FTF dagen før publisering

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
Ormputt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:fre 24 jul 2009 19:50
Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Ormputt » lør 03 des 2011 20:55

Her var det aktivitet ja… det mangler vel bare en nå så har alle vært innom. Ser jeg blir dratt rundt i gjørma og det er helt greit.
(Ignorelisten er jeg kjent med fra før….:)

Jeg kan helt sikkert supplere med flere feil og rare måter og finne/logge en cache på i min korte fartstid som Geocacher. Det er mange flere en de tomahg og Synth75 skriver om, men man lærer litt etter hvert……
For eksempel har jeg logget Multi cacher sammen med andre uten å ha løst oppgaven, har nok vært henger på noen Mysteri cacher også uten konkret ha løst oppgaven, logget etter god støtte og hint fra andre. Men for all del jeg har gjort en del riktig også….
Men det og sammenligne FTF race på publiseringsdato med det å logge Advents cacher dagevis før ”Lukedato” synes jeg er og dra det litt langt.
At noen finner hull i systemet er i og for seg en positiv sak når de rapporteres inn til gc.com og blir tatt tak i. Det er garantert utnyttet flere hull for og logge cacher, det stopper ikke så lenge konsekvensene ikke er avklart.
Da jeg oppdaget loggingen ble jeg rett og slett litt sint, når man blir sint hender det at ting skjer uten at alt annet rundt er avklart og kontrollert.

Når folk bruker tid og penger på og få på plass en advents kalender (som for alle de jeg har sett til nå starter 1.desember), jeg/vi prøver og få med nye cachere til og legge ut, det er litt ekstra og være med på, man får flere og som regel hyggelige logger, vi treffes rundt om kring i skogen, drikker gløgg og spiser pepperkaker.
Når X-Mjøs cachene legges ut og jeg følte tomahg peker nese til det vi holder på med, til de andre som sitter og tripper for å komme seg på tur med riktige CO så synes jeg lite om det. Det mener jeg i forbindelse med advents kalendere er juks og fanteri og kunne vært unngått spesielt av en som veit så godt hva det går ut på.
-hadde saken vært en annen om funnene skjedde i Oslo? Ja det lurer jeg litt på også, jeg regner med at tema her hadde vært mye av det samme men muligens med enda flere deltakere. Så hvorfor ikke prøve på de fra 10 til 15 ?

Jeg var veldig klar på og arkivere cachen fredag, da hadde en del av dette vært unngått men om mulig sett enda dummere ut.
At jeg kan ha slettet logger uten lov og rett er selvfølgelig beklagelig, det at noen har endret status synes jeg også er beklagelig. Men så lærer man vel etter hvert her også da…..

Drister meg til og fortsatt ønske folket en artig adventstid. Ormputt
Stadig på jakt. Ormputt !

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Makuta Teridax » lør 03 des 2011 21:17

gacrux skrev:
hstad skrev:Eg synes fortsatt at å utnytte evt hull i systemet blir feil.
Enig i dette, men GC.com har faktisk godkjent Prefinders dirty little secret, hvor poenget nettopp er å bruke hull i systemet.
Etter det jeg vet, har ikke Groundspeak hatt noe med den cachen å gjøre. Vi reviewere godkjenner heller ikke cacher, hvis man skal være nøye. Å godkjenne noe betyr å gå god for noe, og det gjør ikke reviewerne. Vi går ikke god for cachesidene, vi bare ser over dem, for å se om de er i tråd med retningslinjene, og er de det, publiserer vi dem. All godkjenning er det Groundspeak som tar seg av. For å vise at vi reviewere ikke godkjenner cacher, gikk Groundspeak bort fra den gamle tittelen approver («en som godkjenner») til reviewer («en som ser over»).
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bjorges » lør 03 des 2011 21:24

Jeg sier nå bare: Gi f**n, spis is :)
Bilde

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bao » lør 03 des 2011 22:34

OK. Sletting av en legitim funnetlogg er en uting og burde kvalifisere for en skrape i lakken.

Funnet er funnet.

Sletting av foruminnlegg er også en uting. :evil:

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bjornda » lør 03 des 2011 23:19

pjacklam skrev:
bjornda skrev: Selvsagt ingen skade skjedd.
Jeg ønsker ikke å kaste bensin på noe bål her, men jeg er ikke like sikker. Noen syntes dette var dårlig gjort. Noen er blitt forbanna. Uavhengig av hvorvidt det var riktig eller galt å finne cachen før publisering, står det ganske klart for meg at en viss skade er skjedd.
Jo, jeg tar den korreksjonen til meg - skjønner at mange føler seg lurt her. Hadde jeg blitt like forbanna som Ormputt om det hadde skjedd på min cache? Ja, det tror jeg. Var det dårlig gjort å gå etter adventcacher og åpne luker før dagen? Ja, det synes jeg så absolutt. Hadde jeg slettet loggen? Kanskje, men jeg håper ikke det. Så fikk også andre mulighet til å ta stilling til om dette var fair play eller ikke ...

