RIP c:geo

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg:139
Registrert:søn 18 apr 2010 22:16
Sted:Egersund, Rogaland
RIP c:geo

Legg inn av bjoff » søn 26 jun 2011 16:00

Så var det slutt på oppgraderinger for det beste geocaching programmet til Android.

Kanskje jeg må blåse støv av Groudspeaks program igjen når jeg ikke har Oregon'en tilgjengelig...

urytrbyni
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 18 mai 2008 22:13

c:geo Leve!

Legg inn av urytrbyni » søn 26 jun 2011 17:00

Kildekoden er åpent tilgjengelig på github og det er vel mer enn én javautvikler/android-utvikler som driver med Geocaching. Det bør imidlertid ikke gå så veldig lang tid før noen tar grep og danner et open source-prosjekt for å drive utviklingen videre.... c:geo vil jo slutte å virke etter neste oppgradering far Groundspeak.
urytrbyni has quit geocaching

urytrbyni
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 18 mai 2008 22:13

Re: RIP c:geo

Legg inn av urytrbyni » søn 26 jun 2011 19:51

Forøvrig interessant diskusjon, som Groundspeak (Jeremy) sabler ned før den er startet: http://feedback.geocaching.com/forums/7 ... ?ref=title
urytrbyni has quit geocaching

Storic
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:41
Registrert:søn 05 jun 2011 13:31
Sted:Nord-Trøndelag

Re: RIP c:geo

Legg inn av Storic » tir 28 jun 2011 19:40

Jeg la inn et innlegg, og det ble fjernet med en gang.
Geocaching.com har ikke gjort noe galt de.. (ifølge seg selv)

Hvis mange nok klager eller legger inn forslag til forbedring som vedgår c:geo, så kanskje de tar hintet.
Er mye som er fornuftig av det "eier" av c:geo skrev på siden sin..

Veldig synd egentlig.
Mye på c:geo som mangler i geocaching sin app.
Bilde

Team_Sofa
Junior
Junior
Innlegg:50
Registrert:fre 27 mai 2011 21:06

Re: RIP c:geo

Legg inn av Team_Sofa » ons 29 jun 2011 01:24

Storic skrev:Veldig synd egentlig.
Mye på c:geo som mangler i geocaching sin app.
+1 !
Etter å ha testet begge (kjøpeversjon til groundspeak og c:geo) har jeg kun brukt c:geo. Synes den virker knappere, mer stabil og har de kjekke funksjonene jeg ønsker.
Bilde

Brukeravatar
berntm
Junior
Junior
Innlegg:62
Registrert:søn 02 mar 2008 15:27

Re: c:geo Leve!

Legg inn av berntm » tor 30 jun 2011 09:36

urytrbyni skrev:Kildekoden er åpent tilgjengelig på github og det er vel mer enn én javautvikler/android-utvikler som driver med Geocaching. Det bør imidlertid ikke gå så veldig lang tid før noen tar grep og danner et open source-prosjekt for å drive utviklingen videre.... c:geo vil jo slutte å virke etter neste oppgradering far Groundspeak.
Kildekoden er tilgjengelig på github, det stemmer nok, ja. Men etter en kjapp titt viser det seg at den ikke er lisensiert ut etter noen open-source-lisens. Det betyr i praksis man kan se på koden, men den er proprietær og tilhører carnero. Etter mer enn 20 år som open-source-utvikler (og de siste 6 på heltid) har jeg lært såpass, at kode som ikke er lisensiert skikkelig, rører jeg ikke. I verste fall selger carnero koden sin til et selskap som rettsforfølger de som har distribuert den videre, med eller uten endringer.

mjorud
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:24
Registrert:ons 14 jul 2010 09:34

Re: RIP c:geo

Legg inn av mjorud » fre 01 jul 2011 21:07

Utvikleren har lovet at C:Geo ikke skal dø og at et nytt utviklerteam skal ta over stafettpinnen. :)
Bilde

Storic
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:41
Registrert:søn 05 jun 2011 13:31
Sted:Nord-Trøndelag

Re: RIP c:geo

Legg inn av Storic » lør 02 jul 2011 00:12

mjorud skrev:Utvikleren har lovet at C:Geo ikke skal dø og at et nytt utviklerteam skal ta over stafettpinnen. :)
Er dette siste nytt ifra utvikler, eller bare "rykter"?
Håper ihvertfall det er sant! Vil ikke se c:geo dø :shock:
Bilde

mjorud
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:24
Registrert:ons 14 jul 2010 09:34

Re: RIP c:geo

Legg inn av mjorud » lør 02 jul 2011 12:07

Utvikleren skrev det på Facebook-siden sin i går så jeg regner med at det stemmer. :)
Bilde

Storic
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:41
Registrert:søn 05 jun 2011 13:31
Sted:Nord-Trøndelag

Re: RIP c:geo

Legg inn av Storic » lør 02 jul 2011 15:26

Det høres bra ut ;)
Viste ikke at han var på FB, men følger han nå. Så får se hva fremtiden bringer :)
Bilde

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: RIP c:geo

Legg inn av Olen » tor 07 jul 2011 07:30

Da har han endra lisensen (dvs. faktisk lisensiert den) under Apache License v2, så da er det i det minste et håp om at flere er villige til å overta og føre prosjektet videre.
Bilde

mjorud
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:24
Registrert:ons 14 jul 2010 09:34

Re: RIP c:geo

Legg inn av mjorud » lør 09 jul 2011 00:36

Da har den nye versjonen av C:Geo kommet. Den ligger på Market under navnet c:geo - opensource. Ta backup av databasen fra den "gamle" c:geo, installer den nye og gjenopprett backupen. Den gamle c:geo kan så slettes fra telefonen. :)
Bilde

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: RIP c:geo

Legg inn av Olen » man 11 jul 2011 08:30

mjorud skrev:Den gamle c:geo kan så slettes fra telefonen. :)
Uff.

Blir nesten nostalgisk, siden det var c:geo som faktisk fikk meg til å starte med dette etter noen spede, mislykkede forsøk for mange år siden, og carnero var en hyggelig og utrolig hjelpsom fyr.

Uansett ser jo den nye versjonen lovende ut, så jeg er glad verden går videre.
Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: RIP c:geo

Legg inn av fotimyr » søn 11 sep 2011 11:05

Det kom en oppdatering til c:geo datert 21 Aug 2011 som er merket "Final release". Om man lar seg friste og installerer oppdateringen slutter applikasjonen å fungere (!) og man får enkelt og greit beskjed om å installere c:geo opensource. Ingen pardon! Kanskje ikke det mest smidige jeg har sett, men det er nå en annen sak. Det er selvfølgelig en del sutring og tenners gnissel på kommentarsidene til den gamle appen, men det er som kjent mange som må dras hylende og skrikende inn i fremtiden. Meg, bl.a :lol:

Altså: ta backup, avinstaller c:geo og installer c:geo opensource istedet.

You nose it makes sense.

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

RIP c:geo

Legg inn av hstad » søn 11 sep 2011 11:12

Knows!!:):)


Mvh hstad on Tapatalk

Svar