Geocacher i plastposer

Alt om geocaching
Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Innlegg:80
Registrert:fre 04 jun 2010 16:39
Sted:Nannestad
Geocacher i plastposer

Legg inn av kjerstih » ons 13 jul 2011 16:04

Hva synes dere om å putte geocacher inni plastposer?

Jeg har funnet en del cacher nå som har vært gjemt på den måten, og synes ikke det er noe særlig. Posene har alltid vært våte og ganske ofte har det samlet seg mye annet ekkelt der også, som snegler og småkryp. Hvorfor må dere gjøre sånt? :(

Hvis cachen ikke er vanntett: finn en bedre beholder. Hvis cachen blir for lett synlig uten pose rundt: finn et bedre gjemmested. Vær så snill. Det vil bli så mye triveligere å finne cacher da.
Bilde

Brukeravatar
kesyv
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:lør 04 jun 2011 20:24

Geocacher i plastposer

Legg inn av kesyv » ons 13 jul 2011 16:33

Er helt enig:) posen gjør ikke noe bra..
Posen går fort istykker, samler på vann og holder ofte på fuktigheten.
Og ja, den kan fort samle på ubehageligheter.
Skal boksen kamufleres kan det brukes sprayboks eller div camo-tape.

lunetix
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:15
Registrert:søn 18 apr 2010 21:43

Re: Geocacher i plastposer

Legg inn av lunetix » ons 13 jul 2011 23:12

Word!
Har samme oppfatning av det med cacher i plastposer jeg og. Ofte småekle greier.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Geocacher i plastposer

Legg inn av krl69 » ons 13 jul 2011 23:37

IKKE ENIG I DET HELE TATT! MAKAN TIL TULLBALL! Poser er gøy!

Vel, slike svære, store Domus poser, er litt too much, men en drittpose fra hunden min(ubrukte sådane), er glimrende som kamo! Synes kanskje man er litt pripne hvis man ikke liker å bli klissete på fingere altså... jeg slår et slag for at vi må fremstå litt barskere i vår sport!

Men ok da - jeg har etterhvert teipet boksene med svart gaffa eller rett og slett bare droppa kamo dersom boksen allikevel er så godt gjemt at man ikke trenger å kamuflere den. Det er først og fremst fordi jeg også tror at selv lock'n lock bosene er mer utsatt for innvendig fukt dersom man pakker boksen inn. Allikevel tror jeg ikke problemet er så stort, for etter noen få logginger, har en eller flere, klart å slå dobbelknute og vips må neste rive opp posen og da blir det nok utlufting for fukten. Så har du disse smågnagerne som tror plast er namme nam. Egentlig litt gøy med poser! :shock: 8)

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Geocacher i plastposer

Legg inn av Isa » ons 13 jul 2011 23:47

Poser er ikke gøy. *grøss*
(Nei, har ingen planer om å være barsk :wink: )

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Geocacher i plastposer

Legg inn av esbjug » ons 13 jul 2011 23:52

Palatka style er da plastposer, og cacheboks i seg selv :lol: Men plastpose utenpå en cacheboks kan være så som så. Lite av disse ute på bygda, her er det boks naturell

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Geocacher i plastposer

Legg inn av krl69 » ons 13 jul 2011 23:58

Isa skrev:Poser er ikke gøy. *grøss*
(Nei, har ingen planer om å være barsk :wink: )
Så cacher i naturen ække noe for deg? Kan jo hende du tråkker i elgdritt, blir sølete på beina eller at cacheboksen er sølete, selv uten poser... og har du tenkt på det at disse posene er skikkelig fine sneglefangere? Ta ut boksen og legg posen på bakken, tramp skikkelig hardt på den, posen altså, for boksene må du være snill med, og rist godt etterpå. Voila har du gjort menneskeheten en tjeneste! :shock:

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Geocacher i plastposer

Legg inn av krl69 » tor 14 jul 2011 00:02

esbjug skrev:Palatka style er da plastposer, og cacheboks i seg selv :lol: Men plastpose utenpå en cacheboks kan være så som så. Lite av disse ute på bygda, her er det boks naturell
Vel, dere slenger så mye annet dritt i naturen, at folk skjønner vel ikke forskjell på søppel og cachebokser. :shock: 8)

Neida, bare tuller. Jeg har cachet litt på bygda og det er lite kamoposer der, ja. Men de gamle boksene hadde en tendens til å få noen skikkelige kule Felleskjøpet poser rundt seg. :shock:

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Geocacher i plastposer

Legg inn av bjorges » tor 14 jul 2011 08:01

krl69 skrev:IKKE ENIG I DET HELE TATT! MAKAN TIL TULLBALL! Poser er gøy!

Vel, slike svære, store Domus poser, er litt too much, men en drittpose fra hunden min(ubrukte sådane), er glimrende som kamo! Synes kanskje man er litt pripne hvis man ikke liker å bli klissete på fingere altså... jeg slår et slag for at vi må fremstå litt barskere i vår sport!