Nå er det 45 minutter til neste luke er gyldig 8)

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Kjedalen » søn 04 des 2011 02:00

Ormputt skrev:Her var det aktivitet ja… det mangler vel bare en nå så har alle vært innom.
Ok - jeg får vel hive meg på karusellen jeg også :)
Som andre har vært inne på, synes også jeg at det er ufint å åpne ei luke før tida er inne, selv om du reint fysisk har mulighet til det. Selv om adventskalenderen henger på veggen med alle sine luker tilgjengelig, venter du vel til dagen er der før du åpner den aktuelle luka? Og selv om julegavene skulle ligge under treet lillejulaften, vil de fleste vente til tida er inne på julaften med å pakke dem opp!
BildeBilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » søn 04 des 2011 11:02

bjornda skrev:
GorgonVaktmester skrev:tomahg har etter min mening overhodet ikke vært usportslig! Tvert i mot!!
  • Ikke hevdet han å være FTF.
Men først var han jo, uansett hvordan man vrir og vender på det. Var var vel ellers hensikten med å
lete etter upubliserte cacher hos gc.com for deretter å stikke ut og lete de opp? Kall en spade for en spade!
GorgonVaktmester skrev: Hvilken "skade" har han da gjort? Er det noen som blir skadelidende av det han har gjort? Overhodet ikke!!
Så det å slette loggen(e) hans er etter min mening det mest usportslige som har blitt gjort i denne saken.
Selvsagt ingen skade skjedd. Han fant et hull og utnyttet det. Om det er sportmanship eller ei .... tja ....
Det viser hvertfall hvor langt man går i forsøket på å bli først, noe som bare understreker at det å være først
var hele hensikten, jfr min kommentar over om en spade.... Å slette loggen synes jeg blir feil - det endrer ikke historien.
Går det an å endre historie? :shock:

Ingen fortjener hedersbevisning hvis man jukser.... men all honnør allikevel. :shock: 8)

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » søn 04 des 2011 11:04

Ormputt skrev:Her var det aktivitet ja… det mangler vel bare en nå så har alle vært innom. Ser jeg blir dratt rundt i gjørma og det er helt greit.
(Ignorelisten er jeg kjent med fra før….:)

Jeg kan helt sikkert supplere med flere feil og rare måter og finne/logge en cache på i min korte fartstid som Geocacher. Det er mange flere en de tomahg og Synth75 skriver om, men man lærer litt etter hvert……
For eksempel har jeg logget Multi cacher sammen med andre uten å ha løst oppgaven, har nok vært henger på noen Mysteri cacher også uten konkret ha løst oppgaven, logget etter god støtte og hint fra andre. Men for all del jeg har gjort en del riktig også….
Men det og sammenligne FTF race på publiseringsdato med det å logge Advents cacher dagevis før ”Lukedato” synes jeg er og dra det litt langt.
At noen finner hull i systemet er i og for seg en positiv sak når de rapporteres inn til gc.com og blir tatt tak i. Det er garantert utnyttet flere hull for og logge cacher, det stopper ikke så lenge konsekvensene ikke er avklart.
Da jeg oppdaget loggingen ble jeg rett og slett litt sint, når man blir sint hender det at ting skjer uten at alt annet rundt er avklart og kontrollert.

Når folk bruker tid og penger på og få på plass en advents kalender (som for alle de jeg har sett til nå starter 1.desember), jeg/vi prøver og få med nye cachere til og legge ut, det er litt ekstra og være med på, man får flere og som regel hyggelige logger, vi treffes rundt om kring i skogen, drikker gløgg og spiser pepperkaker.
Når X-Mjøs cachene legges ut og jeg følte tomahg peker nese til det vi holder på med, til de andre som sitter og tripper for å komme seg på tur med riktige CO så synes jeg lite om det. Det mener jeg i forbindelse med advents kalendere er juks og fanteri og kunne vært unngått spesielt av en som veit så godt hva det går ut på.
-hadde saken vært en annen om funnene skjedde i Oslo? Ja det lurer jeg litt på også, jeg regner med at tema her hadde vært mye av det samme men muligens med enda flere deltakere. Så hvorfor ikke prøve på de fra 10 til 15 ?

Jeg var veldig klar på og arkivere cachen fredag, da hadde en del av dette vært unngått men om mulig sett enda dummere ut.
At jeg kan ha slettet logger uten lov og rett er selvfølgelig beklagelig, det at noen har endret status synes jeg også er beklagelig. Men så lærer man vel etter hvert her også da…..

