Noen tips før cacher sendes inn til publisering.

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57
Re: Noen tips før cacher sendes inn til publisering.

Legg inn av HundenHera » fre 27 mai 2011 17:21

Makuta Teridax skrev:Slik jeg oppfatter Groundspeak, ønsker de at terrenggrad 1 brukes bare når man kan komme frem til cachen og nå den sittende i en rullestol.

Hvis en cacheoppføring har terrenggrad 1 og ikke er merket som tilgjengelig med rullestol, får reviewerne en advarsel i fet, kursiv, rød skrift.
Kan det være fordi denne terrenggraden er av interesse for rullestolbrukere og at det derfor spesifikt bør stå om selve cachen er tilgjengelig fra rullestol eller ikke?


//HH

maristua
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:fre 24 sep 2010 20:53

Re: Noen tips før cacher sendes inn til publisering.

Legg inn av maristua » fre 27 mai 2011 21:24

Eller kan det være fordi det i "Review Process: Hiding a Geocache" står:
Terrain 1
Handicapped accessible
Terrain is likely to be paved, is relatively flat, and less than a ½ mile hike is required
Bilde

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Noen tips før cacher sendes inn til publisering.

Legg inn av HundenHera » fre 27 mai 2011 22:40

Slik jeg leser teksten du refererer til og med den opprinnelige formateringen så er en stjerne referert til et terreng som er "Handicapped accessible".
Stjernene har etter min forståelse aldri sagt noe om tilgjengeligheten til cachen.


//HH

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Noen tips før cacher sendes inn til publisering.

Legg inn av Tique » fre 27 mai 2011 22:55

HundenHera skrev:Slik jeg leser teksten du refererer til og med den opprinnelige formateringen så er en stjerne referert til et terreng som er "Handicapped accessible".
Stjernene har etter min forståelse aldri sagt noe om tilgjengeligheten til cachen.
Det hjelper jo ingenting at terrenget er rullestolvennlig så lenge vedkommende ikke har mulighet til å få tak i cachen...
Bilde

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Noen tips før cacher sendes inn til publisering.

Legg inn av HundenHera » fre 27 mai 2011 23:02

Tique skrev:
HundenHera skrev:Slik jeg leser teksten du refererer til og med den opprinnelige formateringen så er en stjerne referert til et terreng som er "Handicapped accessible".
Stjernene har etter min forståelse aldri sagt noe om tilgjengeligheten til cachen.
Det hjelper jo ingenting at terrenget er rullestolvennlig så lenge vedkommende ikke har mulighet til å få tak i cachen...

... og derfor skal man slik jeg forstår det tydelig indikere om cachen er tilgjengelig fra rullestol eller ikke ved hjelp av attributtene.


//HH

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Noen tips før cacher sendes inn til publisering.

Legg inn av Tique » fre 27 mai 2011 23:17

HundenHera skrev:
Tique skrev:
HundenHera skrev:Slik jeg leser teksten du refererer til og med den opprinnelige formateringen så er en stjerne referert til et terreng som er "Handicapped accessible".
Stjernene har etter min forståelse aldri sagt noe om tilgjengeligheten til cachen.
Det hjelper jo ingenting at terrenget er rullestolvennlig så lenge vedkommende ikke har mulighet til å få tak i cachen...

... og derfor skal man slik jeg forstår det tydelig indikere om cachen er tilgjengelig fra rullestol eller ikke ved hjelp av attributtene.
Men da synes jeg det er litt misvisende å bruke begrepet "handicapped accessible", dersom rullestolbrukeren allikevel ikke får tak i cachen er det jo helt irrelevant om terrenget er paddeflatt.
Bilde

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Noen tips før cacher sendes inn til publisering.

Legg inn av HundenHera » fre 27 mai 2011 23:26

Tique skrev: Men da synes jeg det er litt misvisende å bruke begrepet "handicapped accessible", dersom rullestolbrukeren allikevel ikke får tak i cachen er det jo helt irrelevant om terrenget er paddeflatt.
Hvis du så leser beskrivelsen for TO stjerner så er teksten for terreng: "Suitable for small children". Hvis det skal bety at cachen maks kan henge en meter over bakken så er det vel noen tusen cacher som må flyttes?


//HH

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Noen tips før cacher sendes inn til publisering.

