Opplevelse eller statistikk?

Alt om geocaching
kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18
Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av kbra » lør 12 nov 2011 12:56

Jeg leser alltid logger og setter stor pris på å få vite om finneren har opplevd noe, positivt eller negativt. Og bilder, det er topp! En bør ta seg tid til å ta bilder, og motiv finnes nesten alltid. Må jo godta at vedkommende ikke har opplevd noesomhelst, bare samlet tall i en statistikk, men jeg blir skuffet om jeg har lagt litt arbeid i cachen. Ligger boksen i en tilfeldig vegkant med ei linje forklaring, fortjener den natuligvis ingen logg i det hele tatt. Var det en opplevelse, skriv om den!

En tendens i tiden at det er at det skrives mer om hvilket utstyr finneren har tastet meldingen på enn om cacheopplevelsen. Det er jeg lite interessert i. På rent trass har jeg kopiert inn en setning på noen av mine siste funn: "Logged from my chair in Norway using blablablabla and Google Translator."

(Dette skulle vel vært under Geocaching, men den muligheten fant ikke jeg)

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av pjacklam » lør 12 nov 2011 15:39

kbra skrev:En tendens i tiden at det er at det skrives mer om hvilket utstyr finneren har tastet meldingen på enn om cacheopplevelsen. Det er jeg lite interessert i. På rent trass har jeg kopiert inn en setning på noen av mine siste funn: "Logged from my chair in Norway using blablablabla and Google Translator."
Jeg forstår frustrasjonen, og har som cacheeier kjent på den selv flere ganger, men jeg har mer tro på å gå foran med et godt eksempel enn å senke seg ned på nivået til dem man kritiserer.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av Isa » lør 12 nov 2011 16:51

Gode eksempler og fokus på hva en god logg er er nok det som er tingen ja!

For meg som ikke har lagt ut bokser selv enda er det kanskje litt vanskelig å tenke meg til hva en cacheeier syns er interessant lesing. Syns ofte det jeg skriver virker totalt uinteressant (og derfor lar jeg ofte være å skrive det..)

Dessuten syns jeg det kan være vanskelig med gode logger ofte.

Hvammen
Bruker
Bruker
Innlegg:116
Registrert:søn 10 jul 2011 17:39

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av Hvammen » lør 12 nov 2011 18:28

I all beskjedenhet har jeg skrevet noen fryktelig gode logger, og i all ærlighet har jeg skrevet fryktelig dårlige logget "TFTC!" osv. Nesten alle tftc-loggene var i starten (de første 30?). Grunnen er nok at jeg leste et sted at det var fint å takke for cachen med et tftc...

Tror jeg snublet over dette forumet her etter ca 40 - 50 cacher og fikk lese litt om andres frustrasjon ved dårlige logger samt at jeg publiserte min første cache. I starten trodde jeg ikke eier var interessert i hva jeg skrev i loggen, men har skjønt at det er halve moroa med å legge ut cacher.

Jeg tror at kvaliteten på loggene øker med erfaring så det er bare å gå foran med et godt eksempel. Har sendt mail til nye cachere og informert om denne siden og at man kan lære en del om sporten her på forumet. Nesten alle har vært takknemlige og synes dette har vært nyttig.

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av E-Lie » lør 12 nov 2011 18:41

Litt enig med Isa. Men jeg forsøker alltid å fortelle litt om hva som har skjedd rundt /på vei til cachen. Vet at det er hyggelig å få en tilbakemelding om hvordan vi opplever cachene deres, men sliter litt når man finne boks på boks fra samme utlegger hvor det meste mangler eller loggene er fulle og vannet renner. Jeg er redd jeg da blir litt mindre kreativ også på neste cache!

Pt har jeg bare en coin som er ute og vandrer. Det er også en side ved denne leken. Skriv noen ord om du ikke klarer å legge den videre innen rimelig tid. Ogn her er vel enda viktigere om noen gidder på poste bilder.

For min det betyr egentlig ikke statistikken så mye lenger, men heller at jeg finner en fin og forseggjort sak. Opplevelsen til og fra stedet betyr også mye.

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av Isa » lør 12 nov 2011 18:48

Ellinormor skrev:Litt enig med Isa. Men jeg forsøker alltid å fortelle litt om hva som har skjedd rundt /på vei til cachen. Vet at det er hyggelig å få en tilbakemelding om hvordan vi opplever cachene deres, men sliter litt når man finne boks på boks fra samme utlegger hvor det meste mangler eller loggene er fulle og vannet renner. Jeg er redd jeg da blir litt mindre kreativ også på neste cache!
Sant!
Og selv syns jeg det er litt vanskelig med cacher i et grantre i en tett skog (for eksempel), som hverken har fin utsikt, er på en spesielt fin plass/sted eller er spesiell i seg selv..

