Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Alt om geocaching
Brukeravatar
A-Husky
Junior
Junior
Innlegg:94
Registrert:ons 21 nov 2007 20:40
Sted:ødemarka
Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Legg inn av A-Husky » ons 13 jul 2011 21:46

Mulig det bare er jeg som er frustrert, men nå om dagen dukker det opp utrolig mange dårlige logger, eller som jeg kaller "ikke" logger. En prikk og knapt nok det i loggen på nett. Var også en runde rundt Mjøsa for en uke eller 2 siden. Da fant jeg flere cacher som ikke var plassert tilbake der de skulle være. Før meg hadde det tydeligvis vært en som drev med "powercaching". Nå kan det sies at jeg også gjorde det den natten. Men jeg tar meg iallefall tid til å plassere cachene tilbake på plass etter meg.
Tilbake til hovedirritasjonen. Loggene! TFTC, er nesten blitt en fantastisk logg å lese. Idag gikk det en f.. i meg og jeg har slettet 2 logger som kun var en prikk. Mulig jeg bryter med regler og vanlig folkeskikk, men nå vil jeg ha en reaksjon. Når en cache-eier legger mange timer i en innstallasjon, og de som logger kun skriver en prikk, .......... Personen har logget over 160 cacher, så noen nybegynner er han ikke. Gikk inn på flere logger fra personen og alle var en prikk... Akkurat nå er jeg i humør til å fjerne alle de cachene jeg har lagt ut. Gidder ikke legge :evil: masse arbeid i en cache og oppleve slike elendige logger!!!!
Bilde

famkier
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:1
Registrert:ons 13 jul 2011 05:37

Re: Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Legg inn av famkier » ons 13 jul 2011 22:19

Jeg forstår dig meget godt. På det danske forum har dette været diskutteret meget. Men det ændrer ikke noget!
Mit forslag: glæd dig over og sammen med de seriøse cachere, som kvittere en ordentlig cache med en ordentlig logning :-)
famkier, Danmark, med 69 egne cacher, så jeg kender oplevelsen

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Legg inn av Raggsokk » ons 13 jul 2011 22:39

Jeg føler med deg. Heldigvis har flertallet av besøkende på mine cacher hatt folkeskikk til å skrive litt mer, så jeg tolererer de få TFTC'ene som kommer. Men det betyr ikke at jeg liker dem.

Jeg lurer bare på; har en cacheeier mulighet til å stille krav av typen "logger på mindre enn 20 ord vil bli slettet uten varsel"? Eller har en geocacher 'rett' til å få logge en cache uten slike krav? Hvis det er slike krav i beskrivelsen, er det da automatisk en mystery-cache?
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Legg inn av krl69 » ons 13 jul 2011 22:55

A-Husky skrev:Mulig det bare er jeg som er frustrert, men nå om dagen dukker det opp utrolig mange dårlige logger, eller som jeg kaller "ikke" logger. En prikk og knapt nok det i loggen på nett. Var også en runde rundt Mjøsa for en uke eller 2 siden. Da fant jeg flere cacher som ikke var plassert tilbake der de skulle være. Før meg hadde det tydeligvis vært en som drev med "powercaching". Nå kan det sies at jeg også gjorde det den natten. Men jeg tar meg iallefall tid til å plassere cachene tilbake på plass etter meg.
Tilbake til hovedirritasjonen. Loggene! TFTC, er nesten blitt en fantastisk logg å lese. Idag gikk det en f.. i meg og jeg har slettet 2 logger som kun var en prikk. Mulig jeg bryter med regler og vanlig folkeskikk, men nå vil jeg ha en reaksjon. Når en cache-eier legger mange timer i en innstallasjon, og de som logger kun skriver en prikk, .......... Personen har logget over 160 cacher, så noen nybegynner er han ikke. Gikk inn på flere logger fra personen og alle var en prikk... Akkurat nå er jeg i humør til å fjerne alle de cachene jeg har lagt ut. Gidder ikke legge :evil: masse arbeid i en cache og oppleve slike elendige logger!!!!