Men ok da - jeg har etterhvert teipet boksene med svart gaffa eller rett og slett bare droppa kamo dersom boksen allikevel er så godt gjemt at man ikke trenger å kamuflere den. Det er først og fremst fordi jeg også tror at selv lock'n lock bosene er mer utsatt for innvendig fukt dersom man pakker boksen inn. Allikevel tror jeg ikke problemet er så stort, for etter noen få logginger, har en eller flere, klart å slå dobbelknute og vips må neste rive opp posen og da blir det nok utlufting for fukten. Så har du disse smågnagerne som tror plast er namme nam. Egentlig litt gøy med poser! :shock: 8)
Det er godt mulig du forsøker deg med en STOOOOR dose ironi her, men det er dessverre ikke lett å se (i allefall for de som ikke kjenner deg). Av poser, er vel faktisk slike små svarte, beregnet for puddinger fra puddingfabrikker, som du refererer tiil noe av det værste som er. Jeg er alltid skeptisk til små svarte poser jeg finner i nærheten av der cachen skal befinne seg. Har opplevd å lete i sentrumsnære områder på steder hvor det virker som om det er "naturlig" å slenge fra seg disse posene når de er fulle, etter en cache plassert på bakkeplan. Når jeg så må stikke hendene inn i hull jeg ikke ser inn i, og kjenner slike poser, synes jeg ikke det er videre hyggelig.

Som flere sier, og som har vært diskutert i noen tråder tidligere (viewtopic.php?f=4&t=1279&p=14766 og viewtopic.php?f=2&t=1855), plastposer rundt bokser er helt unødvendig så lenge cacheeier spanderer fire kalorier på å bruke en ordentlig vanntett boks.
Bilde

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Geocacher i plastposer

Legg inn av Isa » tor 14 jul 2011 09:30

krl69 skrev:
Isa skrev:Poser er ikke gøy. *grøss*
(Nei, har ingen planer om å være barsk :wink: )
Så cacher i naturen ække noe for deg? Kan jo hende du tråkker i elgdritt, blir sølete på beina eller at cacheboksen er sølete, selv uten poser... og har du tenkt på det at disse posene er skikkelig fine sneglefangere? Ta ut boksen og legg posen på bakken, tramp skikkelig hardt på den, posen altså, for boksene må du være snill med, og rist godt etterpå. Voila har du gjort menneskeheten en tjeneste! :shock:
Joda, cacher i skogen er topp:D
Tåler å bli møkkete, men er livredd småkryp! (Litt flaut, men sant!)
(Småkrypene er i byen og..)
Så tanken på å åpne en pose full av snegler (eller andre kryp) er ikke veldig fristende.
Har sett noen slike plastposer liggende i skogen, og de er sjelden veldig deilkate. Heligvis ikke møtt på noen cacher med slike poser enda.

Ellers må jeg si meg enig med bjorges at hundeposer ikke er noen god idé. Frister lite å drive å ta på dem for å sjekke om det er en cache eller ikke inni..

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Geocacher i plastposer

Legg inn av krl69 » tor 14 jul 2011 09:53

bjorges skrev:
krl69 skrev:IKKE ENIG I DET HELE TATT! MAKAN TIL TULLBALL! Poser er gøy!

Vel, slike svære, store Domus poser, er litt too much, men en drittpose fra hunden min(ubrukte sådane), er glimrende som kamo! Synes kanskje man er litt pripne hvis man ikke liker å bli klissete på fingere altså... jeg slår et slag for at vi må fremstå litt barskere i vår sport!

Men ok da - jeg har etterhvert teipet boksene med svart gaffa eller rett og slett bare droppa kamo dersom boksen allikevel er så godt gjemt at man ikke trenger å kamuflere den. Det er først og fremst fordi jeg også tror at selv lock'n lock bosene er mer utsatt for innvendig fukt dersom man pakker boksen inn. Allikevel tror jeg ikke problemet er så stort, for etter noen få logginger, har en eller flere, klart å slå dobbelknute og vips må neste rive opp posen og da blir det nok utlufting for fukten. Så har du disse smågnagerne som tror plast er namme nam. Egentlig litt gøy med poser! :shock: 8)
Det er godt mulig du forsøker deg med en STOOOOR dose ironi her, men det er dessverre ikke lett å se (i allefall for de som ikke kjenner deg). Av poser, er vel faktisk slike små svarte, beregnet for puddinger fra puddingfabrikker, som du refererer tiil noe av det værste som er. Jeg er alltid skeptisk til små svarte poser jeg finner i nærheten av der cachen skal befinne seg. Har opplevd å lete i sentrumsnære områder på steder hvor det virker som om det er "naturlig" å slenge fra seg disse posene når de er fulle, etter en cache plassert på bakkeplan. Når jeg så må stikke hendene inn i hull jeg ikke ser inn i, og kjenner slike poser, synes jeg ikke det er videre hyggelig.

