FTF dagen før publisering

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18
Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bjornda » ons 04 jan 2012 21:53

Raggsokk skrev:Hvordan kan noen hindre meg i å gå ut og lete etter en cache, hvis jeg vet sånn cirka hvor den ligger? Spørsmålet er vel heller hva man skal gjøre hvis man finner den. I mine øyne kan man ikke påberope seg FTF og stikke av med gaver og sertifikat for dette, siden man har 'tjuvstartet'.
Ingen kan hindre deg i det slik det er nå og jeg synes gacrux oppsummerte det veldig godt hva man bør gjøre når man finner cachen i ulike scenarier - noen ganger er det helt greit og moro, andre ganger er det tvilsomt/dårlig gjort/juks/tjuvstart/inside info... Men, hvis man først velger å logge cachen så er det uansett et funn så da bør man hvertfall kunne forsvare FTF i ettertid.

Får man info fra reviewer og stikker ut og logger er det i kategorien "dårlig gjort" synes jeg. Hva ville du skrevet i loggen dersom du fant den? "Jeg tok en tur ut for å lete litt her og der og vips så sto jeg med en jomfruelig cache og blank logg i hånden"? Hvis man ikke kan skrive i loggen hvordan man fant den men må "forsvare" funnet (feks gjennom FBP o.l) så er vel det et tegn på at en selv skjønner at det ikke var helt "rent" spill?

Går man på en cache helt tilfeldig så er det noe helt annet synes jeg. Jeg har *nesten* klart FTF på den måten selv, skulle legge ut en cache, men der var der en fra før gitt. Den var riktignok publisert noen minutter tidligere uten at jeg viste det og jeg ble STF, men det kunne raskt ha vært annerledes. Den hadde jeg logget som FTF uten å nøle slik gacrux beskriver det. Bare moro :D

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bjornda » ons 04 jan 2012 21:56

krl69 skrev: La oss ta en gjennomgang av spørsmålene dine:

Det første er et lurespørsmål. Jeg er den første når boksen faktisk har blitt en EKTE Geocache! De som signerer seg inn før den er publisert er på uoffisielt besøk og rabler ned visvas i en bok som kunne vært hva som helst. Husk at en upublisert boks kan underkjennes av godkjenner og således aldri bli en Geocache….
Eller den kan allerede være godkjent (evt. også og låst slik alle adventcachene ble) og dermed er det ikke "hva som helst"

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 04 jan 2012 21:58

pjacklam skrev:Jeg kan ikke se hvorfor avstand fra hjemsted til cachested er relevant i denne diskusjonen. Uansett er det å logge "Found it" på en cache som man var med å legge det samme som å logge funn på sin egen cache – man vet hvor cachen er og logger funn på en cache man ikke har lett etter. Selv de eksisterende retningslinjene dekker jo dette tilfellet og kaller det "bad practice". Var man med å legge ut en cache fortjener man navnet sitt i "Placed by"-feltet, ikke i en "Found it"-logg.
Nå har jeg ikke gått gjennom alle loggingene mine, men jeg kan i farten komme på to ganger jeg har hatt FBP/prefinds. (Da er ikke koordinater utdelt på event tatt med.) Den ene gangen var slik du beskriver, og mener at jeg skulle hatt navnet mitt i "Placed by". Greit nok, jeg ser det argumentet om at jeg strengt tatt ikke har funnet den.

Den andre gangen ble cachen gjemt mens jeg gjorde noe annet et stykke (nesten 1 km.) unna. Jeg fikk så koordinatene og måtte finne cahcen selv. Det var akkurat som om jeg hadde lastet ned koordinatene fra en PQ eller lignende, og måtte lete etter cachen. Eier var tilstede, men det er jo ikke unormalt at kan være tilfelle etter publisering heller. Jeg fungerte da som en kvalitetssikring av at cachen lot seg finne på oppgitte koordinater. Eneste forskjellen var altså at jeg hadde koordinatene før andre.