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 28 mai 2011 06:13

Hvor stort problem kan dette egentlig være? :roll:

Vi har 9 grader av stjerner vi kan dele ut. Gjør det da noe om Groundspeak har sagt at 1 stjerne skal ledsages av rullestolsymbolet, og kan det ikke det så skal man legge på en halv stjerne til? Det er fortsatt 8 andre grader vi kan dele ut for cacher som ikke er 100% tilgjengelig fra rullestol.

For min del hadde vi ikke trengt de halve en gang... Hvor stor er egentlig forskjellen på 2, 2.5 og 3 stjerner? Spesielt når det er opptil den enkelte å sette på stjernene? Det jeg vurderer til 2 vil kanskje andre ha satt til 2.5 eller 3...

Jeg synes det er spennende å diskutere en del aspekter av leken vår. Men dette har Groundspeak sagt hvordan de vil ha, og reviewerne gjør sitt beste for at det overholdes. Er det så mye å diskutere da?
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Noen tips før cacher sendes inn til publisering.

Legg inn av HundenHera » lør 28 mai 2011 06:36

Jeg prøver kun å stille REVIEWER et spørsmål om det ikke er slik at Groundspeak med sitt varsel under godkjenningsprosessen ønsker at det skal tas aktivt stilling til om cachen er rullestoltilgjengelig når terrenget gis ratingen en stjerne.

//HH

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Noen tips før cacher sendes inn til publisering.

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 28 mai 2011 21:58

HundenHera skrev:Jeg prøver kun å stille REVIEWER et spørsmål
Åh, da beklager jeg så meget at jeg ytret min mening i dette forum...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
manutnamkeng
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 08 aug 2010 19:47

Re: Noen tips før cacher sendes inn til publisering.

Legg inn av manutnamkeng » lør 28 mai 2011 22:07

GorgonVaktmester skrev:Hvor stort problem kan dette egentlig være? :roll:

Vi har 9 grader av stjerner vi kan dele ut. Gjør det da noe om Groundspeak har sagt at 1 stjerne skal ledsages av rullestolsymbolet, og kan det ikke det så skal man legge på en halv stjerne til? Det er fortsatt 8 andre grader vi kan dele ut for cacher som ikke er 100% tilgjengelig fra rullestol.

For min del hadde vi ikke trengt de halve en gang... Hvor stor er egentlig forskjellen på 2, 2.5 og 3 stjerner? Spesielt når det er opptil den enkelte å sette på stjernene? Det jeg vurderer til 2 vil kanskje andre ha satt til 2.5 eller 3...

Jeg synes det er spennende å diskutere en del aspekter av leken vår. Men dette har Groundspeak sagt hvordan de vil ha, og reviewerne gjør sitt beste for at det overholdes. Er det så mye å diskutere da?
Meget bra besvart og oppfattet.
Setter man 1 i stjerne SKAL det være satt attributt rullestolvennlig, noe som også betyr at du skal kunne nå cachen fra sittende stilling i rullestolen. Er man i tvil og ikke har rullestol for å prøve så sett 11/2 verre er det ikke.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Noen tips før cacher sendes inn til publisering.

Legg inn av krl69 » søn 29 mai 2011 01:56

GorgonVaktmester skrev:Hvor stort problem kan dette egentlig være? :roll:

Vi har 9 grader av stjerner vi kan dele ut. Gjør det da noe om Groundspeak har sagt at 1 stjerne skal ledsages av rullestolsymbolet, og kan det ikke det så skal man legge på en halv stjerne til? Det er fortsatt 8 andre grader vi kan dele ut for cacher som ikke er 100% tilgjengelig fra rullestol.

For min del hadde vi ikke trengt de halve en gang... Hvor stor er egentlig forskjellen på 2, 2.5 og 3 stjerner? Spesielt når det er opptil den enkelte å sette på stjernene? Det jeg vurderer til 2 vil kanskje andre ha satt til 2.5 eller 3...

Jeg synes det er spennende å diskutere en del aspekter av leken vår. Men dette har Groundspeak sagt hvordan de vil ha, og reviewerne gjør sitt beste for at det overholdes. Er det så mye å diskutere da?
Støttes!!! Støtter! Støttende! :shock:

Og veldig enig!

Svar