Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Alt om geocaching
Svar
Brukeravatar
tah69
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:man 28 nov 2011 10:28
Sted:Drammen
Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av tah69 » lør 07 jan 2012 11:55

Jeg har litt kontakt med Motson og skal forhøre meg vedrørende eventuellt innhold i cachene. Årsaken til at de har blitt arkivert er at hun har lagt Caching litt på hylla og derfor ikke hadde tid til å følge opp cachene sine. (selv om flere av de var i fin form)

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av Kjedalen » lør 07 jan 2012 12:43

tah69 skrev:... har lagt Caching litt på hylla og derfor ikke hadde tid til å følge opp cachene sine. (selv om flere av de var i fin form)
Det er da spørsmålet dukker opp hva cacheeier bør gjøre, hva som best etter Groundspeaks bokstav og geocachingens ånd:
a) La cachene ligge så lenge de er i orden og la besøkende meldte fra om at nå er det tid for arkivering.
b) Massivarkivere cachene umiddelbart selv om de er helt i orden.
Jeg forutsetter da at cacheeier ikke lenger vil kontrollere cachene sine og selv finne ut når de bør arkiveres. Selv synes jeg at det fungerer greit etter a). Her i området har vi spesielt én (tidligere) cacheeier med mange cacher som sluttet som aktiv cacher/cacheeier på 10-årsdagen i 2010. Veldig mange av cachene hans var fine cacher som jeg har hatt stor glede av å finne i tiden etterpå. Noen har jeg og andre bidratt til å få arkivert, og det synes jeg fungerer helt fint. Vi har god plass til nye cacher her, så argumentet om at andre kunne ha plassert nye cacher der til erstatning for massivarkiverte cacher holder ikke noe særlig (unntatt på noen få spesielt attraktive lokaliteter da...).
BildeBilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av Synth75 » lør 07 jan 2012 13:05

Vi har svært mange tilfeller av at cacheeiere med mange cacher dropper ut av geocachingens verden uten at cachene arkiveres. Da blir geocachene før eller siden geosøppel og det øker arbeidsmengden hos reviewere og frustrasjonen hos geocacherne.
Ønsker man å droppe ut, synes jeg det er flott at cachene tas inn og at de arkiveres. Unntaket er dersom cacheeier kommer til å følge med på cachene sine og ta de inn og arkivere fortløpende etter at loggene tilsier at de trenger vedlikehold. Eller at noen adopterer dem.

Å be om at cachene ligger ute til de trenger vedlikehold, når cacheeier ønsker å droppe ut, er å be om trøbbel. Da får vi enda flere i kategorien cacheeier - AWOL. Riktignok kan det fungere i noen tilfeller, men å tro det fungerer bra generelt sett blir ikke så rent lite naivt.

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av Kjedalen » lør 07 jan 2012 13:40

Jeg stilte spørsmålet rett og slett fordi jeg er usikker på hva som er det beste, og beskrev hvordan jeg følte det her i området. Det er selvsagt mulig at andre har helt andre erfaringer. Selv har jeg som sagt hatt glede av de 15 cachene jeg til nå har funnet tilhørende nevnte eier. Og bomturene har da også gjerne vært fine turer... I området er det også en annen inaktiv cacheeier med mange fine fjell-/terrengcacher; noen har jeg funnet og andre gleder jeg meg til å oppsøke til sommeren. Håper han ikke arkiverer disse cachene før jeg har funnet dem! De jeg har funnet til nå har vært i god stand selv om det trolig er lenge siden de har blitt kontrollert av eier.
BildeBilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 07 jan 2012 20:37

Makuta Teridax skrev:
GorgonVaktmester skrev:(…) men poenget mitt var altså at cacheeier kan arkivere etter eget forgodtbefinnende, mens (…)
http://support.groundspeak.com/index.ph ... d=307#perm:

Geocache Permanence: Geocaches are placed for the long term. Geocachers will expect your cache to remain in place for a realistic and extended period of time.
Blir litt usikker på hva du mener her. Mener du at det er en motsetning mellom det jeg skrev og retningslinjene?

Jeg er klar over det retningslinjene sier om at det er en forutsetning for å få publisert en cache at man har en intensjon om at cachen skal bli liggende ute over tid. Fortsettelsen av det sitatet du har satt inn og som du linker til sier 3 mnd. som et minimum for i det hele tatt å få publisert cachen.