Helt enig at det er surt med kjipe logger, enten det er surmaga og usakelige logger, men også de intetsigende. Etter noen år har allikevel innsett at dette er noe jeg må leve med. Noen gidder og andre ikke, å skrive litt mer utfyllende om hva de opplevde ved funnet. Og så har jeg etterhvert kommet til den erkjennelsen at det tross alt er bedre med grinete folk enn de intetsigende...

Utfordringen blir hvordan vi skal håndheve et eventuelt krav om mer utfyllende logger. En skjønnsmessig vurdering av loggene er ikke spesielt heldig. Da tror jeg det blir mange logger som blir slettet. Og hva med de som ikke er så flinke til å skrive? Du har barn med egne nick. Dyslektikere. Osv.

Ikke slett loggene, men ja, det er fint at du tar opp temaet her. Kanskje noen tar denne og en del tidligere tråder om samme temaet til etterretning. Eller send en mail til loggerne om hva du mener om kun TFTC! eller en prikk.(jepp, det er en r der...) :shock: 8)

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Legg inn av Isa » ons 13 jul 2011 22:57

Så en logg her om dagen jeg og hvor det ikke sto noe som helst.
Skuffende at ikke folk klarer å skrive litt mer.
Bra det settes fokuset på det da.
Merker at jeg prøver litt hardere å finne noe å skrive siden dette er tatt opp flere steder i det siste, enn jeg kanskje ville gjort om det ikke ble diskutert..

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Legg inn av kassimaja » ons 13 jul 2011 23:08

Nå er jeg kanskje den som har fått flest TFTC og andre intetsigende logger så langt i år. Jeg har lagt opp til det selv og gleder meg heller ekstra over de som skriver noe ekstra. Ta de gode loggene som en god bonus og ikke heng deg opp i de intetsigende.
Kassimaja

Bilde Bilde

Brukeravatar
A-Husky
Junior
Junior
Innlegg:94
Registrert:ons 21 nov 2007 20:40
Sted:ødemarka

Re: Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Legg inn av A-Husky » ons 13 jul 2011 23:19

Veldig enig med deg krl69. Har vel egentlig funnet meg tilrette med at noen skriver TFTC. Da takker de iallefall for cachen. Men de loggene jeg har fått om dagen som kun er en prikk, og de som klarer å logge selv uten den prikken, det er det som får meg til å falle av lasset litt. Jeg har selvfølgelig skrevet en mail til vedkommende som fikk meg til å reagere idag, og forklart hva jeg mener om ting. Men det er desverre mange sånne logger om dagen, og jeg har absolutt ikke tenkt å fortsette med sletting. Jeg synes bare det er så trist at det er en utbredt trend om dagen i forhold til slike logger. jeg skriver heller ikke alltid gode logger, men prøver iallefall å skrive litt, enten det er positivt eller litt negativt..... :wink: Men poenget er iallefall at det å trykke en prikk, også legge det inn som en logg, det er uforskammet mot de som tar seg tid til å legge ut cacher. Dette er ikke noe jeg opplever alene. Hører fra andre at de også reagerer på slike logger. Og ja jeg gleder meg virkelig over de gode loggene som kommer, og skjønner at alle ikke er like skriveføre, som feks barn med eget nick ifølge med voksne. Men dette er ikke tilfelle på de loggene jeg opplevde idag. Og ja jeg skjønner at det kan komme dårlige logger på cacher som kanskje ikke er av de beste, men når cachen enten har en alldeles flott utsikt, eller ellers er av god kvalitet så aksepterer jeg ikke slike intetsigende logger. TFTC, ja under tvil, prikk....neiiii....
Bilde

Brukeravatar
A-Husky
Junior
Junior
Innlegg:94
Registrert:ons 21 nov 2007 20:40
Sted:ødemarka