Som flere sier, og som har vært diskutert i noen tråder tidligere (viewtopic.php?f=4&t=1279&p=14766 og viewtopic.php?f=2&t=1855), plastposer rundt bokser er helt unødvendig så lenge cacheeier spanderer fire kalorier på å bruke en ordentlig vanntett boks.
Jeg skal heller se om jeg skriver det i cacheteksten hva slags kamo jeg har benyttet, så kan de som synes slike poser er det "værste som er", hoppe over de cachene. Deal?

Forresten så er ikke gaffateip beregnet for lock'n lock heller. Tror faktisk lock'n lock ikke var beregnet for geocaching sånn opprinnelig, eller er jeg helt på jordet her nå? Hundeposer derimot, de er laget for geocaching de. Sånn er det bare.... :shock: PS! Litt ironi nå, for de som stusser.

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Geocacher i plastposer

Legg inn av bjornda » fre 15 jul 2011 12:23

bjorges skrev:
Av poser, er vel faktisk slike små svarte, beregnet for puddinger fra puddingfabrikker, som du refererer tiil noe av det værste som er. Jeg er alltid skeptisk til små svarte poser jeg finner i nærheten av der cachen skal befinne seg. Har opplevd å lete i sentrumsnære områder på steder hvor det virker som om det er "naturlig" å slenge fra seg disse posene når de er fulle, etter en cache plassert på bakkeplan. Når jeg så må stikke hendene inn i hull jeg ikke ser inn i, og kjenner slike poser, synes jeg ikke det er videre hyggelig.

Som flere sier, og som har vært diskutert i noen tråder tidligere (viewtopic.php?f=4&t=1279&p=14766 og viewtlopic.php?f=2&t=1855), plastposer rundt bokser er helt unødvendig så lenge cacheeier spanderer fire kalorier på å bruke en ordentlig vanntett boks.
Helt enig, de svarte små posene er ikke bærre lekkert .... jeg sender av og til mail til eier eller skriver i loggen at cachen klarer seg fint uten posen, evt at eier bør bytte ut rekeboksen/isboksen med noe mer permanent og så droppe posen. Et par ganger har jeg rett og slett tatt bort posen og kastet den i søppla .... :shock:

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Innlegg:80
Registrert:fre 04 jun 2010 16:39
Sted:Nannestad

Re: Geocacher i plastposer

Legg inn av kjerstih » fre 15 jul 2011 18:27

bjornda skrev:Helt enig, de svarte små posene er ikke bærre lekkert .... jeg sender av og til mail til eier eller skriver i loggen at cachen klarer seg fint uten posen, evt at eier bør bytte ut rekeboksen/isboksen med noe mer permanent og så droppe posen. Et par ganger har jeg rett og slett tatt bort posen og kastet den i søppla .... :shock:
Er det greit å ta posen med seg og kaste den i søpla? Skal innrømme at jeg har gjort det et par ganger selv, men jeg er litt usikker på om det er sånt man egentlig burde gjøre eller ikke.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Geocacher i plastposer

Legg inn av ArveAnd » fre 15 jul 2011 18:37

kjerstih skrev:
bjornda skrev:Helt enig, de svarte små posene er ikke bærre lekkert .... jeg sender av og til mail til eier eller skriver i loggen at cachen klarer seg fint uten posen, evt at eier bør bytte ut rekeboksen/isboksen med noe mer permanent og så droppe posen. Et par ganger har jeg rett og slett tatt bort posen og kastet den i søppla .... :shock:
Er det greit å ta posen med seg og kaste den i søpla? Skal innrømme at jeg har gjort det et par ganger selv, men jeg er litt usikker på om det er sånt man egentlig burde gjøre eller ikke.

ja visst er det greitt - så sant ikkje posen åpenbart er for kamuflasje! Eg gjer det ein gang i blant eg også - då på cachar der posens forfatning har vist at den ikkje skaper anna enn trøbbel. Då er dette å rekne som vedlikehold. Ser posen og innhold greitt ut så lar eg den vere som den var - men skriver ofte likevel ein kommentar om at posen er undøvendig.

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Geocacher i plastposer

Legg inn av bjornda » fre 15 jul 2011 18:44

kjerstih skrev:Er det greit å ta posen med seg og kaste den i søpla? Skal innrømme at jeg har gjort det et par ganger selv, men jeg er litt usikker på om det er sånt man egentlig burde gjøre eller ikke.
Noen bruker mørk pose som del av kamuflasjen og da er det ikke så lurt å fjerne den. I et par tilfeller jeg har kommet over har posen bare "gjort vondt værre" så da fjernet jeg den siden boksen ellers lå på et tørt og fint sted eller den var av den solide typen. Det har bare vært et par ganger altså ..... de fleste "cacher i poser" har dessverre også bokser av dårlig kvalitet så da har jeg tenkt at posen er med på å trygge innholdet og dermed ikke gjort noe. I et par tilfeller har jeg sendt mail til eier, særlig på cacher som jeg har likt godt :D

Svar