Spoilersync

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo
Re: Spoilersync

Legg inn av Catch » tir 05 aug 2008 15:54

tomahg skrev:Hvordan fungerer Spoiler Sync på Oregon?

Jeg skjønner at Spoiler Sync kan laste ned bildene for cachene du overfører til Oregon, og har satt i gang Spoiler Sync til å laste ned bilder for i overkant av 1000 cacher nå.

Får man noen kobling mellom cache og spoilerbilde på GPSen...? Og i så fall; må man gjøre noe spesielt for å få denne koblingen, bortsett fra å dumpe over bildene til minnekortet?


200 spoilerbilder hjelper jo lite hvis jeg ikke vet hvilket bilde som tilhører hvilken cache...
Du må kjøre en macro i GSAK, og info om den finner du her:
http://jjreds01.googlepages.com/download
Nederst på siden er det link til Groundspeak Forum hvor denne macroen er tema.
Jeg bruker denne på Nuvi 760, og det fungerer bra. Macroen kan også brukes på Oregon og Colorado, men der har man ikke klart å få opp bildet enda. Se mer om dette i forumet.
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
Hereabout
Bruker
Bruker
Innlegg:187
Registrert:ons 21 nov 2007 16:24
Sted:Haslum

Re: Spoilersync

Legg inn av Hereabout » tir 09 feb 2010 22:27

Dette er en gammel tråd, men for nye Oregonister kan det være greit å vite at en kan få SPOILER bilde med på tur.
Lag først en .gpx fil kjør så Spoiler sync

Last ned en macro til GSAK som heter Spoiler 2POI

Kjør så Garmin POI Loader og saken er biff.
Spilersync2POI.png
Spilersync2POI.png (39.2kiB)Vist 13739 ganger
For så å finne bildene på Oregon-Colorado eller hva du bruker, trykker du deg inn på Hvor skal du - Extras der finner du en fin liste over cacher med spoilerbilde :roll: Tallet i parentes (1) forteller hvor mange spoilerbilder det er og da også hvor mange POIs det består av.
Hvorskalduextrasliste.png
Hvorskalduextrasliste.png (109.42kiB)Vist 13735 ganger
Resultatet er helt greit, men skal du zoome inn på bildene må du laste de opp separat.
Spoiler.png
Spoiler.png (335.52kiB)Vist 13744 ganger
Virker det ikke er det fordi PEBKAC :lol:

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Spoilersync

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 13 feb 2010 16:23

Denne oppskriften burde vel ligget på WEB-sidene eller Wiki'n??
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Spoilersync

Legg inn av gacrux » lør 13 feb 2010 18:38

SpoilerSync virket ikke værlig bra på Windows 7 - 64-bit. Manglet en COMCTL.OCX (or one of its dependencies)
Vet ikke om jeg skal jobbe med dette ...
Otto Milvang

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Spoilersync

Legg inn av HundenHera » lør 13 feb 2010 19:25

gacrux skrev:SpoilerSync virket ikke værlig bra på Windows 7 - 64-bit. Manglet en COMCTL.OCX (or one of its dependencies)
Hei Gacrux!


Start Spoilersync i Compatibility modus XP-SP3 første gangen.


HH

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Spoilersync

Legg inn av gacrux » lør 13 feb 2010 21:22

HundenHera skrev: Hei Gacrux!

Start Spoilersync i Compatibility modus XP-SP3 første gangen.

HH
Bra triks. Takk!
Otto Milvang

SnorreS
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:søn 20 sep 2009 21:21
Sted:Telemark

Re: Spoilersync

Legg inn av SnorreS » søn 14 feb 2010 23:00

Jeg har prøvd meg på å få dette til å fungere et par dager nå, men lykkes ikke :| :| :?: :?: :?:

- Kjører først SpoilerSync v1.0.28 i Windows 7 (XP SP3 mode). Kjører den på PQ filer (Telemark, totalt tre filer og passer på å ikke slette de som tidligere er generert). Får opp 148 spoilerbilder. Fikk en feilmelding når jeg prøvde på GPX filer generert med GSAK (52% Spoiler Sync v1.0.28 Bad file name or number)

