Siste oppdatering av geocaching.com

Alt om geocaching
Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Innlegg:80
Registrert:fre 04 jun 2010 16:39
Sted:Nannestad
Siste oppdatering av geocaching.com

Legg inn av kjerstih » fre 19 aug 2011 09:40

Ser det bare har vært skrevet om challenges her inne etter den siste oppdateringen, men det er etter min mening flere ødeleggende forandringer som har skjedd.

- Datoene er borte på loggene. På /my ser du fremdeles dine egne datoer, men på sidene for hver geocache og på listen over hver bruker sitt funn står det nå "today", "5 days ago" og "about 2 years ago".
Det går etter amerikansk tid, så når jeg står opp om morgenen kan jeg lese at en cache som ble funnet i går sist ble funnet i dag. "About two years ago" kan bety juli eller desember - det er umulig å vite! Det er litt greit å kunne vite at en cache aldri har vært funnet mellom oktober og april for eksempel. :?

- Avatarer har nå kommet med i loggene. Dette synes jeg forsåvidt er greit, bortsett fra at de tar opp altfor mye plass. Før var det "Brukernavn (antall funn)", mens nå tar alt ti ganger så mye plass i høyden på grunn av alt står på hver sin linje og avataret er så stort. :(

Geocaching.com har forbedringspotensiale, og på feedback-forumet renner det over av gode forslag om små og store forbedringer. Når de så oppdaterer kommer de med teite forandringer som ingen har ønsket seg, når de heller kunne brukt tiden på å fikse det som hadde hatt godt av å bli ordnet.

Jeg blir litt oppgitt og frustrert, og jeg trengte bare å lufte tankene mine her.
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Siste oppdatering av geocaching.com

Legg inn av mamoreb » fre 19 aug 2011 09:44

Helt enig med kjerstih!

Har gått tom for stemmer i feedback-forumet. De forslagene jeg har stemt på, blir jo aldri gjort noe med, uansett om de har 100 eller 1000 stemmer...
Bilde

anders99

Re: Siste oppdatering av geocaching.com

Legg inn av anders99 » fre 19 aug 2011 09:50

kjerstih skrev:Ser det bare har vært skrevet om challenges her inne etter den siste oppdateringen, men det er etter min mening flere ødeleggende forandringer som har skjedd.

- Datoene er borte på loggene. På /my ser du fremdeles dine egne datoer, men på sidene for hver geocache og på listen over hver bruker sitt funn står det nå "today", "5 days ago" og "about 2 years ago".
Og med det kan vi si farvel til statistikken. I hvert fall ting som "dager på rad" og "flest funn per dag/måned/år" etc.

:(

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Siste oppdatering av geocaching.com

Legg inn av pjacklam » fre 19 aug 2011 10:02

kjerstih skrev:Det går etter amerikansk tid, så når jeg står opp om morgenen kan jeg lese at en cache som ble funnet i går sist ble funnet i dag. "About two years ago" kan bety juli eller desember - det er umulig å vite! Det er litt greit å kunne vite at en cache aldri har vært funnet mellom oktober og april for eksempel. :?
På cachesiden, klikk på "View log" nederst til høyre på den aktuelle loggen. Da kommer loggen opp på en egen side. Der står også datoen.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Siste oppdatering av geocaching.com

Legg inn av mamoreb » fre 19 aug 2011 10:09

pjacklam skrev: På cachesiden, klikk på "View log" nederst til høyre på den aktuelle loggen. Da kommer loggen opp på en egen side. Der står også datoen.
Ja, det er mulig, men ganske tungvint. Jeg sjekket fysisk loggbok mot onlineloggene for en av mine cacher i går kveld, og det var lettere kaotisk å prøve å matche nick på nett med annet navn skrevet i loggbok, siden jeg måtte klikke meg inn på hver nettlogg for å finne riktig dato.
Bilde

anders99

Re: Siste oppdatering av geocaching.com

Legg inn av anders99 » fre 19 aug 2011 10:19

pjacklam skrev: På cachesiden, klikk på "View log" nederst til høyre på den aktuelle loggen. Da kommer loggen opp på en egen side. Der står også datoen.
Men slikt vil jo ikke akkurat redusere oppslagene mot Groundspeak sine servere, og jeg trodde at et høyt antall oppslag nettopp var problematisk for dem?

Det er uansett ikke en løsning for statistikken, da det vil medføre så mange oppslag at Groundspeak vil stenge den aktuelle ip-adressen nokså umiddelbart.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Siste oppdatering av geocaching.com

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 19 aug 2011 10:24

mamoreb skrev:Ja, det er mulig, men ganske tungvint. Jeg sjekket fysisk loggbok mot onlineloggene for en av mine cacher i går kveld, og det var lettere kaotisk å prøve å matche nick på nett med annet navn skrevet i loggbok, siden jeg måtte klikke meg inn på hver nettlogg for å finne riktig dato.
Dette kan enkelt løses med GSAK. Der får du dato og klokkeslett i klartekst.
I versjon 7 kan man vha. en makro få oppdatert GSAK-basen din med alle logger for cacher du selv eier (og kun dem)
I versjon 8 kan man også få oppdatert GSAK-basen med alle logger for cacher du ikke eier, da den benytter API'et til Geocaching.com for å hente ut den informasjonen. Og det ligger inne en funksjonalitet som begrenser antall API-oppslag mot geocaching.com pr. minutt for å hindre overbelastning.
Altså: Bruk GSAK ved kontroll av fysisk loggbok mot logginger på nettet!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Siste oppdatering av geocaching.com

