GSAK for Mac

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:
GSAK for Mac

Legg inn av Isa » man 18 jul 2011 12:28

Altså, har skjønt at GSAK ikke finnes for Mac, men hva er det beste alternativet?

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: GSAK for Mac

Legg inn av olea » man 18 jul 2011 12:43

GSAK har en FAQ som gir et slags svar på dette spørsmålet:

17. Will you be creating a GSAK version for the Macintosh?

In a word, NO. Windows is my native platform and is as much as I can handle. Note: GSAK has been known to run quite nicely under "Virtual PC", "Parallels", and "Boot camp" on the Mac. If you are looking for a native OSX GeoCaching application try MacCaching
Bilde

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: GSAK for Mac

Legg inn av Isa » man 18 jul 2011 13:56

Jeg har lest det faktisk, hehe, og har sett at det finnes flere slike programmer også for Mac.
Så spørsmålet er hvilket av dem som fungerer best (trenger jo ikke være den GSAK selv anbefaler).
Ikke vet jeg hva jeg selv ser etter heller egentlig, for GSAK har jeg aldri prøvd, har bare skjønt at det er veldig nødvendig..

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

GSAK for Mac

Legg inn av sven-egil » tir 26 jul 2011 22:44

Jeg har testet ulike løsninger for OsX.
Ingen fungerer noe spessielt godt, så jeg bruker en mini pc og GSAK.
Eventuelt kan man kjøre GSAK på Mac ved å installere win.
Bilde Bilde Bilde

izis83
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:fre 08 jul 2011 19:44

Re: GSAK for Mac

Legg inn av izis83 » ons 27 jul 2011 00:55

Hva ER egentlig GSAK? Hvorfor trengs det, hva trengs det til? :?:

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: GSAK for Mac

Legg inn av esbjug » ons 27 jul 2011 01:39

GSAK er et databaseverktøy for geocacher, der du laster ned PQ (pocket queries) fra geocaching.com over f. eks Norge eller en landsdel. Databasen er ikke ferskere enn de siste PQ du tar inn, men gjør det mulig å lagre en fullstendig oversikt over cacher offline.

GSAK egner seg meget godt til ulike typer filtering (funnet-ikke funnet, aktive-ikke aktive, fylker, egne cacher osv...). Sjekk på www.gsak.net for mere info.

Du trenger ikke bruke GSAK for å drive med geocaching, da det er mulig å ta PQ filer rett inn i sin GPS. Men det mange gjør er å programmere sin GPS fra GSAK.

Det finnes ulike typer makroer som kan kjøres, f.eks for å lage statiskikk, programmere bil-gps osv.

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: GSAK for Mac

Legg inn av Isa » tor 28 jul 2011 20:56

sven-egil skrev:Jeg har testet ulike løsninger for OsX.
Ingen fungerer noe spessielt godt, så jeg bruker en mini pc og GSAK.
Eventuelt kan man kjøre GSAK på Mac ved å installere win.
Har ikke tilgang på PC og innstallere Win er uaktuelt.
Testet den løsningen GSAK selv anbefaler, men kan ikke helt se hva jeg skal brukke detta til, så jeg tror jeg lar det ligge til noen kommer med noen mer overbevisende argumenter for at dette er nødvendig :D

mariusno
Bruker
Bruker
Innlegg:152
Registrert:tir 15 feb 2011 00:08
Sted:Oslo/Lier

Re: GSAK for Mac

Legg inn av mariusno » lør 30 jul 2011 18:10

Kan anbefale http://www.virtualbox.org/.
Man kjører da Windows (eller annet OS) virtuelt på maskinen (som et program). Usb-enheter kan kobles direkte til den virtuelle maskinen, alt uten å gjøre større endringer på maskinen/macen.
Eneste man da trenger er en Windows lissens og installasjons-medium, og installere "inne" i virtualbox.

Brukeravatar
Habros
Junior
Junior
Innlegg:62
Registrert:man 26 nov 2007 20:40
Sted:Haugesund

Re: GSAK for Mac

Legg inn av Habros » fre 09 sep 2011 20:11

Tar opp igjen denne tråden. Er det noen som har noen (nye) erfaringer med Geocacheprogrammer for Mac?
Evt. hvilke programmer bruker dere?
Bilde

arvf
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:38
Registrert:lør 29 mai 2010 19:48
Sted:Røyken

Re: GSAK for Mac

Legg inn av arvf » fre 09 sep 2011 21:22

Min primære maskin er en Mac, men jeg har en PC for GSAK ;)
Bilde

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Innlegg:80
Registrert:fre 04 jun 2010 16:39
Sted:Nannestad

Re: GSAK for Mac

Legg inn av kjerstih » fre 09 sep 2011 21:53

Jeg skulle gjerne også funnet en måte som gjør at jeg kan bruke GSAK på Mac. For det meste bruker jeg uansett PC, men jeg har altså både Mac og PC siden jeg trenger så mange programmer som ikke fungerer på den andre. Det skal ikke være lett.

Jeg har såvidt testet iCaching til Mac, som ser helt greit ut. Det ser litt penere ut enn GSAK, men siden det mangler statistikkmacroen som er hovedgrunnen til at jeg bruker GSAK, har jeg ikke funnet så mye å bruke programmet til ennå.
Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

GSAK for Mac

Legg inn av hstad » fre 09 sep 2011 22:05

For statistikk er maccaching ypperlig:)


Mvh hstad on Tapatalk

vegajohn
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:søn 21 aug 2011 11:19

Re: GSAK for Mac

Legg inn av vegajohn » fre 09 sep 2011 22:27

Det ligger to programmer på App Store som heter Geocach Manager og iCaching.
Noen som har erfaring med dem?

n5k
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:man 13 jun 2011 09:36
Sted:Hommersåk

Re: GSAK for Mac

Legg inn av n5k » lør 10 sep 2011 06:55

kjerstih skrev:Jeg skulle gjerne også funnet en måte som gjør at jeg kan bruke GSAK på Mac.
Finnes en masse løsninger for dette. F.eks. Bootcamp (dette har jeg aldri prøvd), Parallels (har brukt dette tidligere, men ikke til GSAK) og VMWare (fungerer utmerket til alt jeg har prøvd - inkl. GSAK).
Fordelen med de to siste (finnes sikkert flere lignende løsninger også) er at man slipper å reboote for å fyre opp Windows. Jeg rebooter vel en gang annenhver måned i snitt, så jeg gidder liksom ikke gjøre det for å starte opp et operativsystem som jeg i utgangspunktet ikke vil ha, hehe
n5k m/fam Geocaching @ Flickr

Brukeravatar
Habros
Junior
Junior
Innlegg:62
Registrert:man 26 nov 2007 20:40
Sted:Haugesund

Re: GSAK for Mac

Legg inn av Habros » lør 10 sep 2011 23:24

Har prøvd MacCaching litt nå, men er ikke helt fornøyd. Programmet greier ikke å sortere cachene korrekt etter avstand. Selgeren har ikke vært pålogget GC.com siden 2. juni 2010, og programmet ser ikke ut til å ha blitt oppdatert på noen år. Programmet får heller ikke kontakt med GPSen min. Tror nok at jeg ser meg om etter et annet alternativ.
Bilde

Svar