- Deretter kjører jeg Spoiler2POI.gsk v1.2.1 i GSAK hvor alle de samme cachene (og flere til) finnes. Den tygger i gjennom og genererer "Spoiler.GPX" fil i en ny mappe jeg har spsifisert sammen med en billedfil på hver cache/spoiler

- Tilsist POI Loader (lastet ned fersk fra nettet) som legger en "poi.gpi" fil i en "POI" mappe på mitt SD kort i GPSen tilkoblet PC

- Fyrer opp min Colorado 300 softwareversjon 3.20 (fra November 2009), finner "Go to" - "Custom POIs". Masse flotte POI punkter akkurat som på bildene vist fra Oregon lenger opp i tråden, men intet bilde :| Trykker meg inn på "Mere info", men fortsatt intet bilde :| :| :|

- Prøver å kjøre GPS Add v1.1.1.0 over bildene. Bytter ut bildene som lå i mappen for bilder og "Spoiler.GPX" fila med disse som nå skal være tagget ifølge "Add additional Garmin image tags". Kjører POI Loader igjen, men fortsatt ingen bilder :x :x

- Prøver også å kopiere billedfilene over på GPSen i samme mappe som "poi.gpi" fila ligger, men det hjelper ikke..... (desperat forsøk, ja...)

Mulig jeg gjør en banal feil her et sted, men kan i tilfelle ikke se det selv :? :? Noen som har et tips til meg :?: :?:
BildeBilde

Brukeravatar
Hereabout
Bruker
Bruker
Innlegg:187
Registrert:ons 21 nov 2007 16:24
Sted:Haslum

Re: Spoilersync

Legg inn av Hereabout » man 15 feb 2010 00:37

SnorreS skrev:- Kjører først SpoilerSync v1.0.28 i Windows 7 (XP SP3 mode). Kjører den på PQ filer (Telemark, totalt tre filer og passer på å ikke slette de som tidligere er generert). Får opp 148 spoilerbilder. Fikk en feilmelding når jeg prøvde på GPX filer generert med GSAK (52% Spoiler Sync v1.0.28 Bad file name or number)
Det er her jeg tror det feiler... Prøv å hente .GPX filen fra gpsr, så spoilersync...osv.
En fin makro i GSAK er denne da står det i beskrivelsen om det er spoilerbilde på cachen.
Bilde

SnorreS
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:søn 20 sep 2009 21:21
Sted:Telemark

Re: Spoilersync

Legg inn av SnorreS » man 15 feb 2010 23:05

Takk for tilbakemeldingen, men jeg tror desverre ikke at jeg skjønte den helt..... :shock:
Det er her jeg tror det feiler... Prøv å hente .GPX filen fra gpsr, så spoilersync...osv
Mener du at jeg skal hente .GPX filen fra GPSen min? Beklager hvis det er dumt spørsmål :roll: :roll: Men på GPSen ligger i tilfelle de samme PQ filene.

Jeg må innrømme at jeg til vanlig kun bruker GSAK til to ting. Det ene er å generere en .GPX fil som jeg bruker for å få cachene opp i MapSource for igjen å lage en utskrift. Kjekt å ha i lommen når en gjeng drar på fellestur og vi samles rundt kartet for å planlegge turen. Det andre er å generere POIer til TomTomen min. Supert supplemang til Garminen når vi er ute å kjører bil fra cache til cache. Der har jeg laget en detaljert beskrivelse av fremgangsmåten som snart blir publisert på Grenlandsmaifianens sider. Å genrere .GPX filer til bruk på Coloradoen har jeg aldrig hatt bruk for i min 6-7 måneder lange cacherkarriere. Jeg kjører PQer, laster de over på SD kortet som går inn i Garminen, og ut på tur blid som bare det med full paperless geocaching :D :D :D Alle forsøk på å lage .GPX filer fra GSAK har gitt meg dårligere resultater en dette så det har jeg ikke gått videre på. Har cachekompiser som kan dette bedre en meg så jeg må nok ta meg en kveld sammen med en av dem for å oppgradere meg der :idea: :idea:

