Hvordan få cacher over på GPS?

Duppeditter og programvare
Svar
Sørlendinger
Junior
Junior
Innlegg:58
Registrert:tir 04 okt 2011 11:22
Sted:Lyngdal
Hvordan få cacher over på GPS?

Legg inn av Sørlendinger » tir 04 okt 2011 11:29

Kan noen forklare meg. Det er vel ikke meninga at jeg må legge inn hver enkelt cache enkeltvis på gpsen? Til nå har jeg åpnet cachebeskrivelsen også lastet inn på gps. Har endelig forstått hvordan jeg lager Pocket Query, og lastet ned de de første 500. Men får de som sagt ikke over på gpsen. (Kanskje ikke det er meninga heller??)

GPS er Garmin Oregon 550t

Link meg evt til en god forklaring, helst på norsk..

Sørlending

Brukeravatar
kesyv
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:lør 04 jun 2011 20:24

Hvordan få cacher over på GPS?

Legg inn av kesyv » tir 04 okt 2011 11:38

Hei!
1. Pakk ut zip fila fra gc
2. Gå inn på GPS via pc, finn først mappen som heter garmin. Under den finner du en mappe som heter gpx. Kopier/flytt dine to utpakkede filer inn her.
3. Restart GPS
4. Happy caching:)

Du kan også bruke gsak, men dette tar nok litt tid å sette seg inn i.. Men jeg synes det er raskere og gir meg flere valgmuligheter..

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Hvordan få cacher over på GPS?

Legg inn av mamoreb » tir 04 okt 2011 11:44

Kesyv var visst litt raskere enn meg, vi beskriver akkurat det samme, men min er litt mer "inn med teskje" for de som ikke er racere på filbehandling på PC.

1. Koble GPSen til PCen med medfølgende kabel
2. Gå inn på min datamaskin, finn ut hvilken disk som er GPSen. Hvis du har satt inn minnekort i GPSen, vil jeg anbefale å bruke dét framfor internminnet i GPSen.
3. Sjekk at du har en mappe som heter GPX inne på disken for GPSen/minnekortet. Hvis du ikke har mappen, lager du den. Legg merke til filbanen, f.eks. G:\Garmin\GPX\, H:\Garmin\GPX\ I:\Garmin\GPX\ eller lignende.
4. Gå til det stedet du har lagret Pocket Query-filen. (På nettsiden, på mail, eller et sted på harddisken.)
4B. Hvis PQen kommer som zip-fil, må du antageligvis pakke den ut først. Vanligvis ved å lagre filen et sted på harddisken og så dobbeltklikke på den. Sjekk at du har to filer med filtype .gpx.
5. Lagre de to .gpx-filene på det området du fant i punkt 3 (G:\Garmin\GPX\ e.l.).
Bilde

Sørlendinger
Junior
Junior
Innlegg:58
Registrert:tir 04 okt 2011 11:22
Sted:Lyngdal

Re: Hvordan få cacher over på GPS?

Legg inn av Sørlendinger » tir 04 okt 2011 11:50

Tusen, tusen takk. Hvorfor spurte jeg ikke om dette før :oops: Fikk det til og med til :D
Slow cachere ;)

Brukeravatar
kesyv
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:lør 04 jun 2011 20:24

Hvordan få cacher over på GPS?

Legg inn av kesyv » tir 04 okt 2011 14:27

Sammenlignet med mamoreb sin forklaring var min heller tynn:)
Fort gjort å glemme at alt er enkelt om man bare har gjort det noen ganger...
Hastverk er lastverk:)

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Hvordan få cacher over på GPS?

Legg inn av mamoreb » tir 04 okt 2011 14:45

Nei nei, en "bruksanvisning" bør ikke være grundigere enn absolutt nødvendig - men hva som er nødvendig kommer jo veldig mye an på hva den kan, den som skal bruke bruksanvisningen! :)
Bilde

Svar