Når det gjelder avstandens relevans så er det for meg en stor forskjell på om en cache legges ut her i Skien, eller om det er f. eks. i Trysil. I Skien er jeg mesteparten av tiden, og har ingen problemer med å stikke ut å ta cachen etter at den er publisert. I Trysil derimot har jeg vært en gang i mitt liv, og når jeg evt. kommer dit igjen har jeg ingen peiling på! Så om jeg hadde vært så heldig å vært med Oversizedoregon på en tur i Trysilfjellet i sommer da jeg var der, hadde jeg ikke hatt noen problemer med å logge den FBP'en. Særlig ikke om den var av den siste typen jeg beskrev ovenfor. Og jeg klarer fortsatt ikke å forstå at en som kommer dit som førstefinner etter at den er publisert ikke føler seg som FTF.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » ons 04 jan 2012 22:12

bjornda skrev:
krl69 skrev: La oss ta en gjennomgang av spørsmålene dine:

Det første er et lurespørsmål. Jeg er den første når boksen faktisk har blitt en EKTE Geocache! De som signerer seg inn før den er publisert er på uoffisielt besøk og rabler ned visvas i en bok som kunne vært hva som helst. Husk at en upublisert boks kan underkjennes av godkjenner og således aldri bli en Geocache….
Eller den kan allerede være godkjent (evt. også og låst slik alle adventcachene ble) og dermed er det ikke "hva som helst"
Men det har ikke jeg som ikke har den innsideinfoen noe som helst mulighet til å vite eller sjekke enkelt. Og la meg presisere - jeg logger gjerne i loggboka på upubliserte bokser, men ikke FTF. Men dersom det blir forbud mot logging før publisering, løser det alle problemer. :shock: 8)

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bjornda » ons 04 jan 2012 22:28

krl69 skrev: Men det har ikke jeg som ikke har den innsideinfoen noe som helst mulighet til å vite eller sjekke enkelt. Og la meg presisere - jeg logger gjerne i loggboka på upubliserte bokser, men ikke FTF. Men dersom det blir forbud mot logging før publisering, løser det alle problemer. :shock: 8)
Poenget mitt var heller det at det som du anser som søppel blir av de fleste andre oppfattet som en upublisert cache..... At du regner den som søppel all den tid den *i teorien* kan bli underkjent eller av andre grunner alikevel ikke gå over i en offisiell status synes jeg er en noe tynn "forklaring" på hvorfor ditt første funn ikke er FTF 8)

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bjorges » ons 04 jan 2012 22:36

krl69 skrev:Jeg er den første når boksen faktisk har blitt en EKTE Geocache! De som signerer seg inn før den er publisert er på uoffisielt besøk og rabler ned visvas i en bok som kunne vært hva som helst. Husk at en upublisert boks kan underkjennes av godkjenner og således aldri bli en Geocache….
Å joda, cachen har helt klart en beskrivelse og i de aller fleste tilfeller skriver også cacheeier gcID'n og/eller cachenavnet på loggboka. I tillegg legger mange et infoark om at dette er en geocache i boksen. Selvfølgelig er det en geocache.
krl69 skrev:Dersom personen i tillegg hevder han er FTF før publisering, Gud Forby, ville jeg revet ut siden og skrevet en ny FTF. I tillegg ville jeg kommentert det T Y D E L I G i nettloggen!! Her kan det hende jeg modererer meg litt hvis jeg bare får roet meg ned…
Så dersom du hadde vært først på en av mine cacher, og noen andre hadde funnet den før deg, ville du rive ut en side i MIN loggbok, ignorere det faktum at andre var der før deg, bare fordi DU har et litt annet syn på hvem som er først?

JEG ville helt klart oppfatte slik opptreden som hærverk på min cache, som et minimum slette loggen din, og kanskje til og med rapportere opptredenen til Groundspeak.

Jeg støtter Gacrux oppramsing, og rekker IKKE hånden i været på spørsmål om Anette Sagen var den første som hoppet i den nye Holmenkollbakken.
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » ons 04 jan 2012 22:38

bjornda skrev:
krl69 skrev: Men det har ikke jeg som ikke har den innsideinfoen noe som helst mulighet til å vite eller sjekke enkelt. Og la meg presisere - jeg logger gjerne i loggboka på upubliserte bokser, men ikke FTF. Men dersom det blir forbud mot logging før publisering, løser det alle problemer. :shock: 8)
Poenget mitt var heller det at det som du anser som søppel blir av de fleste andre oppfattet som en upublisert cache..... At du regner den som søppel all den tid den *i teorien* kan bli underkjent eller av andre grunner alikevel ikke gå over i en offisiell status synes jeg er en noe tynn "forklaring" på hvorfor ditt første funn ikke er FTF 8)
Ok, men en underkjent boks er ikke en Geocache i mine øyne. Ok, kanskje jeg skal moderere meg litt og si at jeg faktisk forstår at en boks som ligner på en cache, KAN bli en skikkelig Geocache. Men jeg kommer ikke til å kreve FTF dersom jeg er den første som logger i loggboka før den er publisert. Det er hva jeg mener. Du og dine meningsfeller får gjøre som dere vil, lite jeg får gjort med det. :shock:

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bjornda » ons 04 jan 2012 22:51

fotimyr skrev:
gacrux skrev:En hånd i været den som mener Anette Sagen var den første som hoppet i Holmenkollen.
Med andre ord, til helvete med sportsmanship så lenge man drar personlige fordeler av det? Ok. En hånd i været de som mener Ben Johnson vant 100m under OL i 1988.
Jeg kan ikke helt dy meg for å kommentere dette ... Ben Johnson var først over streken på 100meter, ingen tvil om det. Men det var juks, ble avslørt og dermed gikk gullmedalje og "heder og ære" til nr 2. Men Ben J var like mye nr 1 over streken som Sagen var nr 2 i Holmenkollen .... Hva er poenget mitt? Regler. Doping er ikke tillatt, dermed kan man frata han medaljen og gi den *til nr 2*. I OL var det altså nr 2 som "vant" siden 1'ern juksa. Men det finnes ikke noen regler for FTF, dermed kan man ikke påberope seg å ha funnet en cache FØR den som fant den først...og så etterpå si at nr 2 bør føle seg som den "rette" nr 1 siden "jeg deltok med mine egne regler". Hvor komisk hadde det ikke vært om man på 100meter'n også hadde en kategori som het "100 meter med 5 meter fratrekk" men at ingen av de skulle kunne få gullmedaljen hvis de kom først i mål :shock:

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » ons 04 jan 2012 22:56

bjorges skrev: Å joda, cachen har helt klart en beskrivelse og i de aller fleste tilfeller skriver også cacheeier gcID'n og/eller cachenavnet på loggboka. I tillegg legger mange et infoark om at dette er en geocache i boksen. Selvfølgelig er det en geocache.
Ååå neida, boksen kan underkjennes og da er det søppel. Man får jo ikke logget på nettet heller(såvidt jeg vet...)

bjorges skrev:Så dersom du hadde vært først på en av mine cacher, og noen andre hadde funnet den før deg, ville du rive ut en side i MIN loggbok, ignorere det faktum at andre var der før deg, bare fordi DU har et litt annet syn på hvem som er først?
Nei, jeg kommer garantert ikke til å bli FTF eller FBP på dine cacher, så du kan slappe helt av. I tillegg skrev jeg dette med utriving med et lite glimt i øye, men det unnlot du å forstå.

Førstmann(kvinne) i mål er ikke nødvendigvis vinneren. :shock:

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av pjacklam » ons 04 jan 2012 23:01

bjornda skrev:Ben Johnson var først over streken på 100meter, ingen tvil om det. Men det var juks, ble avslørt og dermed gikk gullmedalje og "heder og ære" til nr 2.
Nettopp. Å liksom være FTF selv om en annen allerede har funnet cachen, er omtrent like kult som å få tilsendt gullmedaljen i posten tre måneder etter at mesterskapet er over.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » ons 04 jan 2012 23:10

bjornda skrev:
fotimyr skrev:
gacrux skrev:En hånd i været den som mener Anette Sagen var den første som hoppet i Holmenkollen.
Med andre ord, til helvete med sportsmanship så lenge man drar personlige fordeler av det? Ok. En hånd i været de som mener Ben Johnson vant 100m under OL i 1988.
Jeg kan ikke helt dy meg for å kommentere dette ... Ben Johnson var først over streken på 100meter, ingen tvil om det. Men det var juks, ble avslørt og dermed gikk gullmedalje og "heder og ære" til nr 2. Men Ben J var like mye nr 1 over streken som Sagen var nr 2 i Holmenkollen .... Hva er poenget mitt? Regler. Doping er ikke tillatt, dermed kan man frata han medaljen og gi den *til nr 2*. I OL var det altså nr 2 som "vant" siden 1'ern juksa. Men det finnes ikke noen regler for FTF, dermed kan man ikke påberope seg å ha funnet en cache FØR den som fant den først...og så etterpå si at nr 2 bør føle seg som den "rette" nr 1 siden "jeg deltok med mine egne regler". Hvor komisk hadde det ikke vært om man på 100meter'n også hadde en kategori som het "100 meter med 5 meter fratrekk" men at ingen av de skulle kunne få gullmedaljen hvis de kom først i mål :shock:
Hva med alle de som brukte dop før dopingkontroll ble tatt i bruk eller de som lager regler forstod hva dop kunne gjøre med prestasjonene?

