oregon 550, hvordan funker den?

Duppeditter og programvare
Svar
tovekokk
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:13
Registrert:ons 20 okt 2010 14:55
Sted:Oslo, litt syd
oregon 550, hvordan funker den?

Legg inn av tovekokk » lør 01 okt 2011 21:32

hei :D
Selv har jeg en annen gps, så når min venn ble hekta på geocaching ^^ og kjøpte seg oreon 550, kunne jeg ikke bidra mye :oops: . Men jeg fikk lagt inn kart :D . Han har selv lasten ned noen cacher fra hjemmesiden (han har ikke lært seg GSAK enda) Og nå er det store spørsmålet:
Hvordan får man slettet cacher på denne gps'n :?: :?: :?:

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: oregon 550, hvordan funker den?

Legg inn av bao » lør 01 okt 2011 22:38

Slett *.gpx filer under ?:/garmin/gpx

tovekokk
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:13
Registrert:ons 20 okt 2010 14:55
Sted:Oslo, litt syd

Re: oregon 550, hvordan funker den?

Legg inn av tovekokk » søn 02 okt 2011 10:40

takk for svar, men det gjorde meg ikke klokere :oops: :oops: :oops: .
på min gps er det bare å slette alle :mrgreen: , men jeg finner ikke det du skriver :evil:

må visst ha det inn med teskje :oops: punkt for punkt hvordan jeg går frem.
på forhånd takk :D :D :D

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: oregon 550, hvordan funker den?

Legg inn av Kjedalen » søn 02 okt 2011 11:39

Du kan ikke gjøre det direkte på GPS'en. Du må koble den til PC'en og bruke vanlig filbehandling der. Hos meg kobler GPS'en seg opp som H:, men det vil jo variere. Så går du inn på f.eks. H:/garmin/gpx
BildeBilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: oregon 550, hvordan funker den?

Legg inn av E-Lie » lør 29 okt 2011 20:39

Det blir jo himla vrient for der står GC kodene og jeg får ikke opp hvilke som er funnet eller som ikke er aktuelle! Jeg vil jo ikke slette de som allerede er klare til neste eksepdisjon. Det blir så rotete slik det er på min akkurat nå.

HJÆÆÆLP :?

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: oregon 550, hvordan funker den?

Legg inn av Kjedalen » tir 01 nov 2011 23:49

Eneste måte å slette cacher på er nok (dessverre) å slette gpx-filer i filbehandling på pc'en. Men det er jo plass til svært mange cacher på gps'en, så jeg skjønner ikke helt poenget med å slette enkeltcacher som ligger inne som GCxxxxx.gpx. Dette vil jo være cacher som er lagt inn enkeltvis, så det kan da vel ikke være svære mengder av dem? Men vil du ha dem bort, så må du nok finne fram til de aktuelle GC-kodene. Ellers er det jo en fordel å kunne bruke GSAK der du kan velge hvilke cacher du vil lagre på ei fil for overføring til gps'en. Eller du kan overføre filer direkte fra pocket query til gps'en. Jeg har normalt lagd fylkesvise filer og overført aktuelt fylke til gps'en. Det er plass til et par-tre fylker av gangen der.
BildeBilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: oregon 550, hvordan funker den?

Legg inn av E-Lie » ons 02 nov 2011 00:15

Uff det var det jeg var redd for GSAK skremmer meg foreløpig. Har for mange flinke datafolk i familien og dermed klarer ikke jeg å lære av dem!
Kanskje vi skulle lage et tisch for sånne ukyndige som meg?
Nei, da lærer vel etterhvert om jeg få beholde denne GPSen en stund.
men jeg synes det er greitt å bli kvitt de jeg har funnet sånn ca fortløpende fordi det da er lettere å ta fram nylig funnet uten å bla gjennom lange lenker!
Det jeg har gjort til nå, er slettet alle filer og lagt inn nye. Blir jo litt tungvint da, men det er, for meg, mer oversiktlig. :oops:

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: oregon 550, hvordan funker den?

Legg inn av esbjug » ons 02 nov 2011 00:37

GSAK er ikke noe å frykte. Kommer du i gang med det, vil det hjelpe deg mye med både organisering av cacher og overføring til GPS. Litt avhengig av hvor du bor, har det blitt arrangert eventer der GSAK har vært tema. I mitt område, Vest-Oppland har vi kjørt to slike eventer. Er det ønske om det, kan vi kjøre et nytt kurs/event f. eks nå i vinter.

Det er helt klart at det er godt å slippe å bla gjennom tidligere funn når du bruker din gps. Med gsak kan du overføre på akkurat den måten du ønsker. Enten på fylke eller ut i en bestemt avstand fra ditt eget hjem. Med gsak kan du velge cacher på mange andre måter også, og sette ulike typer filtre.

Gsak brukes også for å lage statistikk til profilsiden din, pluss at du kan laste ned ulike verktøy/makroer nå du blir bedre kjent med programmet.

hilsen esbjug

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: oregon 550, hvordan funker den?

Legg inn av Kjedalen » ons 02 nov 2011 19:24

Ellinormor skrev:... fordi det da er lettere å ta fram nylig funnet uten å bla gjennom lange lenker!
Det jeg har gjort til nå, er slettet alle filer og lagt inn nye. Blir jo litt tungvint da, men det er, for meg, mer oversiktlig. :oops:
Jeg skjønner ikke problemet med å ha funne cacher liggende på gps'en så lenge du har plass nok. Jeg forutsetter da selvfølgelig at de der er merket som funnet. Jeg selv synes det er greit å ha funne cacher tilgjengelig der. Kanskje skal jeg tilbake for å hente/registrere en TB, og da er det jo greit at cachen ligger der hvis jeg ikke husker nøyaktig hvor den befinner seg.
BildeBilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: oregon 550, hvordan funker den?

Legg inn av mamoreb » ons 02 nov 2011 21:25

Ellinormor, bruker du pocket queries? De kan settes opp til kun å inneholde ufunnede cacher. Da kan du fjerne gammel pq (en stk fil) og legge inn ny pq.

Selv bruker jeg en makro i GSAK slik at de cachene jeg har funnet, blir liggende som POI. Da kommer de ikke med på geocache-lista, samtidig som jeg ser hvor de er hvis jeg vil tilbake, bruker dem til å orientere meg, e.l.
Bilde

Svar