Drister meg til og fortsatt ønske folket en artig adventstid. Ormputt
Hæ? :shock:

Brukeravatar
kesyv
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:lør 04 jun 2011 20:24

FTF dagen før publisering

Legg inn av kesyv » søn 04 des 2011 18:02

Jeg kan ikke si annet en at jeg støtter Ormputt og de andre berørte cacheeierne! Min cache finnes det for tiden ikke loggbok i, da den ble tatt inn igjen etter de siste hendelsene. Sånn som jeg ser det, er cachen operativ kun etter publisering...
Ønsker alle en riktig god adventstid:)

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av ok67 » søn 04 des 2011 18:59

tomahg skrev:Oisann, her ble det livat. Skal prøve å svare litt i rekefølge.
<snip....>
sven-egil skrev:Selv om man kjenner Gc koden er det ikke mulig å se Cachen....
Man kan i alle fall se ganske mye, alle bildene f.eks... :)
<snip....>
Så langt eg kan sjå er ikkje GC koden nok til å finne noko som helst, guid koden derimot gir deg tilgang til ein del info, men på langt ner alt.
Om det faktisk er mogeleg å finne guid-koden ut frå GC-koden veit eg ikkje.

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av tomahg » søn 04 des 2011 19:39

ok67 skrev: Så langt eg kan sjå er ikkje GC koden nok til å finne noko som helst, guid koden derimot gir deg tilgang til ein del info, men på langt ner alt.
Om det faktisk er mogeleg å finne guid-koden ut frå GC-koden veit eg ikkje.
GC-koden er nok til å finne cachens navn, men GUID er det som gjelder.
Geocaching.com tilbyr et par metoder for konvertering av GC-kode til GUID, som også funker før publisering.
GUID gir deg heller ikke alt (såvidt meg bekjent), men i de fleste tilfeller nok til at cachen kan lokaliseres. Multicacher er litt ekstra vriene, så én av adventkalenderene er nok bedre beskyttet mot tidlige besøk enn andre... ;-)

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av gacrux » søn 04 des 2011 21:42

Jeg testet om samme metode kunne brukes for å avsløre koordinater fir WP, f. eks FINAL WP i mystery.
Jeg var lettet over å kunne fastslå at det ikke finnes hull baset på samme metode for disse.

Ellers har nok oppned tatt innersvingen på tomahg i år. Må være rart å sitte med 24 koordinater og så finne ut at alle er starten på en multi :lol:
Otto Milvang

lefr
Junior
Junior
Innlegg:63
Registrert:fre 10 sep 2010 14:54

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av lefr » søn 04 des 2011 22:01

Eg hadde eigentleg tenkt å sittja stille og bare sjå på dette, men får det ikkje heilt til...

Eit par sitat frå eit anna innlegg eg syntes var veldig bra skrive:
"Alt var så meget bedre før. Før smarttelefonenes inntog, før masseinnlasting av GPX-filer, før papirløs caching. Da cacheutskriften var like selvskreven på cachetur som blyant og en pose med bytteting. Da ble først utflukten planlagt hjemme foran dataskjermen, og man stakk ut og fant geocachen - ja, bare én."
.....
"Dukket det opp en villfaren nykomling i ens eget nærområde, gjett hva man gjorde da? Jo, man sendte en hyggelig epost. Ja, den gang hadde man det ikke så travelt i å få så mange flere tall i en aller annen statistikk, verken antall funn, antall dager eller lengde på loggene."
.....
"Nei, gi meg en toliters isboks, eller et av forsvarets kokekar, ute i skogen eller oppe på fjellet med en fyldig loggbok og minst et par kilometer til nærmeste geocache. Gi meg en GPS der jeg egenhendig har tastet inn koordinatene. Gi meg et par geocacher i uka..."
(trur det skal gå å lesa heile innlegget her: viewtopic.php?p=30101#p30101)

------------
Det er godt å sjå at de som har vore med lenge i gamet går føre med gode eksempel på korleis spelet skal spelast

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

FTF dagen før publisering

Legg inn av hstad » søn 04 des 2011 23:08

Hei, da har vi vært igjennom klaging, irritasjon, forbannelse, moro, personkritikk og sitater. For å sitere vazelina: " Ska vi itte heller ta ein slik Grandiosa da?"

Spøk til side, la oss legge dette bak oss og heller glede oss over alle adventscachene som kommer ut!!
Håper på å sjå nokon av dere på event på Dokka neste helg.

God adventscaching!!


Mykje Vyrdsamt
hstad on Tapatalk

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av ok67 » tir 06 des 2011 09:53

Då fann eg fann "smuttholet" eg også, det er faktisk fleire måtar å komme fram til det på.....
Men, så langt eg kan sjå er det kun tradisjonelle cachar du kan finne koordinatane til på denne måten.

Så spørs det om dagens oppdatering som er på gang vill tette desse hola. :?:

Uansett har eg ikkje tenkt å benytte med av den metoden for å finne cachar og det håpar eg at ingen andre gjer heller. tomahg har bevist at det er mogeleg og det synes eg er greit med tanke på å dokumentere at det framleis finns hol i systemet.

Svar