Problemet i Geocachesammenhengen er at det er omtrent ingen regler. Derfor må man ty til de uskrevne sådanne, dvs. de moralske og som gjerne beskrives i god sportsånd. De fleste sportsgrener har det og livet ellers har slike regler. Dersom jeg kun skal leve etter de nedskrevne reglene, er jeg ganske sikker på at jeg ikke blir et ”godt” menneske. Det samme mener jeg å kunne videreføre til for eksempel Geocaching. Hadde ting vært ideelt, ville jeg aller helst sett at FTF var regulert i retningslinjene slik at jeg slapp å irritere meg over at noen raner FTF-hederen. Men jeg lar ikke irritasjonen styre meg mer enn at jeg ytrer noen meninger her i forumet og kanskje sammen med noen meningsfeller på tur. Det er m.a.o. bare gøy og fredelig det hele.

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bjornda » ons 04 jan 2012 23:25

krl69 skrev: Hva med alle de som brukte dop før dopingkontroll ble tatt i bruk eller de som lager regler forstod hva dop kunne gjøre med prestasjonene?
Ja, de er jo olympiske mestre, TdF vinnere, verdensmestre og krets- og klubbmestre på linje med alle de ordentlige mestrene. Surt for de som er nr 2 men som "vet"....

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av fotimyr » ons 04 jan 2012 23:26

bjornda skrev:Hvor komisk hadde det ikke vært om man på 100meter'n også hadde en kategori som het "100 meter med 5 meter fratrekk" men at ingen av de skulle kunne få gullmedaljen hvis de kom først i mål :shock:
Da konkluderer jeg bare med at vi har forskjellige oppfatninger om begrepet "sportslighet" (sportsmanship) i en lek/sport nesten blottet for konkrete regler, og ser ikke noe grunn til å gnage mer på dette temaet. Vil bare avslutte med min egen lakmus-test på om noe er lurt å gjøre: "Hva hadde skjedd om absolutt alle gjorde det samme?"

God kveld ;)

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bjornda » ons 04 jan 2012 23:38

fotimyr skrev: Da konkluderer jeg bare med at vi har forskjellige oppfatninger om begrepet "sportslighet" (sportsmanship) i en lek/sport nesten blottet for konkrete regler
Den skjønte jeg ikke, jeg mener jo absolutt at det er dårlig sportmanship å logge pre-finds på upubliserte cacher hvor man har inside info/"jukset"/"funnet ved utlegg"/"kompiscaching"/"støvsuge et eventområde" o.s.v ... fordi det tar bort noen av gleden av en FTF-jakt - men det er kanskje ikke du enig i da? Det jeg videre har prøvd å få frem (kanskje ikke så godt da ...) er at dersom man først tar en slik snarvei (som jeg ikke liker eller vil gjøre) for å logge en upublisert cache så får man hvertfall stå rakrygget og kalle det et funn og dermed FTF og ikke prøve å sukre pillen for neste mann.

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av gacrux » ons 04 jan 2012 23:49

krl69 skrev:
gacrux skrev:Har du opplevd det da? At du er først, men at loggboka er signert?
Hvis ja, hadde denne personen hevdet at han var FTF?
Logget du denne som FTF?
La oss ta en gjennomgang av spørsmålene dine:

Det første er et lurespørsmål.
Nei, det er ikke et lurespørsmål. Det er dette som er sakens kjerne.

Så vidt jeg ser av det du skriver så har du aldri opplevd dette.
Tolker jeg innlegget til GorgonVaktmester riktig så har han heller ikke han opplevd dette.

Jeg synes jo innlegget du refererer til hvor AgatonSax skriver FTF med store bokstaver er typisk.
At noen kommer senere og sier de har funnet den først (2 dager senere) er bare lett komisk.

Jeg har i alle fall to ganger (hvor jeg husker cachene) kommet til loggbøker som burde vært blanke har fyllt opp linja som starter med FTF (en gang sammen med bjorges) og man tar det til etteretning, greit nok, men FTF er det ikke. Og vi liker det ikke.

Jeg er spent på hva du velger når du selv kommer opp i situasjonen 8)
Otto Milvang

Svar