra og dårlige. At den er listet på groundspeak sine sider vil bare si at den følger retningslinjene til Groundspeak.

Husker jeg rett, så mener jeg å ha sett reviewere har sagt at hva som skjer mellom cachen er utlagt og før den blir godkjent, bryr ikke groundspeak seg om.

Den såkallet "urettheten", mellom om en er ftf før publisering eller etter, velger jeg ikke å svare på, siden folk er hårsåre på begge sider av saken. Samt det bare ville vært synsing.

Svar