Puzzle Caches - Må det være koordinatet som løses?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Brukeravatar
Sladdeballa
Junior
Junior
Innlegg:79
Registrert:lør 14 aug 2010 18:36
Sted:Skedsmokorset
Kontakt:
Puzzle Caches - Må det være koordinatet som løses?

Legg inn av Sladdeballa » tor 16 jun 2011 12:38

Funderer på og lage en cache med kodelås, men tror jeg må droppe idéen jeg hadde tenkt ut først pga følgende:
Geocaching.com skrev:Puzzle Caches The cache page provides a puzzle to be solved to generate coordinates for the cache. The information to proceed to solve the puzzle must be on the page.
Er det slik at en puzzle gi koordinatet til selve cachen, eller kan man lage den slik at man må svare på spørsmål om stedet som feks ett årstall og svaret/svarene gir koden til hengelåsen?

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Puzzle Caches - Må det være koordinatet som løses?

Legg inn av Raggsokk » tor 16 jun 2011 12:56

Jeg blir forvirret av begrepet "puzzle cache", er det en bestemt type à la 'Bonus' med egne retningslinjer? Hvis det er snakk om en generell mystery-cache, finnes det jo flere eksempler på kodelås-cacher der koordinatene er riktige, men koden må finnes for å få logget. En av dem er World Cup Drammen 2011.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
Sladdeballa
Junior
Junior
Innlegg:79
Registrert:lør 14 aug 2010 18:36
Sted:Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Puzzle Caches - Må det være koordinatet som løses?

Legg inn av Sladdeballa » tor 16 jun 2011 13:14

Raggsokk skrev:En av dem er World Cup Drammen 2011.
Se der ja... det var noe ala dette jeg hadde i tankene. Da er det altså mulig og gjøre det på den måten.

Takker for tipset!!

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Puzzle Caches - Må det være koordinatet som løses?

Legg inn av Makuta Teridax » tor 16 jun 2011 15:20

Sladdeballa skrev:Er det slik at en puzzle gi koordinatet til selve cachen, eller kan man lage den slik at man må svare på spørsmål om stedet som feks ett årstall og svaret/svarene gir koden til hengelåsen?
En slik cache er i orden. "Puzzle-caches", "Unknown-cacher", "Mystery-cacher" (kjært barn osv.) er et sekkebegrep som rommer alle cacher som ikke passer inn i de andre kategoriene. Det mest vanlige er at man skal frem til noen koordinater, men det er også en del mystery-cacher som ligger på de oppgitte koordinatene, men hvor oppgaven ligger i å finne koden til kodelåsen.

Noen cacheeiere tar det for gitt at mystery-cacher ikke ligger på de oppgitte koordinatene, men noen mystery-cacher gjør nettopp det. Derfor er det en fordel om man nevner i cachebeskrivelsen om cachen ligger på de oppgitte koordinatene eller ikke (med mindre det er et poeng med oppgaven å finne ut det også :)).
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Barskog
Junior
Junior
Innlegg:71
Registrert:søn 13 feb 2011 12:33
Sted:Sande i Vestfold

Re: Puzzle Caches - Må det være koordinatet som løses?

Legg inn av Barskog » fre 17 jun 2011 21:13

Makuta Teridax skrev:
Raggsokk skrev:En av dem er World Cup Drammen 2011.
En slik cache er i orden. "Puzzle-caches", "Unknown-cacher", "Mystery-cacher" (kjært barn osv.) er et sekkebegrep som rommer alle cacher som ikke passer inn i de andre kategoriene. Det mest vanlige er at man skal frem til noen koordinater, men det er også en del mystery-cacher som ligger på de oppgitte koordinatene, men hvor oppgaven ligger i å finne koden til kodelåsen.

Noen cacheeiere tar det for gitt at mystery-cacher ikke ligger på de oppgitte koordinatene, men noen mystery-cacher gjør nettopp det. Derfor er det en fordel om man nevner i cachebeskrivelsen om cachen ligger på de oppgitte koordinatene eller ikke (med mindre det er et poeng med oppgaven å finne ut det også :)).
Hey, cachen min jo :D
Uansett, har nå endret beskrivelsen i henhold til anbefalingen over, slik at geocachere vet at koordinatene er ekte på akkurat denne mystery-cachen.

Brukeravatar
Captain Hardy
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:lør 14 mai 2011 06:06
Sted:Mafialand
Kontakt:

Re: Puzzle Caches - Må det være koordinatet som løses?

Legg inn av Captain Hardy » tir 28 jun 2011 02:06

Enn hvis man har en boks, sånn man må "knekke en kode" (altså ikke kombinasjonslås, men en slags puzzel). Hvordan cache er det?

Kan jeg lage en mystery for dette?
Bilde

Don't mess with a geocacher. We know all the best places to hide a body...

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Puzzle Caches - Må det være koordinatet som løses?

Legg inn av hstad » tir 28 jun 2011 03:37

Ja det skal du da kunne. Det er vel derfor de kaller det puzzle og ikkje mystery:)


Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
Barskog
Junior
Junior
Innlegg:71
Registrert:søn 13 feb 2011 12:33
Sted:Sande i Vestfold

Re: Puzzle Caches - Må det være koordinatet som løses?

Legg inn av Barskog » tir 28 jun 2011 08:09

Captain Hardy skrev:Enn hvis man har en boks, sånn man må "knekke en kode" (altså ikke kombinasjonslås, men en slags puzzel). Hvordan cache er det?

Kan jeg lage en mystery for dette?
Sjekk oppgavene i denne PUZZLE-serien som snart er komplett: http://www.geocaching.com/map/beta/defa ... g=18.96611
Er det en cache med en sånn kode-knekker oppgave du tenker på?

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Puzzle Caches - Må det være koordinatet som løses?

Legg inn av Synth75 » tir 28 jun 2011 09:22

Captain Hardy skrev:Enn hvis man har en boks, sånn man må "knekke en kode" (altså ikke kombinasjonslås, men en slags puzzel). Hvordan cache er det?

Kan jeg lage en mystery for dette?
Dersom boksen er på de oppgitte koordinater og selve boksen er finurlig å åpne, er jo det en traditional. Det finnes noen slike. Da må jo bare vanskelighetsgraden settes litt høyere.

Må en oppgave løses for å få åpnet boksen eller få koordinatene til boksen, er det vel en mystery.

Svar