Nybegynner og litt undrende

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene
Re: Nybegynner og litt undrende

Legg inn av pjacklam » tir 10 mai 2011 08:56

Motson skrev:På en (litt rar) måte er det godt å se at det er flere som har tenkt det samme som meg. Litt trøst når folk kjenner seg igjen.
Nå er det jo også stor forskjell på hvorfor nybegynnere kritiseres. Noen gjør så godt de kan, men begår likevel nybegynnerfeil og blir sablet ned for det. Sånn kritikk er ikke nødvendigvis fortjent. I den andre enden av skalaen er nybegynnere som valser inn og med høy flaggføring og ditto arroganse fremhever sin egen fortreffelighet og gir en god dag i etablerte retningslinjer. I sånne tilfeller må man forvente at noen svinger sabelen.

En grei holdning er kanskje å gjøre som når man er ny et sted, f.eks. i ny jobb. Man ser seg om, blir kjent, spør og graver, finner ut hvordan ting fungerer, finner ut hvordan ting bør gjøres. Så velger man etterhvert hvilken kritikk man vil overse og hvilken man vil ta til etterretning.

Noe kritikk er også veldig subjektiv. Det er personlige synspunkter omkring cachen, cachens plassering eller cachens beskrivelse, kanskje fordi geocacheren ikke var komfortabel med å befinne seg på stedet eller ikke likte akkurat den type cache. Så får det bli opp til cache-eieren om hun/han vil gjøre noe med det.

Annen kritikk er mer objektivt berettiget. Elektrikere fraråder sterkt at folk legger cacher inni elektriske koblingsbokser, fordi det kan være livsfarlig om man kommer borti noe strømførende der inne. En cache i en klosterruin fra middelalderen eller rett ved en helleristning er et brudd på kulturminneloven og dermed straffbart.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Nybegynner og litt undrende

Legg inn av Tique » tir 10 mai 2011 10:52

Jeg gjorde mange feil i begynnelsen og fikk heldigvis både gode og konstruktive tilbakemeldinger og god hjelp fra reviewer. Som nybegynner er man nok litt ekstra hårsår, og hadde jeg fått slengt i trynet at "plasseringen er idiotisk, kallenavnet ditt er teit og bikkja di er stygg" så hadde jeg garantert gitt opp geocaching der og da. Det går an å gjøre en liten innsats for å få frem budskapet på en hyggelig måte :)
Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Nybegynner og litt undrende

Legg inn av hstad » tir 10 mai 2011 11:33

Tique skrev:Jeg gjorde mange feil i begynnelsen og fikk heldigvis både gode og konstruktive tilbakemeldinger og god hjelp fra reviewer. Som nybegynner er man nok litt ekstra hårsår, og hadde jeg fått slengt i trynet at "plasseringen er idiotisk, kallenavnet ditt er teit og bikkja di er stygg" så hadde jeg garantert gitt opp geocaching der og da. Det går an å gjøre en liten innsats for å få frem budskapet på en hyggelig måte :)
Bikkja di er jo kul!!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Motson
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:12
Registrert:lør 30 apr 2011 05:53

Re: Nybegynner og litt undrende

Legg inn av Motson » tor 02 jun 2011 08:38

Noen funn senere...

Jeg har lært masse av å lese rundt omkring. Jeg har lest meg opp teknisk. Sett mange ulike bokser og fått tilbakemeldinger som jeg har lært masse av og tilbakemeldinger som jeg ikke har lært noe annet av enn at noen bare må være negative.

Resultat...

Jeg har publisert en cacherunde i Drammen som heter CarRace. 10 cacher med bil som tema. Her kommer man innom forhandlere for ulike bilmerker og et lite pitstop er også med. Den er laget for barn. Alle hint er enkle. Boksene er fulle av leker. Koordinater er tatt med Herr Garmin. Dobbeltsjekket med kart og beholdt de som et tatt med Herr Garmin. Utfordret meg selv til å få så store bokser som mulig til tross for at plasseringene er urbane. Wow! Moro!

Tilbakemeldinger...
Så moro å endelig få det til! ^^ Så masse gode kommentarer og konstruktive tilbakemeldinger. Læringskurven skyter til vers og jeg er plutselig veldig glad for at jeg ikke stoppet før leken ble god. :D
Reviewer godkjente runden under tvil pga av kommersiell faktor og har lagt inn ønske om redigering av tekster om noen skulle oppleve runden som et reklamestunt. Kjempefint! :D

Alt i alt vil jeg bare takke for tålmodighet og alle meldingene som gjorde hele cacheverden litt enklere å forstå. ( Kan jo ikke være typen som klager når det går dårlig og glemmer å skryte når det går bra :mrgreen: )

Svar