Men det var litt bakgrunnsinfo. Jeg gir meg likevel ikke så lett :wink:
Det er her jeg tror det feiler... Prøv å hente .GPX filen fra gpsr, så spoilersync...osv
Ja, denne kom jeg da ikke videre på da jeg ikke skjønner hva du mener. Alle forsøk på å generere en .GPX fil på alle måter jeg kjenner fører til at SpoilerSynk ikke finner noen cacher i den og jeg får feilmeldingen som jeg beskriver ovenfor. Kun PQfiler jeg har testet med får SpoilerSync til å gå i gjennom cachene og plukke frem bilder. Kanskje du kunne sende meg en fil du har slik at jeg kunne teste :?: :?: :?:
En fin makro i GSAK er denne da står det i beskrivelsen om det er spoilerbilde på cachen.
Ja dette var en smart sak. Installerte og kjørte den. Ser den legger infoen inn på de cachene som har spoilerbilde både med info i teksten og bilde i teksten i GSAK. Men GSAK har jeg jo ikke i lommen i skogen :? Genererer jeg da en ny .GPX fil fra GSAK med denne infoen inne på cachene for å gå videre med SpoilerSynk, så tryner det som sagt før. Legger jeg en generert.GPX filen fra GSAK etter å ha kjørt denne makroen inn på Coloradoen så dukker de jo opp som POIer, men finner likevel ikke noe bilde i den lille beskrivelsen som dukker opp per POI.

Så jeg er fortsatt litt lost. Mulig dette blir for komplisert etterhvert, men jeg er lykkelig hvis du eller noen andre vil prøve å gi meg et tips videre på veien. Enten får jeg ikke via steppene i beskrivelsen generert den/de endelige korrekte filene (som du foreslår med at jeg feiler i starten), eller så klarer ikke Coloradoen å vise bildene likevel selvom jeg har rette infoen maten inn på den. Kan jo teste med Oregon (300/550) til en cachekompis, så får jeg vel svar på dette siste.
BildeBilde

Tim1001
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:43
Registrert:ons 02 jun 2010 08:07

Re: Spoilersync

Legg inn av Tim1001 » tir 13 jul 2010 18:38

Spoiler sync :
Jeg får ikke innstalert dette programmet på min pc, for bare hele tiden opp en feilmelding om at comctl32.ocx or one of its dependencies not correctly registred: a file is missing or invalid. Jeg har vista på pc. Er det noen gode råd her ?.

SnorreS
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:søn 20 sep 2009 21:21
Sted:Telemark

Re: Spoilersync

Legg inn av SnorreS » søn 18 jul 2010 18:09

Da har jeg kommet i mål med denne saken (omsider......) :wink:

For å få en GPX fil som Spoiler Sync kan spise så må "Use Defaults" være huket av når jeg genererer GPX fila fra GSAK. Da funker den på samme måte som når jeg tidligere brukte en PQ fil.

Og Spoiler Sync kjører jeg som "Administrator" i "XP SP3" modus.

Da får jeg en fin mappe med spoilerbilder. Kjører så over med GPS Add og får geotagget bildene.

Når jeg da nå i tillegg har en Oregon 450 så er det bare å legge bildene i en mappe på GPSen, så kommer de ganske enkelt opp på kartet der hvor cachen er :) :)

Dette er en kjekk link å ta utgangspunkt i: http://garminoregon.wikispaces.com/Geoc ... eocache%3F

Så får vi se om jeg får det til på Coloradoen og Dakotaen også en dag via POI metoden :o
BildeBilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Spoilersync

Legg inn av mamoreb » lør 20 aug 2011 17:38

Her var det mange ulike oppskrifter for å få spoilerbilder på GPSen - og GSAK, google m.fl. har enda flere forslag. Mange forskjellige makroer og programmer. Jeg har feilet mye, og lyktes litt...

Er det mulig at noen vil svare på om denne oppskriften er den mest ideelle for å komme igang med spoilerbilder på Garmin Montana?