Er det du mente å få frem at når jeg bruker formuleringen "etter eget forgodtbefinnende" så er det litt unyansert siden de har en "forpliktelse" til å la cachen ligge ute over tid, med 3 mnd. som minimum? I såfall er jeg helt enig! :D Hvis det var noe annet du mente, må jeg be deg komme med en litt mer utfyllende kommentar.

Men altså til mitt poeng: Gitt at en cacheeier har oppfylt forpliktelsen vedkommende tok på seg ved publisering, nemlig at den skal bli liggende ute over tid, kan altså en cacheeier arkivere sin egen cache selv om det ikke er noe galt med den hvis vedkommende selv ønsker det.
(Alle cachene til Motson som nå er arkivert ble lagt ut i løpet av mai 2011. De har altså ligget ute i 7-8 måneder. Jeg vil mene at det er lenge nok til å oppfylle "kravet" om at cachen skal ligge ute "a realistic and extended period of time").

Til slutt vil jeg bare ha sagt (til de av dere som ikke har oppfattet det tidligere) at jeg som grunnregel ønsker at alle publiserte cahcer skal ha "evig liv", og ser derfor på adopsjon som det aller beste alternativet. Jeg har derfor vært med i diskusjoner hvor jeg har hevdet et syn om at det burde være mulig med "Tvangsadopsjon" som alternativ til "Tvangsarkivering". Dette har jeg fått både gode og (etter min mening) mindre gode grunner til at ikke lar seg gjøre, og har forlengst innfunnet meg med det! Jeg har også hevdet at jeg synes det er synd at reviewerne ikke vil gjenåpne en arkivert cache hvis årsaken til ønsket om gjenåpning er at den skal adopteres bort. Dette har jeg ikke fått (etter min mening) gode grunner til at ikke gjøres, men jeg går ut fra at dette ikke er noe våre norske reviewere har "funnet på selv", og har innfunnet meg med at det er slik det er og ønsker slett ikke å kritisere reviewerne våre for det.

Så min oppfordring til de som av forskjellige årsaker ikke lenger kan ha/ønsker å ha ansvaret for vedlikeholdet av en cache de har lagt ut er:
Tenk nøye gjennom om du kan tenke deg at cachen din skal leve videre med en annen geocacher som eier. Hvis du kan det, forsøk og finn noen som kan overta, f.eks ved å bruke dette forumet. Kan du derimot ikke tenke deg det arkiverer du cachen og fjerner den fysisk utplasserte boksen. Og ta med i vurderingen din om hvorvidt du har oppfylt forpliktelsen du tok på deg om at cachen skal ligge ute en viss tid.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
tah69
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:man 28 nov 2011 10:28
Sted:Drammen

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av tah69 » man 16 jan 2012 13:26

Hei!

Er nå i full gang med å gjennopplive denne cacheserien i Drammen som gikk under navnet Car race. Alle vil bli gjennopplivet, men i en ny drakt og på nye lokasjoner. 1 er allerede publisert og resten vil komme i tiden fremover. Vil nok ta litt tid før alle er på plass, men det jobbes iherdig med saken i ledige stunder :D

Vil tro det kan bli litt FTF race på flere av disse.

Brukeravatar
eikerkongen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:20
Registrert:tor 01 sep 2011 06:19

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av eikerkongen » man 16 jan 2012 20:33

tah69 skrev:Hei!

Er nå i full gang med å gjennopplive denne cacheserien i Drammen som gikk under navnet Car race. Alle vil bli gjennopplivet, men i en ny drakt og på nye lokasjoner. 1 er allerede publisert og resten vil komme i tiden fremover. Vil nok ta litt tid før alle er på plass, men det jobbes iherdig med saken i ledige stunder :D

Vil tro det kan bli litt FTF race på flere av disse.
Takk for at du gjenoppliver denne serien! Jeg fikk logget en del av dem, men slett ikke alle. Artig tema og jeg syns det er veldig leit at motson plutselig arkiverte hele serien pluss de andre cachene han hadde laget. Han hadde sikkert en god grunn for det, men uansett leit!
FTF skjønner jeg ikke poenget med i det hele tatt. For meg holder det å finne cachen, enten det er før eller senere...

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av bjornda » søn 26 feb 2012 23:53

Noen som vil overta oppføringen http://coord.info/GC1MM2Z ? Jeg har ikke noen
spesiell tilknytning til denne siden jeg selv har adoptert den i sin tid. Det må legges ut en
ny boks på stedet.

Sted: Sognsvann, Oslo

Svar