En liten påminnelse

Alt om geocaching
Låst
Karsten
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:fre 22 jan 2010 20:07
Kontakt:
En liten påminnelse

Legg inn av Karsten » ons 21 des 2011 10:02

I korte trekk:Forrige torsdag døde en 21åring på skattejakt da han falt ned fra en bro. Han var på ingen måte nybegynner, cachen han letet etter skulle bli nr 4900 for ham.
Mer utfyllende her (på tysk, men google translate gjør en nokså grei jobb): http://www.sz-online.de/nachrichten/art ... id=2942204
Jeg husker selv noen situasjoner hvor jeg opptrådte ikke helt i samsvar med HMS håndboka...

Ønsker ikke å trigge en diskusjon om terrengrating eller ulovlige cacher. Ville bare minne på at det er bedre å gå glipp av ett poeng i statistikken enn av muligheten å lete etter cacher i tiden som kommer.

God jul!
Karsten

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: En liten påminnelse

Legg inn av sven-egil » ons 21 des 2011 10:45

Huff & Huff.

Trist sak.

Sikkerhetsutstyr og sunt vett er ikke dumt.
Bilde Bilde Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: En liten påminnelse

Legg inn av ArveAnd » ons 21 des 2011 18:18

Dette var ein veldig trist historie å lese om.
"for the record" så er det denne cachen: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC37G4T

Kan ikkje sjå at den i utgangspunktet er så veldig skummel. Men om eg oppfattar historien rett så er det ei rist på denne vedlikeholdsgangvegen som har forsvunne - og då truleg årsaken til hendinga. Så heile saka er vel ein påminning om at vi alle må vere forsiktige - og først tenke på eigensikkerhet før vi tenker på å finne cachen.

Om eg har forstått det rett så er også denne brua ein stad som ikkje er meint å vere tilgjengeleg for allmenheten - men kun for vedlikehold. Det kan jo vere ein påminnelse til oss som plasserer cachar også.

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: En liten påminnelse

Legg inn av Isa » tor 22 des 2011 10:36

Tragiskt! Kan ikke være kult å være cacheeier til en cache hvor en slik ulykke skjer heller..
Det kan jo være noe å tenke på før man legger ut en cache, for mitt intrykk r at folk ofte tar en ekstra risiko for å ta disse cachene..

Håper alle her er flinke til å tenke på egen sikkerhet, så vi ikke får noen slik ulykker!

Brukeravatar
Barskog
Junior
Junior
Innlegg:71
Registrert:søn 13 feb 2011 12:33
Sted:Sande i Vestfold

Re: En liten påminnelse

Legg inn av Barskog » tor 22 des 2011 22:54

Veldig, veldig tris og en viktig påminnelse, både når vi legger ut og leter etter cacher.
Dette er den forulykkede http://www.geocaching.com/profile/?guid ... b96cff3a87
RIP

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: En liten påminnelse

Legg inn av Hofstad » fre 23 des 2011 00:47

Virkelig trist lesning dette her! :(

Har en gang vært i fare for å seile utfor et titalls meter bratt stup, da koordinatene på cachen viste seg å være flere hundre meter feil, og ledet til noen meter utafor stupet. Er derfor veldig viktig å minne om at man ikke skal gå med nesa ned i peileren hele tida, spesielt på FTF-jakt når det ikke er noen garanti for koordinatene. Bruk sunn fornuft!
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: En liten påminnelse

Legg inn av ArveAnd » fre 23 des 2011 07:52

Eg synst dette begynte å bli ein tanke off-topic.

anders99

Re: En liten påminnelse

Legg inn av anders99 » fre 23 des 2011 07:59

ArveAnd skrev: Eg synst dette begynte å bli ein tanke off-topic.
Jeg har ryddet og stengt tråden.

Låst