Re: Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Legg inn av A-Husky » ons 13 jul 2011 23:21

kassimaja skrev:Nå er jeg kanskje den som har fått flest TFTC og andre intetsigende logger så langt i år. Jeg har lagt opp til det selv og gleder meg heller ekstra over de som skriver noe ekstra. Ta de gode loggene som en god bonus og ikke heng deg opp i de intetsigende.
Ja du får nok mange TFTC'r, men det har du lagt opp til selv, ved å skrive at du syns det er greit. Du får gjerne en fin logg på cache nr 1 og 161, og TFTC på de andre. Det er ikke der problemet ligger. Det er når man logger enkelt cacher.
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Legg inn av esbjug » ons 13 jul 2011 23:41

Jeg har vært inne på GC.com sine retningslinjer. Det virker som om logging på nett er frivillig, og at valg av loggtype er det eneste som kreves. Dette gjelder for logging gjort etter april 2009, da denne endringen kom.

Har selv sett cacheren som signerer med en " . ", men det er mulig han er i sin fulle rett med det.

Dette står under "guidelines, kap. 3.1"

Hilsen esbjug
Sist redigert av esbjug den ons 13 jul 2011 23:44, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Legg inn av Isa » ons 13 jul 2011 23:43

Men hva er egentlig en god logg?
Føler det meste jeg skriver er temmelig intetsigende, men har intrykk av at folk heller vil ha det enn bare TFTC i alle fall!
Og dere cacheeiere, sitter dere og leser logger? *nysgjerrig*

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Legg inn av esbjug » ons 13 jul 2011 23:46

Leser logger ja :D Moro at folk finner det man har lagt ut, og har det ok ute på tur

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Legg inn av krl69 » ons 13 jul 2011 23:51

Isa skrev:Men hva er egentlig en god logg?
Føler det meste jeg skriver er temmelig intetsigende, men har intrykk av at folk heller vil ha det enn bare TFTC i alle fall!
Og dere cacheeiere, sitter dere og leser logger? *nysgjerrig*
Seffern! Hva skal jeg ellers gjøre på en sen lørdagskveld?? :shock:

Brukeravatar
A-Husky
Junior
Junior
Innlegg:94
Registrert:ons 21 nov 2007 20:40
Sted:ødemarka

Re: Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Legg inn av A-Husky » tor 14 jul 2011 00:11

Leser alt jeg er god for jeg..........prikk prikk prikk.......
Bilde

mjorud
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:24
Registrert:ons 14 jul 2010 09:34

Re: Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Legg inn av mjorud » tor 14 jul 2011 00:29

Jeg leser ofte nye logger på cacher jeg har besøkt tidligere... òg.cacher jeg ikke har besøkt også forsåvidt. Med tiden har det faktisk blitt mer interressant å lese logger da jeg drar kjensel på nickene og kanskje tilogmed kan plassere ansikt til eierene av nickene. :)

Nå skal det vel sies at ikke alle cacher er like inspirerende. En cache ute i skauen med beskrivelsen "Her snublet jeg og slo kneet en gang i '97" innbyr vel kanskje ikke til skrivekløe. ;)
Bilde

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Innlegg:194
Registrert:lør 19 mar 2011 21:44
Sted:Sandefjord
Kontakt:

Re: Powercaching, dårlig tid, bedritne logger....

Legg inn av team fredrune » tor 14 jul 2011 06:36

Vet bare en ting jeg.. skal man la seg irritere av allt?
Når vi var på powertrail logget vi mye TFTC, mens på siste loggen skrev vi mer..
Når vi begynte å cache, skrev vi veldig lite.. mens nå ligger vi på et snitt på rundt 40 ord.. blir selfølgelig en stor del som er "felles" for flere funn, som en opplevelse av dagen.
Selv har vi ikke så mange cache'r vi eier.. 26 i skrivende øyblikk og 1 til publisering
og når alle blir logget av 6 stk på en dag, er jeg glad alle ikke skriver en eksamens oppgave, for da får jeg ikke tid til å lese alle.. men.

så om noen skriver: .
Det skal vel også være plass for disse, bare de signerer loggen.
kreativt? nei!
Lovlig? ja, tror da det!
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Svar