Legg inn av pjacklam » fre 19 aug 2011 10:44

anders99 skrev:
pjacklam skrev: På cachesiden, klikk på "View log" nederst til høyre på den aktuelle loggen. Da kommer loggen opp på en egen side. Der står også datoen.
Det er uansett ikke en løsning for statistikken, da det vil medføre så mange oppslag at Groundspeak vil stenge den aktuelle ip-adressen nokså umiddelbart.
Det var bare ment som hjelp til posteren av første innlegg i tråden. :)
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Siste oppdatering av geocaching.com

Legg inn av bjornda » fre 19 aug 2011 12:36

kjerstih skrev:Ser det bare har vært skrevet om challenges her inne etter den siste oppdateringen, men det er etter min mening flere ødeleggende forandringer som har skjedd.

- Datoene er borte på loggene. På /my ser du fremdeles dine egne datoer, men på sidene for hver geocache og på listen over hver bruker sitt funn står det nå "today", "5 days ago" og "about 2 years ago".

Geocaching.com har forbedringspotensiale, og på feedback-forumet renner det over av gode forslag om små og store forbedringer. Når de så oppdaterer kommer de med teite forandringer som ingen har ønsket seg, når de heller kunne brukt tiden på å fikse det som hadde hatt godt av å bli ordnet.

Jeg blir litt oppgitt og frustrert, og jeg trengte bare å lufte tankene mine her.
Lurer på hva som er Groundspeak sin motivasjon for å gjøre slike endringer. Hva er poenget med å bytte ut datoer med "last year"? Er det amerikansk frykt for overvåking :roll: Ønsker de at det skal ligne mer på Facebook med avatarer? I stedet for å bruke mer båndbredde på logging av "utfordringer" burde de heller få kart o.l. til å fungere bedre.

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Siste oppdatering av geocaching.com

Legg inn av bjornda » fre 19 aug 2011 12:41

Som cacheeier er det også håpløst å ikke kunne se datoer for loggene. Det er kjekt å kunne se hvilke dager det rapporteres inn DNF meldinger. Og hvor lenge siden siste funn var. Det blir vel kanskje ikke overført til GPS'en heller?

NinjaCarr
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:49
Registrert:fre 01 okt 2010 23:37

Re: Siste oppdatering av geocaching.com

Legg inn av NinjaCarr » fre 19 aug 2011 12:48

bjornda skrev:Som cacheeier er det også håpløst å ikke kunne se datoer for loggene. Det er kjekt å kunne se hvilke dager det rapporteres inn DNF meldinger. Og hvor lenge siden siste funn var. Det blir vel kanskje ikke overført til GPS'en heller?
Joda, GPX-filene inneholder fremdeles fornuftige timestamps. Det er kun websidene som er blitt mer... "brukervennlige".

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Innlegg:80
Registrert:fre 04 jun 2010 16:39
Sted:Nannestad

Re: Siste oppdatering av geocaching.com

Legg inn av kjerstih » fre 19 aug 2011 15:56

Siden kravet om å få datoen tilbake nå står øverst på feedback-siden, og minst en av de ansatte allerede er overbevist om å endre det igjen, tipper jeg det bare er et tidsspørsmål før datoene kommer tilbake :)

Jeg stiller meg også undrende til at de bruker utviklingstid på en så meningsløs detalj. Kunne de ikke heller fikset at kartet er så tregt? Eller hva med en mer brukervennlig måte å lage og laste ned pocket queries på? Mulighet for å laste opp bilde samtidig som man skriver logg? Gjøre det lettere å logge trackables? Listen er lang over forbedringer de kunne gjort som de færreste ville hatt noe imot. Jeg mistenker at de ikke brukertester sidene i det hele tatt.
Bilde

marlin85
Bruker
Bruker
Innlegg:156
Registrert:ons 09 feb 2011 18:11
Sted:Lier

Re: Siste oppdatering av geocaching.com

Legg inn av marlin85 » fre 19 aug 2011 18:25

Synes denne oppgradering var ett skritt tilbake. Ikke imponert over "oppgraderingen".
Bilde

Bilde

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Innlegg:80
Registrert:fre 04 jun 2010 16:39
Sted:Nannestad

Re: Siste oppdatering av geocaching.com

Legg inn av kjerstih » fre 19 aug 2011 18:55

Nå har de bekreftet at loggdatoene vil komme tilbake i løpet av dagen (natten for oss her i Norge). Hurra! :D
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Siste oppdatering av geocaching.com

Legg inn av bjorges » lør 20 aug 2011 07:30

Nå ser det ut til at datoer er tilbake, om enn bare dag og måned (i allefall som er synlig). Alt plassert ute til høyre.
Bilde

Svar