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av Raggsokk » lør 12 nov 2011 19:45

Jeg er av de som skriver mye i loggene. Hovedsaklig fordi jeg vil legge igjen en historie til cacheeieren og senere besøkende om hvordan jeg opplevde cachen, men jeg har også et annet motiv: Jeg er litt hekta på BadgeGen-makroen til GSAK. Et av 'merkene' du kan få der går på gjennomsnittlig antall ord i loggene, og jeg får innrømme at jeg logger med dette i tankene. Man kan sikkert si at grunnen til å skrive lange logger ikke bør være kun for å fylle en statistikk - men hvis det dukker opp flere gode og fyldige logger som følge av dette, så er tipset herved gitt! :)
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Innlegg:80
Registrert:fre 04 jun 2010 16:39
Sted:Nannestad

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av kjerstih » lør 12 nov 2011 21:56

Jeg har også begynt å skrive mye lengre logger på grunn av BadgeGen. Godt at jeg ikke er alene :lol:

Jeg blir også litt skuffet hver gang jeg får en "TFTC"-logg. Da trøster jeg meg med at det nok er fra en nybegynner som vil bli flinkere til å skrive logger etter hvert, og så husker jeg på at jeg skrev akkurat like kjedelige logger i begynnelsen selv :)
Bilde

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av kbra » lør 12 nov 2011 22:31

Har aldri hørt om "BadgeGen-makroen til GSAK" og har betydelig skrekk for slikt. Men kan det hjelpe til å få bedre, ikke nødvendigvis lengre logger, høres dette bra ut for de som har sans for slikt.

MHGP
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:fre 15 mai 2009 15:23
Sted:Tangerud, Oslo

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av MHGP » lør 12 nov 2011 22:37

Spiller det noen rolle? Noen er tykke, noen er smale. Noen er høye, noen er korte. Noen liker jakten, noen liker maten. Noen skriver bra, noen skriver dårligg. Noen bryr seg, noen bryr seg ikke. Gjemmer man en cache må man regne med at alle typer besøker den.

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av Synth75 » lør 12 nov 2011 23:10

MHGP skrev:Spiller det noen rolle? Noen er tykke, noen er smale. Noen er høye, noen er korte. Noen liker jakten, noen liker maten. Noen skriver bra, noen skriver dårligg. Noen bryr seg, noen bryr seg ikke. Gjemmer man en cache må man regne med at alle typer besøker den.
Ja, for mange spiller det en rolle. Det er derfor temaet diskuteres stadig vekk.
Og bra er det, ellers hadde kanskje loggingen vært dårligere enn den er.

MHGP
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:fre 15 mai 2009 15:23
Sted:Tangerud, Oslo

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av MHGP » søn 13 nov 2011 10:02

Synth75 skrev:
MHGP skrev:Spiller det noen rolle? Noen er tykke, noen er smale. Noen er høye, noen er korte. Noen liker jakten, noen liker maten. Noen skriver bra, noen skriver dårligg. Noen bryr seg, noen bryr seg ikke. Gjemmer man en cache må man regne med at alle typer besøker den.
Ja, for mange spiller det en rolle. Det er derfor temaet diskuteres stadig vekk.
Og bra er det, ellers hadde kanskje loggingen vært dårligere enn den er.
Ja, noen bryr seg, noen bryr seg ikke. For meg er dette en lek, og jeg klarer ikke bry meg om loggene er korte eller lange.

Brukeravatar
Family M Jenssen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:søn 23 aug 2009 14:34

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av Family M Jenssen » søn 13 nov 2011 10:43

Jeg tenker litt hvordan jeg selv liker å få logger på mine cacher. Det "verste" er TFTC TNLN osv fordi jeg sitter ikke igjen med noen ting. Ikke en liten oppfatning av hvem personen som har tittet innom er. Vi har hele tiden prøvd å logge gode logger og fortelle kort om historien bak/med turen hvis vi har oppfatning at det har skjedd noe som kunne være vesenlign for andre cachere eller eier.
Vi var flinke loggere før BadgeGen-makroen til GSAK, men får litt inspirasjon til lengre logger etter også :) Såvel som dette er en lek er det koselig når noen orker skrive litt ekstra om enn ikke så mye, bare mer enn TFTC er vi veldig takknemlige.
Family M Jenssen - geocacher i Nordland

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av ArveAnd » søn 13 nov 2011 11:07

Etter min meining er det ikkje lengden på loggen som er av interesse.

Har sett ein del loggar der samme lange loggen er kopiert inn på samtlige funn på den runden/turen/dagen/veka/ferien etc. Det kan også vere slik at denne loggen omhandlar 1 -ein- cache, med lang og god logg - men så blir dette kopiert inn på alle andre funn den dagen også. Med ein liten setning til slutt - "denne cachen fann eg også".

Det er mykje meir irriterande enn "TFTC" slik eg ser det.

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Opplevelse eller statistikk?

Legg inn av E-Lie » søn 13 nov 2011 13:39

ArveAnd skrev:Etter min meining er det ikkje lengden på loggen som er av interesse.

Har sett ein del loggar der samme lange loggen er kopiert inn på samtlige funn på den runden/turen/dagen/veka/ferien etc. Det kan også vere slik at denne loggen omhandlar 1 -ein- cache, med lang og god logg - men så blir dette kopiert inn på alle andre funn den dagen også. Med ein liten setning til slutt - "denne cachen fann eg også".

Det er mykje meir irriterande enn "TFTC" slik eg ser det.
Det vitner om latskap! Kan da vel ikke være all verden å skrive ny logg for hvert funn? Men samtidig ser jeg på meg selv at om jeg finner en surven cache, gidder jeg ikke legge alt for mye i teksten! Da blir det bare min egen tilfredstillelse at jeg i det hele tatt gidder nettdelen. Den blir kun til for at jeg skal holde oversikt over hvilke jeg har funnet.

Tror både eiere og finnere er bedre tjent med skikkelig små epistler for hver enkelt cach. Så kom igjen; skriv litt mer enn 4 bokstaver. Blekket på nett er gratis.

Svar