Dekningskart over geocacher og 'sperret område'

Alt om geocaching
Svar
Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker
Dekningskart over geocacher og 'sperret område'

Legg inn av Raggsokk » fre 02 des 2011 11:27

Vet ikke om dette er mulig, men i dagens IT-verden lar vel det meste seg gjøre...

Jeg skulle gjerne ha sett et kart (les: Google Maps) med alle geocacher på der cachene ikke er dagens symboler, men en delvis gjennomsiktig farget sirkel med nøyaktig 161 meters radius. For de få som ikke umiddelbart skjønner hva dette skal brukes til, så er det en kjekk måte å se etter ledig plass i områder med stor cachetetthet. Selvfølgelig kan det være trinn i en multi eller riktige koordinater til en mystery i det 'ledige' området, men jeg tror det ville gitt en god start uansett. Jeg kan jo gjøre det manuelt i et tegneprogram, men det ville vært så mye enklere og mer fancy med en automatisk løsning.

Finnes det noe slikt? Er dette noe Groundspeak må lage siden de sitter på grunndataene, eller kan noen andre gjøre det? Er det noen her som har evnen?
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Dekningskart over geocacher og 'sperret område'

Legg inn av sven-egil » fre 02 des 2011 11:34

Du bruker BaseCamp (Gratis fra Garmin) legger inn alle cachene i BaseCamp .
Bruk f.eks. en PQ eller flere.
Så ber du BaseCamp tegne sirkler på f.eks 162 meter fra senter punktet på hver cache og vips.. da har du det kartet du etterlyser.

Denne funksjonen kan også brukes for å elliminere gjemmesteder for å finne en vrien Mystery....

Link: http://www8.garmin.com/support/mappingsw.jsp
Edit: Rettet skrivefeil la inn link til BaseCamp.
Bilde Bilde Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Dekningskart over geocacher og 'sperret område'

Legg inn av Raggsokk » fre 02 des 2011 12:09

Aha! Takk for tipset, jeg har aldri fått rotet meg til å ta i bruk BaseCamp, jeg har bare somlet rundt med MapSource. Der fikk jeg anledningen jeg trengte!
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
Steinar
Junior
Junior
Innlegg:96
Registrert:tir 20 nov 2007 22:25
Sted:Oslo

Re: Dekningskart over geocacher og 'sperret område'

Legg inn av Steinar » fre 02 des 2011 13:55

Raggsokk skrev:Aha! Takk for tipset, jeg har aldri fått rotet meg til å ta i bruk BaseCamp, jeg har bare somlet rundt med MapSource. Der fikk jeg anledningen jeg trengte!
Dette kan du også gjøre med Mapsource.

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Dekningskart over geocacher og 'sperret område'

Legg inn av GadgetCats » fre 02 des 2011 14:52

Den antakeligvis enkleste måten er med makroen "GoogleEarthCircles" i GSAK.
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Dekningskart over geocacher og 'sperret område'

Legg inn av esbjug » fre 02 des 2011 14:53

En metode som kan brukes, er å ta ut geocacher fra et aktuelt område med GSAK ved hjelp av de filtreringsrutiner man ønsker. Deretter eksporteres disse til f. eks Mapsource eller Basecamp. Sett så på ringer på 0.161 km på hvert punnt , og man har en slik type kart med sirkler rundt punktene. Jeg mener også å ha sett en GSAK makro som gjør dette.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Dekningskart over geocacher og 'sperret område'

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 02 des 2011 15:25

En Step-by-Step bruksanvisning til hvordan dette gjøres i MapSource kan du finne her:
Lage ringer i MapSource
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

SSY
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:lør 03 des 2011 01:19

Re: Dekningskart over geocacher og 'sperret område'

Legg inn av SSY » lør 03 des 2011 01:32

Har du en Android-mobil, er den aller enkleste måten å bruke appen "c:geo". Den har funksjonen du etterlyser tilgjengelig med tre trykk:
Live kart --> Menu --> Show circles
...og vips så har du gjennomsiktige fargede sirkler rundt cachene, på Google Maps.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Dekningskart over geocacher og 'sperret område'

Legg inn av Raggsokk » lør 03 des 2011 08:38

Hva skulle jeg gjort uten dette forumet? Utrolig mange gode forslag her! Jeg bruker jo c:geo fra før, men har aldri lagt merke til knappen "Show Circles" før. Kjempepraktisk!
- Raggsokk

Bilde

Svar