1. I GSAK lager jeg GPX-fil for cachene som jeg vil ha spoilerbilder for. Ser ut som det går greit å bruke GarminExport i stedet for vanlig file -> export.

2. Jeg kjører programmet Spoiler Sync som er nevnt lenger opp her, for å laste ned spoilerbilder til PCen.

3. Jeg kjører GSAK-makroen SpoilerSync for å legge spoilerbildene fra punkt 2, inn i UserNotes i GSAK. Er dette punktet strengt tatt nødvendig mht. de neste punktene?

4. Jeg kjører GSAK-makroen Spoiler2POI. Her er jeg litt usikker på hva som foregår. Skal spoilerbildene over i enda en mappe på PCen (bildet fra HereAbout), eller skal de rett over på riktig område på GPSen? Det kan virke som makroen lager en eller annen fil som inneholder POIer - er dette GPX-filen som ligger sammen med spoilerbildene?

5. Spoiler2POI-makroen starter selv POI-loader-programmet, som jeg tror kobler sammen bilder, POI-fil m.m. på GPSen.

Er noen av disse stegene overflødige? Kan jeg ikke selv kopiere over spoilerbilder + GPX-fil til Montanaen? Evt. plassere dem på Montanaen i Garmin-mappen allerede i punkt 4?

Jeg forstod at Spoiler2POI kunne sette et passende ikon på POIene for bildene i kartvisning, men på min GPS får jeg bare standard blå prikk. Noen tips?
Bilde

SnorreS
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:søn 20 sep 2009 21:21
Sted:Telemark

Re: Spoilersync

Legg inn av SnorreS » lør 20 aug 2011 18:33

mamoreb skrev:Er det mulig at noen vil svare på om denne oppskriften er den mest ideelle for å komme igang med spoilerbilder på Garmin Montana?
Punkt 1. og 2. ser helt OK ut etter den teknikken jeg bruker. Pass på at GPX fila har et format som funker for Spoiler Sync og at Spoiler Sync er korrekt satt opp ref. linken lenger ned.

De andre punktene dine likner på teknikker jeg selv har testet uten å få til. Men hvis du har en Montana (som en Oregon 450 eller 550) så kan vel den håndtere bilder med GPS koordinater direkte i kartet? Hvis så kan du gjøre som beskrevet i denne linken uten å gå prosessen for å lage POI av bildene.

http://www.grenlandsmafiaen.no/index.ph ... &Itemid=15
BildeBilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Spoilersync

Legg inn av mamoreb » søn 21 aug 2011 14:01

Takk for tipset, dette var jo mye mer lettvint!

Det irriterer meg litt at jeg får de samme spoilerbildene på samtlige waypoints som er lagt inn på en geocache. Har noen funnet en metode for å unngå dette?
Bilde

SnorreS
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:søn 20 sep 2009 21:21
Sted:Telemark

Re: Spoilersync

Legg inn av SnorreS » søn 21 aug 2011 14:33

mamoreb skrev:Det irriterer meg litt at jeg får de samme spoilerbildene på samtlige waypoints som er lagt inn på en geocache. Har noen funnet en metode for å unngå dette?
Det har ikke jeg opplevd, eller ivertfall ikke lagt merke til? Med teknikken på linken i mitt forrige innlegg får jeg ett bilde på de koordinatene som blir lagt inn fra selve cachen i den aktuelle GPX fila. Men GPX fila er jo samme som jeg bruker på tur så den inneholder jo også tilhørende waypoints. Men waypoints har jo en annen kode en cachen, så jeg kan ikke forstå at den tagger og kopierer opp et bilde til dette?

Hva med å "slette alt" og begynne på nytt etter oppskriften. Fin kikk på innstillingene for både spoilerSync og GPS add slik at den ikke laster ned spoilerbilder og ikke tagger spolierbilder for waypoints utover cachen.

Har ikke noe bedre tanker per nå (hvis ikke oppdateringene på Geocaching.com har ført til at spolerbildene også er knyttet til waypointsene, ikke kun GCkoden???)
BildeBilde

Svar